יו"ר ועד עובדי נמל חיפה: "הפרטה לא תהיה, זו מלחמה על הבית"
מאיר תורג'מן, יו"ר ועד עובדי נמל חיפה, יוצא לקרב נגד ההפרטה ומכריז: "כל עוד אני בתפקיד, הנמל לא יעבור לידי גורם פרטי". בדרך הוא גם סוגר חשבון עם משרד האוצר ועיריית חיפה ומאוד מבקש שלא תיכנסו לעובדי הנמל לכיס. ראיון בלי חשבון

אם מגעים שמתנהלים בימים אלו לא יצליחו, הרי שבקרוב צפויות השבתות, עיצומים והפגנות, של עובדי הנמל נגד מהלכי ההפרטה. "נצא לפעולות אגרסיביות, הכוללות השבתות ללא הגבלת זמן. נוציא עובדים להפגנות המוניות", מבטיח תורג'מן. "מרבית העובדים של היום צעירים, זו מלחמה על הבית".
למה בעצם אתה כל כך מתנגד, שהנמל יעבור בחלקו לבעלות פרטית?
"אם הנמל יהפוך לפרטי, ויעבור לבעלי ההון - לא יהיה שום ביטחון כלכלי לעובדים. יקרה להם בדיוק מה שקרה לעובדי בזק וחיפה כימיקלים, שאינם עובדים כבר 4-5 חודשים. שבתו, ולאף אחד לא אכפת".
ומה חושב על כך מנכ"ל הנמל?
"לא מעניין אותי מה ההנהלה חושבת. אני נבחרתי על ידי העובדים, ואני פועל לטובתם. המנכ"ל הגיע מרשות החברות, והוא מחויב למהלך הזה".
לדברי תורג'מן, מנסים להפעיל לחץ עליו ועל העובדים, על ידי עיכוב פרויקטים, פיתוח, תשתיות והעמקת הכניסה לנמל עבור אוניות גדולות יותר. מזה שלוש שנים נלחם תורג'מן, על מנת שתועמק תעלת הכניסה לנמל חיפה. אם היא תועמק, כך הוא טוען, יוכלו למעלה מ-10 אלפים מכולות להיכנס ולקבל כאן שירות, 24 שעות ביממה.
"העמקת התעלה תגדיל את מספר מקומות העבודה בעיר, לא יהיה צורך להיאבק באבטלה הגדלה ונוכל לקלוט עובדים חדשים לנמל. במקום זה מונעים מאיתנו להתפתח, ומאוניות גדולות להגיע לנמל חיפה. כל המרכזים הלוגיסטיים נמצאים באשדוד, מכיוון שההובלה למרכז הארץ יקרה מאוד. אך אם תוגדל התעלה, ויוכלו להיכנס אוניות גדולות במיוחד לכאן - לא תהיה להם ברירה, ויאלצו להגיע לחיפה. כרגע חיפה אינה מפותחת מספיק, על מנת לתת שירות".
בנוסף מותח תורג'מן ביקורת קשה, על האטת קצב הפיתוח של הנמל. "הם עוצרים הכל על מנת להפעיל עלינו לחץ שניכנע, אבל אני לא אתן לכך לקרות".

אתה יכול לתת דוגמאות?
"לפני שנתיים הוזמנתי לפגישה, שעסקה בהארכת שובר הגלים של נמל חיפה, כשהתוכנית הייתה להכין את הקרקע לקראת הקמת הרציף הפרטי. אמרתי 'לא יקום ולא יהיה', ומאז הנושא תקוע.
"לא בונים שובר גלים, ובעקבות זה גם לא מפתחים את הנמל. החלו להפחית את הגעת הברום לנמל חיפה, בטענה שיש סכנה בזמן מלחמה עם החומרים המסוכנים. מה, באשדוד לא נופלים טילים? כאן נפלו רק במלחמה לפני שש שנים, ומאז הכל שקט.
"באשדוד נופלים טילים בכל שבוע, כך שלטענתי זה רק תירוץ. גם בעניין הזה נאלצתי לפנות להסתדרות, מכיוון שמדובר בפגיעה כלכלית לנמל חיפה. חוץ מזה מכולות ברום מגיעות עם עוד 1500 מכולות שונות וחבל, כי זה גורם לאוניות לא לפקוד את נמל חיפה".
מי לדעתך אשם במצב הזה?
משרד האוצר והתחבורה הם בעלי העניין לפגוע בנו, על מנת שנתקפל. הם רוצים לדחוק אותנו לפינה, לחסל את הנמל הממשלתי, לגרום שלא תהיה עבודה, העובדים יאלצו להסכים להפרטה, וכך יוכלו למכור את הנמל לידיים פרטיות. זה בדיוק מה שקרה במספנות ישראל. מרבית העובדים הם עובדי קבלן מנוצלים, כך שאין להם פיקוח איזו ספינה תיכנס ואיזו לא".
אך
מה קרה?
"השטחים המערביים שייכים לעירייה, אשר חכרה אותם ל-50 שנה. באה העירייה, והציעה להזיז אותנו מהם, על מנת שתוכל גם את השטחים הללו להפוך למרכז עסקים פרטיים, בתי קפה מסעדות. עיני נפגש עם ראש העירייה, מהנדס העיר ומנכ"ל העירייה, והודיע להם חד משמעית שעד אשר לא ייפתר העניין מול העובדים - אין להם אישור וגיבוי שלו לכך. התקיימו מספר פגישות בנושא. בינתיים אני יכול לומר, שהרציף המערבי לא יימסר לעירייה".
אז מה יהיה?
"אני מוכן בתנאי אחד - שהעירייה תקים עבורנו רציף כרמל ב', שיכלול את הכלים ואת כל עלות הפיתוח, שיוגש לנו במצב שאפשר להתחיל לעבוד בו, כולל עגורנים, מנופים, אשר יתופעל אך ורק על ידי עובדי הנמל ולא פרטיים.
"וכמובן פיצוי לעובדים. רק אז אסכים למסור את השטח המערבי לעירייה, לצורך פיתוח נדל"ן. על הכל אפשר לדבר, רק לא על העברת הנמל לידיים פרטיות. הפרטת הנמל - פירושה סיום עבודה למאות צעירים בנמל".
תורג'מן, בן 44 נשוי ואב לארבעה ילדים, החל את עבודתו בנמל חיפה מייד עם שחרורו מהשירות הצבאי. אמו עבדה במחלקת כוח אדם, והבחירה בנמל כמקום עבודה הייתה טבעית בעיניו. הוא עשה את כל הדרך לפסגה, כאשר עבר על כל התחנות בדרך. החל את דרכו ממפעיל גורר ועד לתפקיד עגורן. בדרך כיהן כחבר בוועד העובדים שמונה שנים רצופות, עד שנבחר לראשותו. בעוד שנה יסיים תורג'מן קדנציה שנייה כיו"ר הוועד, ובכוונתו להתמודד על קדנציה שלישית.
תורג'מן כועס, כאשר הוא נשאל על משכורות העתק של עובדי הנמל. "עובדי הנמל מתחלקים לוותיקים ולצעירים, כשמרביתם היום שייכים לדור הצעיר. הוותיקים אמנם מרוויחים טוב, אבל מדובר בקומץ של מספר עשרות עובדים, בעלי ותק של 40 שנה, שעובדים 2 משמרות בשבוע א/ב/ג, בגובה של 7 מטרים, בכל תנאי מזג האוויר, גשם, שמש רוחות שבתות וחגים וגם בימי מלחמה, כפי שהיה במלחמת לבנון השנייה, בה איבדנו אחד מחברנו היקרים, רוני רובינסקי ז"ל".

לדברי תורג'מן: "עובדים אלה עברו עשרות הכשרות על עשרות כלים תפעוליים, במשך עשרות שנות עבודה בנמל. עבדו מימי הנמל הראשונים, וסחבו שקים על הגב, ובנוסף עובדים 10 משמרות נוספות. בסך הכל הם עובדים חודש ושלושת רבעי משרה, מן הראוי שיקבלו משכורת נאותה. עובדים אלה גורמים גם להכנסת יותר כסף לנמל, מכיוון שככל שפרקו יותר מכולות - כך מועברים יותר מיסים למדינה, ויש יותר עבודה לנהגי המשאיות, לעמילי מכס, ליבואנים וליצואנים.
"העובדים בדור הביניים, המשכורות הכי גבוהות שלהם נעות סביב 15 אלף שקלים בחודש. כולם יוצאי צבא, רובם יוצאי יחידות מובחרות וחלקם אקדמאים. רובם משתכרים כ-9000 שקלים. ואילו הדור הצעיר, שנקלט בנמל אחרי השנים 2004-2007, מרוויחים בקושי 6000-7000 שקלים בחודש, כשכולם עובדים 10 משמרות נוספות בחודש".
תורג'מן חושף כי הגיש הצעה לאוצר, להוציא את אותה קבוצה קטנה של ותיקים מבוגרים לגמלאות, ובכסף שלהם להעסיק עוד הרבה צעירים ולשפר את שכרם של אלה. "התנאי הוא שיהיה הסכם פרישה המכבד את העובד, שלא נזרוק אותו לכלבים, אך האוצר אינו מעוניין להוציא אותם - הם מעוניינים שיישארו.
"כל דבר שאני מציע - הם מתנים בהפרטה, ולכן הם מונעים ממני לקלוט עובדים צעירים זולים יותר. במקום זה הם מעדיפים להגיד שאני הגורם לכך, שאני זה שמפיל את הנטל על הקופה הציבורית, למרות שהוא אחראי לבעיה".
במסגרת תפקידו כיו"ר וועד העובדים בנמל חיפה, אחראי תורג'מן לשורה ארוכה של הישגים, וביניהם העובדה שמאז חודש פברואר שנה שעברה, אז הודיעה הממשלה על כוונתה להפריט את הנמל - הצליח בעקבות השבתות לעצור בעדה בשלב זה. כמו כן היה ניסיון להוציא תשקיפי החברה, "באותו רגע זה היה כמו גנבים בלילה", הוא מספר. "הגיעו לבית המשפט, ועצרנו את כל ההליכים באופן חד צדדי. למחרת בבוקר השבתתי את הנמל".

במאבק האחרון לפני חודשיים, בנושא הפנסיה, חשף תורג'מן כי חסרים 50 מיליון שקלים בקופת הקרנות של העובדים, שהחברה לא הפרישה לפנסיות.
"גילינו שבהסכם הרפורמה חסר כסף. שכרנו שירותים של מומחית לתחום הפנסיות ועורכת דין, אשר חתמה על הסכם הרפורמה החדש לאחר שגילתה מהיכן נובע הגירעון. גם במקרה הזה השבתתי את הנמל, לקחו אותנו לבית משפט, והשופט פסק לטובתנו".
יש לך תכניות עתידיות לנמל?
"אחד הנושאים הלוקים בחסר בנמל, הוא נושא השיווק. 4 אנשים, יהיו הכי טובים שיהיו, אינם יכולים להוביל מערך שיווק לנמל בכל רחבי העולם. יש להקים מערך שיווקי שיכלול לפחות 20 עובדים מתוך המערכת, שאוהבים ומכירים היטב את עבודת הנמל.
"אני אדאג להסכם פרישה טוב לוותיקים, אסיים עד לביטול הסופי של רעיון הקמת הרציפים הפרטיים, אדאג לשיפור תנאי העבודה של עובדי דור ב', ואפתח דרגות לעובדי דור א', התקועים 15 שנים ויותר באותה דרגה".
במידה ולא יגיעו השבוע לכדי הסכם עם ההסתדרות מול האוצר ומשרד התחבורה, ידרוש תורג'מן להכריז על סכסוך עבודה. "אנו ננקוט בצעדים ארגוניים", הוא מכריז.
כמו מה למשל?
"תהיה ירידה בתפוקת העבודה בשני הנמלים, חיפה ואשדוד, כיוון שגם הבניה ברציף המערבי מותנית כרגע בהקמת נמל פרטי, דבר שלא אסכים לו ואינו מקובל עליי. גם הרציף החדש, כפי שציינתי, יתופעל אך ורק על ידי עובדי נמל חיפה. אם לא - אז לא התקדמנו לשום מקום. אני מאמין בעובדי הנמל, ויודע שהם מאמינים בי".
מעיריית חיפה נמסר בתגובה לטענות שהועלו בנושא רציף הנמל המערבי כי "עובדי נמל חיפה, הינם משאב אנושי חשוב במרקם חייה של העיר וכל פיתוח עירוני שיעשה בזיקה לנמל יעשה באופן שיפעל לטובת העובדים ולא יפגע בהם.
"תכנית המתאר הארצית תמ"א 13 קבעה כבר בשנת 2007 כי שטח מערב הנמל יפסיק לשמש לשימוש נמלי למעט אניות נוסעים. על פי התוכנית הפעילות תיפסק עם השלמת כרמל א' וקישון מזרח או 5 שנים לאחר אישור התוכנית דהיינו בשנת 2012.
"שטח מערב הנמל ששימש עד כה את הנמל אינו מחליף בעלים ובוודאי שאינו עובר לבעלות עיריית חיפה. על פי הנחיית משרד הפנים מתכננת העירייה את מערב הנמל על מנת שישמש להרחבת חזית הים העירונית, וזאת כאמור על פי הוראות תכנית המתאר הארצית.
"תמ"א 13 אינה מאזכרת את כרמל ב' ולא הייתה כל כוונה להתנות את הקמת החזית הימית בכרמל ב'. זאת ועוד, עיריית חיפה אינה מהווה צד לדיונים המתקיימים בין העובדים להנהלת הנמל ואלו מתקיימים באמצעות המשרדים המופקדים על הנושא".
ממשרד האוצר לא נתקבלה תגובה
