שמים פס: למה אסור להעלות אופניים לרכבת הקלה?

עיריית ירושלים תומכת, הקרונות ברכבת הקלה תוכננו בהתאם, אך במשרד התחבורה לא מאפשרים לרוכבים לעלות על הרכבת הקלה עם אופניהם

עדי קריו | 6/2/2012 13:49 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בימים האחרונים התפרסם נתון מרשים, שלפיו כ-30 אחוז מכלל הנסיעות העירוניות בהולנד ובדנמרק קשורות לרכיבה על אופניים. הסיבה העיקרית לשימוש הנרחב באופניים במדינות אלה היא התשתית המפותחת של שבילי אופניים ברחבי הערים, חיבורה לתחבורה הציבורית והסימון הברור של השבילים, שיוצר נתיב נפרד ובטוח לרכיבה. נוספת לכך העובדה שמדובר במדינות מישוריות למדיי. השימוש הנרחב באופניים מפחית את פקקי התנועה ותורם לבריאותם של הרוכבים.
 
מחאת רוכבי האופניים בירושלים
מחאת רוכבי האופניים בירושלים צילום: באדיבות "ירושלים בשביל אופניים"

גם בירושלים ניכרת בשנים האחרונות עלייה במספר רוכבי האופניים. למרות המבנה המשופע של העיר, אלפי תושבים משתמשים באופניים על בסיס יומי כדי להגיע למחוז חפצם. עד כה השלימה העירייה את סלילתם של כמה שבילי אופניים, המרכזי שבהם הוא שביל סובב ירושלים.

השביל, שהושק לפני כחודשיים, נסלל בשלב ראשון לאורך עשרה ק"מ בפארק ירושלים-עמק הארזים. בעתיד הוא צפוי להקיף את רוב השטחים הפתוחים שבשולי העיר ולהגיע לאורך של 42 ק"מ, ויהווה מסלול טיולים נוסף בשטחיה הפתוחים.

עם זאת, כיום אופניים אינם משמשים רק לשעות הפנאי ולטיולים בחיק הטבע, אלא מהווים כלי תחבורה נוסף המפחית את השימוש ברכב פרטי בתוך העיר.

למען קידום השימוש באופניים בתוך העיר הוקם ארגון "אופניים בשביל ירושלים". הארגון מקיים ביום שישי האחרון של כל חודש רכיבה קבוצתית במרכז העיר במטרה להעלות את המודעות לשימוש באופניים בעיר. הפעילות, אשר מכונה "מסה קריטית", מתקיימת במשך למעלה מ-18 שנה בערים שונות ברחבי העולם ותורמת להגברת המודעות לשימוש באופניים. נוסף לכך, הארגון פועל בשיתוף פעולה עם העירייה, תכנית אב לתחבורה ומשרד התחבורה למען תכנון שבילי אופניים וחיבורם לתחבורה הציבורית.
אם באירופה אפשר, למה כאן לא?

בסקירה שערך הארגון, שהוצגה בשבוע שעבר בוועדת התכנון העירונית, מופו תשתיות האופניים בירושלים. מהסקירה עולה כי עד כה נבנו שבילי אופניים מעמק הצבאים לגן סאקר, משוק מחנה יהודה עד לתחנה המרכזית, בפארק המסילה, בבית חנינא ובשכונת חומת שמואל (הר חומה). בקרוב ייבנו מסלולים נוספים בהר חומה, מגבעת רם לגן סאקר, ברמת אשכול, בגבעה הצרפתית ומהר הרצל לצומת אורה.

שבילי האופניים מתוכננים להיסלל בסמוך לתחנות הרכבת הקלה, כך שבסמוך למרבית תחנות הרכבת יעבור גם שביל אופניים. אך למרות התכנית המרשימה, את האופניים עצמם עדיין לא ניתן להעלות לרכבת הקלה.

מבדיקה שערך ארגון "אופניים בשביל אופניים" עם חברת "אלסטום" הצרפתית, שבנתה את הרכבת הקלה, עולה כי קרונות הרכבת תוכננו ונבנו תוך השארת מקום להעלאת אופניים. מבדיקת הארגון עולה גם כי במדינות אחרות באירופה שפועל בהן דגם זהה לרכבת הקלה שנוסעת בעיר,

מותר להעלות אופניים לרכבת, בעיקר בשעות השפל.

יש לציין כי העירייה וחברת "סיטיפס", האחראית על הרכבת הקלה, תומכות בהעלאת אופניים לרכבת הקלה בשעות שאינן שעות העומס, אך עד עתה טרם התקבלה הסכמה לכך ממשרד התחבורה. ביום שישי לפני שבוע קיימו פעילי ארגון "אופניים בשביל ירושלים" רכיבת מחאה נגד האיסור להעלות אופניים לרכבת הקלה: רוכבי האופניים יצאו מכיכר ספרא, ומחו גם על העדר מתקנים מאובטחים לחניית אופניים בתחנות הרכבת הקלה.

העלאת אופניים לרכבת הקלה תיטיב עם הרוכבים - שמיטיבים עם הסביבה - ותאפשר להם לקצר מסלולים ארוכים ולשלב נסיעה ברכבת במקרה שהרוכב לא יכול להמשיך לרכוב. מעבר לכך, העלאת אופניים לרכבת עשויה להגדיל את כמות המשתמשים ברכבת הקלה ולהביא לשיפור ברמת החיים של התושבים ושל הסביבה. אם באירופה העלאת אופניים לרכבת הקלה עובדת בהצלחה, אין סיבה שזה לא יפעל גם כאן.

צילום: באדיבות ירושלים בשביל אופניים
מחאת רוכבי האופניים בירושלים צילום: באדיבות ירושלים בשביל אופניים
תגובות

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "בעקבות הביקושים הגבוהים לשימוש ברכבת הקלה, אין אפשרות להעלות אופניים פתוחים לרכבת בשלב זה, מפני שאלה יבואו על חשבון מקומות עמידה לנוסעים. עם זאת, משרד התחבורה ממשיך לבחון את האפשרות להכניס אופניים לרכבת הקלה, ובכוונתו לאפשר זאת בעתיד".

מחברת "סיטיפס" נמסר בתגובה: "על פי הנחיות משרד התחבורה מותרת העלאת אופניים לרכבת הקלה רק כשהם מקופלים ומאוחסנים בנרתיק המיועד לכך, בדומה לאמצעי התחבורה הציבורית האחרים בארץ".

נעמי צור, סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק תכנון וסביבה, מסרה בתגובה: "בתוך העיר יש כיום שבילי אופניים באורך של 20 ק"מ, ויש גם כמה מסלולי אופניים חיצוניים: מסלול פארק ירושלים, שצפוי להגיע לאורך של 42 ק"מ, ומסלול פארק המסילה, שצפוי להגיע לאורך של שמונה ק"מ. נוסף לכך, הרשות לניקוז ים המלח מסייעת לנו בתכנון מסלול אקסטרים של עלייה לרגל מים המלח, ומתוכנן  נדבך נוסף מאזור החוף לירושלים ובאזור ליפתא.

"אני מתכננת לפנות לצוות אב לתחבורה ולמשרד התחבורה במטרה לבנות תכנית אב עדכנית לשבילי אופניים, במטרה שישקיעו כספים בהקמת השבילים, ולפעול גם במישור החינוכי. עידוד השימוש באופניים הוא אחד הנושאים החשובים בעיניי - הן בהיבט הפעילות גופנית והן בהיבט של פיתוח תיירות האופניים בעיר.

"מסקנות ועדת התכנון העירונית שהתקיימה השבוע בנושא האופניים הן לתת גז לנושא האופניים, תוך קידום האפשרות להקמת מערך השכרת אופניים, שהרשות לפיתוח ירושלים בוחנת כעת. מסקנה נוספת נוגעת לקידום האישורים להעלאת אופניים לרכבת הקלה. צוות תכנית אב לתחבורה מעוניין להרחיב את תכנון שבילי האופניים לכל השכונות הסמוכות לרכבת הקלה, תוך שיתוף ציבורי מלא. אנחנו יכולים להיות עיר אופניים".

בואו להמשיך לדבר על זה ב-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים