ת"א: גנבתם תל-אופן? אף אחד לא יבוא לחפש אתכם
בבלוג מוכר נכתב לאחרונה על הקלות הבלתי נסבלת שבה אפשר "להעלים" אופניים של פרויקט השכרת האופניים העירוני בתל אביב. וגם: בחודשים האחרונים מתרבות תלונות תושבים על בעיות טכניות במיזם
◄ בואו להיות חברים של זמן מעריב גם בפייסבוק
שרגל העלתה פוסט בשבוע שעבר בבלוג "לחיות את חייה" תחת הכותרת "רוצים לגנוב תל-אופן?" את השתלשלות יחסיה עם מרכזני השירות של העירייה, אחרי שגילתה זוג אופני תל-אופן בחדר המדרגות בבניין שלה.

שרגל, שחיה ביפו, נתקלה בזוג האופניים הירוקים נעולים למעקה. אחרי שלושה ימים האופניים עדיין היו שם, נעולים במנעול רגיל, ומשהבינה שמדובר בזוג גנוב התקשרה למוקד 106. "המוקדנית התרגשה מאוד", מספרת שרגל בבלוג. "נתתי לה גם את המספר הסידורי של האופניים, משוכנעת בטיפשותי שתרים אחריהם בכל העיר. היא הבטיחה שמיד תעביר את התלונה וצ'יק צ'ק ייקחו אותם הביתה, שהרי אין מצב של שכירות למשך כה הרבה זמן. . . כה מבסוטה הייתי מהאזרחות הטובה שגיליתי ומיעילות ה-106".
אלא שאחרי שבוע (!) האופניים עדיין היו קשורים למדרגות הבניין ושרגל התקשרה שוב למוקד העירייה, שם איתרו לדבריה את הפנייה הקודמת והעלו לקו מוקדנית של תלאופן. מהשיחה בין שלושתם היא הגיעה למסקנה שאין לעירייה ולמפעילי השירות דרך לאתר אופניים שנגנבו או פיקוח על כמות הזוגות שנעלמו. או כלשונה: "מסתבר שגם אם תיקחו היום 80 זוגות ותזרקו לים - איש לא ישים לב".
אחרי עוד שיחות, עוד הבטחה של העירייה "להגיע בתוך כמה שעות" ועוד יום שבו האופניים נותרו מיותמים שרגל התקשרה
מעיון בתעריף השירות שמופיע באתר הרשמי של העירייה עולה כי שוכר שמחזיר באיחור של פחות מ-24 שעות את האופניים ישלם 1,200 שקל . איחור של כל 24 שעות נוספות או חלקן יעלה לשוכר עוד 800 שקל, ובמקרה שלא החזירן כלל ישלם 4,500 שקל , כלומר אם האופניים מחדר המדרגות נגנבו כשהיו ברשותו של לקוח, הוא צפוי לקנסות הנ"ל.
אם הגנב הוא אדם שהצליח לפרוץ את הנעילה ולגנוב את האופניים ישירות מהתחנה, שום לקוח לא ישלם מכיסו את הנזק מן הסתם, וכאמור - לפחות מבדיקתה של שרגל - גם למפעילים אין דרך לדעת מי הגנב והיכן האופניים. אגב, כמה ימים לאחר הפרסום בבלוג, ולאחר שפנינו לעירייה לבקשת תגובה לכתבה, העלתה העירייה את תגובתה לבלוג של שרגל.
יש לציין כי ל"זמן תל אביב" לא הגיעו דיווחים רבים על גניבות של אופני תל-אופן, אבל כאלה ללא ספק התרחשו בשנה האחרונה. מקרה אחד של גניבה, לדוגמה, אירע כחודש לאחר השקת השירות, והגנב נתפס מנסה למכור את האופניים הירוקים בשוק הפשפשים.
בעיית הגניבות, בכל מקרה, היא רק אחת מהתקלות של פרויקט ההשכרה לאחרונה. התקלות אמנם קשורות לבעיות בסיסיות ומוכרות במערכת ההפעלה, אבל גם לשחיקת האופניים ולעומס בתחנות בחודשים האחרונים.
אחת הביקורות שחזרו על עצמן בפני "זמן תל אביב" היא שהמערכת אינה מזהה אם אופניים נלקחו פיסית מהמעגן או לא מהרגע שהתחילה ההשכרה. דנה סגל, אשת יחסי ציבור שמתגוררת בצפון שדרות ירושלים, מספרת למשל שבשבת האחרונה היא ובן זוגה ניסו לקחת שני זוגות מהתחנה בשדרות ירושלים.
"העברנו כרטיס והכול הולך טוב, ואז אני מגיעה לאחד הזוגות והמנעול לא נפתח. אני מעבירה שוב את השובר בעמדה והוא מסמן שהמנוי הזה בהשכרה פעילה כבר, כאילו לקחתי את האופניים. הזוג השני כבר היה בידינו כך שלמעשה מבחינת המערכת הזמן רץ ואנחנו מחויבים.
"התקשרנו למוקד, חיכינו יותר מעשר דקות לתשובה. בזמן ההמתנה אמרנו 'יאללה, נמאס' וניסינו להחזיר את הזוג שהוצאנו, העברנו שוב את הכרטיס כדי לוודא שזה סימן שהחזרת, וזה כתב שהזוג עוד בהשכרה ואז הטלפון נותק מההמתנה.
"הלכנו משם והתקשרנו שוב. בסוף זה הסתדר כי חזרו אליי לטלפון אחרי שהשארנו הודעה על המשיבון ואמרו שיבטלו את החיוב. וזו לא פעם ראשונה שזה קורה". סגל אומרת שהיא שומעת על תקלות כאלה כל הזמן מחברים. "למי שרוצה את זה כתחליף לאופניים - זה לא סקסי במיוחד", היא מסכמת.
דף הפייסבוק של תל-אופן מתעדכן באופן קבוע ובעיקר מעניק טיפים לרוכבים, והטיפ האחרון שם עסק בלקח שסגל כבר למדה בעצמה: "אם אתם מעוניינים לוודא כי ההשכרה הסתיימה לאחר החזרת האופנים לתחנה ונעילתם, מוצע להעביר את הצ'יפ או הברקוד במסוף כחצי דקה אחרי החזרת האופניים. אם רשום שהמנוי עדיין בהשכרה פעילה, יש לפנות למוקד השירות (6070*) ולדווח על התקלה".

בתגובה, כתבה אחת הגולשות: "אולי במקום טיפים לא מועילים כמו זה כאן למעלה, פשוט תחליפו את מערכת ההפעלה שלכם? המערכות הקיימות בערים רבות בעולם כבר הצליחו להיפתר מהבאגים של ההתחלה - למה צריך להמציא את הגלגל מחדש? המערכת שלכם פשוט לא טובה". גולש אחר מספר שההמלצה הקבועה בעת תקלות היא להתקשר ולבקש מהמוקד לאפס את המערכת באותה תחנה. "למה שהמערכת לא תאפס את עצמה כל רבע שעה במקום?", כתב בעמוד הפייסבוק.
זה לא הכול. גלעד פלד, שכן של סגל שעובד בנוה צדק, אומר שהמצב נהיה לאחרונה ממש מצחיק וכמעט עצוב. "פעם זה הסתכם בבעיות טכניות כמו שזה לא סוגר את ההשכרה כשמחזירים את האופניים, שאתה רואה חמישה זוגות אופניים סבירים בתחנה, ואחד אחרי השני הוא מדווח לך שיש להם איזושהי תקלה, אבל עכשיו אני נתקל גם בבלאי חמור של הרבה זוגות, משרשראות מפורקות ועד פנצ'רים, ותכלס הכי נפוץ והכי לא ברור זה שיעור הזוגות שבהם הבורג בכיסאות תקוע, ואי אפשר לשנות את הגובה שלהם. לפעמים אפשר, אבל אז הכיסא יורד תוך כדי נסיעה. זה סביר שיהיו מדי פעם תקלות טכניות בעת נסיעה על האופניים, אבל לאחרונה זה ממש קורה ברוב הנסיעות".
אבל עוד לא התייאשת מהשירות?
"לא. וממילא עשיתי מינוי לזמן ארוך. אבל אני חושש שאני קרוב לייאוש. את שירות הלקוחות הוא דוקא משבח ואומר שהוא יעיל מאוד.
מעיריית תל אביב נמסר: "לגבי גניבת האופניים המוזכרת בבלוג, מדובר במקרה של לקוחה מזדמנת שלא נעלה את האופניים כראוי ונקנסה על כך. ההודעה היחידה שהתקבלה במוקד תל-אופן הייתה בתאריך 18 במרס והפינוי בוצע בתאריך 19 במרס בשעה 9:45. בעקבות המקרה התקיימה ישיבה עם מנהל מוקד 106 במטרה לשפר את התקשורת בין שני המוקדים. בישיבה הוחלט כי כל פנייה תטופל בתוך 24 שעות ומוקד תל-אופן ידווח ל-106 כיצד טופלה התלונה.
"לגבי תקלות בשדרות ירושלים - תקלות בתחנה טופלו יסודית, אך בל נשכח כי מדובר במערכת מורכבת וחדשה יחסית, ועל אף המאמץ המרבי ישנם בעיות טכניות מפעם לפעם שלרוב נפתרות במהרה".
