קצין התנועה של מרחב הנגב יוצא לקרב נגד נהגים שיכורים
ראש אגף התנועה החדש במשטרת מרחב הנגב, רפ"ק יובל פז, מחפש פתרונות לריבוי תאונות פגע וברח ומאוכזב מתרבות הבילוי של הצעירים: "הם שותים כמו מטורפים". ראיון
אומרים עליו שהוא איש תנועה אמיתי, שצבר הרבה ניסיון פיקודי במשטרה. בעודנו ממתינים לערוך עימו את הראיון הראשון, בלשכתו ברחוב האבות בעיר העתיקה של באר שבע, הוא מתנצל ומסביר כי הוא חייב להקדיש מספר דקות לאזרח.
במסגרת דלת פתוחה שהנהיג. למקום הגיע נהג משאית, שהתלונן נגד מעסיקו על שהוא מחייב אותו לעבוד 17 שעות ביממה. "אלה חלק מהנושאים שחייבים לטפל בהם ואני אעשה הרבה בכדי למנוע אותם", הוא אומר לנו בנחישות ומפגין מוטיבציה של עשייה.

על איזו גזרה אתה חולש במרחב הנגב ומה סדר כוח האדם?
"בית קמה, אופקים, נתיבות; כל היישובים באזור קו התפר של גבול עזה; שדרות, דימונה, דרך כביש הערבה, עד פונדק כושי; באר שבע, ערד, ים המלח. בכל שבע תחנות המשטרה במרחב ישנם שני שוטרי תנועה בתחנה, בתחנת באר שבע בסביבות ה-15 שוטרים.
"בנוסף, יש לנו מתנדבים שכפופים לאג"מ והם עושים עבודה נהדרת. במקביל, יש את הפעילות של משטרת התנועה הארצית, הכוללת יחידת אופנועים".
כבישי הנגב מסוכנים, יש אפילו טוענים שהפכנו למערב פרוע?
"אני רוצה להדגיש: הגעתי לנגב מהמרכז והצפון ואני לא סבור שאלה פני הדברים. סעו מהנגב ותראו מה קורה ביתר המקומות. בכבישי הצפון התופעות די דומות ועל כן המצב לא כל כך נורא.
"המצב בנגב, בנקודות מסוימות,
הכבישים האדומים בנגב גבו קורבנות אדם גם השנה, למשל כביש 31 הידוע לשמצה. מה יהיה?
"נכון, ישנם באזור כבישים שהם סכנת חיים, כמו כביש 31 שאירעו בו רק לאחרונה כמה תאונות קשות מאוד, שגבו 17 הרוגים בשנה וחצי האחרונות.
"אנחנו באמת עושים מאמצים, ביחד עם גופים נוספים, לטפל בבעיה זו. לאחרונה, אני ומהנדס מרחב הנגב נפגשנו עם קצין הבטיחות של מע"צ, ערבנו ראשי ערים ויישובים בנגב, ואני יכול לבשר שהרשות הלאומית לבטיחות, המשטרה ומע"צ בודקים אפשרות מיידית לעשות הפרדה נתיבית לאלתר".
נכנסת לתפקידך ממש עם אירוע תאונת ה"פגע וברח" בה נהרג רוכב האופניים מיכאל מירילשווילי. האם תוכל למסור פרטים חדשים?
"מדובר בתאונה בה רוכב אופניים רכב בשעה שתיים ו-20 בלילה באזור שדה תימן, בקטע חשוך לחלוטין, בכביש שמשני צדיו יש מעקה. בשעה 02:20 בלילה מגיע הפייטן הגדול חיים אלון והצדקת אשתו ופגעו ברוכב האופניים. אני מדגיש, פגעו ולא דרסו, כי כך גם בלשון כתב האישום שלנו. אנחנו יודעים ומבינים את זה, ועשינו על זה שתי בדיקות פיזיות בשטח, וגם שחזור.
"לקחנו בשעה 02:20 בלילה רוכב אופניים, אחד הבוחנים, הלבשנו אותו בגדים שחורים, לקחנו מכונית מאזדה 3, כמו אותו רכב שהיה מעורב בתאונה, השתמשנו באנשים עם מכשירי מדידה מיוחדים, יקרים ובינלאומיים הבודקים טווחים של תגובה, בלימה, חיכוך ברקס של צמיג, וראינו שהתאונה הייתה בלתי נמנעת במקום שבו נפגע רוכב האופניים.
"לכן, לא על זה אנחנו מלינים. אנחנו מלינים על זה שזמן קצר לאחר מכן, עם נץ החמה, אתה מתחיל בפעילות הטעייה - מחפש סוכן ביטוח ושמאי, ניגש אליהם ומעלים את כל הראיות מהשטח, ואומר 'לא הייתי שם, אלא באזור ירוחם, פגעתי בגמל קטן'. אנחנו את האוטו הראנו לו בסוף החקירה, שכל השמשה הקדמית לא הייתה על האוטו, היא נופצה פנימה לתוכו.
"מותר כבר לחשוף, שאנחנו כבר למחרת ידענו מיד את סוג הרכב ואת השנה של הרכב, אולם המשכנו בחקירת ממצאים נוספים, כמו ברצח או באירוע פלילי אחר, בכדי שנהיה בטוחים שזה אכן הרכב ולא אחר. מה שהכי הפריע לנו בפרשייה זו, גם כאנשים שמתעסקים בתאונות קשות וקטלניות ואסונות נוראיים שהתמונות מלוות אותך תמיד, שאמרנו לפוגע: ריבונו של עולם, תודה במעשה.
"מבחינת החוק, אם היה אותו חיים אלון מתקשר אפילו בשבע בבוקר ואומר הגעתי הביתה אחרי שפגעתי במישהו, הייתי באמוק, בערפול חושים, עשיתי טעות, תצילו אותי, בואו תיקחו אותי, אני לא יכול לנהוג - הוא היה יוצא מזה בשלילה של מקסימום שלושה חודשים וזו הייתה כל העבירה שלו. היום אני מקווה ומבקש מרשויות החוק למצות את הדין איתו ועם אשתו שישבה לידו, על הפקרה וזילות חיי אדם".

איך אתה מסביר את ריבוי תאונות ה"פגע וברח" באזור?
"יש לנו (מצביע על ערימת מסמכים המונחים על השולחן) תיקים על סגירה ובחלק מהם כתוב 'אי החלפת פרטים'. מבחינתנו, גם עשיית תאונה קלה ביותר ובריחה מהמקום, זה 'פגע וברח'. נכון שבקנה המידה שלה היא קלה יותר מהריגת רוכב אופניים, אבל מבחינת הציבור, כשמישהו נכנס באנו מאחורה ושובר לנו את הפנס, מסתובב ונעלם, זה 'פגע וברח'".
נעבור לנהיגה בשכרות, תופעה המאפיינת בעיקר בני נוער. איך אתם מתמודדים עם זה?
"יש שני דברים שמתקשרים לתאונה שדיברנו עליה: נהיגה בשכרות ועייפות הם אויב זהה. ההתנהלות שלנו כשאנחנו עולים על האוטו כשאנו עייפים או שתויים, היא נהיגה ללא הכרה. נושא השכרות הוא תופעה ואני אומר זאת גם כאבא, כשכן וכחבר של אנשים סביבי שאני שומע. אותם צעירים יהודים, בדואים, שותים כמו מטורפים.
"הבילוי היום הוא האלכוהול ואנחנו רואים את זה בתאונות הדרכים. לצערי הרב, אנחנו מתמודדים עם זה לא מספיק טוב וצריכים להצדיע לכל מני אנשים שנוקטים ביוזמות קטנות או גדולות, ארציות או מקומיות, כמו פה בעיר באר שבע שראש העיר הביא הצעת אכיפה שתאסר שתיית אלכוהול בפארקים ובחוץ. אני מקווה שישתו פחות".
לסיום, בגדול, מה המסר שלך, רפ"ק יובל פז?
"אני מאמין שרק בפעילות מערכתית של הגורמים השונים ניתן יהיה להתמודד בהצלחה עם הסוגיות השונות. אני שואף למה שיותר מפגשים עם ראשי ערים ומועצות, והמסר שלי אליהם הוא: תקשיבו, אני איתכם, תציקו לי. כל רעיון שיש לכם, תעלו בפנינו. אני רוצה להיות השופר שלכם. זה גם מה שאמרתי לרוביק דנילוביץ', ראש עיריית באר שבע".
