כפ"ס: ילדי החינוך המיוחד עדיין לא יודעים איפה ילמדו
חודש וחצי לפני פתיחת שנת הלימודים הורים לתלמידי החינוך המיוחד בכפר סבא עדיין לא יודעים היכן ילמדו ילדיהם. "בעירייה לא מעדכנים אותנו, אנחנו נמצאים בחוסר ודאות"
"במצב שנוצר אנחנו פשוט תקועים. אנחנו רוצים לרשום את ילדינו לבית ספר כדי שיוכלו להתכונן בראש שקט לשנת הלימודים, אבל אנחנו תלויים בחסדי העירייה שתעדכן אותנו מה קורה".
יצחקוב טוענת כי כאשר פנתה למנהלת אגף החינוך המיוחד קיבלה יחס משפיל. "פניתי לאגף מספר פעמים בשבועות האחרונים, וכל מה שקיבלתי מהמנהלת היו צעקות. בסך הכול רציתי לדעת מה קורה עם הילד שלי, כמו כל הורה מודאג. אי אפשר לומר שאני הולכת לישון טוב בלילה כשאני יודעת שאין לילד שלי עדיין בית ספר בשנה הבאה".

על פי נהלי משרד החינוך, תלמידים הסובלים מלקויות למידה מופנים באמצעות סגל בית הספר לוועדת ההשמה של העירייה, כדי למצוא מסגרת חינוכית. אם התלמיד עומד בקריטריונים ללימודים במסגרת חלופית מתאימה (באזור השרון מדובר ב"הבית של תמר" בשפיים ובמושב משמר השרון ורשת בתי הספר של "תום אקשטיין" בכפר מל"ל) הרשות המקומית מקבלת תקציב עבור הסעת התלמיד לבית הספר. עם זאת, נדרשים ההורים להשתתף במימון שכר הלימוד
"חוסר הוודאות פשוט לא הגיוני", אומרת נאווה רוזנפלד, אם לבת שסובלת מלקות למידה. "הספיקה לנו פעם אחת שבה העברנו את הבת שלנו לבית ספר בניגוד לרצוננו. לעשות לה את זה עוד פעם זו אכזריות לשמה. צריך להבין, מעבר כזה לא פשוט וכולל קושי חברתי, ניתוק מהסביבה הקרובה ומהחברים באזור המגורים, שלא לדבר על בזבוז הזמן. רק הנסיעות הלוך ושוב לבית הספר לוקחות לנו שעה וחצי".
מה את מבקשת מהעירייה?
"הבקשה שלי פשוטה מאוד. אני רוצה בסך הכול לדעת לאן לשלוח את הבת שלי בשנה הבאה. הבהרתי בהמון שיחות טלפון לעירייה את המצוקה הנפשית והרגשית של הילדים שנובעת מחוסר הוודאות לגבי מה הולך לקרות בשנה הבאה. עם כל הרצון הטוב שלנו כהורים לעזור להם, גם אנחנו אובדי עצות. התחושה שאני מקבלת היא שעיריית כפר סבא לא מגלה אכפתיות כלפי הילדים שלנו ומתעלמת מהצרכים שלהם לחלוטין".
מה השלב הבא?
"העירייה חייבת לקבל החלטה ומהר. לא ייתכן שיעשו מאיתנו צחוק ויזלזלו באינטליגנציה שלנו. לבת שלי מגיע לדעת באיזה בית ספר היא תלמד בשנה הבאה ויפה שעה אחת קודם".
זוקי משולם, אם לילד שעולה לכיתה ח', אומרת כי "בשנה שעברה העבירו את הבן שלי לבית של תמר. הכל היה בסדר עד שהחלו השביתות. בגלל חוסר הוודאות סביב עתיד הלימודים שלו הבן שלי איבד את הביטחון העצמי. הוא הרגיש שהאדמה רועדת מתחתיו ועכשיו שוב אותו סיפור. איך יכול להיות שמערכת החינוך לא נותנת תשובות לילד שגם ככה לא קל לו? קצת התחשבות, זה כל מה שאנחנו מבקשים".
מהעירייה נמסר בתגובה: "אנו משקיעים משאבים רבים באיתור וטיפול בתלמידים ליקויי למידה. על פי הנהלים, כל התלמידים שלמדו במסגרת ה'בית של תמר' בשנים הקודמות זכאים להמשיך ללמוד במסגרת זאת גם בעתיד ומקומם נשמר באופן אוטומטי.
"עם זאת, עקב השינויים בהנהלת בית הספר ביקשו חלק מהורי התלמידים להעביר את ילדיהם לבתי ספר אחרים הנמצאים ברשויות מקומיות אחרות. הפננו את הבקשות לגורמים הרלוונטיים במטרה לסייע להם לעבור למסגרת אחרת, אולם ההחלטה הסופית נתונה בידי הרשויות המקומיות בהם מצויים בתי הספר. תשובות הסופיות בנושא השיבוץ טרם התקבלו ועל כן יש להמתין בסבלנות".
