למה עיר פוטוגנית כירושלים לא מככבת באינסטגרם?
אינסטגרם, האפליקציה לצילום בסמארטפונים, היא הדבר הכי לוהט בעולם הסלולרי. פוליטקאים משתמשים בה, גם חברות מסחריות ואפילו לנשיאנו הקשיש יש עדת עוקבים נאמנה. השאלה היא למה ירושלים, מהערים הפוטוגניות והמעניינות בתבל, עדיין מפגרת מאחור?
בתוך שנה וחצי הצליחו שני צעירים בוגרי אוניברסיטת סטנפורד להפוך את הרעיון האמורפי שלהם לרשת חברתית של ממש, שנקנתה בחודש אפריל האחרון על ידי ענקית הרשתות החברתיות פייסבוק תמורת הסכום האסטרונומי של מיליארד דולר.
היום, עם יותר מחמישים מיליון משתמשים מרחבי העולם, בהם גם דמויות מוכרות כמו שמעון פרס (4,022 עוקבים) או יאיר לפיד (1,158 עוקבים), וגם שמות גדולים עוד יותר כמו נשיא ארצות הברית, ברק אובמה (עם 1,082,184 עוקבים), קשה להתווכח עם ההצלחה המטאורית של אפליקציית שיתוף התמונות, שממשיכה לשבור שיאים והצליחה עד היום לצבור משתמשים בקצב מהיר מזה שרשמה אפילו פייסבוק בתחילת דרכה.
>> בואו להיות חברים של "זמן מעריב" גם בפייסבוק

בדומה לטוויטר או פייסבוק, גם הרעיון מאחורי אינסטגרם מבוסס על שיתוף, אך בשונה מהשתיים הראשונות, לב העיסוק באינסטגרם הוא בתמונות סטילס שמצלם כל משתמש ברשת החברתית הסלולארית באמצעות המצלמה המובנית בטלפון החכם שלו. הקונספט פשוט; כל משתמש יכול להוריד את האפליקציה וליצור חשבון באינסטגרם; המשתמשים מצלמים תמונות באמצעות המצלמה המובנית במכשיר האייפון או האנדרואיד; לאחר הצילום המשתמש יכול לערוך את התמונה בעזרת מספר הגדרות פשוטות שמספקת האפליקציה ולשתף את התמונות עם משתמשים נוספים שעושים שימוש באינסטגרם. מכאן ועד מיליארד דולר, כך הוכיחו באינסטגרם, הדרך לא ארוכה.
חברת אינסטגרם, ששמה זהה לאפליקציית שיתוף התמונות הסלולרית שפיתחה, נוסדה באוקטובר 2010 על ידי שני צעירים אמריקאים, קווין סיסטרום ומייק קריגר. סיסטרום (28) חשב על הרעיון לאפליקציה בעת שעבד בגוגל ובטוויטר, עד שהחליט ללכת בעקבות החלום; הוא התפטר מעבודתו והחל לפתח את הסטארט-אפ שהגה. סיסטרום צירף אליו את קריגר, שהיה בעל היכולות הטכניות להוציא את החזון לפועל, ויחד החלו השניים לפתח את אפליקציית הצילום שהפכה בינתיים לרשת החברתית הסלולרית הפופולארית בעולם.
"אינסטגרם זו אפליקציה סלולרית, שהיא גם סוג של רשת חברתית לשיתוף תמונות", מסביר
מעבר לעריכה, אלמנט השיתוף, זה שהופך את אינסטגרם מעוד אפליקציה סלולרית לרשת חברתית של ממש, גם הוא משמעותי והיה כנראה המרכיב המרכזי שהוביל לרכישת החברה לפני כשלושה חודשים; "במקביל לעריכה, צריך להדגיש את העובדה שיש פה רשת חברתית של שיתוף תמונות. כמשתמש, אני משתף את התמונות שצילמתי וערכתי באמצעות אינסטגרם, כך שיש קהילה שלמה של אנשים שיכולים להביע דעה, לכתוב תגובות ולעשות לייק", מוסיף לטקה.

במבט לאחור, נראה שאינסטגרם עלתה על הנוסחה הנכונה כבר מן הרגע הראשון; האפליקציה הושקה בחנות היישומים המקוונת של אפל עוד בסוף 2010, כשבחברה עצמה הועסקו אז רק ארבעה עובדים. עד תחילת 2011 הגיעה אינסטגרם לקהל יעד של כמיליון משתמשים, מספר שצמח לשמונה מיליון משתמשים בתוך חמישה חודשים, אז גם חצתה הרשת הסלולרית את רף 100 מיליון התמונות, והצליחה להגיע כשנה לאחר ההשקה, בסוף שנת 2011, ל-15 מיליון משתמשים.
בחודש מרס האחרון, זמן קצר לפני שנודע על רכישת החברה על ידי פייסבוק, הודיעה אינסטגרם כי האפליקציה מתהדרת בכ-27 מיליון משתמשים, ואילו בתחילת חודש מאי האחרון, כשנה וחצי לאחר שעלתה האפליקציה לאוויר, דווח כי אינסטגרם חצתה את רף 50 מיליון המשתמשים, וכי היא ממשיכה לגדול בקצב מסחרר של 5 מיליון משתמשים חדשים מידי שבוע.
באפריל, פחות משנתיים לאחר ההשקה, רכשה פייסבוק את אינסטגרם תמורת מיליארד דולר כאמור, בעסקה שהדהימה את עולם הטכנולוגיה ועוררה ספקולציות באשר לעתיד החברה הצעירה. החברה, ששווייה הוערך לקראת המכירה בכחצי מיליארד דולר, הוקמה בהשקעה של 60 אלף דולר בלבד, ונכנסה לספרי ההיסטוריה כרכישה היקרה ביותר של פייסבוק מאז נוסדה החברה בשנת 2004.
העסקה הרימה גם לא מעט גבות בקרב פרשנים שמסקרים את התחום, לא רק בשל הסכום העצום שהוציאה פייסבוק מכיסה בעבור אפליקציית רשת חברתית, אלא בעיקר משום שאינסטגרם אינה חברה רווחית כיום – היא נעדרת מודל עסקי, ניתנת להורדה בחינם ואינה משלבת פרסומות באפליקציה.
"מיליארד דולר זה סכום בלתי נתפס במובנים של העולם הטכנולוגי", מצטרף לטקה לזרם המופתעים. "לרכוש אפליקציה תמורת מיליארד דולר זה ממש מטורף, ועסקאות מקבילות, שנחתמו תמורת סמוכים שלא מתקרבים לזה אפילו, מבהירות שמדובר באמת בסכום גבוה".
באשר לעתידה המעורפל של החברה, הוא מוסיף כי "צריך להבין שלפייסבוק יש נטייה לרכוש חברות ולסגור אותן או להטמיע אותן בתוך פייסבוק עצמה, אבל בניגוד לתחזיות, בפייסבוק החליטו, לפחות בינתיים, לשמור על אינסטגרם כפלטפורמה עצמאית. קשה להגיד למה בדיוק קיבלו בפייסבוק את ההחלטה הזו, אבל סביר להניח שזה קשור לעובדה שלאינסטגרם יש המון משתמשים, והבאזז של הרכישה רק עודד יותר אנשים לגלות מה זה בדיוק הפיתוח הזה, מה שמאוד מחזק את כוחה. אינסטגרם הפכה בינתיים לפלטפורמה כל כך חזקה ומשמעותית, עם בסיס משתמשים רחב, שהיא ניצלה עד כה מלהיטמע בתוך פייסבוק, ויתכן שהיא תמשיך להתקיים כשירות נפרד ועצמאי גם בעתיד".

על פי הערכות שפרסמה בשבוע שעבר סוכנות המדיה החברתית אקליפטוס, באינסטגרם רשומים היום בין חצי מיליון ל-800 אלף משתמשים ישראלים, במקביל לפוליטיקאים וחברות שעושים באפליקציה שימוש לקידום עצמי. בטוויטר, לשם השוואה, ההערכות מדברות על מספרים נמוכים באופן משמעותי. בנוסף, נראה שדווקא ירושלים, שהוויזואליות שלה הופכת אותה ללוקיישן האידיאלי למשתמשי אינסטגרם, אינה מוכיחה את עצמה בתחום. בעוד תחת התגית Tel Aviv הועלו עד היום לאינסטגרם יותר מ-130 אלף תמונות, ותחת TLV יותר מ-70,000 תמונות, התיוג Jerusalem כולל היום רק 41 אלף תמונות. תחת Israel, לעומת זאת, הועלו כבר קרוב לחצי מיליון תמונות.
לטקה, ירושלמי במקור, מסכים כי ירושלים מאוד מתאימה לחובבי אינסטגרם; "לירושלים יש איזשהו קסם מיוחד, מבחינת זה שהיא עיר שיש בה המון מטען, והיא מאוד כבדה בהרבה מובנים, אבל גם מאוד מחוברת לעניין היצירתי והרגשי. בגלל האלמנט הזה, יש, למשל, תמונות שמצלמים בירושלים שלא היו מצליחות להעביר את המסר שלהן כמו שצריך בלי עיבוד; כשמצלמים את הכותל או את מגדל דוד או את המושבה הגרמנית, קשה לצלם חובבני להעביר את התחושה כמו שצריך, ודווקא לזה אינסטגרם מצליחה לתת מענה באמצעות כלי העריכה, הפילטרים שהיא מספקת, שמאפשרים חיבור לתמונה, ומהבחינה הזו, עושים את העבודה. רואים, באמת, שדרך הפילטרים התמונות עוברות הרבה יותר טוב; זה נותן פן יצירתי שגורם לאנשים להתחבר יותר לצילומים ולהסתכל על הדברים אחרת. מהבחינה הזו, אני מאמין שיש חיבור טוב של אינסטגרם לירושלים".
מיקי קרצמן, ראש המחלקה לצילום בבצלאל, מסכים שירושלים משמשת כמקום מעניין לצילום, אך אינו מוכן לתת לאינסטגרם את הקרדיט. "אני חושב שירושלים באופן כללי מצטלמת יותר מתל אביב, וזה בגלל כל התנאים שמתקיימים בעיר הזאת שהיא גם מלאת היסטוריה וגם שוררת בה מחלוקת והיא גם חילונית וגם דתית, ולא ברור אפילו של מי העיר הזאת", הוא שוטח. "ירושלים היא עיר מאוד סקסית מבחינת צילום, אבל זה ממש לא קשור לא לאינסטגרם ולא לטלפון הסלולרי. זה קשור למקום שאנשים נמשכים לצלם בו, ואני לא רואה את הקשר בין זה ובין הטכנולוגיה. אני לא יודע מה הקשר בין פילטר באינסטגרם לבין המחלוקות בירושלים, אבל אם הפילטר יפתור את המחלוקות, אני מיד מתחיל לצלם באינסטגרם".
אף שחברות מסחריות גילו את הפוטנציאל השיווקי הטמון ברשת שיתוף התמונות וכמה חברות ישראליות אף השיקו קמפיינים המעודדים את לקוחותיהם להעלות תמונות ולתייג את שם החברה, נראה כי בשלב זה לא נעשה בירושלים שימוש רשמי בפלטפורמה לקידום העיר. אביתר אלעד, דובר עיריית ירושלים, מסכים שהפן הוויזואלי הוא אחד הצדדים החזקים בירושלים; "כח המשיכה של ירושלים בעולם הוא עצום, וכמובן שזה גם משתקף באינסטגרם. ירושלים היא אחת הערים שמצטלמות הכי יפה בעולם, וכבר כיום ניתן לראות באינסטגרם תמונות רבות של ירושלים מזוויות חדשות, יפות ומעניינות", הוא אומר. אלעד מוסיף כי אף שבעירייה טרם החלו לעשות שימוש באינסטגרם למטרות דוברותיות, "אנחנו בהחלט בוחנים מספר רעיונות לתחרויות ותערוכות שיעסקו בירושלים דרך עיני האינסטגרם, גם בפן התיירותי לקידום התיירות בעיר וגם בפן המקומי לתושבי העיר והארץ, וכשהם יבשילו אנחנו נפרסם אותם".

לוטן לסקי, סטודנטית למשפטים בת 25 שמתגוררת בירושלים מזה כשלוש שנים, ומכורה לאינסטגרם כהגדרתה, מסכימה כי ירושלים היא תפאורה קלאסית למשתמשי אינסטגרם כבדים. "יש ערך מוסף בירושלים שנובע מהמגוון של האנשים כאן, שהוא גדול יותר וקיצוני יותר מכל מקום אחר בארץ", היא מסבירה. "אני מסתובבת הרבה ברחבי העיר, ובמיוחד בשוק, ואני מצלמת ומעלה לאינסטגרם דברים שאני נתקלת בהם, כך שיוצא לי כל פעם לצלם משהו שונה ומעניין, בין אם זה חרדים, בתים עתיקים בנחלאות או סתם מקומות יפים שלא חסרים בירושלים".
לסקי עצמה, שמצהירה כי שם המשתמש שלה באינסטגרם, @lotanlas, הפך כבר לשמה השני, פתחה את החשבון בחודש אפריל האחרון, בימים שלפני המכירה. כיום, מתהדר החשבון שלה כבר בכ-170 עוקבים, מספר שגדל על בסיס כמעט יומי; "שמעתי מחברה מהלימודים שיש לה חשבון, היא הראתה לי איך זה עובד והחלטתי לנסות", היא מספרת על תחילת ההתמכרות. "העליתי תמונה אחת, וזה היה נראה לי ממש מגניב שאפשר פשוט לצלם, לערוך ולשתף עם כולם, והיום אני מעלה תמונות כמעט כל יום; מצלמת, מעלה, מתאימה לכל תמונה משפט קצר או תיוג, הרבה אנשים עוקבים אחריי – וזה עושה אותי מאושרת".
עוד מספרת לסקי כי בין המשתמשים שעוקבים אחר התמונות שלה ישנם רבים שאינה מכירה כלל; "יש לי עוקבים מהודו, גרמניה, ארצות הברית, ברזיל ובריטניה, וזה נורא נחמד לקרוא את התגובות וההערות שלהם בעקבות התמונות שאני מפרסמת. אני כל הזמן אוספת עוד עוקבים מהעולם. יש למשל מישהו מלונדון שבעקבות תמונה של השוק שפרסמתי כתב לי שהוא חייב להגיע לכאן יום אחד. הזמנתי אותו לבוא לירושלים, והבטחתי שאם הוא יגיע אעשה לו סיור".
את המשיכה לאינסטגרם היא מסבירה בכך ש"אני אוהבת צילום וכייף לי לעבור על הרבה תמונות של כל מיני משתמשים. אני אוהבת במיוחד תמונות שיש מאחוריהן מחשבה או מסר או רעיון, ובכלל זה כייף לראות איך אנשים מתעדים את החיים שלהם בספונטניות. מבחינה ויזואלית, אני חושבת שיותר כייף לדפדף בין תמונות מאשר בין קטעים של טקסט, כמו בטוויטר. בפייסבוק, למשל, יש אפשרות לשתף תמונות, אבל יש עוד המון דברים מסביב, ובאינסטגרם התמונות במרכז. באינסטגרם גם יש הרבה פחות מקום לתקשורת בין אנשים, כלומר, אפשר להגיב על תמונות ולהתכתב בתוך שרשור בעקבות תמונה כזו או אחרת, אבל מאוד מקובל להגיב באופן חד צדדי ולהגיד משהו על התמונה מבלי בהכרח לצפות לתגובה".
כך למשל, היא מתארת, לאחרונה החמיאה למשתמש אחר על אחת התמונות שהעלה ושאלה איפה צולמה, והמשתמש, לדבריה, "פשוט ענה. הוא לא התחיל לפתח שיחה או לשאול דברים בחזרה כמו שמאוד מקובל בפייסבוק, שיותר בנויה על מי מגיב לך ומה אתה עונה לו ועל הרשת של החברים שלך. באינסטגרם אנשים מבינים שכולם פה בשביל התמונות". עם זאת, לדבריה, לרשת הסלולרית האהובה עליה יש גם מספר חסרונות; "חלק ממה שאינסטגרם עשתה זה שהיא הפכה כל אחד לצלם מקצועי; פתאום, גם אם אני מצלמת סתם קופסאות, מספיק שאני אוסיף לזה איזה אפקט בלחיצה אחת באייפון וכבר זה נראה מגניב – אבל יש בזה משהו שגם קצת מעוות את המציאות".
בינתיים, נראה שלסקי תורמת לגידול העצום במספר המשתמשים ברשת החברתית, כפי שהיא מספרת, "מאז שאני באינסטגרם, הספקתי לצרף כבר את כל החברים שלי, כי זה באמת פשוט נורא כייף, ואני רוצה שכולם יתמכרו ויהיו שותפים לזה, וגם שיעקבו אחרי".

אך לא כולם נסחפים בקסם האינסטגרם; קרצמן, שהחל את דרכו כצלם במערכת העיתון "חדשות", אינו ממהר להרעיף שבחים על האפליקציה, ומדגיש כי יתרונה של אינסטגרם טמון באפשרויות השיתוף החברתיות ולא באלמנט הצילום או העריכה.
"אני חושב שזאת אפליקציה שהפונקציונאליות שלה היא קודם כל ברמת התקשורת יותר מאשר ברמת הצילום", מסביר קרצמן. "מבחינת הצילום, היא באמת מספקת ומעודדת שימוש בסוג של פילטרים, אבל זה משהו שהיה מקובל תמיד. אני לא רואה את החשיבות של הדבר הזה בעולם הצילום, אבל כן רואה חשיבות גדולה ברמת התקשורת והשיתוף".
קרצמן מוסיף כי "העולם הדיגיטלי, שהוא הרבה יותר רחב מהאינסטגרם, פתח אין-סוף אפשרויות שנבדקות כל יום, ושם באמת קורה משהו מרתק ברמה של ההפצה, ברמה של השאלת דימויים שמופיעים כל פעם בהקשר חדש, ונורא קל לייצר אותם. אינסטגרם מייצרת סוג של יצירה אומנותית, אבל צריך לזכור שמדובר באפקט, וכשמדברים על אפקטים אורך החיים שלהם זאת שאלה רצינית. מה שהיום אולי יש לו אימפקט מאוד חזק, לא ברור אם בעוד שנה יהיה באותו מקום".
קרצמן מתנגד גם לקביעה לפיה אינסטגרם הפכה את אומנות הצילום ל"תמונות להמונים". הוא אומר כי "כל אחד נהייה צלם ברגע שהוסיפו מצלמה לפלאפון, הרבה לפני אינסטגרם. גם לפני שהאפליקציה עלתה, אנשים צילמו עם הפלאפונים שלהם בכמויות, אבל ההבדל הוא שעד עכשיו פשוט לא תיקשרו את זה. אינסטגרם אמנם מאפשרת לתקשר, אבל אני לא רואה את ההשפעה של זה על עולם הצילום. אמא שלי, למשל, התחילה לצלם רק כשהיא קיבלה טלפון שיכול לצלם. היא לא מצלמת באינסטגרם, היא מצלמת מה שהפלאפון מאפשר לה, והיא מצלמת בלי סוף. אני מאמין שההמונים מצלמים בטלפונים ובכל מיני מצלמות קטנות – וזה מה שיצר צילום של המונים. אינסטגרם עזרה לנייד את הצילומים האלה.

"אני שומע הרבה שמראים לי משהו באינסטגרם ואומרים לי 'וואו, זאת ממש אומנות', אבל אני לא רואה את זה ככה. אומנות זה משהו שחשוב לדון עליו, וחשוב להגדיר מה זאת אומנות כדי לראות אם כל דבר שאנחנו עושים באינסטגרם הוא אומנות. חלק אני מאמין שכן, אבל הרוב לא. האם, למשל, כל מי שכותב מייל הוא סופר? לא. זה תלוי מה כתוב במייל, ואותו הדבר עם פוסט בפייסבוק. כל מי שכותב פוסט בפייסבוק הוא באמת כותב? לא, אבל יש כותבים שמפרסמים פוסטים בפייסבוק".
קרצמן מודה כי הסתקרן מהפיתוח החדש, וניסה את האפליקציה בעצמו; "שיחקתי עם האינסטגרם של הבת שלי, אבל זה לא הרשים אותי. אני לא פוסל, יש אנשים שיכולים לעשות עם זה דברים מצויינים, אבל מצויינים בדיוק כמו שיכלו לעשות לפני. כמו בכל מקום, גם באינסטגרם יש דימויים באמת טובים ויש הרבה דימויים לא טובים. העניין הוא שאני לא שופט את זה לפי אינסטגרם, אלא מסתכל על צילום, ואם הוא טוב ומיוצר עם אינסטגרם או עונה לקריטריונים ומיוצר עם אינסטגרם, אז זה נהדר, אבל זה לא טוב בגלל שזה צולם באינסטגרם. בסוף, אינסטגרם הוא רק עוד כלי".
למרות שאינו מתכנן, כנראה, להתחיל לצלם באופן קבוע באמצעות האפליקציה הסלולרית בקרוב, קרצמן מעריך את ההצלחה האדירה של אינסטגרם; "מה שבטוח", הוא אומר, "זה הערך שיש לתקשור הצילומים שאינסטגרם מאפשר. לא סתם צוקרברג הלך וקנה את אינסטגרם. הוא ראה שיש שם שני דברים חשובים: האחד, עוד ערוץ תקשורת ושיתוף, שיכול אולי להתחרות בפייסבוק, ועוד יותר חשוב, אינסטגרם מייצרת ארכיון צילומים מטורף. זה לא שמצלמים עכשיו יותר תמונות ממקודם, אבל הארכיון נוצר כי ניתן לשתף. אתה מצלם באינסטגרם כדי להפיץ, וזה החידוש הגדול כאן".
