ההסכם בין המדינה ל"סיטיפס" נחשף, התושבים זועמים
נחשף ההסכם בין המדינה לזכיינית הרכבת הקלה בירושלים "סיטיפס": קווי אוטובוס יפעלו רק בין יעדים שהרכבת מאריכה את הנסיעה ביניהם ב-30 אחוז לפחות. פרטי ההסכם מעוררים את זעם התושבים

הרכבת הקלה בירושלים. "הנוסע משלם את המחיר" צילום: נעם שרון
שמועות שונות לגבי סעיפי ההסכם ותלונות של תושבי העיר עליו נשמעו לא פעם. אך כעת, לאחר שעבר בדקדקנות על החוזה בן מאות העמודים, מבהיר גיל יעקב, מנכ"ל ארגון "15 דקות" לשיפור התחבורה הציבורית בעיר, כי השיקול המוביל בהסכם הוא כלכלי.
"המקרה היחיד שאפשר להעביר קו מתחרה לרכבת הוא רק אם הנסיעה ברכבת מאריכה את משך הנסיעה ב-30 אחוז. אם זה מאריך את הנסיעה בפחות מ~30 אחוז, זה לא מספיק. זה לא שיקול תחבורתי, זה שיקול כלכלי". עם זאת, יש לציין כי קווי אגד לסטודנטים והתחבורה במזרח העיר זכו להתייחסות נפרדת, ותנאים אלה לא חלים עליהם.
"הנוסע משלם את המחיר"
החוזה כולל גם סעיפים רבים הנוגעים להתחייבויות הזכיינית ללוחות זמנים, תקינות המכונות, צפיפות וקנסות, לצד סמכות המדינה לאכוף את הכללים. למרות זאת, לדברי יעקב, "במקום להטיל סנקציות ולהתחיל לקנוס את 'סיטיפס' ולהלחיץ אותה, המדינה הולכת לבוררות ונותנת לה עוד דחיות והקלות. בעצם הנפגעים הם הנוסעים, שמשלמים בעצמם על קנסות".
יעקב מוסיף כי אף שאינה אוכפת את התחייבויותיה של "סיטיפס", המדינה מבצעת את חלקה בנוגע לשינויים בקווי האוטובוס כדי למנוע תחרות עם הרכבת, ובינתיים רווחי החברה עולים. "הרכבת נוסעת כבר כמעט שנה. עברנו את תשעת חודשי ההיריון, ועדין יש המון דברים שלא עובדים. הכול נמצא בהליכים של
בוררות ודחייה", הוא אומר.
"ההסכם ההזוי הזה מראה את הנתק בין מקבלי ההחלטות בנושא התחבורה הציבורית בישראל לנוסעים עצמם. לתושבי ירושלים הובטחה מערכת רכבת קלה מודרנית ויעילה, שתקצר את זמני הנסיעה שלהם. במקום זאת קיבלנו זמני נסיעה ארוכים יותר, ביטולים של קווי אוטובוס יעילים ופקחי רכבת שקונסים אותנו", אומרת חברת המועצה רחל עזריה (ירושלמים).
"המדינה מכרה את התחבורה הציבורית בעיר לחברה מסחרית, ומי שמשלם את המחיר הוא הנוסע. אני קוראת לראש העירייה ניר ברקת, שהתעלם עד עכשיו ממצוקת הנוסעים הירושלמים, לקחת אחריות ולהילחם כדי שההסכם הרע הזה יתוקן. הנוסע צריך לעמוד במרכז, לא שיקולים זרים".
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום ירושלים-
