למה נתקעו הפרויקטים הגדולים בחיפה?
בחיפה הכריזו בשנים האחרונות על הקמתם של ארבעה פרויקטים גרנדיוזיים. אלא שבדיקת מעריב מגלה שלפחות שלושה מהם מתעכבים משמעותית. העירייה: "פרויקטים בסדר גודל כזה לא מודדים בשעון עצר"
הפרויקט החיפאי הראשון הוא אצטדיון סמי עופר, שמוקם במבואות הדרומיים של העיר בהשקעה של קרוב לחצי מיליארד שקל. השני הוא פרויקט המטרונית שעלות הקמתו מוערכת ב-2.2 מיליארד שקל.
הפרויקט השלישי הוא רכבל שאמור להוביל סטודנטים ממפרץ חיפה לטכניון ולאוניברסיטה, בהשקעה של כ-180 מיליון שקל. הפרויקט הרביעי הוא חידושו ושיקומו של היכל הספורט ברוממה והפיכתו להיכל הכולל 5,000 מקומות ישיבה בסטנדרטים אירופיים. להלן בדיקת מעריב לגבי מצבן של העבודות בארבעת האתרים:

אחד הפרויקטים הגדולים במדינה היה אמור לצאת לדרך ב-15 בנובמבר השנה. כך הכריזו בדצמבר 2011 ראש עיריית חיפה יונה יהב ושר התחבורה ישראל כץ. במועד זה היו אמורות לעלות 90 מטרוניות (קרוניות מיוחדות) של חברת דן, שזכתה במכרז ההפעלה, על המסלולים לאורך יותר מ-40 ק "מ מהמבואות הדרומיים של העיר חיפה ועד צור
נכון לעכשיו לא מעט מסלולים בעיר, בשכונת הדר ובמקומות נוספים, לא הושלמו. "דבר אחד ברור: התאריך שנקבע על ידי העירייה בטקס החגיגי, 15 בנובמבר, לא ישים", אמר גורם המעורב בפרויקט. "לא תהיה מטרונית עד אז. כרגע אנחנו מחכים לתאריך חדש לפתיחה בגלל פיגור של כמה חודשים בלוחות הזמנים".

האצטדיון עתיד להיות המשוכלל והמתקדם בארץ ולהכיל 30 מקומות ישיבה. יהב התחייב בלא מעט שיחות ופורומים כי סיום העבודה יוקדם בשלושה חודשים, וכבר בדצמבר 2012 האצטדיון יהיה כשיר לארח משחקי כדורגל. העירייה קיבלה התחייבויות בכתב לסיום העבודות במרס 2013, אולם להערכת גורמים העוסקים בנושא האצטדיון לא יהיה מוכן במועד זה.
תגובת יו"ר דירקטוריון חברת סמי עופר בחיפה וחבר הנהלת החברה הכלכלית של העיר, שמשון הראל: "בניית האצטדיון תושלם עד 31 במרס 2013, כמתוכנן . האצטדיון נערך לארח את אירועי סיום המכביה ב-30 ביולי 2013".

כבר עכשיו יש איחור של חמישה חודשים במועד שעליו התחייבו העירייה והחברה המבצעת. בשלטים שהתנוססו בחוצות העיר נקוב תאריך השלמת הבנייה במרס 2012, אבל סיומה עוד רחוק. להערכת גורמי בנייה במקום, העבודות עשויות להימשך לפחות עוד כחודשיים-שלושה.

נכון לאתמול (ד'), הפרויקט תקוע עמוק במגירות התכנון. כרגע מכרז ההקמה מוכן אבל תקוע במגירה, שכן המצב במשק וסדרי העדיפויות מונעים את הגשתו. העירייה דיברה על פרויקט שיסתיים בתוך שלוש עד ארבע שנים, אבל שנתיים לאחר מכן טרם יצא מכרז הקמה ראשון.
בתגובה לכתבה נמסר מעיריית חיפה: "מועד בניית האצטדיון, היכל הספורט שייחנך החודש והמטרונית בתוך תחומי העיר חיפה עומדים בלוחות הזמנים וייחנכו במועדם. סיום פרויקט המטרונית מתעכב מחוץ לתחומי העיר חיפה. מיותר לציין שפרויקטים בסדר גודל כזה לא מודדים עם שעון עצר", אמרו בעירייה.
"צר לנו שהטענות מבוססות על גורמים עלומים שאינם בקיאים בפרטי המיזמים הענקיים, ולבטח בעלי אינטרס, ולא מבוססות על קצב הבנייה של המיזמים בשטח. בטוחים אנו שעם סיום הפרויקטים הללו הטענות ינושלו ממשמעותן".
לגבי המטרונית נמסר מהעירייה: "הפרויקט המקורי כלל מסלול אחד לאורך שמונה ק"מ והורחב לשלושה מסלולים לאורך 45 ק"מ, כך שגם תקציבו וגם זמן הקמתו השתנו במשך זמן הבנייה".
לגבי היכל רוממה נמסר; "ההיכל ייחנך בתוך חודש ימים ואף פחות מכך, כפי שהוכרז לפני כמה חודשים בשלטים רבים בעיר, אף שהתאריך המקורי אכן היה בחודש מרס". לגבי פרויקט הרכבל נמסר: "הפרויקט ייצא למכרז עם העברת התקציב ממשרד התחבורה. הצפי הוא שהפרויקט ייכלל בתקציב המדינה ל-2013 וייצא לביצוע בשנה הקרובה ".
