סקר חדש קובע: התל-אביבים דווקא מרוצים מהחיים
ממצאי סקר העיר מגלים: תושבי תל אביב מבסוטים מהחיים, מפעילויות התרבות ומהמגורים בעיר אבל קצת פחות ממצב החניה (כאילו שלא ידעתם) ומצואת הכלבים על המדרכות

את שביעות הרצון בכל השאלות התבקשו התושבים לדרג בטווח שבין 1 ל-5 ואלו הממצאים: מידת שביעות הרצון מהמגורים בעיר עומדת על 4.02, עלייה קלה משנה שעברה. רוב התושבים (71.5 אחוזים) הביעו שביעות רצון מאזור המגורים שלהם.
לשירותים שהעירייה מספקת נתנו הנשאלים ציון 3.38 ואילו לתפקוד העירייה ציון נמוך יותר – 3.25. טיב קבלת השירות זכה לציון של 3.39. זמן הטיפול בפניות קיבל ציון של 3.37 וציון נמוך יחסית – 3.05 – ניתן בכל הנוגע לשביעות רצון מפתרון בעיות התושבים.
"מעבר לסקר, אנחנו בודקים בשגרה את רמת השירות במרכזי השירות השונים ושואלים לגבי שביעות הרצון של תושבים מטיפול בפנייה שלהם", מספרת מנהלת המרכז לחקר כלכלי-חברתי בעירייה, אטל פרידמן. "בדרך כלל, שביעות הרצון מהשירות היא מאוד גבוהה.
לעומת זאת, בסקר, כשאנחנו שואלים באופן כללי, הציון הוא בינוני. לדעתי, יש פה עניין של דימוי. כששואלים אותך האם כשפנית ל-106 היית שבע רצון, רמת שביעות הרצון היא מאוד גבוהה. כשתושבים נשאלים באופן כללי, קשה להם לפרגן לעירייה".
התושבים התבקשו גם לדרג את התנאים הפיזיים באזור מגוריהם – טיפוח השטחים הירוקים (3.69) וניקיון הרחובות והמדרכות (3.41). כמו כן, דירגו התושבים את מידת ההפרעה של גורמים שונים להולכי רגל: אופניים ואופנועים (3.13), ציוד בתי עסק (3.61) וצואת כלבים (3.01).
לעניין זה מסרו בעירייה כי "העירייה אוכפת ביתר שאת חניית אופנועים וקטנועים על המדרכה החוסמת את המעבר הציבורי ובכל שנה ניתנים כ-1,000 דוחות בנושא. באשר לאופניים, במקרה בו הם מהווים מטרד או נקשרים באופן המפריע למעבר או למתקני ציבור אחרים כדוגמת ספסלים, תחנות אוטובוס, רמזורים וכדומה ניתנת התראה לסילוקם ובמידה והדבר לא נעשה, הם מסולקים על ידי העירייה.
כמו כן, נושא צואת הכלבים הוא אחד הנושאים עליהם שמה העירייה דגש בשנים האחרונות. הטיפול בנושא כולל ניקיון שוטף של המרחב הציבורי על ידי אגף התברואה והעמדת הנושא בראש סדר העדיפויות של
התאורה ברחובות זכתה לציון של 3.89. 63.9 אחוזים מהתושבים מרוצים או מאוד מרוצים מרמת הטיפוח של השטחים הירוקים, גינות ציבוריות ופארקים. את הביטחון האישי באזור המגורים דירגו הנשאלים בציון 3.75, ירידה קלה משנה שעברה (3.93), ואילו הביטחון האישי באזורי הבילוי זכה לציון 3.51. "זה לא סוד שבעיר ישנן אוכלוסיות שונות, גם של פליטים, ובאזורים מסוימים זה משפיע על הביטחון האישי", מפרשת פרידמן.
"יש בסקר גם התייחסויות מילוליות של הנשאלים וזה הכיוון". על מנת להתמודד עם הנושא, כך נמסר מהעירייה, הוחלט על הקמת כוח סיור, אשר ימומן באמצעות אגרת שמירה, ויכלול כ-30 ניידות שיקיימו סיורי שטח ברחבי העיר 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע ויפעילו מערך מצלמות ואמצעי בקרה.
פרק בסקר מוקדש לנושא הכאוב של חניה ותחבורה ציבורית בעיר והתוצאות בהתאם: הציון שלו זכתה התחבורה הציבורית בעיר הוא 3.23 ואילו שביעות הרצון ממספר מקומות החניה עומדת על 2.56 בלבד.
בעירייה מדגישים כי הם מעניקים הטבה לתושבים בחניה כמעט חינם ברחבי העיר ובהקצאת צד אחד של הרחוב לטובת תושבי האזור בשעות הערב והלילה. במקביל פועלת העירייה להרחבת מצאי החניה הקיים על ידי הוספת חניונים לשימוש המבקרים, להסדרה של תחבורה ציבורית יעילה ולהרחבת מערך התל-אופן.

לחופי הרחצה בעיר נתנו הנשאלים ציון של 3.54, ירידה קלה משנה שעברה (3.64). לחלק בסקר שעסק בנושאי חינוך השיבו 700 הורים לילדים עד גיל 18 ומהתוצאות עולה כי ההורים המרוצים ביותר ממערכת החינוך בעיר הם אלה שילדיהם לומדים במעונות וגנים לפעוטות עד גיל שלוש (4.1) ובגני ילדים (4.08).
מנגד, את שביעות הרצון הנמוכה ביותר הביעו הורים לילדים בבתי הספר היסודיים (3.67). הציון הכולל לשביעות הרצון ממערכת החינוך בעיר אף נמוך יותר – 3.31, ירידה קלה משנה שעברה (3.34).
בכל הנוגע לשיתוף ציבור, כמחצית מהנשאלים (46 אחוזים) חושבים שהעירייה מאפשרת במידה מועטה או מועטה מאוד לתושבים להשפיע ולהיות מעורבים בנושאים שונים הקשורים לאזור מגוריהם. "שיתוף ציבור זה נושא לא פשוט", אומרת פרידמן.
"כששיפצו את אבן גבירול העירייה ממש עברה חנות חנות ובית בית והזמינה תושבים לישיבות כדי לראות איך מאפשרים לחיים של התושבים להיות סבירים במהלך השיפוץ. חלק לא גדול מהתושבים הגיע לישיבות. כך שזה לא שלא צריך להתאמץ אבל צריך לקחת את הממצא בפרספקטיבה נכונה".
שביעות הרצון של התושבים מפעילויות הקשורות לתרבות ואמנות גבוהה למדי – 4.4 ולא פחות מ-90 אחוזים מהנשאלים מרוצים או מרוצים מאוד מפעילויות אלו. 44 אחוזים השתתפו השנה באירועי תרבות ומופעים שנערכו ברחבי העיר והיו פתוחים לקהל הרחב (ירידה ביחס לשנה שעברה, אז השתתפו בפעילויות 55 אחוזים מתושבי העיר).
מרבית התושבים – 58 אחוזים – אמרו כי יש להם מספיק מידע על פעילות העירייה, כאשר הערוצים העיקריים מהם מתקבל המידע הם דיוור מהעירייה (45 אחוזים) ואינטרנט (40 אחוזים). "זה בהחלט נתון שהעירייה מתייחסת אליו", אומרת פרידמן. "העירייה היום עובדת על כל מיני פרויקטים כדי להנגיש את המידע לציבור ואני מאמינה שהציבור בקרוב יוכל ליהנות מזה".
מהסקר עולה כי ההנחה שאף אחד בעיר לא מכיר את השכנים שלו אינה מנותקת מהמציאות: 46 אחוזים העידו כי הם מרגישים במידה מועטה או מועטה מאוד תחושת שייכות חברתית לקהילה בשכונת מגוריהם. 46 אחוזים ציינו כי הם סומכים במידה מועטה או מועטה מאוד על עזרתם של אנשים בשכונת המגורים שלהם בשעת מצוקה או משבר.
למצב הכלכלי אמנם ניתן ציון שביעות רצון של 3.48 בלבד אך יש מקום לאופטימיות: שביעות הרצון מהחיים באופן כללי זכתה בקרב תושבי העיר לציון מכובד של 4.33 – אחד מהציונים הגבוהים בין הערים בארץ.
