הרכבת הקלה הפחיתה את הרעש בי-ם? תשכחו מזה

מחקר אקדמי חדש קובע: הרעש מהתחבורה הציבורית בירושלים לא פחת עם הפעלת הרכבת הקלה, אלא עבר לרחובות אחרים

איתמר כהן | 24/12/2012 15:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
במסגרת הצגת פרויקטי הגמר של החוג למדעי בריאות הסביבה במכללת הדסה בירושלים הנערכת בימים אלה, מוצגים מחקריהם של בוגרי החוג בנושאים כמו משאבי מים, טיפול בשפכים ואיכות אוויר.
הרכבת הקלה. הרעש עבר לרחוב אגריפס
הרכבת הקלה. הרעש עבר לרחוב אגריפס צילום: נעם שרון


נושא נוסף שהוקדש לו השנה מקום חשוב הוא נושא מפגע הרעש שיוצרת התחבורה הציבורית בעיר. השנה, אחד הפרויקטים כולל מחקר ראשון מסוגו העוסק ברמת מפגעי הרעש בעקבות הפעלת הרכבת הקלה בעיר. במהלך המחקר עקבו שניים מבוגרי החוג, גדי קולקר ודנה זיו, אחר השינויים ברמת הרעש הנובע מהתחבורה הציבורית בעיר.

המחקר, שנערך בהנחיית פרופ' סטיליאן גלברג, מרצה בכיר בחוג וראש אגף מניעת רעש וקרינה במשרד להגנת הסביבה, כלל ביצוע מעקב של כחצי שנה אחר השינויים בחשיפה של הציבור לרעש של הרכבת הקלה ושל האוטובוסים בעיר. מטרת המחקר הייתה לבדוק האם הרכבת הקלה עמדה ביעדי עוצמת הרעש שהוצבו בתחילת הפעלתה, והאם הרעש פחת או שמא רק עבר לרחובות אחרים.

מסקנות המחקר, שמוגשות בימים אלה לגורמים שונים, מגלות את מה שרוב ציבור הנוסעים כבר ידע: מאז שהרכבת הקלה החלה לפעול חלה ירידה משמעותית בהיקף הרעש מתחבורה ציבורית בתוואי שהיא עוברת בו; אך בעוד שברחובות כמו יפו ושדרות הרצל, שהרכבת עוברת בהם, חלה ירידה משמעותית בהיקף הרעש מתחבורה, מהמחקר עולה כי ברחובות אחרים שאליהם הוסטו תחבורת האוטובוסים, כדוגמת הרחובות אגריפס והנביאים, חלה עלייה ניכרת בהיקף הרעש מתחבורה.
"הנושא מקבל יותר תשומת לב"

למעשה, הרעש בעיר שנובע מתחבורה ציבורית לא הופחת במידה ניכרת, אלא רק הועבר מנקודת אחת לאחרת. במחקר מצוין כי אף שתכולת אוטובוס היא כשמינית מהתכולה של הרכבת הקלה, הרעש ורמת הנזק שאוטובוס בודד מייצר כמפגע ציבורי גבוהים פי שניים מאלה שהרכבת הקלה מייצרת.

לדברי קולקר, "נושא הרעש הסביבתי מקבל יותר ויותר תשומת לב בשנים האחרונות, בעיקר בשל הבנה טובה יותר של ההשלכות הבריאותיות הנגרמות מחשיפה

למפלסי רעש גבוהים לאורך זמן, בפרט בערים גדולות בהן מקור הרעש מתחבורה גבוה. אין מנוס מלטפל בבעיית הרעש הנגרם מכלי רכב הפועלים על דלק בכלל ואוטובוסים ומשאיות בפרט.

"הרכבת הקלה סייעה ללא כל ספק בהורדת רמת זיהום האוויר בירושלים והורדת מפלס הרעש לאורך התוואי שלה, והרחובות יפו והרצל מהווים את הדוגמה הבולטת לכך. אנו מקווים שמחקר זה ומסקנותיו ישמשו קו מנחה לפרויקטים דומים בעתיד".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב בואו להמשיך לדבר על זה בפורום ירושלים-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים