בורובסקי מסתער: "לחיפאים מגיע יותר מיונה יהב"

יעקב בורובסקי הודיע כי יתמודד בשנית על ראשות עיריית חיפה. אחרי הכישלון בבחירות 2008 הוא ינסה שוב להדיח מתפקידו את יונה יהב. "כל מי שמגיע לעיר הם כפריים מהגליל, עולים חדשים ואוכלוסיות חלשות שהפכו לנטל על חיפה", הוא קובע בראיון מיוחד

אורנה נירנפלד | 30/12/2012 15:02 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
האם השר משה כחלון יתמודד לראשות עיריית חיפה

בשבוע שעבר הודיע יעקב בורובסקי, כי בכוונתו להתמודד על ראשות עיריית חיפה בבחירות המקומיות שייערכו בנובמבר שנה הבאה. יחד עם זאת הוא ציין כי זה עדיין מוקדם להתחיל את מסע הבחירות המוניציפאליות. זאת כיוון שבחודש הבא יתקיימו הבחירות לכנסת, ורק לאחר מכן נכון יהיה לפעול.
 
יעקב בורובסקי.
יעקב בורובסקי. "אין כמעט דבר אחד בעיר שלא דורש התייחסות מן היסוד" צילום: ראובן קסטרו

אגב, בורובסקי מצהיר כי אם השר משה כחלון שהודיע על פרישה מהמערכת הפוליטית יחליט להתמודד בסופו של דבר על ראשות העירייה, הוא ישמח לוותר על ההתמודדות שלו ולתומך בכחלון.

לדברי בורובסקי תפקיד ראש העירייה אינו מעניין אותו כשלעצמו. כל מה שמעניין אותו הוא להחליף את ראש העירייה המכהן, יונה יהב. "אין לי שום דבר אישי נגד יהב", מדגיש בורובסקי, "אני פשוט חושב שלציבור החיפאי מגיע יותר".
מחפשים מהפך

"לא ייתכן שעיר מתנהלת ללא שום תוכנית", פותח בורובסקי. "די לעיין בתקציב האחרון שאושר רק לפני שבוע, ובכל חמשת אלה שאושרו לפניו, ולהבין שהעיר לא ממש נמצאת בסדר העדיפויות.

"מרבית התקציב העירוני בנוי ממשכורות ומעלויות תחזוקה שוטפת. לא רואים כלום בהשקעה במוסדות חינוך, בשכונות שחלקן הגדול הולכות ומתפוררות. כל הנתונים מעידים על כך שאין חשיבה ניהולית, אין מסר. חיים מהיד לפה. תרבות ניהול נמוכה מאוד".

בורובסקי כבר התמודד מול יונה יהב בבחירות המוניציפליות של 2008, אך הפסיד על חודו של קול. בזמן שעבר מאז עדיין לא כהתה תחושת הזעם שלו מאותו הפסד, ועד היום הוא מסביר שלמעשה הוא לא הפסיד

בבחירות על סמך רצון הציבור, אלא בגלל כפי שהוא מגדיר זאת "הקומבינות והדילים של יונה יהב".

"אני לא חלמתי להיות ראש עירייה בגיל 8, וגם לא מתמודד ממקום של הגשמת שאיפה אישית", הוא מדגיש, ומשאיר את הדלת פתוחה למי שהוכיח, לפחות ברמה הארצית במסגרת היותו שר מצליח בממשלת נתניהו. "אילו יחליט כחלון להתמודד - אסייע לו, ואתמוך בכל הנדרש. אשמח מאוד אם משה כחלון ייטול  על עצמו, את המשימה החשובה הזו".

לפני חמש שנים הודיע בורובסקי, כי בכוונתו להשקיע 10 שנים, ולא יותר, למען הפעילות הציבורית בחיפה, כלומר עוד חמש שנים לסיום. "הודעתי שאגיע ל-10 שנות פעילות ציבורית - וכך יהיו פני הדברים".

מי הם השותפים הפוטנציאליים אליהם תרצה לחבור?
"סיעת 'מהפך' תחבור לכל סיעה, לכל גוף, עמותה או קבוצה של אנשים, שחושבת שחייבים להחליף את שיטת הניהול בחיפה. כל זה כאמור רק לאחר הבחירות לכנסת שייערכו בחודש הבא. כל ניסיון להיערך כבר כעת, הוא מוקדם מדי".

שקיימת כבר פגישות בנושא?
"אני מנהל כל הזמן מפגשים ושיחות, עם כולם. מבחינתנו סיעת 'מהפך' תשאף לחבור לכל כוח, שיודע לגרום לשינוי. מטבע הדברים הגופים שמיוצגים על ידי הגושים הגדולים, קרי הליכוד ביתנו, הדתיים הלאומיים והחרדים, הצעירים ואפילו מצביעי העבודה. נשאף לקבל תמיכה של סיעות וגופים מובילים".

יונה יהב.
יונה יהב. "עלות התיקונים נופלת על אוכלוסייה חלשה" צילום ארכיון: אלכס רוזקובסקי

מה אתה חושב על ההתמודדות של יונה יהב?
"הוא לא רלוונטי יותר. הציבור אינו עיוור, הציבור התפכח. גם ברגעים אלה מפיצים שלטים שעולים הון, כיוון שעל פי סקרים שערך ראש העירייה הוא כבר יודע ומבין שאין לו הרבה סיכויים. במקום להשקיע בשלטי חוצות, על מה העירייה עושה ואיפה היא מתכננת שיפוצים, היו צריכים לקחת את הכספים האלה משלטי חוצות, ורק כדי לא להעלות את הארנונה.

"2.3 אחוזים מה שהעלו בארנונה, זה בדיוק ההפסדים מהפארסה של פסטיבל הפרח ועלות השלטים. במקום להשקיע בפרויקטים - משקיעים בפרסומי העירייה בשלטי רחוב, שגם הצבתם אינה חוקית. זה מפריע לנהגים, השלטים הוצבו ללא אישורי בניה חוקיים ופועלים לטובת מי שמבקשים להחליף את הנהגת העיר".

ומה אתה עושה בנדון?
"אני פונה בצורה מסודרת לפיקוח בעיריית חיפה, ודורש מהם לאכוף את החוק כנגד העירייה".

איך השלטים שהעירייה הציבה פועלים לטובת המתמודדים האחרים?
"די לאדם להתבונן סביבו במקומות שהוצבו אותם שלטים, כמו בדרך הים, בקרית אליעזר, בהדר,  ולהיתקל בבורות שנותרו בכביש לאחר התיקונים כביכול. ביובים צפים, ומפילים את התשלומים עבור התיקון על האוכלוסייה החלשה שמתגוררת בשכונות הללו. מה שהכי מרגיז הוא, שאז העירייה קושרת לראשה כתרים של עשייה".

בכלל לא זכית

כמו בורובסקי, כך גם ציבור תומכיו, זוכרים את ההפסד בבחירות הקודמות לראשות העירייה. "למרות הזכייה של יונה יהב בראשות העיר, 59 אחוזים מציבור הבוחרים כלל לא תמך בו, ואילו 41 אחוזים מתוך קולות הבוחרים -  חלקם הגדול אינם בוחריו, אלא מעוד 6-8 מפלגות שרצו ברשימות מדף שהוא בעצמו הריץ, כמו רמי לוי, שידע שהוא לא באמת מתמודד, שמואל גלבהרט ועוד אחרים, שכל קול שלהם אילו לא היו מתמודדים - היה הולך אליי.

"יונה ידע זאת היטב, ולכן עודד אותם להתמודד. נתן תפקידים רק על מנת שלא איבחר. יונה פעל, ופועל על פי שיטה, כיוון שהוא יודע שהציבור לא באמת בוחר בו, אבל הוא עובד בצורה של קומבינות ודילים".

לדבריך לצאת כעת בקמפיין בחירות לרשות זה מוקדם מדי. יונה יהב דווקא כבר הקים מטה.
"העובדה שכבר עכשיו יונה דואג להקים מטה, היא מכיוון שבסקר עומק שעשה - סיכויו להיבחר נמוכים ביותר. ובהמשך למה שכבר אמרתי קודם: אין לעיר הכנסות, וכמעט עשרה אחוזים מהכנסות העירייה מקורן בדוחות חניה.

"שלא בדומה לתל אביב, בה קיבלו תושביה המבוגרים פטור מתשלום עבור חניה, או כמו בקריות, שם תושב ותיק שמתקשה ללכת ברגל קיבל פטור מחניה. בחיפה לא יכולים להרשות לעצמם, כיוון שההכנסה העיקרית מקורה בארנונה ובדוחות חניה".

כפי שכבר ציין בורובסקי, רשימת הדברים מהם אינו מרוצה הינה ארוכה, כשבראש וראשונה הוא מדגיש, כואב לו על התושבים, משלמי המיסים, אשר לדבריו: "אינם מקבלים תמורה עבור האגרה".
על השקעות בתשתיות הוא כבר דיבר, על שיטת בחירות הוא דיבר, על מצב הרחובות והשכונות הוא כבר דיבר, אך על הדבר שהכי מציק לו באמת הוא מתעקש להאריך.

"החינוך", מסביר בורובסקי, "הוא סלע המחלוקת העיקרי עם העירייה. חיפה מתהדרת שהיא מפתחת מודלים חינוכיים, וכי הם הכי טובים בעולם. כנראה שהעיר נעשתה קטנה כבר עליהם, אך לצערי החיבור ההזוי הזה הוא במוחם הקודח של קבוצה קטנה של אנשים, שאינה מסתכלת על מה שקורה סביבה.

"לא צריך ללכת רחוק לתל אביב, אלא רק להציץ על נשר שכנתנו או קרית אתא. לדבר עם המורים שממתינים למעבדות, לציוד לימודי ותנאים פיזיים כמו אולמות ומגרשי ספורט. כשעיקר התקציב העירוני מושקע בהוצאות קבועות של שכר ושוטף - התשתיות לא יכולות לקבל כלום. זו תרבות שנור להתרים כספים, ולקרוא אחריו למקומות בעיר".

משה כחלון. אם הוא יתמודד, בורובסקי יתמוך בו
משה כחלון. אם הוא יתמודד, בורובסקי יתמוך בו פלאש 90

מה הכי מפריע לך, ועל מה היית שם דגש אילו היית נבחר לרשות העירייה?
"אין כמעט דבר אחד בעיר, שלא דורש התייחסות מן היסוד. די בלהביט סביבנו לערים הקטנות: טירת כרמל, יוקנעם, קריות, נשר - ולראות כיצד הם פורחות, לא מעט בזכות החיפאים שברחו לשם. אני מתפלא שאין עדיין כיכרות על שמו של יונה יהב באותן ערים, לאחר שהצליח להבריח את כל הצעירים מחיפה לטובת הפריפריות.

"זו בדיחה, שכל הזמן אומרים שהצעירים כולם עוזבים לתל אביב. זה נכון אולי באחוזים מבוטלים, מכיוון שמרביתם עוזבים לערים ליד. חיפה לא שינתה את מצבת תושביה בעשרים השנים האחרונות, הייתה ונותרה בעלת 250,000 תושבים. עיר איכותית, בעלת פוטנציאל אדיר שאינו ממומש.

"כל אלה שמגיעים ונוספים לעיר, הם הכפריים מהגליל שרוכשים בה דירות, עולים חדשים ואוכלוסיות חלשות מבחינה סוציו אקונומית שהפכו לנטל על העיר, בתוך מעגל שרק הולך ומתרחב. גם שכונות שהיו שכונות דגל בעיר הולכות ונעלמות, סוגרים בתי ספר כמעט ולא נפתחים פעוטונים חדשים, כמו למשל בשכונת בת גלים, שהייתה משופעת בצעירים, והיום אין צעירים שרוכשים בה דירות. כך גם קרית אליעזר, נווה דוד, שכונות חלשות שאין בהן שום השקעות בתשתיות ופיתוח, על מנת שימשכו אליהן אוכלוסיות שונות ומגוונות".

מה היית עושה?
"הייתי מקים בשכונת קרית שפרינצק למשל, בית ספר למדעים. מפעיל פרויקט פינוי בינוי, יוצר מקומות עבודה למורים. צעירים היו רוכשים דירות בשכונה, מה שהיה מעלה מייד את רמת החינוך במקום. הבעיה היא שצעירים לא יגיעו, אם לא תיעשה ההשקעה".

להפוך את העיר למגנט

לאורך כל הראיון מתאר בורובסקי עיר, שהולכת ומתפוררת. לדוגמא הוא מביא את כל השכונות, החלשות יש לומר, בהן התקיימו עבודות להחלפת צנרת שהתפוצצה, ולאחר מכן נשלחו חשבונות התיקון לתושבים.

"זו אחת הפארסות העגומות", אומר בורובסקי, "שאנשים שמתקיימים מהיד לפה, מקבלים חשבונות לתשלום על תשתיות בנוסף לארנונה שהם משלמים. אני מסתובב בשכונות, ופוגש אנשים מאוכזבים מאוד ממה שקורה בעיר בשנים האחרונות.

"בכיכר לין סגרו ופתחו את הכביש כבר פעמיים, הכל בגלל מגלומניה של הקמת עמודים גבוהים שיצרו בעייתיות לנהגים, וגם לבתים בסביבה. כעת החלו העבודות להסרתם. גם סיפור המטרונית הוא בדיחה. 80 אחוזים מהציבור משוכנע מהשיחות שיש לי איתו, שהמטרונית בוא תבוא, ושהנה מגיעות הקרוניות עם הפסים החשמליים כמו ברחבי העולם.

"זה לא פלא, העירייה הכריזה על תחרות, כבר לקחו ילדים בני 12 שנתנו שם למטרונית. האמת כואבת מאוד, ואפילו מעליבה - לקחו מהציבור 6 נתיבים, וגרמו לכך שמעט אוטובוסים יעברו בהם, ושאפילו רכבים ציבוריים אחרים כמו מוניות לא יוכלו לנסוע עליהם. עומסי התנועה בלתי נסבלים ביציאה מהמנהרות לכיוון הצ'ק פוסט, והם רק ילכו ויגברו. ואם כבר הזכרנו את מנהרות הכרמל, הרי שזו הייתה ההזדמנות לתת צ'ופר לתושבי העיר.

עיריית חיפה. המרוץ יצא לדרך
עיריית חיפה. המרוץ יצא לדרך צילום: מקס ילינסון
"מצופה היה מן העירייה שתדאג לאפשר לתושבי העיר, הנחה של לפחות 50 אחוזים בנסיעה במנהרות. בינתיים זה המשאב של העיר, אך מי שהכי נהנה ממנו הם תושבי הקריות וצפון הארץ. גם העיר התחתית יכלה להפוך לפנינה, דוגמת נמל תל אביב. יש כאן הכל, ואין בה כלום. קיבלנו המון סיסמאות, כמו חיפה-ברצלונה שעשתה כותרות יפות, אבל אין בהן כלום".

אז כמו מי אתה רוצה שנהיה?
"די לנו להביט על ראש עיריית באר שבע, איש צעיר עם חזון וידע ניהולי מה טוב לעיר שלו. באמצע המדבר החליט שהוא נוטע יער. אני מקווה לקחת בחיפה את ההון הסביבתי ואנושי, ולהפוך את הירוק שיש בה, הים והחופים, ההרים והנופים - למגנט".

וזה אפשרי לדעתך?
"זה אפשרי, רק בשינוי שיטת הניהול ואני אעשה זאת".

בתגובה לדבריו של מר בורובסקי נמסר מלשכת ראש העירייה: "מתוך האשמות ההזויות של מר בורובסקי אנו למדים, כי הוא נעור מתרדמת החורף בה היה שרוי ארבע שנים אל תוך עשייה פוליטית, שכולה אומרות בחירות. מדכא לראות עד כמה מועטה הבנתו של מר בורובסקי בעבודת העירייה, לה הוא אינו שותף, לפי כך אנו מוצאים כי דבריו אינם ראויים לתגובה".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב בואו להמשיך לדבר על זה בפורום חיפה והקריות-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים