לקראת הכרעה: המאבק על תוואי הרכבת לאילת

הוועדה המחוזית תתכנס ביום שני הקרוב כדי לבחור אחת מבין שתי אפשרויות: תוכניתה של חברת "נתיבי ישראל", שעל פי הארגונים הסביבתיים, תפגע אנושות בטבע ובבעלי חיים, או זו של רשות הטבע והגנים, שתעלה לטענת היזמים עוד חמישה מיליארד שקלים

עדי חשמונאי | 8/2/2013 10:26 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
שנה בדיוק אחרי שהממשלה החליטה על הקמת מסילת רכבת שתחבר את אילת לבאר שבע, תוכרע בשבוע הבא הסוגיה שהפכה למוקד ויכוח חריף בין הארגונים הסביבתיים לחברת נתיבי ישראל: איפה בדיוק תונח מסילת הברזל, ומה תהיה מידת הפגיעה בטבע.
 
רכבת ישראל. מאילת לתל אביב בשעתיים?
רכבת ישראל. מאילת לתל אביב בשעתיים? צילום: אמיר מאירי

במסגרת הפרויקט מתכננת חברת נתיבי ישראל להקים מסילת ברזל באורך 260 ק"מ מבאר שבע עד אילת. על פי התוכנית, הרכבת תקצר את זמן הנסיעה מתל אביב לאילת לשעתיים בלבד, ומהירות נסיעתה תגיע ל-250 קמ "ש. התוואי, שיורכב משתי מסילות (אחת לכל כיוון), ישמש הן לרכבות נוסעים והן לרכבות משא שיגיעו עד נמל אילת.

עד היום אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בדרום 200 ק"מ מהתוואי, וביום שני הקרוב היא תצטרך להכריע בין שתי אלטרנטיבות למסלול שיחבר בין ממשית לבין הערבה. שתי האפשרויות נמצאות במחלוקת קשה ביותר בין חברת נתיבי ישראל לבין רשות הטבע והגנים, שכגוף ממשלתי נמנעה עד היום מלבקר באופן פומבי תוכניות ממשלתיות.

ברשות הטבע והגנים מזהירים מנזקים סביבתיים גדולים ביותר שעלולים להיווצר אם הוועדה המחוזית תאשר את תוכניתה של חברת נתיבי ישראל. על פי התוכנית, מסילה באורך של 40 ק"מ תעבור ב"ארץ המכתשים", הכוללת את המכתשים היחידים בעולם: מכתש רמון, המכתש הגדול והמכתש הקטן. בנוסף לכך צפויה המסילה לחצות את מעלה עקרבים, עין עקרבים, נחל גוב, הר צין ועין צין, שכולם בעלי ערכי נוף טבע ומורשת.
צילום ארכיון: נאור רהב
המכתש הגדול. מסילה באורך של 40 ק''מ תעבור בארץ המכתשים צילום ארכיון: נאור רהב
14 אלף עמודי חשמל במדבר

ברשות הטבע והגנים מסבירים כי לאורך תוואי הרכבת יוקמו סוללות בגובה של 50 מטר (כגובהו של בניין בן 17 קומות), 14 אלף עמודי חשמל, מרחבים טבעיים ישוטחו, יוקמו תחנות עבודה שכוללות מפעלי בטון, תחנות שינוע לעפר ומגורי עובדים. כמו כן, המסילה שתוקף בגדרות תפגע קשות בבתי גידול של בעל החיים.
  
עיקר המחלוקת הוא סביב המנהרות שיוקמו. חברת נתיבי ישראל מציעה לחצוב מנהרה באורך של תשעה ק"מ, בעוד רשות הטבע והגנים מבקשת לחפור מנהרות באורך כולל של 27 ק"מ שתותיר את פני השטח ללא שינוי.

האלטרנטיבה שמציעה רשות הטבע והגנים עוברת בשטחים פגועים, תחצה את נחל צין בגשר ותצא מהמנהרה ליד כביש הערבה. בחברת נתיבי ישראל טוענים כי האלטרנטיבה הזו תייקר את הפרויקט (שעלותו נאמדת נכון לה ב-25 מיליארד שקל) בחמישה מיליארד שקל נוספים, ולמעשה תותיר את המדינה מול שתי בררות: לבנות בתוואי שהם מציעים, או שהפרויקט לא יצא לפועל.



מחברת נתיבי ישראל נמסר בתגובה: "העמדות הקיצוניות הרואות בפרויקט איום על הטבע בנגב מסכן את עתידם של תושבי הדרום, אזור שבו לא קיים ויכוח בדבר המציאות החברתית והכלכלית. לרכבת לאילת יתרונות רבים: זמן הנסיעה מאילת למרכז יצטמצם לשעתיים בלבד, הפרויקט יוריד מהכבישים מ די יום מאות אלפי טונות של מטען וחומרים מסוכנים, יפחית את מס המשאיות וכלי הרכב בכבישים ובכך יחסוך בחיי אדם ויצמצם את זיהום האוויר. רכבת שתעבור בנגב ובערבה עד אילת תעניק דחיפה משמעותית לעסקים ולמפעלים שיוקמו לאורך המסילה, ותתרום לייצור מקומות תעסוקה ולפיתוח הכלכלה".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אשדוד-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים