תוואי הרכבת לאילת יחצה את "ארץ המכתשים"
לאחר בחינת שתי האפשרויות החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ובניה לדחות את התוואי החלופי שהציעה רשות הטבע והגנים ובחרה בחלופה של נתיבי ישראל
- הממשלה אישרה: קו הרכבת המהיר לאילת יוקם תוך 6 שנים
- המאבק הסביבתי הבא: תוואי הרכבת לאילת

התוואי אותו ביקשה נתיבי ישראל לקדם ובו בחרה הוועדה המחוזית, יחצה את "ארץ המכתשים" הכולל את המכתשים היחידים בעולם: מכתש רמון, המכתש הגדול והמכתש הקטן. בנוסף צפויה המסילה לחצורת את מעלה עקרבים, עין עקרבים, נחל גוב, הר צין, עין צין ונחל סייף שכולם הם בעלי ערכיות גבוהה ביותר לנוף, לטבע ולמורשת ומהווים את מוקדי הטיולים האטרקטיביים ביותר בנגב.
רשות הטבע והגנים הביעה חשש מפני קיטוע בתי הגידול של בעלי החיים, שינוי קיצוני בתנאים שבהם הורגלו בעלי החיים בסביבה לחיות ובפגיעה הנופית הקשה שתיווצר מאין ספור עמודי החשמל, סוללות העפר, שיטוח המרחבים הטבעיים, מפעלי הבטון, תחנות העבודה שיוקמו על התוואי, תחנות שינוע לעפר ומגורי עובדים ועוד. הרשות אף הציעה אלטרנטיבה אחרת לפיה המסילה תעבור דרך נופים בעלי ערכיות נמוכה יותר, וחציבת מנהרות שימזערו עד למינימום אפשרי את הפגיעה בנוף ואת הנזק שייגרם לטבע כתוצאה מקיטוע בתי הגידול.
בחברת נתיבי ישראל טענו מנגד כי התוואי שהוצע התגבש בשיתוף יועצים סביבתיים. עוד הדגישו כי החלופה של רשות הטבע והגנים תייקר את הפרויקט בחמישה מיליארד שקלים נוספים ולמעשה תגרום לביטולו המוחלט של הפרויקט.
הממונה על וועדות התכנון במשרד הפנים הסביר את הסיבות שהובילו להחלטה: "התוואי הוא בעל תכנות הנדסית, ביצועו יהיה בעלות כספית נמוכה, והוא מציע נוחיות תפעולית של הרכבת". עוד אמר כי התוואי שהציעה נתיבי ישראל ממזער את הסיכונים הבטיחותיים ויצמצם את הפגיע בסביבה תוך הפיכת חווית הנסיעה לחוויה נופית.
"אמנם החלופה המערבית שהוצעה על ידי המשרד להגנת הסביבה הינה חלופה שמיטיבה עם הסביבה, אולם לדעת חברי הוועדה יש בה חסרונות רבים" הוסיפו במשרד הפנים. "מבחינה תפעולית החלופה גורמת להקטנת יכולת התפעול של הרכבת ב 30% כך שפחות רכבות יוכלו לעבור בתוואי, תוספת עלות כספית עקב הוספת מנהרה באורך של למעלה מ-13 ק"מ, סיכונים בטיחותיים עקב המנהור הכוללים בעיות איוורור, פתחי מילוט, סכנת חסימה או תאונה".
ברשות הטבע והגנים הביעו אכזבה גדולה מבחירת החלופה אותה ביקשה נתיבי ישראל לקדם. "אנחנו לא נגד הרכבת אלא בעד הטבע ונחושים להמשיך ולהיאבק למענו. ננסה להשפיע על מקבלי ההחלטות להוסיף תקציבים שלא יפגעו בחי, בצומח, בנופים ובמטיילים". גורמים בארגונים סביבתיים הוסיפו כי כעת תיבחן גם אפשרות להיאבק בערכאות המשפטיות.
בשלב הזה סיימה הוועדה מחוזית לתכנון ובנייה בדרום לאשר את כל 260 הקילומטרים של תוואי הרכבת המתוכנן להיסלל מבאר שבע ועד לאילת. כעת תעבור המלצתה של הוועדה המחוזית למועצה הארצית לתכנון ובנייה וזו תגבש את המלצותיה ותגיש אותן לממשלה.
