אחרי שנים, הג'יפ שהגן על הר הצופים נמצא בשכם

במשך שנים חיפשו הלוחמים הוותיקים של יחידת מצוף 247 שרידים מהרכב המיתולוגי שהעבירו מתחת לאפם של הירדנים למובלעת הר הצופים בירושלים. לאחר שמצאו את שלד הג'יפ הצבאי בשכם, ושילמו 7,000 שקל לסוחרים פלסטינים כדי להשיבו, הוא שוחזר וכעת הוא מוצג במוזאון גבעת התחמושת

יוסי אלי | 12/3/2013 13:41 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
"נערי המלך", לוחמי אחת מהיחידות הסודיות ביותר של צה"ל טרום מלחמת ששת הימים, לא האמינו למשמע אוזניהם: על קו הטלפון היה ישראל גור, איש החימוש של היחידה, שתפקידה להגן על מובלעת הר הצופים בירושלים מפני הירדנים.

"מצאנו אותו בשכם", אמר גור לחברו אריה שניפר, חובש פלוגתי וחבר ותיק. כוונתו של גור הייתה למציאת הג'יפ "ויליס, תול"ר", האחרון ששרד את ימי הסוד שבהם נהגו חברי היחידה להסתיר את חלקי הג'יפים מעיניהם של הלגיונרים הירדנים, רק כדי לשמור על המובלעת מפני הסכנה הירדנית. אתמול (ב'), לאחר חיפושים שארכו עשרות שנים, נסגר המעגל והג'יפ הוותיק הוצב בגאון לראווה במוזאון גבעת התחמושת בירושלים.

סיפורם של "נערי המלך", או בשמם הרשמי יחידת מצוף 247, הוא אחד מסיפורי ההגנה המרתקים של ירושלים. עם ההכרזה על הקמת המדינה, ופלישתם של צבאות ערב לאזור, השתלטו כוחות הלגיון הירדני על הדרך להר הצופים. הדבר הוביל לניתוק כמעט מוחלט בין ההר לישראל, וההר הפך למובלעת ישראלית בשטח ירדני.
צילום: נועם שרון
מעוז (יושב) ושניפר על הג'יפ המשוחזר. התותח ממחסן הגרוטאות של משרד הבטחון צילום: נועם שרון
במסווה של סטודנטים

המצב הוביל לשורה של תקיפות כלפיי האוכלוסיה האזרחית ששכנה בהר. ההתקפה המוכרת ביותר הייתה על שיירת הדסה, שבמהלכה רצחו פורעים ערבים 78 מנוסעי השיירה, ובהם רופאים ואנשי צוות רפואי שעשו את דרכם לכיוון בית החולים.

ב-1955 הוחלט בישראל להציב במובלעת כוח צבאי מיומן, במסווה של עובדים אזרחיים ושוטרים, וכך להישמר מפני אסון נוסף. "מפקדה של המובלעת המסוכנת ביותר בירושלים היה מנחם שרפמן, שכונה "המלך", ונפטר בשנת 2008.

אחת המטרות הייתה להרכיב פלוגת לוחמים מחופשים לשוטרים המגיעים לתקופה של חודש עד חמישה שבועות באמצעות שיירות אזרחיות אשר עוברות דרך מעבר מנדלבאום, שהפריד בין מזרח העיר למערבה. מתוך 120 הלוחמים המוסווים אנשי יחידת "נערי המלך" היו תשעה בלבד. בניגוד לשאר הלוחמים שהוסוו ככוח שיטור, אנשי היחידה החשאית לבשו בגדים אזרחיים והציגו את עצמם כסטודנטים מהאוניברסיטה העברית.



אנשי היחידה מספרים כי משימתם הייתה כה סודית עד שהיה עליהם לספר למשפחותיהם כי לא יכלו להתגייס לצה"ל עקב אי התאמה רפואית. "לאחר שהולבשתי אזרחית, הופניתי לקב"ט היחיד דני רוזן", מספר החובש שניפר. "דני הסביר לי לאיזו יחידה הגעתי ואת רמת הסודיות בה. כששאלתי איך עליי להסביר לחברים שלי מדוע לא התגייסתי לצה"ל, אמרו לי להגיד שמפני שאיני כשיר הועברתי לאילת. אילת הייתה באותה התקופה המושבה של הצעירים שנזרקו מהצבא".

צילום: באדיבות מוזיאון גבעת התחמושת
ג'יפ הוויליס בפעילות מבצעית בהר הצופים. הוסלק בתוך אוטובוס צילום: באדיבות מוזיאון גבעת התחמושת
נשק בתקרת האוטובוס

מכיוון שהדרך להר הצופים הייתה בשליטה ירדנית, התקשתה ישראל להעביר אמצעי לחימה פנימה. הלוחמים שגויסו ליחידה גילו במהרה כי כמות הציוד והתחמושת שצריכה לשמש אותם בעתות חירום אינה מספיקה. "לא היה טלפון, לא היו מכתבים ולא קשר עם המשפחה", מספר כתרי מעוז, מנהל גבעת התחמושת. "הנשק במקום היה נשק מתש"ח, 'סטאנים' מיושנים. אין שום דרך להתגונן. הם הבינו שהעסק לא יכול להימשך ככה, והמוח היהודי שבר את הראש והמציא פטנט".

הפטנט המדובר היה סליק מתוחכם של תחמושת באוטובוסים המשוריינים שהובילו את השיירות האזרחיות למובלעת. "נערי המלך" הרחיבו את גגו של האוטובוס בשלושים סנטימטר וייצרו סליק לטובת נשק חדש שצריך היה להעביר להר הצופים. "תבין, מי שנהג לאבטח את האוטובוסים האלו היו שני חיילים ירדנים וגם פקחים של האו"ם", אומר מעוז.

"כשהשיירה הייתה מגיעה למקום, מפקד היחידה היה לוקח את איש האו"ם, מושיב אותו על שולחן עם בקבוק קוניאק ובזמן שהם יושבים לשתות, הלוחמים היו מורידים את הנשק מהאוטובוס לתוך בניין הכימיה של האוניברסיטה, סוגרים את הדלתות ומחמשים את העמדות לכוננות".

כך הוכן אזור הר הצופים לקראת יום פקודה. כאשר הבינו אנשי היחידה כי ההסלקה פועלת, הם החליטו לעלות מדרגה ולהעביר גם רכבים צבאיים להר הצופים. מכיוון שהיה חשש ממשי מפני תקיפת טנקים ירדנים באזור הר הצופים החליטו "נערי המלך" להעלות למובלעת ג'יפים באותה השיטה.

"היינו חותכים אותם לפרוסות של 30 סנטימטר ומחביאים אותן", נזכר גור, שאצלו במוסך בוצעו עבודות השחזור של הג'יפ. "אלו ג'יפים שהיו בכוננות כך שברגע שיתקיפו את ההר, תותחי התול"ר (תותח לורטה) 106 מ"מ שהיו על הג'יפים אמורים לספק את ההגנה".

וכך, במסווה של שיירות אזרחיות, הצליחו אנשי היחידה להעביר למבנה האוניברסיטה שלושה ג'יפים, שהיוו בהמשך מרכיב חשוב בהגנת הר הצופים במהלך מלחמת ששת הימים. בסיום המלחמה, ולאחר שלוחמי מצוף 247, סיימו את משימתם, פירקו בצה"ל את היחידה. הר הצופים כבר לא היה מובלעת, והג'יפים נשלחו לפירוק או הועברו למדינות אחרות כמו אוגנדה.

מאז חלמו אנשי היחידה, ובהם שניפר, למצוא ג'יפ מסוג זה לטובת שימור המורשת היחידתית. לפני כשנה, לאחר שכמעט ויתרו על החיפושים, מצא גור, באמצעות קשריו עם מאכערים בעסקי המוסכים, שלד של הג'יפ המיתולוגי במגרש גרוטאות נידח בשכם. היה זה אותו הג'יפ שעמד על המשמר במובלעת הר הצופים.

"יום אחד מגיע אליי גור ואומר לי: 'אני צריך שתביא לי 7,000 שקלים בכסף שחור", מספר מעוז. "שאלתי 'למה?' והוא אמר לי: 'מצאנו את השלד בשכם'".

חזר לכביש

שלבי השחזור של הג'יפ המיתולוגי נעשו בעצתו של אהוד קשטן, מי שהרכיב את הג'יפים על המובלעת בשנים ההן. כאשר הובא הג'יפ למוסכו של אבי שפיזמן בפתח תקווה, ולמשמע ההיסטוריה של רכב השטח, הוא החליט לבצע את עבודות השחזור בחינם. את התותח השיגו אנשי היחידה ממחסן גרוטאות של משרד הביטחון שנרתם למשימה, וגור הצליח בדרכים שונות להשיג חלקי חילוף למנוע ולהחזיר את הג'יפ לכביש.

במוזאון גבעת התחמושת מתכננים לבצע שחזור של האוטובוס המשוריין ששימש להסלקתו של הג'יפ. מעוז מגלה כי במסגרת הסיור בגבעת התחמושת בכוונתו לחזור על המסלול המדויק של האוטובוס לקראת הבאתו לג'יפ, ולמבקרים תתאפשר נסיעה בג'יפ. "המנוע עובד", מסכם מעוז בהתרגשות. "זו חתיכת היסטוריה".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב בואו להמשיך לדבר על זה בפורום ירושלים-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים