גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


בין שמים וארץ

המלחמה בצפון תפסה חצי מהעם בדרך לנתב"ג. בשיא עונת היציאות לחו"ל, שום חברת תעופה לא הפסיקה הפעם לטוס לישראל וממנה, והביטולים נובעים בעיקר מהגיוס הגדול. באוגוסט כבר צפויה ירידה גדולה יותר בהזמנות. מה שבטוח, ברגע שכל זה ייגמר, יהיה קשה להשיג מקום בדרך החוצה

עמי אטינגר | 4/8/2006 12:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
"בהתחלה המטיילים ניסו לדלות כל בדל מידע על המתרחש בארץ. אני, כמדריך, נאלצתי להסיח את דעתם מכך, כדי שהטיול לא יתקלקל. אמרתי להם שממילא אנחנו חוזרים עוד כמה ימים לאותה מציאות, אז בואו נתנתק ונתאוורר. הם נענו בגדול, ובמשך שבוע צחקנו, בילינו, שתינו יין והשתדלנו ליהנות", כך מספר רונן רוקמן, מדריך טיולים בדיזנהויז, שחזר השבוע עם קבוצה שמנתה 46 איש מטיול מאורגן לאיטליה.

סיפורה של קבוצת המטיילים הזאת בחו"ל, בשיא ימי הלחימה בצפון, מייצג את הדילמות של ישראלים רבים: כן לצאת לחו"ל, לא לצאת, ואם לבטל את הנסיעה שתוכננה זמן רב מראש.

הדילמה: לנסוע או לא לנסוע עכשיו לחו
הדילמה: לנסוע או לא לנסוע עכשיו לחו"ל? צילום: אלי דסה אלי דסה
יולי: התחזיות נפגעו

המלחמה בצפון לא גרמה לירידה משמעותית בתנועת הנוסעים לחו"ל. מנתוני רשות שדות התעופה מתברר, כי תנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג ירדה ביולי בשיעור קל של 4.8% בלבד , לעומת החודש המקביל ב-2005.

עם זאת, במספר ההמראות והנחיתות חל גידול של 8.2%. מכאן עולה כי המלחמה פגעה בתחזיות האופטימיות של גורמי התיירות והתעופה, שהגדילו את קיבולת ההיצעים, אך לא זכו למלא את המטוסים בנוסעים.

אם המלחמה תימשך, צפויה ירידה בתנועה היוצאת גם באוגוסט, אך ההערכות שונות באשר לעוצמתה. עד השבוע לא הוגשו בקשות לבטל טיסות, אך בנתב"ג מדווחים כי המטוסים ממריאים עם פחות נוסעים.

את הסיבה לפגיעה הקטנה יחסית ביציאות לחו"ל ביולי מנסים להסביר כמה מהגורמים המרכזיים בענף. "הדפוס הרגיל של המטייל הישראלי בתקופת יולי-אוגוסט הוא נופש משפחתי ואישי", אומרת אתי גווילי, מנכ"ל איסתא ישראל. "המלחמה לא שינתה זאת, ובחלק מהתקופה ראינו כי הילדים הצטרפו להורים שתכננו לצאת לבד. בתחילת המלחמה היו ביטולים מהצפון, אבל זה היה במספרים קטנים מאוד".

"בתיירות היוצאת לא היו ולא יהיו הרבה ביטולים", מציין אבי פרידמן, מנכ"ל קונטיננטל ישראל ויו"ר פאנל חברות התעופה הזרות. "הטיסות שלנו ממריאות לחו"ל מלאות. מעט הביטולים היו בעיקר של אנשי צבא ושל מגויסים למילואים, אבל גם המקומות שהם ביטלו נמכרו.

אנחנו נמצאים בשיא עונת התיירות, שבה הטיסות מלאות, ואלה שתכננו חופשות לא ביטלו אותן".

"המלחמה החלה ב-12 ביולי , ולכן הפגיעה לא הייתה נוראית, מפני שאנשים הזמינו את הנסיעות מראש והתארגנו לקראתן, והיו גם כאלה שבתחילת המבצע המשיכו להירשם. לכן יולי נגמר בירידה לא משמעותית ביציאות לחו"ל, מה גם שנסיעות העסקים נמשכו כרגיל", אומר רון שחר, מנכ"ל דיזנהויז.

"ביולי היו מעט מאוד ביטולים. מה שאפיין את החודש היתה העובדה שאנשים החזיקו את ההזמנה פתוחה ממש עד הרגע האחרון, ורק אז לעתים ביטלו. כדי להקל עליהם את ההחלטה, לא דרשנו מהם דמי ביטול", מדגיש עופר קיש, מנכ"ל לופטהנזה ישראל.

גם מאייר קנדה נמסר כי "בניגוד לתחזיות המקדימות לביטולים גדולים בעקבות הגיוסים המסיביים של כוחות הביטחון, תפוסת המטוסים הממוצעת נותרה בעינה - כ-90%. הנוסעים שיצאו מהארץ היו בעיקר משפחות, כאלה שהזמינו כרטיסים זמן רב מראש, או כאלה שניצלו את המצב הביטחוני ויצאו כדי לבקר את משפחותיהם באמריקה, בקנדה או בארצות הברית, אף שלא תכננו לעשות זאת".

"הירידות בטיסות ללונדון ביולי הסתכמו בכ-10%", אומרת יעל קטן, מנהלת בריטיש איירווייס בישראל. "אנשים גויסו, ולרבים אחרים היו קרובים בצבא. לקוחות רבים שלנו מקרב אנשי העסקים בצפון העדיפו לדחות את נסיעתם ולהישאר עם משפחותיהם".

נוסעים בשדה התעופה. צילום: ראובן קסטרו
נוסעים בשדה התעופה. צילום: ראובן קסטרו ראובן קסטרו

אוגוסט: ירידה חדה

בניגוד לתקופות קודמות של החרפה במצב הבטחוני, כמו ב-1991 וב-2003, הפעם שום חברת תעופה לא הפסיקה את טיסותיה לישראל וממנה. הסיבות לכך נעוצות במדיניות השמים הפתוחים, שהגבירה את התחרות בין החברות, ובכך שמדובר בשיא העונה, מה שמאפשר לחברות לטוס גם כשהמטוסים לא מלאים לחלוטין, מבלי לבטל טיסות.

בחברות התעופה והתיירות מנסים לחזות את הצפוי בחודש הנוכחי. "אין הסתערות על חו"ל, כי יש המון משפחות עם קרובים בצבא, רבים יושבים עדיין במקלטים, ולאנשים אין מצב רוח לנסוע", אומר אורי דנור, סמנכ"ל תיירות עולמי באל על. "אנחנו מצפים שב-10 הימים הראשונים של אוגוסט תימשך המגמה מחודש יולי של 10% ביטולים. אנחנו מקווים שהמצב הביטחוני ישתפר, ואז צפויה בחגים יציאה מסיבית לחו"ל".

"אוגוסט הוא חודש בעייתי יותר. מצב הרוח הלאומי ירוד, והתיירות לחו"ל משקפת זאת מיד. כ-2 מיליון תושבים היו סגורים בביתם בצפון, וגם משרדי הנסיעות שם היו משותקים", אומר שחר מדיזנהויז. "לכן צפויה באוגוסט ירידה של עד 50% ביציאות לחו"ל. בעקבות כך יחולו שינויים בחברות התיירות, והן יעברו ל-4 ימי עבודה. נקווה שיהיה טוב באוקטובר, בעיקר בסוכות".

להערכה הפסימית באשר לאוגוסט מצטרף ירון מילר, מנכ"ל השטיח המעופף: "לדעתי צפויה לנו החודש ירידה בכמות הנוסעים בהשוואה לשנה הקודמת. עשרות אלפי אנשים גויסו למילואים, ויחד עם משפחותיהם מדובר בהמון נוסעים פוטנציאליים, שלא יוכלו לממש את רצונם לצאת לחו"ל. מה גם שכל אזור הצפון נפגע מורלית וכלכלית.

"הפיצוי אמור להיות בחגים, אבל ברווחיות זה לא מספיק, כי אוגוסט הוא חודש שלם של נסיעות, ואילו החגים נמשכים פחות - מה גם שראש השנה הוא חג משפחתי, שבו כמעט שלא יוצאים לחו"ל".

גווילי מאיסתא צופה ירידה של כ-25% ביציאות לחו"ל החודש. "אוגוסט הוא סופר-קיץ, חודש שבו מסתיימות הקייטנות, ולכן היציאה לחו"ל בדרך-כלל גדולה יותר", היא אומרת. "בנוסף לגיוס המילואים הנרחב, אנחנו מעריכים גם כי חלק גדול מאנשי הצפון כבר עשו בעל כורחם את הנופש שלהם בארץ. גם אלה מביניהם שרצו לצאת לחו"ל כבר לא ייצאו השנה, כי הם 'בזבזו' את החופשות שלהם. אבל הכול יכול להשתנות עם השינוי במצב באזור".

ספטמבר: מקווים לפיצוי

כמה זמן יידרש לענף כדי להשתקם עם שוך הלחימה? "אם המלחמה תסתיים בקרוב, התנועה היוצאת תתאושש מהר, וסוף אוגוסט וספטמבר יתאפיינו בביקושים גדולים, כפיצוי על יולי ועל תחילת אוגוסט. אם המלחמה לא תסתיים, הירידה ביציאות לחו"ל תימשך, וכך יהיה גם בתקופת החגים", אומר זוהר אנדלמן, מנהל עסקים ראשי של קבוצת ישראייר, הכוללת את יוניטל ונתור.

"אם המלחמה תיגמר בקרוב, אני מאמין שאלה שרצו לנסוע ולא נסעו ירצו לצאת קצת לחו"ל כדי להתאוורר. לכן אני מקווה שבספטמבר כמות ההזמנות תהיה כזאת שלא נצטרך לצאת בדילים", אומר פרידמן מקונטיננטל.

"רגיעה במצב הבטחוני תביא לעלייה בתנועת הנוסעים לצפון אמריקה. במקרה כזה, תקופת החגים תהפוך להיות נקודת ציון להתאוששות המשק מהמלחמה", אומרים באייר קנדה.

"בחגים אני חושבת שיהיה הכי טוב שאפשר", אומרת גווילי, "אנחנו מעריכים כי כל קיבולת שתהיה באוויר תנוצל בספטמבר, כפיצוי על הקיץ שחלף. ברגע שהמלחמה תסתיים, אי-אפשר יהיה להשיג מקום בטיסות".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים