איפה מילי ונילי?
האייטיז, העשור המושמץ ביותר בסצנה האופנתית, ימשיך ללוות אותנו גם בחורף הקרוב
עד היום חזרו שנות השמונים בעיקר במסיבות קונספט במועדונים אלטרנטיביים, ואצל מעצבי אופנה ואביזרים, שפעלו לרוב בשוליים. בסתיו הקרוב, כך נראה, ידובר רבות בחדירתו של האייטיז אל לב הקונצנזוס.
"מראה האייטיז בולט העונה בעיקר בגזרות ופחות בצבעוניות חזקה של ורוד, כחול, ירוק וצהוב", מדגישה מעצבת האופנה קרן בנקר כהן מהבוטיק "עלמה" שבמרכז תל אביב, אך לא מדייקת במאת האחוזים.
בקו שעיצב ג'ורג'יו ארמאני, למשל, בלטו ז'קטים מחויטים עם כתפיים מודגשות, לצד חצאיות באורך הברך בצבעוניות של כחול חזק, סגול מבריק וורוד פוקסיה, שהעניקו למראה טוויסט אלגנטי משנות השמונים.
דונטלה ורסאצ'ה שיחקה בפרופורציות של סריגים גדולי מימדים בצבעוניות חזקה של ורוד וסגול, לצד שמלות ערב מטאליות עם כיווצים באזור הבטן וגזרות שהיו להיט במועדון הקולוסאום במחצית שנות השמונים.
בקולקציה שהציג בפברואר האחרון המעצב הבריטי המבטיח ז'יל דיקון, בלטו שמלות באורך הברך, עם כתפיים בולטות ומודגשות, שהיו לסמן מוכר באותם ימים. השימוש בצבעוניות של ורוד פוקסיה, מגיעה גם כאן, לצד שמלה שחורה עשויה בד סינתטי שחור מז'אנר הדארק אייטיז, שכאילו נשלפה מבליינית מ"מועדון דן".

שמלת ערב מטאלית עם כיווצים באזור הבטן, של ורסצ'ה. למעלה: דגם של ארמאני. צילום: יחסי ציבור יחסי ציבור

שמלת ערב מטאלית עם כיווצים באזור הבטן, של ורסצ'ה. למעלה: דגם של ארמאני. צילום: יחסי ציבור יחסי ציבור
"אני חושבת שהתרחקנו מספיק מהאייטיז כדי להתקרב אליו שוב", מסבירה בנקר כהן את גלגולו הנוכחי של הטרנד. "שנות השמונים היו שנות שפל בתחומים רבים, במיוחד בארץ, כשהסצנה לא הייתה זוהרת או מאוד יפה".
למה זכה האייטיז לתואר העשור הכי נוראי באופנה?
"בחו"ל, למרות שהוא היה נורא, לקחו אותו למקומות של פאנק בחלק מן המקרים. כאן בישראל הייתה דלות החומר. היו לוקחים בד ורוד ועושים ממנו חצאית בלון. אנשים היום צוחקים על השנים האלו, אבל לא הייתה כאן מודעות לאופנה. היינו כנראה צריכים להדחיק ולהתרחק ממנו מספיק, כדי לשוב אליו היום מפוקחים".
אז חצאיות הבלון ממשיכות גם הן העונה מהחורף, ומסתמנות כפריט חובה, אצל ג'ורג'יו ארמאני, ניקולה גסקייה ל"בלנסיאגה" ועוד רבים וטובים. ימשיכו גם הרוכסנים בסיומת הצרה של ג'ינסים, חולצות עטלף, דפוסים מטאליים,
כריות בכתפיים והמון צבעוניות חזקה.
פריטים אלו יבלטו גם בקולקציית הסתיו של Mam'z, שלמרות שפונה במובהק לבני נוער, מנפקת לעיתים פריטים שגם מבוגרים יכולים לרכוש בלי לחוש במבוכה שמגרדת במעלה הגב. "זה משהו שיוצא מהבטן", טוען דודו מלאך, ממעצבי החברה.
"אני יליד שנות השבעים וכנראה שזה מגיע משם. אנחנו כל עונה עוסקים באייטיז, אבל העונה זה יבוא לידי ביטוי באופן חזק יותר, עם פריטים שניסינו כבר להכניס בעבר והקהל לא היה מוכן עדיין לקראתם. העונה, אני מקווה, הוא כבר יהיה פתוח יותר אליהם".