חומר טוב
קולקציית החורף של קארן אוברזון לא מיועדת לכפרות חובבות קניונים, אלא לנשים האוחזות בחיבה למונוכרומטיות, גימורים מוקפדים וארנק תפוח לאללה
ביקור בחנותה מעלה שוב את התחושה כי בהתאמה לפרסונה הציבורית הנעלמת שלה, אוברזון אינה מנסה לעורר שערוריות או לפרוץ גבולות בעולם האופנה המקומי. במילים אחרות, היא התמקדה גם העונה ביצירת דגמים אלגנטיים, בהתאמה לכתב היד הבוגר המאפיין אותה.
בין עמודי המתכת בחנותה התל אביבית, קשה שלא להרגיש בנוכחותן של אודרי הפבורן, טוויגי ושאר נשים נוסטלגיות שתלויות להן בצפיפות על קולבים מעץ. אורכם של הדגמים בקולקציה הנוכחית, עומק המפתחים, הטיפול המסורתי בגזרות ופתרונות הגימור המוקפדים הם אלו שמציפים במתבונן זיכרונות נוסטלגיים.
ככלל, אוברזון אינה קשובה לניחוחות מסחרת הטרנדים שמופצים בכנען. סביר כי כל נשות ה"נשמה-מאמי" שזועקות בקניונים זו לזו – "יו, כפרה, שופי על המגף" – לא ימצאו ולו כתום סגול אחד לרפואה שירגיע אותן בין הדגמים. כך, למשל, ניכר כי אוברזון העדיפה להשאיר מאחור את ציטוטי שנות השמונים לטובת מוד קליל – כמו שמלת שמנת בטקסטורה מנוקדת המשלבת עליונית שמרנית (שלא לומר, שמרנית מדי). זו, אגב, תהלום היטב את הלקוחה המעדיפה לרכוש סטים של טוטאל לוק.


"את ההשראה לקולקציה מצאתי דווקא בחומרים", היא מספרת בשיחה טלפונית, "הרעיונות הגיעו מהטקסטורות של הבדים שמצאתי ומסקאלת צבעים שנעה בין אפרים בהירים לכהים ושחורים. חיפשתי חומרים שיצליחו לשלב בין הסינתטי והפלסטיק לבין צמרים באיכות גבוהה.
"גם ההתייחסות שלי לגימורים השתנתה הפעם. בעונות הקודמות, שיחקתי עם המראה הפרום ולא מעט דגמים נשאו במכוון מראה לא גמור. העונה הקפדתי ליצור גימורים באיכות גבוהה, לא פרמתי אף דגם".
"לכל מעצב בשוק המקומי יש את הייחוד שלו", היא מנסה למצב את עצמה מבלי לפגוע באיש, "אני עובדת פה ולא בניו יורק, ואני מעצבת לקהל המקומי. בגלל רמת המחירים היחסית גבוהה של הבגדים שלי, גם פלח השוק שאליו אני מעצבת הוא בעל הכנסה גבוהה. חוץ מזה, בסך הכול אין הרבה הבדלים בין כלל המעצבים כאן. כולנו מגיעים מאותה חברה ויוצרים עבור אותם אנשים".
אגב, רגע של אושר נרשם ברמ"ח איברי כשניסתי להתחנף למעיל שחור סינתטי
הדגמים הפחות מוצלחים במשפחה זו הם שמלה שחורה קטנה, שהלכה לאיבוד כשאוברזון הרכיבה עליה מלבן בד מכווץ. כפי שתוכלו לראות בתמונות שלפניכם, מלבן זה טשטש את כל קווי הדוגמנית (הקווית בעצמה).
עוד אכזבה מיותרת היא גזרתו הדודתית של ז'קט צמר. לולא נרשם בו גם פיתוח טקסטיל מעורר ומרשים, היה ניתן לנחש שפריט זה אומץ ממשפחה אחרת. משפחת מאוזנר, למשל.
לסיכומו של דבר, כשמטיילים בין הדגמים הנאים האחרים בקולקציה, קשה שלא לחוש כי אוברזון ג'וניור עברה תהליך התבגרות מזורז בעונות האחרונות. אולי זו הקרבה התקשורתית לאבא אוברזון שאילצה אותה ליצור זהות מובהקת בזריזות? קשה לומר. מה שבטוח הוא שקהל המעריצות הקבוע שלה הולך להסתנוור מהדגמים הנוכחיים.
קארן אוברזון, גורדון 36, תל אביב. ניתן להשיג גם ברשת רזילי
חולצות 280 - 3200 שקל, סריגים 280 – 550 שקל, ז'קטים 2200 - 2700 שקל, מכנסיים 1200 - 2400 שקל, חצאיות 1000 - 1350 שקל, שמלות 1375 – 3300 שקל, מעילים 3200 שקל
