שירת הסרינה
מתחבקת עם קרל לגרפלד. אוכלת לאנץ' עם ג'ון גליאנו. BFF של אנה ווינטור. כך הפכה גיבורת "אחת שיודעת" בלייק לייבלי מעוד שחקנית יפה לפאשניסטה הלוהטת ביקום, שכל בחירה אופנתית שלה מסעירה את המדיה. תשאלו את מעצב הנעליים כריסטיאן לובוטן, שכבר קרא לזוג נעלי עקב על שמה

קרל (לאגרפלד) וג'ון (גליאנו) לקחו את לייבלי לארוחת שחיתות בפריז. וזה עוד לא הכל: במהלך שהותה בעיר קפצה לייבלי לביקור באטלייה של כריסטיאן לובוטן, מלך נעלי העקב הבלתי מעורער של עולם האופנה, והתאהבה נואשות בזוג נעליים שבהן נתקלה. בתגובה, הודיע לה לובוטן שהוא קורא לנעליים על שמה.
כל זה נשמע אמין לחלוטין, ועם זאת די מפתיע: נראה שצמחה לנו מתחת לאף פאשן אייקון חדשה, והיא בלונדינית יותר, רזה יותר, צעירה יותר ויפה יותר משרה ג'סיקה פארקר. עכשיו נשאר לברר איך אנחנו מרגישות עם זה.
לייבלי היא לא עוד "פאשניסטה" - כוכבת צעירה שמיטיבה לקלוע לטעמם של המבקרים על השטיח האדום. ההבדל בין קולב רענן של טרנדים לאייקון, דומה להבדל בין "זמר" ו"אמן", וטמון באמונה המוחלטת של הציבור באופציה שהסלבריטאי שלפניו עומד מאחורי היצירה שלו. במקרה של לייבלי, לא מדובר בכתיבת טקסטים וכישרון, אלא באמונה שהיא ניחנה בטעם טוב מולד ובאמת ובתמים משתגעת על אופנה. ולציבור יש לא מעט סיבות להאמין בכך.

בכל הראיונות שהיא נותנת, לייבלי מספרת שאין לה סטייליסט, וכי היא מעדיפה לחקור את עולם האופנה בעצמה: "אני מאמינה שככל שהולכים ליותר תצוגות ועוסקים באופנה, כך הסטייל שלך משתפר. במקביל, חשוב להישאר עצמך כל הזמן", אמרה לא מזמן בראיון. גם העובדה שאינה מתכוונת לרכוב על גל הצלחתה ולהשיק קו ביגוד בעיצובה ("לא הייתי רוצה לשחרר משהו בלי המון מחקר מקדים, רק כדי להרוויח כסף. אני מעדיפה לתמוך במעצבים", אמרה באותו הראיון), אמורה להעיד על הכבוד הרב שהיא רוחשת לתעשייה.

והתעשייה מחזירה אהבה: מאחורי לייבלי שני שערים של ה"ווג" האמריקאי, של פברואר 2009 וזה של יולי ,2010 וגם הפקת אופנה בגיליון ספטמבר היוקרתי והמדובר, שמתארת את מסעה לפריז. השערים של המגזין, שמנוהל ביד רמה על ידי אנה ווינטור הבלתי נלאית, נחשבים לשורה הראשונה של זירת האופנה האמריקאית. אם הצלחת להתמקם על אחד או שניים מהם, או להשתחל אל תוך הגיליון המסוקר והחשוב בשנה, את כנראה עושה משהו נכון. כגיבוי הצטלמה לייבלי גם לשער המגזין הנחשב "W", כשהיא לובשת שמלה אדומה לוהטת ואוחזת בדגל ארה"ב.
לייבלי בלטה בנוכחותה בשבועות האופנה של ניו יורק ופריז שהתקיימו בספטמבר, והוכרזה כסחורה הלוהטת של העונה, זו שכל מעצב
עד עתה, הרבתה לייבלי להסתובב עם פן באדג'לי, שמשחק לצדה ב"אחת שיודעת", אבל לפני מספר שבועות נפרדו בני הזוג הפוטוגניים אחרי שלוש שנים משותפות של סטייל מוקפד ונינוח באופן מעורר קנאה.

האייקונית המתהווה בעלת פני המלאך נולדה בקליפורניה, לאב במאי ואם סוכנת שחקנים. כמתבקש, היא קראה להוליווד בית מגיל אפס. אחיה הגדול אריק, כמו גם שלושת הילדים של הוריה מנישואים קודמים, משחקים או שיחקו בעבר. היא עצמה, מלכת הכיתה ותלמידה מצטיינת, לא מיהרה להצטרף אליהם, עד שאחיה הגדול פנה מאחורי גבה לסוכן שלו, והציע לו לקדם את אחותו הקטנה. במהירות רבה הגיע התפקיד הראשון בסרט הקאלט "אחוות הג'ינס", לצדן של אמריקה פררה ("בטי המכוערת") ואלכסיס בלדל ("בנות גילמור"), שבו לייבלי שיחקה במהלך התיכון. בארכיונים של משטרות האופנה אפשר למצוא צילומים שלה מהתקופה ההיא, בג'ינס נמוך גזרה וגופייה טראשית, עם שורשים שזועקים לגוונים.

אחרי טבילת האש לייבלי קטפה תפקיד נוסף, הפעם של מלכת יופי בולמית בסרט קטן ועצמאי בשם "אלביס ואנבל". אך ב2007- הגיעה הסדרה "אחת שיודעת", ששמה קץ לאלמוניותה היחסית ושינתה את פני תרבות המתבגרים האמריקאית ללא היכר. "אחת שיודעת" התבססה על סדרת ספרים באותו השם והציגה את התככים, הרומנים והאינטריגות של קבוצת תיכוניסטים עשירים בניו יורק. המלתחה של גיבורי הסדרה, שהורכבה על ידי הסטייליסט אריק דרמן (שהיה העוזר של פטרישיה פילד בסרט "סקס והעיר הגדולה"), כיכבה באחד התפקידים הראשיים, והאסוציאציה לשרה ג'סיקה פארקר, שזכתה למעמד אייקוני לא מעט בזכות השתתפותה במפגן הסטייל ההוא, אינה מקרית.
הבאזז הרועש סביב האופנה בסדרה, שיצרה לא מעט טרנדים, זיכה גם את כוכביה במקדם אופנתי אוטומטי. יחד עם לייבלי, שלוהקה לתפקיד סרינה ואן דר וודסן, האיט-גירל השערורייתית, נכנסו לתודעה גם לייטון מיסטר (בלייר וולדורף,( טיילור מומסן (ליטל ג'ני האמפרי,( צ'ייס קרופורד (נייט ארצ'יבלד) ואד ווסטוויק (צ'אק בס), שסיפקו למדורי הרכילות חומרי מחקר חדשים. ההיסטריה סביב הסדרה הלכה ותפחה למימדים של שמלת קצפת, ובמרכזה - היריבות בין בלייר לסרינה, שפילגה את המרחב האינטרנטי ל"טים סרינה" ו"טים בלייר", ותורגמה לחולצות, סיכות ושומרי מסך.

במציאות, שתי השחקניות רשמו אסטרטגיות שונות לגמרי על השטיח האדום - כה שונות, שעל לקחיהן אפשר לבסס מדריך שלם לכוכבת מתחילה. מיסטר, שסוגננה על המסך כבובת חרסינה מעוצבת למשעי, החליטה להראות לעולם את הצד המתוחכם והאדג'י שלה, ולדבוק בבחירות מסוכנות ובלתי צפויות. לייבלי, שהציגה ב"אחת שיודעת" וייב קארי בראדשו מובהק, החליטה להיות עצמה ולסנוור את הפלאשים עם חלקי גוף מעוררי קנאה.
הנשף השנתי של מוזיאון המטרופוליטן בניו יורק, במאי לפני שנה, הדגים היטב את ההחלטות התדמיתיות האלה: מיסטר הופיעה באוברול מבריק ופרחוני מבית היוצר של לואי ויטון, שחנט אותה בקונכייה עבה של בד, קשרים וסרטים. לייבלי בחרה בשמלה כחולה ונוצצת, בעלת שסע ומחשוף נדיבים, מבית ורסאצ'ה. גם בטקס פרסי האמי של ,2009 בו השתיים הציגו יחד פרס, לייבלי דגמנה שמלה אדומה וחושפנית, שציפתה את 178 הסנטימטרים שלה בסקס-אפיל בוהק. מיסטר עמדה לידה ונראתה כמו אחות רחמנייה בשמלה לבנה ומתנופפת.
במהלך כל ,2009 ההופעות הפומביות של לייבלי חטאו לחוק הסטיילינג הבלתי כתוב האומר להימנע מחשיפת שדיים ורגליים בו זמנית. רכילאי האופנה התחננו אליה להפסיק מחד, וחגגו על גופה המדהים של מי שכונתה ברשת האינטרנט Boobs Legsly מאידך. אך גם במצב העניינים הזה, הוליווד לעולם תעדיף את הכוכבת הצעירה והלא מודעת ששמחה לחגוג את הנתונים הטבעיים שלה, על פני הכוכבת הצעירה השכנה שמנסה להפגין בקיאות אופנתית ומזיעה ממאמץ.

עוד תעלול שעובד נהדר בהוליווד, אם את כוכבת צעירה, הוא הפגנת "התבגרות" ו"הבשלה" על השטיח האדום, במסגרתן השמלות הקצרצרות של מרקסה מוחלפות בקוטור יוקרתי של שאנל, והשיער המתנופף ברוח מקבל צורה. אין ספק שקל יותר להתבגר אם קודם לכן אחזת בתדמית של צעירה חסרת דאגות, ולא נתפסת על ידי הצהובונים כליידי זקנה הכלואה בגוף של נערה. בגיליון פברואר 2009 וינטור עשתה ללייבלי "מייקאובר שהופך אותה מבחורה ספורטיבית כל אמריקאית לפצצה מתוקתקת", וסימנה את ההתחלה של התהליך.

מלבד התמתנות ניכרת לעין ובחירה בשמלות מתוחכמות ובוגרות יותר (אם כי עדיין מאוד צמודות, ב2010- לייבלי ניסתה לחצות את הגבול הכי מורכב בהוליווד, ולמצב את עצמה ככוכבת קולנוע מבטיחה. בשנה שעברה כבר נעשה הצעד הראשון - תפקיד קטן ואיכותי בסרט האינדי "חייה הפרטיים של פיפה לי", בו גילמה את הגרסה הצעירה של רובין רייט. כעת, שני מהלכים מעניינים נוספים אמורים לקדם אותה קרוב יותר אל היעד. הראשון הוא השתתפותה בסרט האקשן מבוסס הקומיקס "הצרעה הירוקה" שעתיד לצאת ב,2011- לצדם של ריאן ריינולדס ופיטר סארסגרד. השני, והמשמעותי יותר, הוא התפקיד שהיא עושה בסרטו החדש של בן אפלק, "גנב עירוני".
העובדה שלייבלי, שלא הייתה מוכרת לאפלק כלל, נאלצה להילחם על תפקידה ואף לנסוע ברכבת לבוסטון כדי להיבחן, הודגשה בכל הראיונות עימה, והפכה את הקלילות הנראית לעין שלה למשהו שאינו מובן מאליו. מדובר בפרויקט יוקרתי למדי, שמאגד כמה מהכוכבים המסקרנים ביותר של השנה האחרונה - ג'ון האם, דון דרייפר מ"מד מן", ג'רמי רנר מ"מטען הכאב" זוכה האוסקר, ורבקה הול מסרטו המוצלח של וודי אלן, "ויקי כריסטינה ברצלונה". ללייבלי, שנאלצה לאמץ מבטא בוסטוני חדש, יש תפקיד משני כסוחרת סמים בת ,37 שמאופיינת באיפור כבד ועגילי חישוק שסרינה בוודאי הייתה שורפת.

הליהוק הזה, שרחוק שנות אור מהזוהר של הסדרה הפופולרית, אמור להבהיר לכל הדורש שנעילת עקבים מסחררים היא רק תחביב, ולמעשה לפנינו שחקנית מוכשרת עם אמביציות. הביקורות שיבחו ברובן את הסרט, אך לצערה, או שמא למזלה של לייבלי, יש בו מספיק כוכבים ראשיים כדי שהשתתפותה תעבור ללא תקריות מיוחדות לכאן או לכאן. "התפקיד הזה היה סופר מפחיד", סיפרה לייבלי לאפלק, במסגרת הראיון שהוא ערך איתה לבקשת מגזין "אינטרוויו". "ניסיתי ללכוד את לב לבה של הדמות, להבין מי היא כאדם, מבלי להיות שיפוטית".
במקביל, העונה הרביעית של "אחת שיודעת" כבר משודרת בארה"ב, ולייבלי שוב נכנסת לנעליה של הדמות האופנתית המזוהה עימה. אם לשפוט לפי הקריירה של שרה ג'סיקה פארקר, שמעדיפה בימים אלה לייעץ לבית האופנה האלסטון במקום להתחנן לתפקידים אצל במאים מתחילים, האכסניה של "אחת שיודעת" יכולה להיות בית חם ומתאים יותר ללייבלי הצעירה, עד שהמשבצת האופנתית תהפוך לייעודה המקצועי.
ללייבלי יש כנראה תוכניות אחרות, והחברות עם אנה ווינטור היא רק אמצעי ולא המטרה. אם במקרה קוראים לך קארי מאליגן, לשלב את תפקיד המוזה מכתיבת הטרנדים עם אכלוס נישת המשחק האיכותית יכולה להיות משימה קלה. אם הגובה ומבנה הגוף שלך לוקחים את הקארה העגמומי של מאליגן בהליכה, וכולם מדברים על היותך "קולית" ו"אמיתית", העסק הופך למורכב יותר. כך או כך, לייבלי היא כאן כדי להישאר - ההמשך תלוי בשאלה אם אנה ווינטור מכירה גם כמה במאים טובים.