אופרת סבון: מפעל קומסטיקה מצליח במצפה רמון
לפני 11 שנה התקלקלה מכונת הכביסה של איתי קינן. תיקונה הסתיים בהקמת "ניחוח טבע", מפעל מצליח לייצור סבונים ומוצרי קוסמטיקה ביישוב הדרומי

בדבר אחד אין ספק: קינן צריך להודות בכל רגע ובכל שנייה למכונת הכביסה הבוגדנית שלו, בלעדיה קשה להאמין שהיה הופך את מצפה רמון למקור המספק סבונים ומוצרי קוסמטיקה למדינות רבות בעולם. המספרים מדברים בעד עצמם: המפעל שלו ושל אשתו שרון מעסיק כ-20 עובדים (בתקופה של הזמנות רבות המפעל מעסיק 40 עובדים), והוא אחד המעסיקים הגדולים ביותר בעיירה שידעה שנים של אבטלה ומצוקה קשה ביותר.
מפעל "ניחוח הטבע" הפך לשם דבר בעולם. מוצריו - סבונים המיוצרים על בסיס טבעי בלבד וסדרות מוצרי קוסמטיקה המבוססים על מינרלים מאדמת מצפה רמון - משווקים למדינות רבות בעולם: צרפת, הולנד, גרמניה, פינלנד, איסלנד, ארצות הברית, פולין, הונג-קונג, סינגפור, סין, טייוואן, יפן ובקרוב דרום קוריאה ומדינות ערב. 50 אחוז מתוצרתו מיוצאים לחו"ל.
"התחלנו ממש בקטן," הוא אומר. "לא היו לנו הרבה יומרות. כל פעם התגלגלנו, נפתחו בפנינו שווקים, הכרנו סוחרים ויבואנים מחו"ל שהיו מרוצים מאוד מהמוצרים שלנו, עד שעזבנו את הדירה הקטנה שבה התחלנו ועברנו להאנגר גדול ברחוב ארדון במצפה. אני שמח שאנחנו הופכים להיות מעצמה קטנה בתחום".

סיפור חייו של קינן, 47, ילד טוב קריית חיים, מרתק למדי, אפילו שווה סרט דוקמנטרי. הוא אהב לטייל בעולם ובמשך שמונה שנים התגורר ביפן. למחייתו התפרנס ממכירת ציורים ומהר מאוד נשבה בקסמי התרבות היפנית. את ההמולה של טוקיו ואוסקה הוא החליף באווירה רגועה ופסטורלית וקפץ לטיול ממושך במצפה רמון. הוא התאהב במקום והחליט להתגורר ב"סוכה במדבר" - אחד המקומות היפים במצפה שמשכירים בו צימרים למטיילים שמחפשים שקט ורוגע. שם הכיר את אשתו שרון, שבאה לגור במקום, ומהר מאוד מיסדו את יחסיהם ורכשו בית קרקע סימפטי באחת
קינן הבין שכדי להצליח אסור לו לייצר סבון של רשתות שיווק, אלא למצוא לעצמו קו חדש שיתפוס. כל ייצור הסבון שלו הוא סוד מקצועי, שרק מעט מעובדיו נחשפו אליו. "המטרה שלי הייתה ליצור ליין של סבונים מעט יקרים אבל איכותיים, שאנשים יסכימו לקנות בלי להסס. הסבונים בסופר מבוססים ברובם על כ-70 אחוז מים. אצלי זה אחרת לגמרי. מי שהשתמש בסבונים שלנו או במוצרי הקוסמטיקה לא רוצה לגעת בדברים אחרים. נתח הרווחים שלנו מסבונים הוא קטן יחסית, כיוון שהמחירים שלנו לא גבוהים", הוא אומר.

"המשבר הכלכלי והירידה בשער הדולר בארץ פגעו בנו קשה מאוד", אומר קינן. "השוק האמריקאי היה המרכיב המרכזי שלנו במכירות. לשמחתי, הצלחנו למצוא שווקים אחרים, כמו צרפת ומדינות נוספות במערב אירופה. גם היפנים מתים על מוצרי הקוסמטיקה שלנו, במיוחד על איפור מינרלי. בקרוב נתחיל למכור גם לדרום קוריאה ולמדינות נוספות באזור. גם לסין הגענו דרך שיווק המוצרים שלנו לסינגפור. קיבלנו גם אישור של עוסק מורשה למכירת מוצרי טבע אורגניים".
ניחוח הטבע מייצר כ-200 מוצרים, ומרבית עובדי המפעל הם אמנים שכדי לשרוד כלכלית עובדים במקביל כפועלי ייצור לכל דבר ועניין. הסבונים מהווים 55 אחוז ממכירות המפעל. הייצוא של מוצרי המפעל לצרפת גרם למאות יהודים מצרפת לגלות את מצפה רמון ולכמה עשירים ביניהם לרכוש בתים עם נוף למכתש והאנגרים להשקעה. "אנחנו השגרירים של מצפה רמון בארץ ובעולם. בכל מקום שאליו אני מגיע הספקים מקבלים הסבר על המקום שבו מיוצר הסבון, כשהם רואים את התמונות של העיירה הם ישר נדלקים. הנופים עושים להם את זה ויש כאלה שמגיעים לבקר פה בגלל הסבונים והמוצרים שלנו", מציין קינן.
החלום שלו הוא להגיע לשווקים של העולם הערבי: האמירויות, מצרים, ירדן, סעודיה. "היינו במגעים מתקדמים למכור את המוצרים שלנו דרך צד שלישי, לאמירויות, אבל ברגע האחרון זה נתקע, הגיע למבוי סתום והעסקה ירדה מהפרק. חבל. העולם הערבי יכול להיות שוק טוב למוצרים שלנו, ואני מאמין שעוד נמכור להם".
ההערכה היא שהמפעל מגלגל מדי שנה מחזור של כמה עשרות מיליוני שקלים. קינן, מטעמים של עין הרע או סודיות כלכלית, מעדיף לא לחשוף שום נתון. באחרונה החל בייצור קו חדש של מוצרי איפור על בסיס מינרלים טבעיים בשיתוף עדי גילאון, מהנדסת ביו-טכנולוגיה. למוצרים החדשים יש כבר ביקוש רב, בעיקר ביפן, איסלנד, הונג קונג ומערב אירופה. "היתרון של האיפור המינרלי על פני סוגי איפור אחרים הוא שהוא לא מתקלקל בכלל, הוא בריא מאוד לעור ומתאים לכל הגילאים".
ומה עם הנפקת החברה בבורסה? קינן כלל לא חושב על הכיוון הזה. "יכול להיות שזה יקרה בעתיד, תלוי בקצב הגידול שלנו. בינתיים אני מסתפק במה שיש לנו, וזה הרבה", הוא אומר.
בפברואר 2011 אמור המפעל להשיק סדרת מוצרים חדשים שאמורים לגרום להפתעה ועניין בעולם הקוסמטיקה. קינן, השוקד בימים אלה על הסדרה החדשה, שומר את הקלפים צמוד לחזהו. "אני יכול לומר שזה מותג חדש מאוד ומעניין, המבוסס על חומרים אמיתיים ממצפה רמון. זה יהיה משהו גרנדיוזי שקשור איכשהו לסבון".