הסוד של סופיה: על הסטייל של סופיה קופולה
הסרטים שלה נראים כמו הפקת וידיאו ל"ווג", הקריירה שלה כוללת סטאז' ב"שאנל": נדמה שסופיה קופולה היא הבחורה הכי לא מתאמצת בשטח, ובכל זאת מצליחה להיות הבמאית עם הכי הרבה סטייל בקולנוע האמריקאי. לכבוד סרטה החדש, "אי שם", ניסינו לפצח את החידה. לא הצלחנו

ככה זה כשהבמאית שלך היא סופיה קופולה. מצגת הטריקים הקולנועית שלה אולי קלה לפיצוח, אך זה לא הופך אותה לפחות גאונית. היא נוטה לעסוק ביחסים בין נערות לגברים מזדקנים, היא משתמשת רבות במוטיבים של בדידות וזהות, וכל זאת לצד צילום מוקפד, פסקול אופנתי וסטיילינג מרהיב. כל האלמנטים האלה נוכחים בסרטיה: "חמש ילדות יפות" מ-1999, "אבודים בטוקיו" מ-2003, "מארי אנטואנט" מ-2006 וסרטה החדש "אי שם", אלה יצרו באז עצום עוד לפני הפרמיירה שלהם וניחנו באותו שילוב של טעם טוב עם ארומה אלטרנטיבית.
אל התודעה הציבורית הפציעה קופולה לפני כעשור עם סרט הבכורה שלה כבמאית, "חמש ילדות יפות", בכיכובה של קירסטן דאנסט. ההתאהבות הייתה מיידית. המבקרים ציינו לטובה את הקצב האיטי והחלומי בגרסה הקולנועית לספר של ג'פרי יוג'נידס, את המיקום הנכון של שירי להקת אייר בפרברים אמריקאיים שטופי שמש ואת עיצוב התלבושות ה"מדויק באופן מצמרר", לדבריהם . גם בלי מותגים כמו ב"סקס והעיר הגדולה", או נוף עירוני ומסוגנן לפרטים, הפיצ?ר הראשון של קופולה היה מלא בסטייל ונראה כמו הפקת אופנה באורך שעה וחצי.
קופולה עצמה היא אולי ההוכחה החיה המושלמת לאותו סטייל ותחכום שקיימים בעולם הקולנועי שלה. קשה לחשוב על במאית שמעוררת יותר סקרנות או בעלת מעמד איקוני יותר מקופולה בת ה-39, והיא ללא ספק בין הבמאים הבולטים שחוט שני עובר בין חייהם במציאות לבין יצירתם הקולנועית, מה שהופך את הקסם והסקס-אפיל שלה למושכים עוד יותר. גם העובדה שהיא מתראיינת לעיתים תכופות וחייה, תחביביה וטעמה האישי חשופים לעיני כול, תורמים לכך, וכמובן גם הייחוס המשפחתי - האבא המיתולוגי, במאי הענק פרנסיס פורד קופולה ובני הדודים השחקנים המוערכים ניקולס קייג' וג'ייסון שוורצמן. כולה אפופה בהילת אצולה קולנועית מרגע היוולדה.

ארבע שנים המתנו בסקרנות לסרטה הרביעי באורך מלא של סופיה קופולה, ארבע שנים שנדמו כמו נצח למעריציה של הבמאית האמריקאית המצוינת. ואחרי ההמתנה הארוכה, בתחילת ינואר יעלה בישראל "אי שם", שעוסק במפגש בין שחקן הוליוודי עייף (סטיבן דורף) לבין בתו בת ה-11 (אל פנינג), וזכה בספטמבר האחרון בפרס אריה הזהב בפסטיבל ונציה. "הסרט הקסים אותנו מההקרנה הראשונה", אמר יושב ראש חבר השופטים, קוונטין טרנטינו. "הוא הלך וגדל בתודעה ובלב של כולנו וזכה ליותר ויותר עומק וחיבה עם הזמן".

ואת המילים האלה בדיוק אפשר לומר גם על קופולה עצמה, שנולדה ב-14 במאי 1971 בניו יורק. כבר בגיל שנה השתתפה בסרט "הסנדק" של אביה והפכה לילדה-שחקנית מגושמת מעט שהבזיקה מדי פעם בסרטיו, כולל הופעה מביכה וגמלונית להחריד ב"הסנדק 3".
קופולה מעולם לא הצליחה להסתיר את חייה הפרטיים, ובחרה כמעט תמיד בבני זוג שהוסיפו לפרסום ולעניין סביבה. כשהייתה בת 20 נישאה לבמאי ספייק ג'ונז ("להיות ג'ון מלקוביץ'", "ארץ יצורי הפרא"), המבוגר ממנה בעשור, והתגרשה ממנו כעבור ארבע שנים. בנוסף, ניהלה מערכת יחסים עם טרנטינו ועל פי השמועות בצעירותה גם עם השחקן קיאנו ריבס.
בחמש השנים האחרונות בן זוגה הוא תומאס מארס, סולן הלהקה הצרפתית פיניקס, ששיתף איתה פעולה בפסי הקול של סרטיה. עם מארס הענוג והגבעולי קופולה מגדלת שתי בנות, רומי בת ארבע וקוזימה בת חצי שנה. "כשאנחנו מטיילים עם הילדה, לפעמים לוקח שעה להרים עלה ולהתבונן בו. אין ספק שזה משנה את הפרספקטיבה על החיים", סיפרה לאחרונה בשיחה עם הבלוג Indiewire, במה שמרגיש כמו סצינה מאחד מסרטיה. תמונות של בני הזוג עם עגלת התינוקת, כשמארס עם שיער סתור וקופולה במעיל פוך גדול ובמגפיים כבדים, ניתן לראות ברשת לעיתים תכופות, במחלקה האנינה יותר של קרקס הפפראצי.

אבל מחוץ לקולנוע, הרומן החשוב ביותר של קופולה הוא זה שהיא מנהלת מנעוריה עם עולם האופנה. כבר בגיל 15 התמחתה בבית האופנה היוקרתי "שאנל", ולפני עשור הקימה ליין ביגוד שנמכר ביפן תחת השם Milkfed, יחד עם חברתה קים גורדון מלהקת סוניק יות', שכלל שמלות משובצת וחצאיות תחרה, שהבנות מ"חמש ילדות יפות" היו ללא ספק מחבבות.
את קמפיין הבכורה שלה צילמה קופולה בגיל מאוחר יחסית, 31, לבושם של מארק ג'ייקובס, קמפיין שנוי במחלוקת בו היא טובלת בבריכה בתחתונים בלבד ומציגה גוף כחוש ופנים ענוגות. ג'ייקובס, מעצב מוכשר וצעיר שהפך מאז למוסד, היה זה שבחר אותה בחושיו החדים כפנים של הניחוח החדש שנושא את שמו. באותה תקופה, בשנת 2002, ג'ייקובס הממושקף היה רחוק שנות אור מלוק הפלייבוי השזוף שלו היום, והחיבור בינו לבין קופולה הוגדר כמפגש פסגה של שני גאונים אאוטסיידרים.

"היא לא פרח קיר, אבל היא קרובה לזה, או שהיא רוצה שאנשים יחשבו שהיא כזאת, למרות שהיא לובשת שמלה שעולה 4,000 דולר ומציגה שיער סבוך ואמנותי", אמר הפרטנר העסקי של ג'ייקובס, רוברט דאפי, ל"ניו יורק מגזין" לאחר הבחירה, וג'ייקובס עצמו הוסיף שקופולה "היא תמימה ומתוקה, צעירה ונאיבית - כל מה שאני רוצה מבחורה". ואכן, השיק הנונשלנטי והצנוע של המותג, שהתבטא בשמלות צבעוניות בגזרת A מלוות בנעלי בלרינה שטוחות, היה תמצית הסטייל של קופולה.
עם השנים, גם ג'ייקובס וגם המוזה שלו הלכו והתבגרו, וקופולה נדדה אט אט לכיוון בית האופנה היוקרתי יותר שעבורו מעצב ג'ייקובס בשנים האחרונות, "לואי ויטון". יחד עם זאת, היא עדיין נשארת במחוזות האלטרנטיב האופנתי ולעולם לא תיתפס עם תסרוקת גבוהה ושמלה חושפנית ונוצצת על השטיח האדום. בחירותיה צנועות, מעט גראנג'יות, עם העדפה לשמלות שחורות קטנות וגזרות קלאסיות ונעריות. בפסטיבל ונציה האחרון הופיעה לטקס הפתיחה והסיום בשמלות מקולקציית "ריזורט 2011" של "לואי ויטון", האחת שחורה, מכופתרת ומעט שקופה והשנייה, שמלת סטרפלס פרחונית אותה נעלה עם נעלי עקב עדינות. פניה היו נטולי איפור מוקפד ושיערה נראה כאילו הוברש פעם אחת בלבד לפני שיצאה מהבית.
אומנם לא כולנו יכולות להרשות לעצמנו תיק מעור עגל דקיק בעיצובה של קופולה, אבל תמיד אפשר לקבל עצה מהבמאית שנוטה לחלוק את אהבותיה והמלצות אופנתיות נוספות במסגרת שלל כתבות, מדריכים וראיונות. בין השאר היא ממליצה סדרתית על מוזיקה וספרים ומתפקדת כמדריכה אלטרנטיבית לעיר האהובה עליה, פריז, שם גם גרה מספר שנים. כך למשל ניתן ללמוד על חנויות הווינטג' האהובות עליה בעיר האורות, על האובססיה שלה לפרינס ולוולווט אנדרגראונד ועל חיבתה לספריה הקודרים והאירוניים של הסופרת האמריקאית איימי הומס.
קופולה היא לא ממש יוצרת מסתורית: לא צריך להיות סטודנט תמהוני לקולנוע כדי לאתר אירועים מחייה בתוך סרטיה. את "אי שם", למשל , היא צילמה במלון "שאטו-מרמונט"בלוס אנג'לס, שם נהגה לבלות עם משפחתה בצעירותה. הסרט נחשב ליצירה האישית ביותר שלה עד כה, שמוסיפה עוד חלקים לפאזל שבונה את הפרסונה שממשיכה לרתק עיתונאים, בלוגרים ופאשניסטות. ואם לשפוט על פי הטריילר, שוב הגיע הזמן לחלום על חיים בסרט של קופולה.