האחות הקטנה: הסטייל של אל פנינג
האייקון המעניין ביותר על השטיח האדום בתקופה האחרונה הוא ילדה מתוקה בת 12, עטויה במיטב השמלות של ולנטינו ורודארטה. אל פנינג, שמככבת בסרטה החדש של סופיה קופולה, מוכיחה שסגנון זה ממש לא עניין של גיל

פנינג, אחותה הצעירה של דקוטה, עוררה את תשומת לבם של בלוגי האופנה החשובים לפני חודשים ספורים, עם יציאתו של "אי שם", סרטה החדש והמצוין של סופיה קופולה, שם היא מגלמת את בתו בת ה-11 של סטיבן דורף. בבכורת הסרט בפסטיבל ונציה היא צעדה על השטיח בשמלה כחולה מקסימה של מארק ג'ייקובס, בחירה לא מפתיעה בהתחשב בעובדה שקופולה נחשבת למוזה של המעצב. הלוק המוצלח כלל גם נעלי בובה מטאליות, שיער אסוף, מעט מאוד איפור ואפס תכשיטים.
הפריצה האופנתית המדויקת עשתה את שלה, וסימנה את פנינג כמתחרה רצינית לתואר המתלבשת הטובה ביותר בפסטיבל, עם שלל מחמאות שהורעפו לעבר אנשי הסטייל שהלבישו אותה בהתאם לגילה הצעיר. אחרי הפתיחה היא המשיכה עם בחירות מוצלחות לא פחות: שמלה קצפתית עם עיטור אבנים של מרקסה באירוע של מגזין Elle, שמלה שחורה עם שרוולים ארוכים ופפיון ענק של ולנטינו בבכורה של "אי שם" בלוס אנג'לס והמראה שגרם לבלוגריות אופנה ברחבי העולם להתעלף מקנאה: שמלה עם זוויות וחיתוכים מאתגרים של רודרטה בבכורת הסרט בניו יורק.

אין ספק שפנינג הצעירה הולכת בצעדיה של אחותה הגדולה, דקוטה, שבגיל 16 הפכה לכוכבת עם סטייל מוערך. בשנתיים האחרונות החלה דקוטה לקבל התייחסות רצינית כמתלבשת, ולא רק סופרלטיבים שמתארים אותה כילדה חמודה. אבולוצית הסטייל שלה התקדמה בהתאם לגילה, ומשמלות מתוקות בגוני פסטל היא עברה למראה בוגר, שכולל שמלות צמודות יותר ולא מעט תלבושות שחורות, כמו אוברול קצרצר וחושף רגליים או שמלת תחרה. ועדיין, לעומת כוכבות אחרות בגילה, דקוטה תמיד נראית נאותה וצעירה. אבל בעוד שדקוטה גדלה בהדרגה לתוך התחום, והאבולוציה האופנתית שלה בהתאם, אל הגיעה למעמד הנוכחי שלה כבר די מבושלת.
האחיות פנינג נולדו במדינת ג'ורג'יה למשפחה של ספורטאים מקצועיים, אך עברו ללוס אנג'לס בעקבות קריירת המשחק של דקוטה, כשאל הייתה בת שנתיים בלבד. אחרי שדקוטה כבשה את הוליווד, הפריצה של אל כבר הייתה קלה יותר. תפקידה הראשון היה בגיל שלוש בלבד ב"קוראים לי סם", שם גילמה גרסה צעירה יותר של הדמות שגילמה אחותה הגדולה. מאז היא הספיקה לגלם לא מעט תפקידים לצד כוכבים גדולים כמו בראד פיט
גם בתחום הזה נדמה שאל עושה את זה קצת יותר טוב מדקוטה, ושהאהבה והתובנה לגבי אופנה מוטמעות בה עמוק יותר. חיפוש מהיר בגוגל מוכיח שטעמה האישי התחיל להתפתח כבר בהיותה קטנטונת, ואינו בהכרח תוצאה של עבודה עם סטייליסטים או יחצנים. אל מצולמת באירועים שונים בגילאים צעירים יותר עם שמלות בצבעים בוהקים, הרבה קפלים, ג'ינסים בגזרה גבוהה בפוזה של שועלת שטיחים אדומים ותיקה.
"אני אוהבת אופנה!", הצהירה במגזין Interview, בריאיון מדצמבר האחרון, שלווה בהפקת אופנה מושקעת עם שמלות של "ולנטינו" ו"שאנל", "אני מאוד אוהבת בגדי וינטג', אז יש לי המון בגדים משנות ה-50 בארון". למרות אהבתה לבגדים, היא עדיין לא לגמרי בקיאה בעולם מעצבי-העל. כשנשאלה מי המעצבים האהובים עליה, ציינה רק את מארק ג'ייקובס וחזרה לדבר על אהבתה לווינטג'.

היחסים בין כוכבת לסטייליסטים שלה הופכים הרבה יותר מעניינים כשהכוכבת היא בת 12. האם אפשר ומותר להניח שאל בוחרת את הבגדים שלה בעצמה, או שמא היא בובה בידיו של סטייליסט מוכשר במיוחד? גדי אלימלך, סטייליסט ומעצב אופנה, טוען שהתשובה אינה חד-משמעית: "יכול להיות שאומרים לה מה ללבוש. יש אמנים שהבניה שלהם בתור מותג כוללת סטייליסט, ספר וכו'. יש סיכוי סביר שמישהו שמאוד מעודכן ומעורב בעולם האופנה מכתיב לה בדיוק מה לעשות ומה ללבוש".
מצד שני, אומר אלימלך, תהליך רכישת סגנון אישי מתחיל לעיתים קרובות בגיל מוקדם, בעיקר כשגדלים בסביבה שכזו. השורה התחתונה, לדבריו, היא שהאמן לוקח חלק בתהליך הסטיילינג בכל מקרה, מכיוון שהוא בעל המילה האחרונה: "הסטייליסט מביא את הדברים, אבל אם האמן מאשר, יש לו חלק אינטגרלי בעניין".
כך או כך, מי שאחראי לסטיילינג של פנינג עושה זאת בחוכמה. אין כאן ניסיון ליצור לוליטה: בבגדים שבהם היא מצולמת אין אף אלמנט מיני. בזכות הבחירות הנבונות והתמימות מחליקה האייקון בת ה-12 בגרונם של מבקרי האופנה, בלי להיתקע. הם, מצידם, מקבלים אותה בזרועות פתוחות, ומאמצים אותה כצעירה עם טעם מדויק וסגנון מובחן ומגובש.
וזה, בעצם, החידוש באל פנינג: תשומת הלב ללבושן של כוכבות צעירות קיימת כבר שנים, אך לרוב מדובר בכוכבות שמהוות מודל חיקוי בעיקר עבור נערות בגילן. הילארי דאף, התאומות אולסן, מיילי סיירוס - כולן פנו כשהיו צעירות יותר לקהל ה-Tweens, אותו פלח שוק נחשק של ילדים בני 14-8, הגביע הקדוש של המשווקים האמריקאים. אל פנינג, בניגוד אליהן, החליקה במהירות ובקלילות לנעליים של אייקון אופנה - גם עבור נשים מבוגרות בהרבה. היא לובשת בגדים מקולקציות המיועדות עבור מבוגרות, שאינם מותאמים במיוחד לגילה, חוץ מלמידתה.

"הסיבה לכך טמונה בבגדים עצמם", אומרת המעצבת נעמה בצלאל, שעיצבה בעבר גם קו לילדות לצד קולקציות הנשים שלה. "הלוק שלה מוקפד ומסוגנן, אבל יש בו משהו ילדי ותמים, הוא לא הולך לכיוון הזול". כדוגמה , היא מתייחסת לקו העיצוב שלה, שמתאפיין במוטיבים שמתאימים לילדות ולעיתים אפילו שאובים מלכתחילה מהעולם האסתטי הזה. ואכן, הבגדים שפנינג מופיעה בהם על השטיח האדום כוללים אלמנטים כאלה - צבעים רכים, פפיונים או גרביים עד הקרסול. הרעיון, כמובן, אינו חדש - כבר בשנות ה-80 הצביע ניל פוסטמן בספרו "אובדן הילדות" על היכחדות לבוש הילדים. לדבריו, ההבחנה בין "לבוש ילדים" ל"לבוש מבוגרים" נעלמה בהדרגה בעשור שקדם לכתיבת הספר, ושתי קבוצות הגיל דוחות אותה.
אז הבלוגים והמבקרים משתגעים עליה, אבל פה ושם, בשיחות מסדרון או בטוקבקים, חוזרות הרמות גבה - ובצדק. אל פנינג היא ילדה בת 12 שנשאבה לחלוטין אל תוך עולם האופנה של המבוגרות, ומשמשת מודל לנשים בנות 20 או 30.

טשטוש הגבולות הזה עבר הקצנה משמעותית בעולם האופנה בשנים האחרונות. קירה פלסטינינה, למשל, שהתחילה קו אופנה משלה כבר בגיל 15 והלבישה כוכבות מבוגרות יותר כמו פריס הילטון, כבר הוחלפה על ידי יורשת צעירה יותר - ססיליה קסיני בת העשר, שמוכרת את יצירות הקוטור המצועצעות שלה בחנות היוקרתית "פרד סגל", ומדברת כמו בת 30. דוגמה נוספת היא אמה ווטסון, כוכבת סרטי "הארי פוטר", שהחלה למשוך את תשומת לב עולם האופנה בגיל צעיר.
אז נכון, ילדה בת 12 שלובשת בגדים שעוצבו עבור נשים המבוגרות ממנה פי שניים או שלושה הוא לא הקונספט הכי קל לעיכול. אבל אל פנינג, כמו אחותה הגדולה, שומרת על סגנון ותדמית ציבורית מתוקים והולמים. מגמת הילדות-שמתלבשות-כמו מבוגרות בוודאי תמשיך לצמוח לא רק בזירת הסלבס, ואין פלא שמבקרי האופנה המבוגרים מעדיפים להפנות את הזרקור לעבר כוכבות כמו הפנינגיות על פני אלה עם קלטות הסקס או שערוריות הסמים.