מבצע מלביש: הכירו את המועמדים על עיצוב התלבושות
התלבושות הגרנדיוזיות ב"אליס בארץ הפלאות", שיק המערב הפרוע ב"אומץ אמיתי", ההשראות התקופתיות ב"הסערה" ו"נאום המלך" או המודרניזם של "אני אהבה". מי יזכה בפרס האוסקר על עיצוב התלבושות?
אם בוחנים את הזוכים בשש השנים האחרונות מגלים שהאקדמיה נוטה לבחור את אותו הדבר שנה אחרי שנה: רצוי סרט תקופתי, ואם נושאו המרכזי הוא אישה חזקה ודומיננטית, מדובר בזכייה ודאית. כך היה עם הסרטים "ויקטוריה הצעירה" (2010), "הדוכסית" (2009), "אליזבת" (2008), ו"מארי אנטואנט" (2007).
אם ננבא את בחירותיה הלא מפתיעות של האקדמיה, נראה שהמועמד הטבעי לזכייה הוא הסרט "אליס בארץ הפלאות". קולין אטווד, מעצבת התלבושות של הסרט זכתה כבר בשני אוסקרים בעבר (על "שיקגו", ועל "זכרונותיה של גיישה"), והיא הצליחה לשלב בין הקלאסיקה הוולט-דיסנית לאפלוליות המתבקשת של טים ברטון. אטווד יצרה דמויות איקוניות עם חיבור מובהק לעולם האופנה הנוכחי: מטי-שירט הפסים של המפטי ודמפטי ועד שמלות קוטור עם השראה ברורה לקולקציות האחרונות של ג'ון גליאנו לכריסטיאן דיור. יחד עם זאת יש בכל התלבושות את המגע והגרנדיוזיות של הפקה תקופתית הוליוודית "לפי הספר".

המתחרה המובהק והראוי של אליס הוא "אומץ אמיתי" של האחים כהן. מערבון שמבוסס על סרט משנת 1969 בכיכובו של ג'ון וויין, שאל נעליו נכנס בגרסה הנוכחית ג'ף ברידג'ס. מארי זורפז, מעצבת התלבושות של הסרט ללא ספק ביצעה עבודת מחקר מרשימה
לצד בחירה מושלמת של סקאלה צבעונית ועבודת חייטות מרשימה, היא הצליחה להוסיף גם שיק מעורר השראה עם חיבור ישיר למסלולי תצוגות החורף האחרונות. מוצלחת במיוחד היא דמותה של מאטי רוז (היילי סטיינפלד, שמוכיחה את עצמה גם מחוץ למסך), הנערה בת ה-14 שלובשת את מעיל האוברסייז (של אביה) עם חגורה מסביב למותן.

"הסערה" עיבוד למחזה האחרון שכתב שייקפיר, בכיכובם של הלן מירן ואלפרד מולינה, מסתמן כסרט נוסף שנותן פייט. המעצבת סנדי פאוול, שכבר זכתה בשלושה אוסקרים, היא אחת המעצבות הוותיקות והמנוסות בהוליווד. ב"הסערה" היא חיברה מגוון השראות: החל מעולמו האפל של הצייר הספרדי ולסקאז דרך השראות יפניות ועד השפעה פאנקיסטית (מעיל המתכת המופלא של הלן מירן, למשל). אגב, במאית הסרט, ג'ולי טיימור, היא מעצבת אופנה בעצמה.

המועמד היחיד שיושב על המשבצת התקופתית באופן מובהק הוא כמובן חביב המבקרים "נאום המלך". אפשר להוריד את הכובע בפני המעצבת ג'ני ביוון, מצד אחד, על המחקר המדויק בו למדה לפרטי פרטים את כל דקויות הלבוש של הזוג המלכותי, אלברט ואליזבת (קולין פירת' והלנה בונהם קרטר), ומצד שני, על ההתייחסות לשחקנים ולאופיים. ביוון הצליחה ליצור עולם ויזואלי שאינו רק בגדר שחזור, אלא גם חדש ויצירתי.

אין ספק שהמועמדות המפתיעה ביותר בטקס הנוכחי היא של הסרט "אני אהבה", אף על פי שמבחינה אופנתית הוא הטוב והמרשים מכולם. התלבושות שיצרה אנטונלה קנרוצי הן מופת של אופנה שמתחברת אל אמנות קולנועית, ומודרניזם היפר-ריאליסטי. מעורבותם של בתי אופנה מובילים מורגשת: ראף סימונס, הארט דיירקטור של בית "ז'יל סנדר" עיצב את התלבושות של גיבורת הסרט טילדה סווינטון, ובבית "פנדי" תפרו מיטב החייטים את כל חליפות הגברים.
