מלכת הדרמה: אליזבת טיילור - אייקון אופנה

היא הייתה אישה מוחצנת, ראוותנית, פורצת דרך ונועזת, שגרמה אפילו לתלבושת הפשוטה ביותר להיראות אלגנטית וסקסית. פרידה מאליזבת טיילור, אייקון סטייל חד-פעמי

מיכל ישראלי | 2/4/2011 11:49 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
אליזבת טיילור, 1950
אליזבת טיילור, 1950 גטי אימג'ס
"מספיק זה אף פעם לא מספיק", כך תיארה פעם אליזבת טיילור את הסגנון האישי הראוותני שלה. המשפט הקצר הזה מסכם למעשה את כל הווייתה של אחת הכוכבות הכי גדולות שצמחו אי פעם בהוליווד, והלכה לעולמה בשבוע שעבר בגיל 79.

טיילור, תמיד מוחצנת, תמיד מוגזמת, תמיד סקסית, הייתה אישה גדולה מהחיים עוד לפני שזה היה מקובל. כשהנשים שמסביבה ניסו לשמור על ארשת של מסתורין, היא לקחה את תפקיד הכוכבת עד הסוף. מעצבי תלבושות שעבדו עימה מספרים כמה קל היה להלביש אותה, מכיוון שהיא גרמה אפילו לתלבושת הפשוטה ביותר להיראות אלגנטית וסקסית. אבל בחיים האמיתיים, פשטות הייתה מילה גסה עבורה, ולכן מעולם לא נתפסה בציבור בג'ינס ובטי שירט. תלבושות מוגזמות היו חלק מחיי היומיום שלה, וכמובן תמיד לוו בתכשיטים ראוותניים, אותם רכשה בעצמה ולא שאלה כפי שנהוג עד היום.

עם זאת, על אף אהבתה הרבה לאופנה והבנתה בתחום, טיילור נמנעה ברוב המקרים מלהגיע לתצוגות אופנה של המעצבים האהובים עליה, והיו לה המותרות להביט בסקיצות שנשלחו אליה אישית ולבחור מתוכן אילו בגדים היא רוצה שיתפרו במיוחד בשבילה. ולמרות זאת, יש שני מעצבים שרואים בה אחראית להפיכתם לשמות מוכרים ולוהטים בעולם האופנה של שנות ה-60 וה-70: ולנטינו והלסטון. בזמן צילומי "קליאופטרה" ב-1963 עשתה טיילור מעשה יוצא דופן והגיעה לתצוגת האופנה של ולנטינו, שעד היום זוקף לזכותה את פרסומו המהיר. עם הלסטון צעדה על השטיח האדום באוסקר של 1976, לבושה בשמלת סטרפלס אדומה שעיצב במיוחד בשבילה.

השמלה הזכורה ביותר של טיילור הייתה זו שלבשה לטקס האוסקר בשנת 1970 - שמלה בצבע סגול בהיר של המעצבת אדית הד, עם מחשוף עמוק, חלק עליון צמוד שהדגיש את קו המותניים הקטנטן והמפורסם שלה, וחצאית מלאה אך פשוטה, שלא בדיוק התאימה לסגנון האקסטרווגנטי שלה. טיילור סיפרה שהשמלה עוצבה סביב היהלום המפורסם שענדה באותו הערב, אותו קיבלה מריצ'רד ברטון, בעלה לשעבר, לו הייתה נשואה פעמיים. כתוצאה מכך, היהלום אף זכה לכינוי: "יהלום טיילור-ברטון".
גטי אימג'ס
אליזבת טיילור וריצ'רד ברטון באוסקר 1970 גטי אימג'ס
כמו פריס הילטון

בגלל הסטייל והטעם המובחן של טיילור, מיד אחרי מותה ובמקביל לדיווחים החדשותיים, בלוגי אופנה בכל העולם בחרו לחלוק כבוד לכוכבת ההוליוודית. אבל יחד עם זאת, אי אפשר, ואולי גם לא כדאי, לשכוח שבמהלך השנים ביצעה גם כמה פשעי אופנה, שלא היו מביישים את הלנה בונהם קרטר.

אליזבת טיילור, 1967
אליזבת טיילור, 1967 גטי אימג'ס
בשנת 1967, למשל, היא נכחה באירוע חברתי אליו הופיעה עם כובע מופרע לחלוטין, מעוטר בפרחים מפלסטיק ומקלות לבנים שהזדקרו מראשה. בעשורים האחרונים היא נהגה ללבוש קפטנים, גלימות שמקורן בארצות ערב ונלבשו מסורתית על ידי גברים. בהתאם למוטו שלה, טיילור בחרה תמיד, גם בגיל מבוגר, בצבעים עזים ובדים מנצנצים, ולא חששה להוסיף לחליפות הזהב שלה גם אינסוף יהלומים, שהיו מאז ומתמיד אהבתה הנצחית.

"מעולם לא תכננתי לצבור כל כך הרבה תכשיטים או בעלים", סיפרה טיילור בריאיון האחרון שערכה לפני מותה. "מבחינתי, החיים פשוט קרו, כמו שהם קורים לכל אחד". את הריאיון העניקה טיילור לפני כחודשיים למגזין "הארפר'ז באזאר", והמראיינת הייתה כוכבת הריאליטי-טראש קים קרדשיאן, שתהתה בפניה איך הופכים להיות אליזבת טיילור. ההשפעה וההשראה של טיילור על קרדשיאן אולי נראית מוזרה, מכיוון
שאנחנו רגילים לתפוס אותה כחלק מדור הזהב האלגנטי של הוליווד, אבל יחד עם זאת, מבקרי האופנה של אותה תקופה לא בדיוק ידעו איך לעכל אותה, ופעמים רבות לא פרגנו לבחירות הנועזות שלה. הזוהר ההוליוודי הישן שנוהגים לדבר עליו היום, קשור יותר לסגנון של כוכבות כמו גרטה גרבו או גרייס קלי, בעוד טיילור תמיד הייתה פורצת הדרך המרדנית.

בנוסף, בדומה לקרדשיאן העסיסית, טיילור הנמוכה (גובהה פחות מ-1.60 מטרים) בורכה בגוף שופע, אותו היא הרבתה לחשוף ולהבליט. כמו כן, יש לכוכבת המנוחה גם קשר משפחתי להוליווד הצעירה: בעלה הראשון היה קרוב משפחה של לא אחרת מאשר פריס הילטון, ועל שמו נקראת אחותה ניקי, ובנוסף היא נהגה להסתובב עם כלבלבות בחיקה הרבה לפני שהילטון אחזה בטינקרבל, ואף זכתה בהוקרה על כך כאשר כלבתה של שרלוט ב"סקס והעיר הגדולה" קיבלה את שמה של השחקנית.

צילום: רויטרס
עוד לפני שהפכה לקאמפ. אליזבת טיילור צילום: רויטרס

טיילור גם הייתה בין הנשים הראשונות שהשיקו בושם על שמן, עוד הרבה לפני שזה הפך למנהג של כוכבות הוליוודיות. כששומעים מה היה לה להגיד על ההחלטה הזו, קל להבין מדוע "יהלומים לבנים", אותו השיקה עם אליזבת ארדן, הוא הבושם הנמכר ביותר עד היום. בשביל טיילור, לא מדובר בצעד מקצועי ציני למטרת רווחים בלבד, אלא בדרך נוספת לתקשר עם הקהל שלה.

אליזבת טיילור על פי אנדי וורהול
אליזבת טיילור על פי אנדי וורהול AP
"בושם הוא דבר מאוד אינטימי", אמרה לקרדשיאן באותו ריאיון, "הוא יכול להצית מחשבות וזיכרונות שונים עבור כל אדם שמשתמש בו". בשיחה עם מגזין LOVE בסתיו האחרון, הסבירה כי "מה שהבשמים שלי עושים זה להדגיש את הכוח, הפגיעות, הרגישות והיופי שייחודיים לכל אישה בעולם. הכוח של בושם טוב הוא בכך שהוא הופך את האישה שלובשת אותו ליפה ומלאת ביטחון".

מעמדה של טיילור כאייקון גדול מהחיים חוזק אף יותר כאשר בשנה שעברה נחשפה יצירה של אנדי וורהול עליה מתנוסס פרצופה. טיילור לא זכתה לקבל את הטיפול המרובע שוורהול העניק למרילין מונרו, אבל אחרי 20 שנה בהן הציור לא נחשף לציבור, עטו עליו שלל אספני אמנות. מי שרכש אותו בסופו של דבר היה דווקא השחקן יו גרנט, שהעיד מאוחר יותר שהיה שיכור לחלוטין כאשר הורה לעוזרת האישית שלו לבצע את הקנייה. לאחר מכן, הוא מכר אותו עם רווח של למעלה מעשרה מיליון פאונד, עוד עדות למעמדה האיקוני של טיילור, ובעיקר של פניה המפורסמים. הפנים האלה הם בעצם תוצאה של מוטציה גנטית, שגרמה לטיילור להיוולד עם שני זוגות של ריסים שמעטרים את עיניה הכחולות-סגולות הנדירות.

בניגוד להרבה כוכבות אחרות מתקופתה, טיילור לא זכתה להתפרסם כאייקון אופנה הודות לסטייל מתוחכם ומעודן, אלא בזכות התעוזה הקאמפית שלה. המחשופים העמוקים, החצאיות הקצרצרות, האיפור המוגזם, הכובעים המעניינים והבדים העשירים הפכו את ההופעות שלה על השטיח האדום ובאירועים שונים לבלתי נשכחות. גם הבחירות התמוהות שלה, אלה שלא זכו לביקורת חיובית, נחקקו בזיכרון הקולקטיבי והפכו אותה לייחודית וחד-פעמית.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_leisure/fashion/ordering_new_1/ -->