עם או בלי מצנח? למה מורידים נוסעים מטיסות
בכי חזק מדי, מכנסיים בגזרה נמוכה מדי ושימוש לא זהיר באייפון - כל אלה היוו סיבות מספקות להורדת נוסעים מטיסות בארה"ב. הסיבות לרגישות היתר, קשורות כמובן, איך לא, באסון התאומים

מטוס ממריא דרך דמעה שקופה shutterstock
הסיבות העיקריות להורדת נוסעים מהמטוס ברורות: נוסע שנוהג באלימות כלפי צוות המטוס, נוסע שמהווה איום בטחוני או כל נוסע שלדעת הצוות עלול להוות מכשול או סיכוון לתקינות הטיסה. למעלה מ-3,000 מקרים של נוסעים בעייתיים שהורדו מטיסה כזו או אחרת דווחו בארה"ב מאז 1995, אבל אתר msnbc מביא שלושה מקרים בהם ייתכן וצוות המטוס אולי בכל זאת קצת נסחף:
1. ריצ'י וויטלי הורדה מטיסת סאות' ווסט מסן פרנסיסקו לדאלאס בחודש יולי האחרון. וויטלי טסה ביחד עם אחותה לבקר את אביהן שעבר התקף לב ובשלב מסוים בטיסה פרצה בבכי. "כשהתחילו לחלק משקאות", סיפרה לאתר, "ביקשתי מהדיילת כוס יין, והיא טענה שלדעתה שתיתי מספיק. התעקשתי שלא שתיתי כלום, אבל זה לא עזר". וויטלי ואחותה הורדו מהטיסה, כשדובר של חברת התעופה טען שמדובר ב"וויכוח מילולי שהתלהט".
2. ביוני האחרון, דשון מרמן עמד לעלות על טיסה בסן פרנסיסקו, כאשר עובד נמל התעופה הבחין כי מכנסיו של מרמן נמוכים מאוד וחושפים את תחתוניו. לאחר שנתבקש להרים את מכנסיו במידית וסירב בתוקף, נעצר מרמן וסולק מהטיסה. ההאשמות נגדו בוטלו מבינתיים.
3. סנדי דה-וויט, צלמת ממיאמי, עמדה לעלות על מטוס כשהבחינה בעובד חברת התעופה שלדעתה התייחס בגסות רוח לנוסעים אחרים. דה וויט צילמה במצלמת האייפון שלה את תג הזיהוי שלה, במטרה להתלונן עליו לאחר שתנחת. כשהיא ובעלה כבר היו ישובים בתוך המטוס, ניגש אליה איש ביטחון מטעם החברה ודרש שתמחק את התמונה. דה וויט סירבה ובשלב זה ביקשו מהם לרדת מהמטוס. רק אז הסכימה להדליק את המכשיר ולמחוק את התמונה. לבסוף, אחרי שהיא ובעלה התיישבו בשנית, ניגש אליהם שוב איש הביטחון וביקש מהם לרדת מהמטוס בכל זאת. כשביקשה הסבר, אמר כי "צוות המטוס לא רוצה אתכם על הטיסה". דובר חברת התעופה טען בעקבות המקרה, שהתפרסם ברחבי העולם, שדה וויט "קיללה את הצוות" ועל כן הורדה מהטיסה. היא לעומת זאת, מכחישה את הטענות.

האם גם היא בסכנת הורדה מהמטוס?
shutterstock
אליסון דוקט, דוברת מנהל התעופה הפדרלי, אומרת כי ייתכן שהסיבה לעלייה ברגישות היתר סביב ההתנהגות בבמטוסים היא השיוניים שחלו במערכת לאחר אירועי ה-11 בספטמבר. אבל דוקט אינה תולה את האשמה דווקא באנשי חברות התעופה: "אחרי אסון כמו אסון התאומים, ניתן היה להניח שאנשים יהיו מודעים יותר לרגישות הסיטואציה, ירסנו את עצמם ויתנהגו כשורה במטוס ובקרבת אנשי ביטחון".
רוב דוברי חברות התעופה סירבו להגיב
לטענות שהעלתה הכתבה, בתואנה של חשיפת נוהלי אבטחה, אבל קנדיס קולנדר מאיגוד הדיילות, השיבה: "בעבר היינו הרבה יותר סלחנים כלפי התנהגות לא מקובלת של נוסע, אבל אחרי אסון התאומים אנחנו לא מוכנים לקחת את הסיכון והפכנו להיות מודעים יותר להתנהגויות חריגות. אנחנו לא רוצים להגיע למצב בו הטיסה יצאה לדרכה ואנחנו נמצאים בקבינה ואומרים לעצמנו, 'הנוסע הזה לא היה צריך להיות על הטיסה הזאת'".