אינדיאנה ג'ינס: הטרנד השבטי
ה"גלובו שיק" מסחרר את עולם האופנה. נערות חברה יוצאות לטרקים, דוגמניות מגיחות ממדינות עולם שלישי, ונשים מהרי האטלס רוקמות מגפיים לארמאני. סחר הוגן? הומאניות? לא לדעת שבט הנוואחו, שכבר פגש את אורבן אאוטפיטרס בבית המשפט

בקולקציית החורף שלה התבייתה מארה על לוק האינדיאנים בואכה הקאובויז וניפקה הדפסים א-לה אינקה, שמלות קרושה עם נוצות (שלא מיועדות ממש לאף אחת), פריטי עור עתירי פרנזים כמו ז'קטים ושמלות שמתאימות לקייט מוס בבילוי בפסטיבל גלסטונברי. הסוודרים הגסים והלא מעובדים בלוק האינדיאני שלה, עם גדילים מעור, נחטפים באירופה כלחמניות טריות. ג'ינסי הנוואחו שלה אומנם מגוחכים כמו תחפושת ביום שאינו פורים, אבל עם הצלחה קשה להתווכח. זאת יודע גם בית "פרואנזה סקולר".
בעקבות טיול לסנטה פה וויאומינג, הם פירקו שמיכה שנארגה במסורת מקומית, עשו לה אדפטציה דיגיטלית ויצרו ממנה רקמה על מכנסיים, חצאיות, שמלות וז'קטים. יש להם חצאיות בעבודת קרושה, ומכל הקולקציה נדף ניחוח של ישן וחדש, בצורה מתוחכמת ועדכנית.

הלוק האינדיאני כה חזק העונה, שבחנויות היד השנייה המעודכנות באירופה ניתן למצוא פריטי וינטג' אמיתיים שנארגו על ידי בני שבטים אינדיאנים, עם תווית מצורפת שמעידה על אותנטיות. כמובן שהרשתות הגדולות, מזארה ועד "ויקדייס" הסקנדינבית - לקו כולן בקדחת הנוואחו.

אורבן הצמידה לבגדים תוויות שעליהן נרשם "נוואחו", ובני השבט הגישו נגדה תביעה בחודש שעבר. לטענתם, חברת האופנה השתמשה בשמם ובסמלים ואלמנטים גרפיים המזוהים עמם ללא רשות, למטרות מסחריות וכלכליות. במיוחד הפלאסק הביך והעליב אותם, שכן הם נאבקים באלכוהוליזם הפושה בחברתם, ועל התחתונים הנושאים את ההדפסים המזוהים עמם,
אורבן אכן ביצעה עבירה. על פי החוק האמריקאי THE INDIAN ART AND CRAFTS ACT 1990 (מאותה שנה), לא חוקי למכור כל דבר אמנות או מוצר המוגדרים "אינדיאני", מה גם שהאומנות הזו היא מקור פרנסתם של השבטים. מכיוון שהקנס עלול להאמיר למיליון דולר, החברה מיהרה להסיר מהמדפים את הקולקציה השנויה במחלוקת, אבל שוב השאיר האדם הלבן (וזה נכון גם במקרה של מארה) טעם מר, בעקבות ניסיון לדרוס את חלקת האלוהים הקטנה של האינדיאנים. מי שלא למד לקח מהמקרה הוא הלייבל "פוראבר 21", שהוציא כעת תחתונים המכונים "NAVAJO PANTIES". הם אדומים, בעלי תחרה והדפס, די כעורים, אבל צפויים להיות להיט אצל הנערות.

ההייפ האינדיאני הוא חלק מה"גלובו שיק" - המסורות העתיקות של תפירה ואריגה של תרבויות רחוקות. הלייבל "טאקון" הלך על קולקציית חורף בהשראת שבטים בקניה, בז'קט ללא שרוולים, בשמלות ובסילואטות הבגדים. פונצ'ו אימתני ונחשק לנשים, מ-100 צמר, בדוגמת משבצות, הוא הכוכב של הלייבל A.P.C.
הטירוף השבטי ימשיך איתנו לקיץ הבא. ברברי, המושפעת מאפריקה, דוהרת על כל האומנויות הרלוונטיות, כחריזה, אריגה, קליעה, חריטה, עבודת מקרמה ועוד. סנדלי החרוזים של הלייבל הצרפתי "פול אנד ג'ו", בהשראה מרכז אמריקנית, צפויים להיות להיט הקיץ אצל נערות הפסטיבלים. הלייבל העולה SUNO, שחרת על דגלו את עבודות היד המסורתיות, הציג קולקציה מלאה ברקמות והדפסים אוריינטליים.
"ווג" הבריטי של מהדורת נובמבר שלח את צלם האמנות טים ווקר למונגוליה, והוא שב משם עם הפקת אופנה אקזוטית ובלתי נשכחת, בכיכוב החייזרית הפינית קירסי פירונן, המצולמת בז'קט שחור עשוי משי וצמר שירלינג של ראלף לורן, לצד מקומי נאה בתלבושת מסורתית. בנוסף, היא מדגמנת סוודר אדום הסרוג בטכניקת ISLE FAIR וז'קט משיער תיש של ג'יילס, יחד עם ז'קט מאותו החומר של איזבל מארה, כשהיא רכובה על יק.
עם כל הכבוד לאקזוטיקה, חלק מההתעניינות הפתאומית במקומות נידחים נעוץ קודם כל במשברים הכלכליים שהעולם נתון בו. תעשיית האופנה הבינה כבר מזמן שמרכז כוח הקנייה אינו נמצא רק באירופה ובארצות-הברית, ולכן קברניטיה החלו לחזר אחר מדינות שעד כה לא ירקו לכיוון שלהן. מה גם שהכותנה והצמר התייקרו, וזה פותח ערוץ לקהילות קטנות שיודעות להפיק את המשאבים הטבעיים הנ"ל. ה"גלובו שיק" גם העלה למודעות דוגמניות ממקומות נידחים, ע"ע הטריפוליטאית הרותחת חאנה בן עבדסלם, שמככבת על אחד משערי "וי מגזין" האחרון ובכתבת אופנה ב"ווג" איטליה.
זה שמעצבי העל פונים לעולמות קסומים וייחודיים כדי לשאוב מהם השראה שכביכול יהיה קצת יותר מסובך להעתיק - זה יופי, אבל בימים אלו של כפר גלובלי אונליין, הטכניקות המסורתיות עשויות בקלות להפוך לטרנד שכולם מאמצים. הדוגמה הרותחת: MUZUNGU SISTERS - לייבל חדש שהושק רשמית בתחילת החודש על ידי נערות החברה טטיאנה סנטו דומינגו ודיינה אליקהני. השתיים התחברו ב-2002 בלונדון, והמשותף להן היה טיולים ברחבי העולם וטרקים בגרסה היוקרתית ("ג'ט סט").

ב-2009, כשהשתיים גרו בניו יורק, אליקהני, שסיימה מאסטר בנושא זכויות האדם, חשבה ליצור פורטל שיקדם מוצרי סחר הוגן. סנטו דומינגו, בת זוגו של נסיך מונקו אנדראה קסירגי ובת לטייקון קולומביאני, חשבה להקים אתר שיכיל פריטים שהתגלו במהלך מסעותיה. הבנות שילבו רעיונות ויצרו קונספט חדש: חנות אונליין שמציעה אייטמים ייחודיים מרחבי העולם ומתרבויות שונות, והרווחים מופנים ישירות לאותם אומנים.
מטרת האתר מוגדרת כ"להפנות זרקור אל עבודות יד מסורתיות שנוצרות בקהילות שונות בעולם. כמו כן, לפתח את הכלכלה באזורים הללו, הכל כמובן תוך שמירה על סטייל על זמני וסופר איכותי", והוא מציע, למשל, ז'קטי בולרו פרואניים עם שרוולים עד המרפק, עשויים 100 צמר אלפקה, עם רקמות וכפתורים בצבעוניות אדומה או שחורה (342 ליש"ט), תיק קש סיציליאני עם פומפונים (228 ליש"ט), ז'קט שחור מרוקאי רקום מקטיפה (558 ליש"ט), פריאו לים מבאלי, שנארג מכותנה על ידי משפחה שהיא אחת האחרונות שעוסקות בטכניקה הזו (42 ליש"ט) ועוד תכשיטים ואביזרים.
סנטו דומינגו: "אני זוכרת שקניתי תיקי גב מסורתיים בקולומביה וטוניקות מהודו, דברים שאני מחשיבה לאוצרות. ההגדרה של מותרות כיום השתנתה. כשיש לך משהו בלתי נגיש, זה הלאקשרי האמיתי". על הכוונת שלהן, כיעד הבא לליקוט פריטים, נמצאת מדינת בהוטן. המלכה החדשה של המדינה הקטנה בהרי ההימלאיה, ג'טסאן פמה בת ה-21, נחשבת לסטייל אייקון חדש ומפתיע, בשל יכולתה לשלב פריטים מודרניים עם לבוש מסורתי צבעוני (ומשום שהיא דוברת אנגלית שוטפת, מתעניינת באמנות, והייתה בלהקה בצעירותה). אגב , גם מלך בהוטן כיכב השנה ברשימת המתלבשים הטובים של "ואניטי פייר".

האחיות הנוודיות מביאות אפיל היי-סוסייטי לטרנד ה"נסענו וקנינו והבאנו בעצמנו", אבל הן לא היו הראשונות. הלייבל המצליח אינשאללה, הוקם כבר ב-1999 על ידי מרים ודארן בונאר. השניים הקימו בלונדון חנות-בית קפה, ומשם עברו למרוקו. אינשללה מתמקדת באקססוריז, אריגים ובגדים שמשולבים בהם מסורות אפריקאיות ושיק עדכני. הם פרצו עם ה-BABOOSH - הנעליים המסורתיות של מרוקו, וקיבלו הזמנות לייצור נעליים עבור פול סמית, ארמאני, דונה קארן וקסטלבז'אק.

אלכס דייוויס הקימה לא מכבר את הלייבל "קוברה סוסייטי". התוצאה נעה על הסקאלה שבין מגפונים ועד למגפי ברך, והיא עדכנית ומשלבת היפסטריות ומסורות קדומות. הבדים המשולבים במגפיים עשויים משטיחים שנארגים על ידי נשים בכפר מרוקאי בהרי האטלס, מה שהופך כל זוג ל"וואן אוף". דיוויס טוענת ש"לוקח להן יותר מחודש להכין שטיח אחד ואי אפשר להאיץ בהן. אני מבקשת מכל מי שאני מוכרת לו להתאזר בסבלנות. לא ניתן לזרז את תהליך צמיחתה של הכותנה". ולמרות השאנטי, דיוויס הפכה לכוכבת העונה כשנבחרה להציג את מרכולתה האטרקטיבית למכירה באתר נט-אה-פורטה (אחת ממנהלות האתר ראתה אותה מהלכת ברחוב במגפיה והסתערה).
הטרנד מזמין דיון מעמיק בשאלה האם עולם האופנה מנצל בציניות את אותן אומנויות על מנת לעשות קופה בניחוח אג'נדה, או שזהו קידום אמיתי של קהילות נזקקות שמקבלות את הפרונט בשל כישוריהן, כמו במקרה של ויויאן ווסטווד, שיצרה קולקציית חורף בשיתוף ילידי אפריקה, במתכונת "סחר הוגן" ובצילומי הקמפיין מופיעים ילידי היבשת.
בטוח שה"גלובו שיק" מניב לוקים מקוריים וססגוניים, אך לעתים הלובשים אותם נראים די פאתטיים. ולנו נותר להצטער על שסגרו את המפעל הלאומי המיתולוגי של "משכית", שהיה יכול לעשות לנו עכשיו מוצ'ו ריספקט.
