אין אישור המראה: קמפיין להקמת שדה תעופה בדרום

בימים אלה מארגנים ראשי הרשויות ואזרחי הדרום קמפיין למען הקמת שדה תעופה בינלאומי בנבטים שבדרום. הבעיה: במשרד הביטחון מעדיפים שהשדה החדש ימוקם דווקא בצפון, באזור מגידו. בינתיים, נתב"ג עדיין לבד

אורי בינדר | 11/12/2011 11:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
 
קמפיין אזור הדרום למען הקמת שדה תעופה בינלאומי באזור
קמפיין אזור הדרום למען הקמת שדה תעופה בינלאומי באזור אלברטו דנקנברג

בימים אלה יוצא הדרום בקמפיין חדש - "ברק, תן לנגב להמריא" - כחלק מרכזי ממאבק ציבורי ששותפים לו כמיליון וחצי תושבי הדרום וראשי הרשויות באזור. המטרה: לקדם הקמת שדה תעופה בינלאומי בבסיס חיל האוויר נבטים ליד ערד, במקום במגידו שבעמק יזרעאל. כרגע הממשלה נוטה לכיוון הצפון.

רעיון הקמת שדה תעופה בינלאומי נוסף הגיע לדיון רציני בשולחן הממשלה לפני כשלוש שנים. בהחלטת ממשלה מיום 9 בפברואר 2009 נכתב: "יש לבחון קידום תכנית מפורטת עבור שדה תעופה בינלאומי נוסף במרחב הנגב (נבטים וצגלג חלופיים זה לזה)". אלא שלצד זאת צוין שיש צורך ב"בחינה וקידום זמינות לשדה תעופה בינלאומי אזורי משלים לנתב"ג באזור מגידו". שנים חלפו, והחלטה בנושא - אין.

בעשרות דיונים וימי עיון בסוגיה זו הצהירו ראשי רשויות מהצפון כי הם מתנגדים להקמת השדה במגידו, ואילו הקמתו בנבטים זכתה להסכמת בכירים בצבא מהצפון ומהדרום גם יחד. למרות זאת המליץ משרד הביטחון להקים את השדה במגידו.

עד עתה רשמו בנגב הצלחה אחת בלבד במאבק ציבורי - ביטול פרויקט תחנת השידור "קול אמריקה" בערבה. מאז נכשלו הדרומיים במאבקים רבים, והבולט שבהם הוא המחאה הגדולה נגד הקמת אתר הפסולת הרעילה בדודאים. התנגדות זו נחלה כישלון משום שלא מעט גופים ירוקים מומנו על ידי המזהמים, ולא התגייסו לעזרת הדרום. במאבק הנוכחי המצב שונה. כמעט כל אנשי הדרום תומכים בהקמת שדה התעופה בנבטים. באתר אינטרנט חדש שהוקם למטרה זו נקראים תושבי המדינה לחתום על העצומה למען נבטים.
ברקאי וולפסון
נמל התעופה בן גוריון. בינתיים לבד ברקאי וולפסון
משפצים את הבסיס

שדה התעופה הצבאי בנבטים הוקם בעקבות הסכם השלום עם מצרים ופינוי סיני. הצורך בבסיסים חלופיים במקום אלה שפונו עם הנסיגה מסיני הניב את הקמת הבסיסים עובדה ונבטים. כדי להקים את בסיס נבטים נחקק "חוק השלום", שאפשר מתן פיצויים מהמדינה לאלפי הבדואים שפונו מאזור תל מלחתה.

הבסיס עבר מהפכה בשנתיים האחרונות, לאחר שהממשלה החליטה על פרויקט העברת צה"ל לנגב, ועד עתה הושלם רק נושא התעופה: טייסות התובלה של חיל האוויר הועברו לבסיס הענק ושולבו עם טייסות הקרב שם, הוכנו תשתיות לנחיתת מטוסים גדולים, נסלל מסלול התעופה הגדול במזרח התיכון, ואף נבנו בניינים

ומתקנים משופרים לטייסות הקרב.

למרות כל אלה, כשהחלו להתפרסם התכניות להעברת חלק מהפעילות האזרחית הבינלאומית מנתב"ג לנגב, במשרד הביטחון הסתייגו מהרעיון, שכן פעילות של מטוסים אזרחיים בנגב עשויה, מן הסתם, להפריע לפעילותו הנרחבת של חיל האויר באזור.

ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' רואה בהקמת שדה התעופה הבינלאומי בנבטים חיזוק משמעותי של האזור, כלכלית וחברתית. "להחלטה הזאת יהיו השלכות מכריעות מבחינה תיירותית ותעסוקתית. התשתית הרי כבר קיימת בנבטים, ועתה צריך לקבל החלטה אמיצה שתביא סוף-סוף להגשמת מדיניות הממשלות לפיתוח הנגב".

צילום: יהודה לחיאני
הכניסה לבסיס נבטים צילום: יהודה לחיאני

שמואל ריפמן, יו"ר מרכז המועצות האזוריות בישראל וראש המועצה האזורית רמת נגב, שוחח לאחרונה עם גורמים בצמרת המדינה שהגיעו ליום האזכרה הממלכתי של דוד בן-גוריון. ריפמן, מאנשי הציבור הבולטים שמובילים את המאבק להקמת השדה הבינלאומי בדרום הארץ, ידוע כאחד שלוחץ על הממשלה להפריח את הנגב ברוח חזונו של ראש הממשלה הראשון. כמי שמוביל מאבקים גדולים, כגון הקמת גדר ביטחונית לאורך הגבול המצרי, הוא סבור שמדובר ב"הזדמנות חד-פעמית ואולי האחרונה של ממשלת ישראל, שתחסוך מיליוני שקלים בהשוואה להקמת שדה תעופה במגידו". ריפמן קרא לשר הביטחון ברק "לקבל את ההחלטה הנכונה עבור הנגב ועבור המדינה כולה".

גם ראש עיריית דימונה מאיר כהן מצטרף לקול החזק של נבחרי הדרום: "אני חבר בצוות ראשי הערים, ושמחתי למצוא שותפים לרעיון גם מהגליל, כמו ראש מועצת מגידו. אני רואה בהחלטה הזאת צעד דרמטי בעל עוצמה שווה להחלטה להעביר את בסיסי צה"ל ממרכז הארץ לנגב. ההתנגדות הביטחונית חסרת בסיס ואחריות. ההחלטה זו תוסיף 30 אלף מקומות עבודה לאזור הדרום, ותהפוך את ים המלח, כמו גם מקומות תיירותיים נוספים, נגיש לתיירים. התשתיות בנבטים כבר מוכנות, ובהשקעה מועטת ניתן להפוך את נבטים למשלים נתב"ג. אני קורא לחבריי לא להרפות מהלחץ על הממשלה".

לדעתו של כהן שותפה טלי פלוסקוב, ראש עיריית ערד. "אנחנו רואים את הפרויקט כמנוף מרכזי לפיתוח התיירות, הכלכלה והתעסוקה בעיר ובאזור כולו", היא מציינת. "בנגב המזרחי יש פוטנציאל אדיר, וברגע שייפתח שדה התעופה בנבטים, הוא ייצר מקומות עבודה ושירותים תומכים שיביאו לאזור תושבים איכותיים. בשל כך יתרונות האזור ייחשפו בארץ ובעולם".

דב גרינבלט
השטח המיועד להקמת שדה התעופה במגידו דב גרינבלט

ראש המועצה המקומית מיתר, אבנר בן-גרא, גילה אף הוא התלהבות: "שדה תעופה בנגב חיוני כי בעוד בצפון לא מעוניינים בו, בנגב דווקא רוב ראשי הרשויות מצדדים בבנייתו. יש מסלול המראה מוכן, תכניות הבנייה מוכנות ואי אפשר להתעלם מהתשתית הזו. פיצול בפעילות האווירית הבינלאומית הוא רצוי מכיוון שבמרכז הארץ עמוס ופקוק. רוב שדות התעופה החדשים בעולם אינם ממוקמים במרכזי הערים, ודווקא בנתב"ג יש רעש ופקקים. הפתרון שלנו טוב ובנוסף לכך תהיה לבאים נגישות טובה לכל מקום הודות לסלילת הקטע הדרומי של כביש 6".

סיגל מורן, ראש המועצה האזורית בני שמעון, היא ממובילי המאבק הציבורי הזה. היא משוכנעת שהקמת שדה תעופה בינלאומי בנבטים היא צעד הכרחי ומשלים להחלטת הממשלה על העברת מחנות צה"ל לנגב. ראש המועצה האזורית תמר, דב ליטבינוף, מלין כבר שנים על היעדר טיסות ישירות לאזור ים המלח, והתוכנית החדשה לשיטתו עשויה להביא לתחיית הנגב עם נחיתתם של אלפי תיירים שיגיעו לצורכי מרפא וטיולי טבע. לעומת כל אלה, ראשי הרשויות בצפון טוענים כי הקמת השדה במגידו תפגום באיכות הסביבה ובחיי התושבים.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "עדיין אין החלטה סופית. במשרד הביטחון רוצים לפתח את הנגב, ולראייה בסיס נבטים, שאליו הועברו גם יחידות מנתב"ג. כדאי לוותר על הטפת המוסר ועל הסיסמא 'ברק, תן לנגב להמריא', כי קיימות רשויות בנגב שללא תשלומי הארנונה של משרד הביטחון הן לא יתקיימו. השיקולים בהקמת השדה הם מבצעיים ולא פוליטיים, ובמערכת הביטחון לוקחים בחשבון את כל השיקולים. יש קושי גדול לקיים בשדה הצבאי בנבטים פעילות אזרחית שכן חיל האויר צריך לבצע את משימותיו. צריך לעשות את מה שנכון למדינת ישראל. שר הביטחון בעד הנגב, אבל בחיל האויר צריכים להחליט, וההתלבטות בעניין עדיין קיימת. מדובר באחריות לבטחון המדינה ולא בפופוליזם של בעד ונגד פיתוח הנגב".

תמיכה ירוקה

תמיכה בהקמת שדה תעופה אזרחי בנבטים מגיעה גם מהחברה להגנת הטבע. בנייר העמדה של הארגון פורטו יתרונות הפרויקט: "אין עוררין על כך שהקמת שדה תעופה בינלאומי במרחב עמק יזרעאל תהווה פגיעה אנושה במרחב הכפרי המיוחד של העמק, ותוביל להידרדרות משמעותית באיכות הסביבה והחיים של תושביו. עמק יזרעאל הוא מרחב חקלאי כפרי פתוח, בעל נופי מורשת ופעילות חקלאית, שעל פי תמ"א 35, מיועד להיות מכלול נופי המשמר שילוב ערכי נוף, טבע, חקלאות ואתרי מורשת. הקמת שדה תעופה באזור זה תביא להקמת מוקד פיתוח חדש, שיפגע ללא ספק בשטחים הפתוחים ובערכי טבע שאין להם תחליף. המקום המוצע בנבטים נמצא בשטח עם פעילות אינטנסיבית קיימת של תשתית תעופה למערכת הביטחון. בשל כך ההשלכות הסביבתיות השליליות של הקמת נמל התעופה בנבטים מצומצמות לעומת חלופת מגידו. "מבחינת התשתית התעופתית, שדה התעופה בנבטים הוא שדה קיים שניתן להפעיל מיד, בעוד בעמק יזרעאל אין תשתיות זמינות, והעלות הכלכלית של ההקמה כבדה מאוד. שדה התעופה בנבטים יאפשר מרחב אווירי רחב, עלויות הקמה נמוכות ופיתוח יעיל הכרוך בניצול משאב קיים ושילוב תשתיות".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים