כמו זוג גרביים: הזוגות החזקים של תעשיית האופנה
הטרנדים משתנים אבל הרומנטיקה נשארת: יום האהבה אמנם חלף, ובכל זאת, קבלו את עשרת הזוגות שבלעדיהם האופנה לא היתה נראית אותו הדבר
בשנת 1971 פתחו יחד מלקולם מקלארן וחברתו ויויאן ווסטווד (לימים אם בנו ג'וזף) את חנות הבגדים הראשונה שלהם Let It Rock, שבהמשך נקראה SEX והיתה לאחת החנויות המשפיעות והחשובות בהיסטוריה של האופנה והתרבות. השניים, שהתאהבו בבית ספר לאמנות בלונדון, החלו ליצור בגדי פאנק פרועים עתירי סיכות ביטחון והדפסי ססמאות אנטי ממסדיות, והחנות הקטנה הפכה למקום מפגש עבור פאנקיסטים ואנרכיסטים צעירים. האגדה מספרת שמקלארן גילה לראשונה בחנות ההיא את ג'ון ליידון - ג'וני רוטן - ומינה אותו לסולן להקת הסקס פיסטולס.
בהמשך

בשנת 1958, ימים ספורים לאחר שהציג את הקולקציה הראשונה שעיצב לבית כריסטיאן דיור, פגש איב סאן לורן, אז בן 21, את פייר ברז'ה, בן 28. ההתאהבות של השניים היתה מיידית, אך נשמרה חשאית במשך שנים רבות. ב-1961 פתחו השניים את בית YSL ונשארו שותפים עסקיים עד לפרישתו של סאן לורן בשנת 2002.
סיפור האהבה המורכב של סאן לורן וברז'ה נחשף ברגישות בסרט הדוקומנטרי "אמנות של אהבה", המשרטט את היחסים בין ברז'ה היציב לבין סאן לורן, שסבל ממאניה דפרסיה ובמהלך חייו התמכר לאלכוהול ולסמים. הסרט מתעד את ברז'ה לאחר מותו של סאן לורן ב-2008, אז העמיד למכירה פומבית את אוסף האמנות המשותף של השניים שכלל תכשיטים, ציורים ופסלים. הכנסות המכירה, בשווי של כחצי מיליארד דולר, חולקו בין קרן לשימור מסורת YSL וקרן למלחמה באיידס. את ההחלטה למכירה הסביר בסרט ברז'ה: "לאבד את האדם שאיתו חיית את חייך - עם כל העליות והמורדות - במשך 50 שנה, זה שאת עיניו אתה עצמת, שונה מלאבד חפצי אמנות".

מדורי הרכילות סערו בשנים האחרונות בניסיון לעקוב אחר הקשר של מארק ג'ייקובס ולורנזו מרטון, שנע בין זוגיות צמודה, אירוסין ושמועות על טקס נישואים לשמועות על פרידות וחזרות, עד הפרידה הסופית בשנה האחרונה. את חופשת הכריסמס שלהם בדצמבר האחרון בילו השניים יחד בקאריביים, אך על פי הדיווחים הם נפרדו סופית במהלך השנה האחרונה, והחופשה היתה רק תירוץ, ככל הנראה, לחשוף שוב בפני המצלמות את גופם השרירי והמקועקע.

ג'ייקובס, בן 48, המנהל הקריאטיבי של בית "לואי ויטון" ושל בית האופנה הנושא את שמו, הכיר את מרטון בן ה-32, פרסומאי ויועץ מיתוג, ב-2008 בפריז, בלוקיישן הלא מפתיע - חדר כושר.
סיפור האהבה של מיוצ'ה פראדה, מהמעצבות החשובות ביותר בתקופתנו, ופטריציו ברטלי, שיחד איתה מנהל את תאגיד הענק "פראדה" כיום, החל דווקא במריבה. "פראדה" הוקמה במילאנו כעסק משפחתי למוצרי יוקרה ב-1913 על ידי סבה של מיוצ'ה, שדווקא לא גילתה עניין בתחום העיצוב ואוחזת בדוקטורט במדעי המדינה. בתום הלימודים בשנת 1978, ובלית ברירה, נאלצה מיוצ'יה לקחת לידיה את המושכות של העסק המשפחתי. היא זעמה כשגילתה שסוחר תיקים מטוסקנה מוכר חיקויים למוצרי היוקרה של "פראדה". משהתעמתה איתו נדהמה לגלות צעיר נלהב שהתעקש כי בחיקויים שיצר הוא למעשה שיפר את מוצרי המותג.
המריבה בין השניים הפכה לאהבה והם החלו לעבוד יחדיו כשפראדה אחראית על הצד העיצובי וברטלי על האסטרטגיה ועל הניהול. כעבור עשר שנים נישאו והם שומרים על זוגיות יציבה עד היום. "לולא הכרתי אותו, כנראה הייתי מרימה ידיים", סיפרה בראיון לווג, "או שלפחות לא הייתי מסוגלת לעשות את כל מה שעשיתי עד היום".

לא בכל יום מפרסם מותג יוקרה איטלקי הודעה לעיתונות שעוסקת כולה ברומנטיקה משרדית. באוקטובר האחרון הודיע פרנסואה הנרי פינו, נשיא PPR המחזיקה בשליטה ב"גוצ'י", על הרומן החדש והלוהט בחברה: פרידה ג'יאניני, בת 38, המנהלת הקריאטיבית של בית האופנה היוקרתי, מנהלת מערכת יחסים עם פטריציו די מארקו, בן 49, נשיא ומנכ"ל החברה. שניהם היו נשואים בעבר, אך בהודעה לעיתונות הדגישו שבזמן שניצת ביניהם הרומן, במהלך נסיעת עבודה משותפת לסין, היו שניהם גרושים.
השניים אף החלו להתכונן לקראת התפטרות מן החברה, אך להפתעתם קיבלו את ברכת הדרך של פינו, שלא התכוון לוותר על שני האנשים שאחראים להצלחתה האדירה של "גוצ'י" כיום. רק מעטים הובאו בסוד העניינים, והאהבה הפורחת נשמרה תחת מעטה חשאיות, עד שכעבור שנתיים החליטו השניים לחשוף בפני העולם את הקשר. "היתה שקיפות לגבי הקשר, אבל היא לא היתה אוניברסלית", סיפרה ג'יאניני בראיון לפייננשל טיימס עם פרסום הרומן. "אבל זה לא אומר שאני ופטריציו נתחיל להתנשק בזמן ישיבות".

האנשים שמאחורי המותגים האיטלקיים "דולצ'ה וגבאנה" ו-D&G הכירו לראשונה בשנות השמונים, אז עבדו יחד כאסיסטנטים בבית אופנה במילאנו. דולצ'ה למד עיצוב אופנה בסיציליה, וגבאנה למד עיצוב גרפי אך לא רכש השכלה פורמלית באופנה. השניים הפכו לזוג במהרה. בשנת 1982 הם החלו לעבוד כפרילאנסרים בעיצוב אופנה, וכעבור ארבע שנים הקימו את בית האופנה הנושא את שמם.
הזוגיות המתוקשרת תועדה בפומבי עד 2005, אז הכריזו השניים על פרידה, אך החליטו לשמור על הקשר העסקי ולהמשיך את האימפריה המשגשגת. כעבור שלוש שנים ניסו לחזור לקשר זוגי, אך מהר מאוד נפרדו בשנית. "אנחנו עובדים יחד בצורה מופלאה", סיפר דולצ'ה למגזין הלו. "יש בינינו הבנה עמוקה. מה שהיה בעבר עדיין שם, הוא נמשך ויימשך לנצח. יש בינינו אהבה חזקה מאוד".

בתואר הזוג המוזר של תעשיית האופנה זוכים ללא ספק מעצב האופנה האמריקאי ריק אוונס ואשתו מישל לאמי, שתי דמויות אניגמטיות לחלוטין. את לאמי, צרפתייה אלג'יראית המבוגרת מאוונס בכ-20 שנה , הוא הכיר בראשית שנות התשעים דרך בן זוגו דאז. הוא החל לעבוד עבורה כתדמיתן בחברה לבגדי ספורט שהיתה בבעלותה בלוס אנג'לס, והשניים התאהבו ונישאו.
לאמי, שמציירת כל בוקר קו שחור במרכז מצחה ומכתימה את אצבעותיה באמצעות ירק יפני שחור, למדה משפטים ופילוסופיה, ופתחה בשנות התשעים את אחד ממועדוני הלילה הפופולריים בלוס אנג'לס. היא המוזה של אוונס, ומי שעודדה ופיתחה את הקריירה המצליחה שלו כמעצב עצמאי. עם נסיקת הקריירה שלו ב-2002 עברו השניים להתגורר בפריז, ובה הם חייים ופועלים יחד עד היום. בראיון לניו יורקר סיפר אוונס: "היא כמו ספינקס מהפנט. אני מוקסם כשמישהי פועלת לחלוטין על פי אינסטינקטים ותחושות".

באחד הרגעים הבלתי נשכחים בסרט הדוקומנטרי "ולנטינו - הקיסר האחרון" מבקש ולנטינו גרוואני מחברו לחיים ג'יאנקרלו ג'יאמטי בשובם ממסיבת עיתונאים לחוות דעתו באשר לאיך נראה ודיבר. ג'יאמטי עונה מיד, "היית מושלם", אבל ולנטינו מתעקש. "באמת, איך הייתי? הייתי בסדר?". ג'יאמטי מהסס לרגע ואומר, "אם אתה באמת רוצה לדעת, אתה שזוף מדי". הסצנה הזאת, לצד רגעים יפים ומרגשים בסרט, משקפת את היחסים המיוחדים בין השניים, שחיים יחד כבר 50 שנה.
ולנטינו, שחוגג השנה את יום הולדתו ה-80, הכיר את ג'יאמטי בבית קפה ברומא ב-1960, והם הפכו מיד לזוג ולשותפים עסקיים, וניהלו יחד את בית "ולנטינו" עד פרישתו ב-2008. בראיון לניו יורק מגזין אמר ג'יאמטי: "בעיתונים אומרים שאני כמו כבשה שהולכת אחרי ולנטינו, ואני שונא את זה. קונפוציוס אמר, וכתבתי את זה גם בפייסבוק שלי, שכששני אנשים רוכבים על סוס, אחד חייב לשבת מאחור".

הצלמים ההולנדים אינז וואן למסווירד ווינוד מטדין הם אחד הזוגות הבולטים כיום בעולם האופנה. צילומי האופנה והקמפיינים שמצלמים השניים יחד יצרו שפה חדשה וייחודית, ואותה הם מטפחים כבר כמעט 27 שנה, מאז נפגשו באקדמיה לעיצוב אופנה באמסטרדם.
היא המשיכה ללימודי צילום, הוא הקים קו אופנה משלו והזמין אותה לצלם את הקולקציה ב-1986. מאז שיתוף הפעולה בין השניים פרח, ולבסוף עבר וינוד גם הוא אל תחום הצילום. ברזומה של השניים נמצאים הקמפיינים היפים ביותר של מרבית בתי האופנה המובילים, מ"ז'יבנשי" ועד "גוצ'י" ו"שאנל", לצד אינספור הפקות אופנה מרהיבות שצילמו עבור כל מגזין אופנה נחשק אפשרי בעולם. בקמפיין אביב קיץ 2010 לבגדי הגברים של "לנוון" כיכבו השניים כשהם מתנשקים וגופה העירום של אינז צבוע כציור אבסטרקטי.

קשה לדמיין את עולם האופנה כמו שהוא היום לולא היו נפגשים ומתאהבים המעצב יוז'י יממוטו והמעצבת הראשית של "קום דה גרסון", ריי קוואקובו, במסדרונות בית הספר לעיצוב היפני בונקה. בתחילת שנות השמונים, כשהגיעו השניים לפריז מיפן, ספג עולם האופנה האירופי מהלומה אדירה. המעצבים היפנים פורצי הדרך הכעיסו את המעצבים הצרפתים כששברו את כל המוסכמות שהיו מקובלות עד אז באופנה, ושינו את תמונת האופנה ללא היכר.
הם עיצבו בגדים עצומים בגזרות יוצאות דופן ששברו את כל חוקי החייטות הקלאסית, והציגו לראשונה את השימוש בתפרים חשופים ובקצוות ללא גימור. סצנת האופנה הצרפתית ראתה במעשיהם כלא פחות מפלישה מחוצפת לטריטוריה קדושה, אך הזעם לא נתן לשניים להפריע לעשייתם, והם סללו את הדרך עבור מעצבים יפנים רבים, מ"קנזו" ועד איסי מיאקה, אל לב סצנת האופנה הפריזאית.
