הכי שוות בעולם: דוגמניות העל סופרות את המיליונים
ג'יזל בונדשן היא לא הדוגמנית היחידה שחושבת ביזנס. בזמן שאתן מחכות למשכורת כדי לצאת לשופינג, הסופרמודלס עושות כסף מיוזמות עסקיות. כאילו שהיה צריך עוד סיבה לקנא בהן
בנקס היא רק אחת מתוך רשימה ארוכה של דוגמניות שהפכו בשנים האחרונות לטייקוניות, ולא מעבודות הדוגמנות נטו. לצד הסופרמודלס המיתולוגיות שהפכו לנשות עסקים מצליחות, אפשר להצביע על כמה שטיפסו גבוה יותר מכל השאר. כולן בעלות חברות ומותגים הנושאים את שמותיהן, ושככל הנראה יהיו שם הרבה אחרי שקריירת הדוגמנות תגיע לסיומה.

הון עצמי: 350 מיליון דולר. חולשת על תאגיד המגלגל 2 מיליארד דולר בשנה בקמעונאות.
גיל: 48.
עובר ושב: בעלת תאגיד הנושא את שמה, ואחראי לייצור רהיטים, כלי בית, בגדים, מוצרי קוסמטיקה ועוד. הפכה לדוגמנית בגדי הים הראשונה שהגיעה לשער המגזין הכלכלי "פורבס", וזה קרה ממש החודש.
מביקיני לניירות ערך: בשנות ה-80 הייתה אחת מדוגמניות בגדי הים המצליחות בעולם, עם הופעות חוזרות ונשנות בגיליונות בגדי הים של "ספורטס אילוסטרייטד".

טבילת האש העסקית שלה התרחשה ב-1993, שלוש שנים לפני שפרשה מדוגמנות, כשהשיקה מותג גרביים שנשא את שמה, ונחטף בסניפי רשת "קיימארט" ברחבי ארצות הברית. מאז המותג שלה משגשג, והיא מייצרת ומוכרת כמעט כל מוצר אפשרי - ריהוט, אביזרים לבית, בגדים, תחתונים, תכשיטים, מוצרי קוסמטיקה ואפילו מאווררי תקרה, רצפות ופיאות, בשלל רשתות בצפון היבשת.
לעתים נדירות בלבד היא מתייצבת באירועי שטיח אדום, ואפילו נמנעת מלהגיע להשקת קולקציות חדשות של המותג שלה, "כי תמיד מגיעים לשם המון בחורים עם גיליונות בני 500 שנה של 'ספורטס אילוסטרייטד', ואני מרגישה שזה מאוד לא רלוונטי לחיים שלי עכשיו", אמרה ל"פורבס".
והיא אומרת: "היו מקרים שבהם היה לי ברור שהיו מתייחסים לרעיונות שלי קצת יותר ברצינות אם היו רואים בי מנכ"לית, אבל תמיד יש ברקע את עניין הדוגמנות הזה".

הון עצמי: שווה כרגע 250 מיליון דולר.
גיל: 31.
עובר ושב: בעלת אימפריה כלכלית שהולכת וצומחת מדי שנה. ביוני 2011 חזו במגזין "פורבס" שהיא תהיה לדוגמנית המיליארדרית הראשונה, ושזה יקרה עוד השנה.

מביקיני לניירות ערך: עד תחילת שנות ה-2000 התמקדה בליקוט קמפיינים יוקרתיים, ואז הפכה את המושג "מיתוג עצמי" לאמנות: מלבד קולקציות תכשיטים על שמה, השיקה גם את מותג כפכפי הגומי "איפנמה" - שנחשב כיום למוביל בעולם בתחומו, מותג ההלבשה התחתונה "Gisele Bundchen Brazilian Intimates" שנמכר ברשת HOPE העולמית וגם אצלנו, וליין מוצרי קוסמטיקה אורגנית בשם Sejaa Pure Skincare - כל אלה נחשבים לפופולריים להחריד.
בנוסף היא גם משקיעה לא מעט כסף בנדל"ן, ובין היתר אוחזת בבעלות על מלון מצליח בברזיל וכן קרקעות ובניינים בארה"ב ובדרום אמריקה. שווי עסקיה זינק ב-63 אחוז מאז 2010. תוסיפו לכך את העובדה שהכנסותיה השנתיות משאר עבודותיה עמדו ב-2011 על 45 מיליון דולר.
והיא אומרת: "זה כמו שאני אומרת לחמש האחיות שלי, שלא עובדות קשה בכלל: מה שאת מחליטה שיהיה - זה מה שיהיה. אני לא מפחדת לעבוד קשה בשום דבר. מה שזה לא יהיה, תמיד ארצה לעשות את זה הכי טוב".

הון עצמי: 100 מיליון דולר.
גיל: 46.
מביקיני לניירות ערך: אחת הדוגמניות המצליחות של שנות ה-80 וה-90, שהחלה להשקיע במיתוג עצמי כבר בניינטיז. בעקבות קלטת הכושר הראשונה שלה, Cindy Crawford: Shape Your Body מ-1992, נולדה סדרת קלטות כושר, שהמאוחרות בהן פנו לנשים אחרי לידה וגם לילדים.
2005 חברה לענקית הרהיטים HM Richards Inc והשיקה עמה את ליין הרהיטים שלה, שהתפתח גם לאביזרים לבית ולתכשיטים. פיתחה מוצרי טיפוח עם יצרנית הקוסמטיקה Renker־Guthy. פרשה מהדוגמנות ב-2000 אבל עדיין מבליחה מדי פעם בפרסומות. עוסקת גם בפילנתרופיה. בתה קאיה מככבת בקמפיין החדש של "ורסאצ'ה יאנג".
והיא אומרת: "ההערכה העצמית והסיפוק מהעבודה הופכים אותי לאדם טוב יותר ולאם טובה יותר. אני בת מזל, כי יש לי הפריבילגיה לעבוד רק יום או יומיים בשבוע".

הון עצמי: 80 מיליון דולר.
גיל: 58.
מביקיני לניירות ערך: ברינקלי, שהתחילה לדגמן בשנות השבעים, הופיעה על לא פחות מ-500 שערי מגזינים ושימשה במשך 20 שנה כפרזנטורית של חברת האיפור cover girl. ב-1983 התחילה לגבש צעדי פרישה מהמקצוע. במקביל להופעות בברודוויי ובסרטים שונים, כתבה ואיירה את הספר Christie Brinkley's Outdoor Beauty and Fitness Book שהפך לרב מכר של ה"ניו יורק טיימס".
ב-1994 נישאה לאיל הנדל"ן ריצ'רד טאובמן, שלימד אותה כמה דברים בתחום. באותה שנה היא עיצבה ליין משקפיים וב-98' השיקה את הבושם הראשון וקולקציית התכשיטים הראשונה שלה. מאז היא רוכשת קרקעות ובתים באזורים יוקרתיים כמו ההאמפטונס, משפצת ומשכירה אותם. אחת האחוזות המפורסמות שבבעלותה שווה לבדה 30 מיליון דולר, ובסך הכל עסקי הנדל"ן שלה מוערכים ב-60 מיליון דולר. מעורר קנאה, אבל כרגע היא מתמודדת עם תביעה מצד האקס, פיטר קוק, שדורש ממנה דמי מזונות בסך 25 אלף דולר לחודש. כסף קטן בשבילה.

הון עצמי: 90 מיליון דולר.
גיל: 38.
עובר ושב: מפיקה ומגישת טלוויזיה מצליחה, שיש הרואים בה את היורשת של אופרה ווינפרי. אחראית לשתיים מהתוכניות הנצפות ביותר בטלוויזיה האמריקאית ובעולם - "הטופ מודל הבאה" והטוק שואו "טיירה", שתיהן בהנחייתה. היא גם סופרת, אשת עסקים ולפעמים גם דוגמנית.
מביקיני לניירות ערך: הבוגרת הטרייה של הארוורד הגיעה לבית הספר לעסקים כשהיא מצוידת בלא מעט ניסיון. היא הפכה בעשרים השנים האחרונות לדוגמנית על שגרפה שלל תארים, ולאחת מנשות העסקים המצליחות בהוליווד. את החברה שלה, Tygirl inc, הקימה ב-1995, ובהמשך הקימה חברת הפקות טלוויזיה וקולנוע נוספת בשם Bankable Productions, שדרכה הפיקה את סדרת הריאליטי "הטופ מודל הבאה", שעלתה לשידור ב-2003 והגיעה כבר לשיא של 18 עונות. התוכנית משודרת בסינדיקציה ברחבי העולם, כאמור, לצד הטוק שואו שלה, קולקציית הבגדים והספרים שכתבה, שהפכו לרבי מכר של ה"ניו יורק טיימס".
והיא אומרת: "כדי שהחברה שלי תגדל להיות הטובה מכולן ולהגיע לנשים בכל רחבי העולם, הייתי צריכה ללמוד מהטובים מכולם. הרבה אנשים הרימו גבה, אבל כשלאנשים יש ציפיות נמוכות ממך, את כל הזמן מפתיעה אותם. לא נדרש הרבה כדי להדהים אותם".

הון עצמי: 70 מיליון דולר.
גיל: 38.
עובר ושב: רעיון קטן לסדרת ריאליטי בשם "פרויקט מסלול" הפך אותה למפיקת על טלוויזיונית ויזמית עסקית, שחולשת היום על מספר תוכניות טלוויזיה ועל חברות אופנה משלה.
מביקיני לניירות ערך: ב-2004, אחרי 12 שנות קריירת דוגמנות ענפה, יצרה והפיקה יחד עם רשת הכבלים האמריקאית "בראבו" את תוכנית הריאליטי "פרויקט מסלול". תשע עונות אחר כך, התוכנית זיכתה אותה בפרס האמי על הנחיית ריאליטי. בשנה שעברה הפיקה והנחתה תוכנית בשם Funny Kids עבור רשת "לייף טיים". הקריירה הטלוויזיונית ניפחה לה את חשבון הבנק ב-20 מיליון ירוקים נוספים.
קלום עוסקת גם בעיצוב בגדים ותכשיטים: לפני שנתיים השיקה ליין בגדי הריון, עיצבה ליין בגדים על שמה עבור חברות כמו "ניו באלאנס" ו"אמזון", עיצבה הלבשה תחתונה ל"ויקטוריה'ס סיקרט" (עבורם דיגמנה במשך 13 שנה) ועוד. ב-2010 נבחרה לפנים וליועצת הקריאטיבית של מותג הקוסמטיקה Astor, עבורו היא מדגמנת, וגם למפתחת מוצרים ולמפקחת על העיצוב. בזמנה הפנוי היא משמשת כשגרירה הרשמית של ברבי. אגב, בעלה בנפרד, סיל, לא צפוי לקבל אפילו סנט אחד (ותודה להסכם הממון).
והיא אומרת: "כשאת נהנית ממה שאת עושה, את עושה את זה עם חיוך. אני אוהבת לעצב, להצטלם, למצוא מעצבים חדשים. אוהבת את הכל".

גיל: קר בת 28 ורפאלי בת 26.
הון עצמי: קר: 12 מיליון דולר, רפאלי: חמישה מיליון שקל (על פי מגזין "פורבס" הישראלי).
עובר ושב: הפיקו לקחים מהקולגות הבוגרות שלהן והחלו לתקתק עסקים כבר עכשיו. לרפאלי יש ליין הלבשה תחתונה חדש בשם Under Me שאוטוטו פורץ לשוק, וקר האוסטרלית מתחזקת מאז 2009 חברת קוסמטיקה אורגנית בשם Kora Cosmetics.

מביקיני לניירות ערך: שתיהן התחילו לדגמן בגיל צעיר מאוד. רפאלי כפרזנטורית של שלל חברות אופנה מקומיות, עד שהתבייתה על "פוקס". במקביל היא מטפחת קריירת דוגמנות בינלאומית. קר מתפקדת כמלאכית של "ויקטוריה'ס סיקרט" ומדגמנת גם ל"פראדה" ול"בלנסיאגה". בשבוע האופנה בפריז צעדה גם על המסלול של "שאנל".
בעוד שרפאלי בהחלט יכולה לנופף במשכורת העתק שלה מול כל דוגמנית ישראלית אחרת, בעולם טרם הצליחה להתברג לרשימת הדוגמניות העשירות ביותר. מצד שני, היא כבר נכללת בכל כתבה שסוקרת את פועלן העסקי של דוגמניות, וליין ההלבשה התחתונה צפוי לתת בוסט פיננסי. קר כתבה ספר עזרה עצמית בשם Treasure Yourself ובשנים הקרובות צפויה לטפס מעלה.
והן אומרות: בר רפאלי: "הכי חשוב לעבוד קשה ולעשות את מה שאת אוהבת, לא מה שאת חושבת שאת צריכה לעשות או מה שאנשים אחרים חושבים שאת צריכה לעשות. אני מהמרת רק על עצמי".

קייט מוס שווה 50 מיליון דולר, הודות לעבודה עם המותג "טופשופ". נעמי קמפבל חברה למעצב האיטלקי Fiorucci וסגרה את אשתקד עם 48 מיליון דולר. אל מקפירסון שווה 45 מיליון דולר, בין השאר בזכות חברת קוסמטיקה, מותג בגדי ספורט והלבשה תחתונה והפקת קלטות כושר. כריסטי טרלינגטון הקימה ליין בגדי יוגה ושווה 18 מיליון דולר.
