בלי להחליף מילה: שיתוף הפעולה של איסי מיאקה וארווין פן
ההיכרות המקרית בין המעצב איסי מיאקה לצלם ארווין פן הפכה לאחד משיתופי הפעולה המכוננים של עולם האופנה. התערוכה שנחתמה השבוע בטוקיו מבהירה למה
למרות זאת דבר אחד מהותי בשיתוף הפעולה של פן ומיאקה היה שונה ומפתיע: מיאקה מעולם לא נכח בימי הצילום של פן, ורגלו של פן לא דרכה בתצוגת אופנה של מיאקה. הדיאלוג הפורה ביניהם התחולל יותר מעשור בלי שנאמרה כמעט מילה בין השניים, ואת העושר, התעוזה והחופש חסר התקדים שיצר פן אפשר לייחס לחופש האמנותי הנדיר שהעניק לו מיאקה בצילום הבגדים.
בתערוכה "ארווין פן ואיסי מיאקה: דיאלוג חזותי", שנחתמה החודש בטוקיו ושהיתה אחת המצליחות ביותר במרכז התרבות "21_21 דיזיין סייט", בחר מיאקה לפרוש לעיני הצופים את הדיאלוג המרתק שהתרחש ביניהם: שיחה אינטימית נטולת מילים, יצירתית ושקטה, שהובילה לאחת ההשפעות הגדולות על עולם האופנה עד עצם היום הזה.

מיאקה נולד ב-1938 בהירושימה , יפן, וגדל בין הריסות העיר שלאחר המלחמה. בשנות השישים למד עיצוב אופנה בשמברה סינדיקל דה לה הוט קוטור בפריז ועבד עם המעצב הפריזאי גי לארוש וגם עם ז'יבנשי. לאחר שהות קצרה בבית ג'פרי בין בניו יורק החליט ב-1970 להקים סטודיו עצמאי משלו בטוקיו, וכעבור שלוש שנים החל להציג פעמיים בשנה קולקציות בפריז.
הוא עיצב את עולמו מתוך המפגש שבין מזרח ומערב, והיה לאחד ממובילי הגל היפני החדש של שנות השמונים, עם אסתטיקה רדיקלית שזעזעה את פריז ואת עולם האופנה כולו בסוף שנות השמונים ותחילת

"חיפשתי אדם אחד אחד שיוכל להתבונן בבגדים שלי, לשמוע את קולי - ולענות לי בחזרה ביצירה משלו", כתב מיאקה בספר שפרסמו השניים ב-1997. "חיפשתי זמן רב, ומצאתי את פן. דרך עיניו, פן יצר פרשנות מחודשת לבגדים, הפיח בהם רוח חיים חדשה, והציג לי את סגולותיהם מזווית חדשה, שלא הייתי מודע אליה אבל ניסיתי ללכוד אותה בתת-מודע שלי. בלי ההנחיה של פן, כנראה לא הייתי ממשיך לחפש תמות חדשות שיאתגרו אותי, או שלא הייתי מוצא פתרונות. פן, למעשה, הראה לי מה אני עושה".
ארווין פן נולד ב-1917 בניו ג'רזי. הוא למד עיצוב, וב-1943 החל גם לצלם. צילום הצבע הראשון שיצר היה לשער של המגזין ווג, ובמשך יותר מ-60 שנות קריירת הצילום הענפה שלו יצר צילומי אופנה, פורטרטים וצילומי טבע דומם, פרסם ספרי צילום רבים, ועבודותיו נרכשו על ידי אוספי המוזיאונים החשובים בעולם.
את מיאקה פגש לראשונה ב-1983, כשצילם עבור ווג האמריקאי את בגדיו של מיאקה להפקת מערכת. זווית הראייה החדשנית של פן עוררה וריגשה את מיאקה, שראה לפתע את הדגמים שלו בדרך שונה לחלוטין. מאותו רגע, במשך 13 שנה, פן היה היחיד שתיעד את בגדיו של מיאקה, והשניים יצרו במהלכן יותר מ-250 תצלומים - מפוסטרים ומודעות לקולקציות ועד ספרי אמנות ותערוכות במוזיאונים.
עבור מיאקה, פן היה הצלם היחיד שהצליח ללכוד בתצלומיו את כל חלומותיו. הוא זיהה את האיכות הפיסולית שאפיינה אותם, העניק להם מרחב מחיה והעצים אותם: את השמלות והמעילים הוא ניפח באוויר חם עד שהתרוממו באוויר כבלונים, והוא שיחק ומתח את גבולות מסגרת התמונה בהתאם לאופי הבגד שבידיו. פן הבין כי הבגד הוא השחקן הראשי בצילום, אך מעולם לא שכח כי בתוך כל בגד גם נמצאת אישה: "מיאקה יוצר כיסויי גוף שמחייבים את הלובש אותם להביא את העיצובים שלו לשיא קיומם", כתב פן בספר הראשון שהוציאו השניים ב-1988. "העיצובים שלו אינם אופנתיים, אבל נשים בעלות סגנון מועשרות מהן, והן הופכות יפות עוד יותר על ידיהם".

פן, שהלך לעולמו לפני כשלוש שנים, הוקסם מעולם ההשראה העמוק של מיאקה, שנבע בעיקרו מצורות טבעיות: קונכיות, אצות ואבנים, ומהשימוש שעשה מיאקה בחומרים טבעיים ומסורתיים: נייר, משי, כותנה ובמבוק. אך מיאקה היה גם ממעצבי האופנה הראשונים ששילבו פלסטיק בבגדים. החדשנות הזאת היתה ועודנה חלק ניכר בעבודתו של האיש שמאז ומעולם הקדיש את יצירתו לחיפוש אחר הצעד הבא בעיצוב.

בתחילה היו אלה סדרות בגדי הקפלים המפורסמות Pleats Please - בגדים ורסטיליים ששינו את צורתם; בהמשך היתה זו סדרת האיי-פוק ב-1998, תהליך אריגה טכנולוגי שפיתח מיאקה ויצר מחוט אחד ובמכונה אחת בד, גזרה וטקסטורה שהופכים לבגד אחד שלם ומוכן ללבישה. כיום הוא עסוק במעבדה שלה הוא קורא "ריאליטי", שבה הוא מפתח בגדים טכנולוגיים שמתייחסים לא רק לאסתטיקה, אלא גם לצרכים הייחודיים שנוצרו לאדם במאה ה-21.
מידורי קיטאמורה, נשיאת הסטודיו לעיצוב של מיאקה שעובדת לצדו מאז 1976, היתה הבחירה הטבעית שלו כמי שתנהל אמנותית את התערוכה, שעוצבה על ידי האדריכל עטור הפרסים שיגארו באן. קיטמורה היא שנסעה לבדה פעמיים בשנה אל הסטודיו של פן בניו יורק ולקחה עמה את הבגדים שבחר מיאקה לצלם.
"עבורי, ימי הצילום האלה היו מלאים בהפתעות", סיפרה בפתיחת התערוכה. "אני הייתי אמורה להכיר טוב מכולם את הבגדים, אבל במהלך הצילומים ראיתי כיצד הם משנים לגמרי את צורתם דרך העדשה של פן. הוא יצר מתוכם עולם חדש לגמרי, ומיאקה היה נרגש ומופתע לחלוטין בכל פעם מחדש שחזרתי מניו יורק עם התצלומים. נקודת המבט שהם שיקפו עבורו היתה להשראה אדירה לכל הקולקציות שיצר לאחריהם. מיאקה הושיט מילים שקטות אל מר פן, ופן אימץ אותן אל חיקו. ההדהוד הזה בין שניהם הפך, בסופו של דבר, לתקשורת".
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אופנה-
