הכל דבש: יוצאים לסייר במכוורות
כבר לפני 60 שנה טען אלברט איינשטיין שעתידנו תלוי בדבורים, שמאביקות את הפרחים בשתילי הירקות ובעצי הפרי. לכן ראש השנה הוא הזדמנות לסייר בכמה כוורות מבין עשרות האלפים הפזורות בישראל, כדי לטעום מהמתוק ולהבין מה הדרך שעליו לעבור עד שהוא נוחת על שולחן החג שלנו
יוצאות מהמפעלים אל המדפים והטעם המתוק מציף את הפה. הדבורה העמלה כמובן אינה יודעת דבר על ראש השנה, וודאי הדבר האחרון שמעניין אותה אלה צנצנות הדבש שנמכרות בחנויות, אבל תפקידה חשוב מאוד.
כבר לפני 60 שנה טען אלברט איינשטיין שעתידנו תלוי בדבורים. הוא טען שארבע שנים לאחר שהן תיעלמנה לא תישאר חקלאות ולא יהיה מזון בעולם, מכיוון שהדבורים מאביקות את הפרחים בשתילי הירקות ובעצי הפרי. 60 שנה לאחר שהצהיר זאת, החשש שהדבורים ייעלמו מהעולם מתחיל להתבסס בעקבות ירידה דרסטית במספרן בעולם. על פי הדיווחים כשליש מאוכלוסיית הדבורים כבר נכחדה.
במועצת הדבש מסבירים שהסיבות להתמעטות מקורות המזון לדבורים הן התרחבות שטחי הבטון והמקומות הבנויים. בשל כך קיים מחסור בפרחי צוף, המשמשים כמזון לדבורים ולחרקים. לכן במבצע משותף לקק"ל ולמועצת הדבש החלו בשתילת פרחים עשירים בצוף כדי לתת מרחב ומזון לדבורים. כבר עתה נשתלו לאורך כביש 6 צופניים, וגם עיר הבה"דים בדרום הארץ זוכה בתגבור עצים מלאי צוף. יערות קק"ל תוגברו בעצים שניטעו סביב בתי הדבורים, אשר פרחיהם נותנים צוף.
בישראל כיום יש 500 דבוראים שמטפלים ב-100 אלף כוורות שפזורות בכל רחבי הארץ, 60 אלף מהן משמשות להאבקה לעזרת החקלאים. הדבוראי מתקרב לכוורת כשהוא מצויד בבגד לבן וראשו מכוסה בכובע מיוחד שלו רשת מלפנים. הכוורת מוצבת באזורים שונים במבנה עץ שמחולק לתאים, חור קטן משמש ככניסה פנימה. כדי שהדבורים לא יתנפלו על הדבוראי המתקרב, עליו להצטייד בכלי הנראה כקומקום קטן שאליו הוא מכניס מעט עשב יבש, מצית אותו והופך אותו למפוח עשן. עבור הדבורים העשן מסמל שריפה, והן ממהרות להגן על הכוורת ועל הזחלים ודוחות את המלחמה בפולש. הדבוראי פותח את הכוורת ומוציא חלת דבש נוטפת, שממנה טעמנו רק טעימה מתוקה אחת בקצה האצבע.

ביישוב ישנו צריף משונה הממוקם על הכניסה לדרך היער. סיפורו של המבנה המיוחד מתחיל בווירג'יניה. אלן רדלי היה חוואי ששלח לארץ הקודש בקתת עץ מפורקת שנבנתה לראשונה בשנת 1840 במרומי הרי האפלצ'ים שבארה"ב. במשך זמן מסוים שכבו קורות העץ הענקיות ואיש לא ידע מה יעלה בגורלם, עד שהחקלאי צביקה אופיר החליט לבדוק במה מדובר והבין שלמעשה החלקים כולם מסומנים להרכבה.
כך
צביקה אופיר, 052-2824644.
בקיבוץ ישנה מכוורת ותיקה ומרכז מבקרים, שם אפשר לבחון את סודות המכוורות דרך זכוכית ענקית. אפשר גם לצפות בחיי הכוורת ובפעולות החוזרות שהדבורים מבצעות עם האבקה ובמלכה המטילה ביצים. במקום מוצג סרט וניתן הסבר מדבוראים מקצועיים, וישנה כמובן חנות מיוחדת למוצרי הכוורת: דבש דונג, פרופוליס, פולן, מזון מלכות ועוד.
מכוורת הגליל, 04-6947826.

ממש מעל כרמיאל, ביישוב מכמנים, שוכנת מכוורת קטנה שממנה נשקף נוף מדהים. במקום אפשר ללמוד על חיי הדבורה וכיצד מטפלים בעקיצות דבורים, תוכלו להכין יערות דבש וליצור נרות בדונג בסדנאות יצירה. בנוסף לכך באתר דרך התנ"ך אל הטבע, כפר אקולוגי תנ"כי, תוכלו לערוך סיור משולב בכוורת, בערוגות הבושם ועוד.
דבש מכמנים, 04-9881337.
תחנות ופעילויות בנושא הדבורים והדבש: סיפור הדבורה, התפקידים ויחסי הגומלין בין הדבורים, הפרחים והאדם; ביקור במכון הרדייה וליווי תהליך יצירת הדבש מהחלה ועד לצנצנת כולל טעימות; ספארי דבורים שבו צופים בדבורים בכוורת השונות, בהן כוורת זכוכית, ומזהים את המלכה והפועלות בלי לחשוש מעקיצות; ישנה גם פינת תחפושות שבה הילדים מתחפשים לדבורים ולדבוראים ועפים לשדה פרחים, אוספים צוף, ממלאים את החלות, בונים משושים כמו בכוורת ומיישמים את עקרון שיתוף הפעולה שקיים בכוורת.
עולם הדבורים והדבש, 09-7961260.

מכוורת יד מרדכי נוסדה בשנת 1936 וכיום היא המכוורת הגדולה בישראל ובה כ-5,000 כוורות. במקום תצוגת כוורת מזכוכית הממחישה את המתרחש בפנים, צפייה בסרט המתאר את ייצור הדבש ופעולת הרדייה, טעימות מסוגים שונים של דבש, יצירות נרות מדונג, הסברים על הדבורים, המבנה המשפחתי בכוורת, החיים בה ועוד. פעילות נוספת כוללת נסיעה בכל אתרי התיירות ביד מרדכי בטרקטור ובעגלה, באתר "קיבוץ של פעם", טיפוס על הטנק באתר שחזור הקרב וצפייה בחליבה ברפת. בית הדבש והדבורה: 08-6720559. פרטים נוספים באתר מועצת הדבש www.honey.org.il.
אמנון גופר מוכר בגליל ביכולתו לשדך בין מסלול טיול לבין סיפור הלקוח מתרבות הגליל. הוא מוסיף את התיבול שלו לסיור, וכך הופך אותו למבוקש ולייחודי. גופר מרצה ומדריך, וכתבות פרי עטו מעשירות את אתרי האינטרנט. לפני כשנתיים פרסם את ספרו הראשון "סודות גליליים" בהוצאת עם עובד, שהפך לרב-מכר. כעת יוצא ספרו השני, שכותרתו מנסה לשדל את המטיילים בצפון לזנוח את הצימר המפנק לזמן קצר לטובת טיול במרחק של חמש דקות ממנו.
הספר "חמש דקות מהצימר - חופשה אחת ו-80 טיולים בלתי נשכחים I צפון" מקרב את הקורא לנסתר שבצדי הכביש. טיולים קצרים וללא מאמץ בקצה חורשה או במורד הוואדי. שילוב של נסיעה קצרה ומסלול שכולל ביקור בכנסייה נסתרת במערה, טבילה צוננת במעיין קטן ועוד. בכל מסלול ישנו פירוט על אפשרויות האוכל שלאורך הדרך, שהן חלק בלתי נפרד מהטיול: מחלבות, מאפיות, מסעדות טובות וביתיות. חובבי חומוס יספקו את רעבונם וחובבי יין ייהנו מבוטיקים נסתרים, וכמו שמבטיח גופר, בלא יותר מחמש דקות הליכה או נסיעה. אל אמנון גופר חברה הצלמת והכתבת עדי אדר, וצילומיה מוסיפים חן לספר. הספר מוגש בפורמט אלבומית.
"חמש דקות מהצימר", אמנון גופר, הוצאת עם עובד. מחיר: 129 שקל

בשעות הלילה המאוחרות ולפנות בוקר סמטאות העיר העתיקה בירושלים ושכונת נחלאות הופכות לצפופות. מספר רב של מטיילים מהלכים אחרי מדריכים במסגרת סיורי הסליחות. רוב המשכימים מסיימים את הלילה בתפילה מול אבני הכותל. לכן מי שרוצה להרגיש את התפילה מוזמן לפנות בוקר להגיע אל אבני הכותל וללכת דרך העיר העתיקה. תושבי ראשון לציון יכולים לחוות את הסליחות בבית הכנסת של האורפלים ברחוב בלפור.
קבלת שבת (ירושלים). בית הכנסת החורבה בעיר העתיקה, תפילת מנחה וקבלת שבת. יש לבוא בלבוש צנוע. שישי, 18:30. במסגרת פסטיבל ירושלים למוזיקה מקודשת. בתשלום.
מוזיקה ביזנטית (ירושלים). המוזיקה בכנסייה המזרחית שונה מהמוזיקה שבכנסייה המערבית. מפגש עם האב אריסטובולוס, נזיר יווני אורתודוקסי אשר כותב מוזיקה ביזנטית. בהרשמה מראש. שישי, 9:30. תחנת המידע במגדל דוד. 6226*.
קבלת שבת (מעגן מיכאל). טיולי צפרות בין בריכות דגים בשעות הערב כשציפורים מתכנסות לקראת הלילה. קבלת שבת בהדלקת נרות חגיגית. שישי, בערב, 03-6388688. בתשלום .
מסלולי עדות (ירושלים). מוזיקה מקודשת כמעט לאורך כל שעות היממה - פעמוני הכנסיות, קריאות המואזין, תהלוכות של צליינים, קולות השירה מבתי הכנסת - רק צריך לגשת. להקשיב. לבחור. פסטיבל מיוחד של מוזיקה jerusalemseason.com.
אופניים (אלון הגליל). רכיבת פרידה משנת תשע"ב בגן הירק של הרדוף. מסלול בכל הרמות - ממסלול מתחילים עד למסלולים קשים לבעלי ניסיון. סוף השבוע במרכז שטח אלון הגליל, 04-9869888. ללא תשלום ובתיאום מראש.
