טיפים שישכנעו את הילד לאכול אוכל בריא
כולם יודעים שרצוי לאכול אוכל בריא ולא ממתקים וחטיפים. כדי שהילדים יתפתחו כמו שצריך הם צריכים לאכול כמויות נכונות מכל אבות המזון, אבל איך גורמים להם לעשות את זה?
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

בארה"ב הוחלט בשנת 2011 להחליף את דגם הפירמידה באיור של צלחת צבעונית, הממחישה אף היא בצורה מוצלחת את המסרים אודות תזונה בריאה לילדים. בעוד שהפירמידה בנויה קומות-קומות, בצורה מדורגת, הצלחת מחולקת לארבעה חלקים: ירקות, פירות, דגנים וחלבון, ולצידם מוצרי חלב. הירקות והפירות תופסים מחצית מהצלחת, כשלירקות חלק גדול מעט יותר מזה של הפירות. גם חלקם של הדגנים גדול במקצת מזה של החלבונים, בהתאם להמלצות התזונתיות. בנוסף, השימוש בצלחת כדגם, אמור למנוע צריכת כמויות גדולה במיוחד, שגוררת השמנת יתר.
כן, אין ספק שאיזון היא מילת המפתח להתפתחות תקינה. ילדכם המתפתח זקוק לאיזון בריא של רכיבים תזונתיים מכל קטגוריות המזון העיקריות. כאשר הילד צורך באופן קבוע מזונות מגוונים, גדל הסיכוי כי גופו יקבל מזונות המשתייכים לקבוצות של ארבעת אבות המזון, שהן הקטגוריות החשובות לתפקודים הרבים של תאי הגוף.

יש מגוון גדול של אופציות בכל קבוצת מזון, כך שכל הורה יוכל למצוא מאכלים שהילד שלו יעדיף:
פחמימות – אורז, פסטה, פתיתים, תפוחי אדמה, דגנים.
חלבונים – בשר, בקר, עוף, הודו, דגים, מותרי חלב, ביצים, קטניות.
פירות וירקות – טרי או מבושל. חשוב להקפיד שהילד יאכל בכל יום חמש מנות של פירות וירקות בצבעים שונים.
חשוב לזכור, שכשילדינו מסרבים לאכול סוג מסוים של מזונות לאורך תקופה, עלולים להתפתח חוסרים ברכיבים החיוניים לגופם. מחסור בוויטמין D או בסידן, למשל, עלול לגרום לרככת, מחלה הנובעת ממחסור ברכיבים תזונתיים, במהלכה מתרככות העצמות ואף עלולות להתעקם.
מרבית הילדים מעדיפים לאכול אוכל ששייך לאב המזון הידוע "ממתקים" או "חטיפים". איך נשכנע את הילדים לצרוך את המזון שחשוב כל כך להתפתחותם? אז להלן טיפים ועצות "זהב" שיעזרו להרגיל את הילדים לאכול כמו שצריך:
• כבר מגיל צעיר, אפשר לערב את הילדים בהכנת סלט ירקות או פירות. ללמד אותם לקלף ירקות בקולפן ולהכין סלט יחד עם אחד ההורים או אח גדול. ישנם סכינים מפלסטיק (לא חד פעמיים) שהם אידיאליים לגילאי 3 ואילך. זו גם הזדמנות נהדרת לשפר את המוטוריקה העדינה של הילד. זו יכולה להיות פעילות מושלמת לארוחת הערב, ותוך כדי ההכנה גם אפשר לשוחח עם הילד ולהסביר לו למה הסלט ירקות בריא, מה אפשר להוסיף לסלט שיהיה מזין: למשל טחינה גולמית או קוביות גבינה.

• חשוב ללמד ולהקנות ידע. תאפשרו לילדים להסתכל עליכם בזמן הבישול והסבירו להם למה אתם בוחרים ברכיבים כאלה או אחרים ומה התרומה שלהם עבורנו; בשר עשיר בברזל שיתן לנו כח,
חשוב שהילדים ילמדו עם הזמן מהן התועלות. תועלות זה גם להסביר לילד כי אכילת מזון מגוון ובריא מכל אבות המזון יתן לו כח ואנרגיה לרוץ, לשחק עם חברים, להשתתף בשיעור ספורט וכד'. אם תוכל בריא תרגיש יותר טוב, תהיה לך תחושה נעימה יותר בגוף. אלו מסרים שהילדים קשובים אליהם, במיוחד בגילאים הצעירים יותר וחשוב להעביר אותם אליהם.
• גיוון. מילה שחשוב שהילדים שלכם יכירו. הקפידו לספר להם שעל הצלחת יש אוכל מגוון מקבוצות המזון השונות, כך גם בארוחת עשר: ודאו שהכריך יהיה מחיטה מלאה ובתוכו ממרח ועליו ירק חתוך ובצד פרי, כשאתם עורכים שולחן לערוכה ספרו להם על המגוון שיש ואיך הוא יותר תפריט שלם ומאוזן. למדו אותם לשאול את עצמם בסופה של כל ארוחה - האם אכלתי מגוון? וודאו גם שיאכלו ירקות מצבעים שונים (אדומים, כתומים, סגולים, ירוקים, לבנים וכד), כך גם לגבי הפירות.

• התנסות במזונות חדשים , כבר מגיל חצי שנה, כשהילד מתחיל לאכול מזון מוצק, חשוב לחשוף אותו באופן עקבי למזונות חדשים. כך יגדל הסיכוי שהוא יגלה עוד ועוד מאכלים שהוא יאהב, ולא יפתח טעם בררן באוכל. אם הילד לא אוהב דבר מה אל תכריחו בכח. הניחו לזה ונסו לחזור לזה שבועיים-שלושה אחרי, אולי אפילו בצורת הכנה אחרת.

עם הגיל הילדים מתחילים להיות מושפעים גם ממה שהם רואים ושומעים אצל חברים. הילד יכול לחזור הביתה מהגן יום אחד ולהודיע שמהיום הוא לא אוכל יותר קציצות, כי חבר שלו יהונתן אמר שקציצות זה לא טעים. נסו להבין למה זה לא טעים, אולי תציעו לילד שתכינו את הקציצות בדרך שונה מאיך שהוכן בגן, או תציעו להכין את הקציצות ביחד בדרך שהוא רוצה ומעדיף (עם רוטב שהוא יבחר). אם הוא לא אהב אפונה ירוקה מבושלת, אז תנסו בפעם הבאה להגיש אפונה במרק, להקפיץ אותה במעט שמן זית או לשלב אותה בקציצות.
• פינגר פוד, אוכל אצבעות. אז נתחיל בבסיס. תנו לילדים לגעת באוכל, להרגיש אותו. זה יגרום להם להתחבר הרבה יותר לאוכל שמוגש להם, ולהרגיש שהארוחה היא גם חוויה. כבר מגיל מספר חודשים ילדים נהנים לאכול אוכל שהם מחזיקים ביד. הכינו להם רצועות של ירקות או פירות. פרי שלם לעיתים נראה גדול ומאיים, והילד ישר חושב "איך אני אסיים אותו", אך רצועות או קוביות הן "כיפיות" יותר לאכילה, ובלי שהילד הרגיש הוא כבר חיסל תפוח. גם רצועות עוף או דג יתקבלו על ידי הילדים בשימחה.

• צורת הגשה. חשוב שלילדים יהיה כבוד לאוכל, שהם ילמדו להעריך אותו ואת הזמן וההשקעה שהוקדשו להכנתו. אסטתיקה זה בהחלט דבר שיכול לעודד ילד לאכול. אפשר לחלק את הצלחת לפי נושאים בצורת הגשה מסודרת ונעימה לעין: פחמימות, חלבון, ירקות וכך הילד ילמד עם הזמן אילו מזונות שייכים לאיזו קבוצה. דרך נוספת היא לקשט את המנות: בפרצופים מחייכים, בצורת פרח, חיה אהובה, רכבת וכד. הדבר יעלה חיוך אצל הילד ובהחלט יעודד אותו לטעום אותו, כי בסופו של דבר כולם אוכלים קודם כל דרך העיניים. תנו גם להם אפשרות לקשט את הצלחת כמו שהם רוצים ואוהבים או להכין דמות, ותיראו כמה שהם יהנו וישמחו לאכול מהצלחת שהם בעצמם הכינו.

• להימנע מהכנסת מזונות לא בריאים הביתה- הרגילו את הילדים כבר מגיל צעיר שבמקרר יש מזון בריא עבורם. חשוב שהילדים ילמדו מכם ההורים דוגמה אישית ויבינו כשאצלנו בבית ניגשים להכין ארוחת ערב, אז קודם כל מוצאים מהמקרר ירקות, גבינות, ביצים, טונה, אבוקדו, לחם מלא (ולא בורקסים, שניצל תירס או פיצה קפואה). וגם כשמגיעים לאופציה של חטיפים או עוגיות, תמיד כדאי ללכת על חטיף אפוי (ולא מטוגן) או עוגיה משיבולת שועל וארטיק שרבט ולא על בסיס שמנת ושוקולד.
• ירקות ופירות הם יופי של נשנשונים: למה לא לקחת לגינה ירקות ופירות חתוכים בקופסה, גמבה ממולאת בגבינה, קוביות גבינה בולגרית, גבינה לבנה באריזה מוקטנת עם כפית. דאגו שאלו תמיד יהיו נגישים לילדים. כדאי דם שתמיד יהיו על השיש פירות וירקות שטופים שאפשר לעבור ליד "ולחטוף". אפשר גם מיד אחרי הקניות בסופר לשטוף את כל הירקות והפירות, כך שהילדים תמיד ידעו שיש במקרר ירקות ופירות מוכנים לאכילה. אם הילדים משחקים אחר הצהריים בבית הניחו על השולחן בסלון צלחת עם פירות – ומהר מאד תגלו שלאט לאט הפירות נעלמים. חשוב גם לא למלא את הילדים בחטיפים ומזונות לא בריאים בין הארוחות או לקראתן. כמובן שאין צורך להתנהג בקיצוניות ומותר מדי פעם גם שוקולדים חטיף, כל עוד זה נעשה במידה ובצורה מאוזנת.

• תעצרו מדי פעם – כן, חשוב לעצור ולחשוב אחת לכמה זמן האם יש מאכל חשוב שהרבה זמן לא אכלנו, שהילדים נמנעים ממנו לאחרונה, מסרבים לאכול, או סתם כי שכחנו ואז כדאי לשלב את אותו מאכל או פריט שוב בתפריט. לא חייבים בפני עצמו, אלא כתוספת, כחלק ממרק, על פסטה – כחלק מהרוטב, על אורז. אם מדובר בפרי אולי אפשר בשייק. כנ"ל לגבי מוצרי חלב. מעט פירות חתוכים עם יוגורט לבן מעל יכולים להתקבל בשמחה רבה.
• הדרך הטובה ביותר להקנות הרגלי אכילה בריאים היא דרך חיקוי. זה נשמע פשוט מדי, אבל גם האפרוחים האנושיים מחקים את הוריהם במיוחד באכילה. על כן הקפידו אתם כהורים לשבת יחד עם הילדים לארוחות משפחתיות לפחות אחת ביום. אכלו איתם בהנאה, הקפידו שהצלחת שלכם תהיה מגוונת ובריאה, הציעו להם לטעום מזונות חדשים מהצלחת שלכם והקפידו להיות סבלניים ולהפוך את הארוחה לחוויה משפחתית מהנה לכולם.

• ולא לשכוח: דרך האכילה הילדים מביעים את עצמאותם. מהר מאוד הם לומדים שאי אפשר להכריח אותם מה לאכול וכמה, הם שולטים על סוג המזון שיכניסו לפה ועל כמות המזון שבסופו של דבר יאכלו. לכן יש לעודד את תהליך העצמאות ולהקפיד להשתמש במושגים ניטראלים: המזון אינו משמש לפרס, "אם תאכל את הירקות תקבל קינוח" ובטח לא כעונש: "אם לא תגמור מהצלחת לא תראה טלויזיה". תפקיד ההורים הוא להציע מזון מגוון ובריא ולעודד את הילד לאכול מגוון. שום אמצעי לחץ אינו לגיטימי משום שיהפוך עד מהרה למשחק כוח בניכם לבין הילד, כשהנצחון לילד בתחום זה מובטח.
***
רונית דוייב היא מנהלת מדעית בחברת אבוט, יצרנית סימילאק.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg