מלכלכת: ילדות, הזהרו מתסביך סינדרלה
סינדרלה חוזרת אל האקרנים ויחד איתה כל מה שנשים כבר לא רוצות להיות: תלותיות, נצרכות וחסרות בטחון עצמי
סינדרלה המוכרת לישראלים בשמה "לכלוכית" עושה קאמבק ויש אומרים שחבל מאוד. הסרט החדש של אולפני דיסני (בבימויו של קנת בראנה) יצא אל האקרנים ואיתו הצפה של מוצרים נלווים, משרוך נעל ועד בקבוקון בושם.העלמה הענוגה שניקתה את הבית עד שפיה טובת לב סידרה לה תחבורה בדלעת היא מותג מוצלח ביותר; ולא רק בגלל שהאגדה המגוללת את סיפורה היא כה מוכרת, אלא משום שהזכויות על דמויותיה שייכות לחברת וולט דיסני. כבר 65 שנים סינדרלה נראית כמו שציירו אותה האנימטורים באולפנים. תשאלו כל ילדה בת שלוש ומעלה. יחד עם המראה המזוהה שלה היא מעבירה גם שורת מסרים לא סמויים במיוחד אותם בנות סופגות עם התשוקה לשמלות נפוחות.
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

כידוע, לפי גרסת האחים גרים, סינדרלה בעלת הרגליים הקטנות, העדינות ומעוררות הקנאה, היא בתו של איש עשיר, צייתנית ויתומה מאם. על ערש דווי השביעה האם את בתה האהובה להישאר "יראת שמיים וטובת לב", וכשהאלמן העשיר התחתן עם ליידי טרמיין - האם החורגת ואימן של שתי הבנות (דריזלה ואנסטסיה) מנישואיה הראשונים, סינדרלה שומרת אמונים לשבועתה, מצייתת לכל דרישה והופכת למעשה לשפחת המטבח תחת מרותן של האם המרשעת ושתי בנותיה הבלתי נסבלות, המתעמרות בה ומאפשרות גם לחתול שלהן, לוציפר, לענות אותה. סינדרלה מצידה ממשיכה להיות נאמנה לשבועתה, היא מתפללת שלוש פעמים ביום על קבר אמה ומקווה לטוב.
לאוזני המשפחה מגיעה השמועה כי נסיך הממלכה מתכנן קיומו של נשף חגיגי, במסגרות כל העלמות המדינה מוזמנות להגיע ולרקוד עימו. הנערה אשר תישא חן בעיניו ביותר תינשא לו ותהפוך בעצמה לנסיכה. סינדרלה מגיעה אל הנשף באמצעי קסם והנסיך יציל אותה בסופו של דבר מגורלה כעוזרת בית.
האם האישה המודרנית חפצה לממש את עצמה כאישה עצמאית, שוות-זכויות לגבר, או שעדיין קיימת בה הכמיהה הפנימית לחסות בצלו של הבעל בציפיה שיפתור את כל הבעיות כנסיך החלומות? שאלה זאת וקושיות נוספות הן שעמדו בבסיס ספרה של קולט דאולינג שהשיקה בשנת 1981 את ספרה "תסביך סינדרלה - פחדן החבוי של נשים מאי תלות", המבוסס כמובן על סיפור חייה של סינדרלה.
"תסביך סינדרלה מוגדר כפחד של נשים מעצמאות ולקיחת סיכונים", אומר ד"ר אוהד הרשקוביץ - פסיכולוג טיפולי ומנהל מכון CBT, המקיים טיפולים קוגניטיביים התנהגותיים. "הנשים הסובלות מהתסביך מאמינות שהן לא יכולות לדאוג לעצמן בעצמן, ולכן מחפשות את הנסיך שידאג להן".

אחת האשמות בפיתוח תסביך סינדרלה היא חברת דיסני בפרט ועולם סרטי הילדים בכלל. "רוב הילדות גדלות על סרטי דיסני שבהן הנסיכה ניצלת על ידי הנסיך", מסביר ד"ר הרשקוביץ. "הסיפורים הללו מקבלים גם חיזוק מבחינה חברתית, דתית וחוקית בחברות רבות, כולל בתרבות המערבית, שבהן הגבר מצופה להיות החזק, המפרנס, השקול, בעוד אישה צריכה להיות יפה, נעימה וחלשה. למעשה, נשים רבות שמתקשות למצוא זוגיות אפילו מגדירות את הגורם המפריע בהיותן נשים חזקות".
תסביך סינדרלה מתפתח גם אצל בנות שגדלו בבית בו האבא דומיננטי, או אצל הורים שערערו את בטחונה העצמי. "אם ההורים נוטעים בילדה את התחושה שהיא לא תוכל לשכור דירה לבד, להתנהל בזכות עצמה ולהצליח, הם למעשה גורמים לה לרצות לחפש את בן הזוג שיציל אותה, את הנסיך", אומר ד"ר הרשקוביץ ומוסיף: "הגשמה עצמית ואושר הם מושגים אינדיבידואלים. אנשים מסויימים יכולים להגדיר את פסגת האושר שלהם כהגעה לתפקיד ניהולי, בעוד שאחרים יכולים למצוא אותו בזוגיות ובמשפחה. מסיבה זו, גם בתקופה המודרנית יש מקום לתסביך סינדרלה ולמי שלוקות בו. למעשה, כאשר בעלת התסביך פוגשת גבר שמתאימה לו זוגיות כזו שבה הוא יכול להוביל, היא אכן תמצא את האושר שלה ואת המזור לחרדות שלה.

חוסר הביטחון קיים אצל נשים רבות, רק שבעוד שחלק מהנשים הופכות לסינדרלות, אחרות נלחמות בה, ויוצרות היפוך תגובה. הן עושות הכל כדי להוכיח לעצמן שהן לא צריכות גבר, הן ילחמו על עמדת הכח מול גברים שאיתן הן באות במגע הן בזוגיות והן מבחינת קריירה, והן עשויות לחוות תחושות של כעס וצורך להתגונן בתדירות גבוהה עקב כך. תגובה זו שונה מהתגובה של נשים בעלות בטחון עצמי, שישאפו להגשים את חלומותיהן אבל לא יהיו מאוימות כשדברים לא מסתדרים, מפני שלא יפרשו זאת כהוכחה שאינן יכולות להסתדר או להצליח בחיים".
"באגדה של סינדרלה כמו בכל האגדות יש שמץ של אמת פסיכולוגית", קובע ד"ר לירון און, פסיכולוג חינוכי Ph.D - ראש יחידת הכניסה להוראה, במכללה האקדמית גורדון, חיפה. "בעידן תוכניות הריאליטי ותרבות הסלבס האגדה הזו, יותר מכל האגדות האחרות משקפת את המציאות" הוא מוסיף ומבאר "הנשים בשנת 2015 שבויות בתפיסה לפיה בכל אחת טמון הפוטנציאל "להתגלות"- לצאת מאנונמיות ולהיות ל"מפורסמת". חשוב לציין כי אין באגדה וגם בתכניות הריאלטי יומרה ליצור תהליך של שינוי פנימי. סינדרלה הייתה מקסימה לפני השינוי ולאחריו. ההבדל הוא ביציאתה מאלמוניות ובתחושת המחיקה של זהות לזהות חיצונית שונה. בנות מפנימות כי כל אחת בהינתן "מטה הקסם"- "הסטיילסטית", יכולה לשנות את החיצוניות שלה, להוסיף אקססוריז ולצאת מאנונימיות ומסכנות לחיי תהילה וזוהר. נעל הזכוכית של פעם היא היום בדמות תוכניות הריאליטי. תוכניות הריאליטי עשו שינוי תרבותי ותפיסתי והפכו את הכוכבנות למטרה".

65 שנה לאחר השקת הסרט המצוייר של וולט דיסני יצא לאחרונה לאקרנים העיבוד של בראנה,
הפעם בלייב אקשן, כלומר סרט עם שחקנים. כבר בסוף השבוע הראשון להקרנתו הכניס הסרט כ-70.5 מיליון דולר. כצפוי, השקת הסרט גררה אחריה הצפה רבתי של מרצנדייז' ומוצרים ברוחה של סינדרלה, החל מבשמי ילדות, דרך שפתוני לחות, מוצרי איפור, משחקים, בגדים ואפילו ערכת מיתוג שלמה הכוללת פוסטרים, דגלונים, טופרים לקאפקייקס/מדבקות, חוברות צביעה והזמנות למסיבה.
הילדות לא שבעות ממוצרי סינדרלה, אבל הם הן מצליחות להפריד בין הדמות החיננית ובין המסרים שהיא מעבירה? האם הורים צריכים להימנע מקניית מוצרי צריכה עם דמותה של הנערה שהייתה צריכה נסיך כדי להפסיק להיות סמרטוט רצפה? ואולי, עם תיווך הורי נכון, ילדה תוכל להתחפש בפורים לסינדרלה, להתבשם בבושם של סינדרלה, לצעוד בכפכפי סינדרלה ובכל זאת להיות בעלת בטחון עצמי שלא זקוקה לאף נסיך, או קסם, כדי להגיע רחוק.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg