האסור והמותר: שימוש באינטרנט במקום העבודה

השהות של העובדים סביב מחשב במהלך היום, לצד העובדה שרוב הקניות נעשות בשעות אלו, מצריכה קביעה של כללים ברורים, תוך התחשבות בצרכי העובדים עצמם

ירון חריטן | 26/11/2015 12:25
תגיות: אינטרנט ,קניות
כידוע בשנים האחרונות ישראל הפכה לאחת המובילות בעולם ברכישות באינטרנט. בהתאם לדיווחים שפורסמו ע"י פיי פאל, 73% מהאנשים הישראלים רכשו מוצרים באינטרנט בשנה האחרונה והתחזיות לשנים הקרובות הן שהקניות באינטרנט יגדלו אף יותר ויעברו למוצרים גדולים ובעלי ערך כספי רב יותר.

- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

קניות באינטרנט בזמן העבודה

מאחר ועובדים רבים נמצאים ליד מחשבים במהלך עבודתם השוטפת ומאחר וחלק גדול ממבצעי הקניות מתקיימים במהלך היום, נוצר מצב בו עובדים מבצעים קניות באינטרנט במהלך שעות עבודתם ובכך נפגעת תפוקת העבודה למעסיק ונעשה שימוש שלא כדין באמצעי המעסיק.

יתר על כן תופעת קניות זו מתפשטת לחוויה חברתית במקום העבודה ואף גורמת פעמים רבות להתקהלות של עובדים בזמן העבודה תוך הצגת "מרכולתם" החדשה שזה עתה נרכשה. לאחרונה  נודע על מקרים קיצוניים בהם נעשה שימוש של מנהלים בעובדיהם לצורך ביצוע קניות באינטרנט עבורם.

 
צילום: נאור רהב
לתת לעובדים גם ''להתרענן''. אילוסטרציה צילום: נאור רהב


דילמת המעסיק

מלכתחילה, קיימת התנגשות בין זכויות שונות. האחת היא זכותו של המעסיק על קניינו – המחשבים וזמן העבודה שייכים לו - לכן אסור על העובד לעשות כל שימוש לצרכיו הפרטיים בזמן העבודה. יחד עם זאת, מעסיקים רבים יודעים כי לעובד קיימת זכות לפרטיות גם בזמן העבודה ויש דעות שאף נתמכו מחקרית הסבורות כי  השימוש באינטרנט במהלך העבודה הינו "התרעננות" של העובד שיכולה אף להגדיל את תפוקת עבודתו בהמשך.

לחסום או לא לחסום זאת השאלה

הדרך הקלה ביותר היא לחסום אתרי הקניות לגלישת העובדים אך כידוע לכל חסימה תמיד הדרך לעקיפה ומה עם גלישה במכשירי הסמארטפון שאותם הרבה יותר מסובך לחסום אם בכלל. יתר על כן הפיכת נושא המעקב אחר פעולותיו של העובד עלולה ליצור אוירה עכורה במקום העבודה אשר תגרום נזק לטווח ארוך למקום העבודה.

אז מה עושים?

השימוש באינטרנט היה ויישאר חלק מהותי משגרת  העבודה ובוודאי בקרב האוכלוסייה הצעירה יותר. לכן במקום לפתוח במלחמה נגד העובדים ניתן להפוך את הנושא למנוף לבניית אמון מחודש בין המעסיק לעובדיו. פותחים את הנושא "על השולחן" ומסכמים עם העובדים את המותר והאסור בזמן העבודה.

מותר

• לגלוש באינטרנט למטרות עבודה, בכפוף לביצוע התפקיד.

"השטח האפור"

• לתת את המייל הארגוני לצרכים פרטיים (ועדי הורים בגנים ובבתי הספר) ולבדוק הודעות אלו במהלך העבודה.

• גלישה באתרים שאינם קשורים לעבודה (אתרי חדשות וכו').

• גלישה להתעדכנות ברשתות חברתיות.

אסור

• להעביר מידע מהמוסד אל גורמים חיצוניים ללא אישור, לתת לצד שלישי סיסמת התקשרות לרשת או לאפשר לגורמים חיצוניים לקבל מידע ממוחשב על המוסד.

• להרשם לאתרים פוגעניים, אתרי השמצות, אתרי סקס או היכרויות.

• לגלוש באתרי קניות וביצוע רכישות.

טיפים למעסיקים

• הבהירו לעובדים באופן ברור את מדיניות ההנהלה לשימוש באינטרנט בזמן העבודה.

• שלבו הדרכה בנושא באופן קריאטיבי ומהנה שלא משדר איום והפחדה.

• תנו לעובדים את ההרגשה שאתם סומכים עליהם.

• היו פתוחים לקבל שיטת עבודה "צעירה" המשלבת בצידה עדכונים ברשתות חברתיות למשל.

• תזכרו ,לכולנו יש חיים גם מחוץ לעבודה . משפחה, ילדים ,חברים ולעיתים אנו נדרשים לטפל בנושאים אלו בזמן העבודה וזה טבעי.

לסיכום: שימוש סביר, מהמחשב המשרדי, שלא גוזל זמן רב משעות העבודה ונועד לפתרון בעיות או מתן מענה מידי בחייו האישיים של העובד, מקובל. והכי חשוב, פשוט לא להגזים, המינון הוא הקובע.

הכותב הוא משנה למנכ"ל ומנהל האגף למנהל ומשאבי אנוש באוניברסיטת אריאל.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

המומלצים

פייסבוק