אסור ומותר: כללים לנסיעה עם הילדים ברכב

חגירת ילדים למושב הבטיחות היא משימה שגרתית, אך אין כמעט הורה שלא טועה בה. כיצד יש לעגון את הכיסא, מתי מומלץ להחליף לבוסטר ומה יקרה אם תעברו להתגורר בשוודיה? לגזור ולשמור

מקור ראשון
רותי קדוש | 1/4/2016 5:54
נפתח בחידה: מהו הגיל הנכון לדעתכם שבו צריך להפוך את כיסא הבטיחות ברכב, כך שהילד יישב עם פניו לכיוון הנסיעה? התשובה, אגב, היא "תלוי היכן אתם מתגוררים". בישראל החוק קובע שיש להושיב תינוקות עד גיל שנה נגד כיוון הנסיעה, אולם ההמלצות של מרבית ארגוני הבטיחות בעולם מחמירות יותר, ומורות על הושבת הילד נגד כיוון הנסיעה עד גיל שנתיים לפחות.

עוד כותרות ב-nrg:
- "קחו את זה ממני": מה גרם לכתבת לצעוק?
- "ארה"ב ורוסיה סיכמו: אסד יעזוב את סוריה"
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

ואם זה מהווה סיבה לדאגה, מגיעים המומחים מארה"ב הקוראים להורים להושיבם כך עד גיל שלוש, ובמדינות סקנדינביה ילדים יושבים נגד כיוון הנסיעה עד גיל ארבע (!).
 
צילום: שאטרסטוק
מפחית את הפגיעה ב-70%. ילדה בכיסא בטיחות - המחשה צילום: שאטרסטוק

"מרבית תאונות הדרכים הן תאונות חזיתיות", מסבירים לנו ב"בטרם". "היות שראשו של התינוק כבד בהשוואה לגופו, קיימת סכנה מוחשית שמעוצמת המכה ייזרק ראשו קדימה, כשהוא יושב בכיוון הנסיעה. אבל כשהוא יושב נגד כיוון הנסיעה, גב המושב חוטף את המכה. בוחני תאונות דרכים מצאו כי תאונות שבהן היו מעורבים ילדים עד גיל שנתיים שישבו נגד כיוון התנועה - הפגיעה בהם היתה פי חמישה פחות מילדים שישבו עם כיוון הנסיעה בשעת תאונה".

אגב, חובה לזכור: אם הורה בחר להושיב את התינוק במושב הקדמי (לא מומלץ) וכנגד כיוון הנסיעה, עליו לנטרל את כרית האוויר בצד זה.

אבי ורון, מהנדס ומנהל פרויקטים ויועץ צרכנות ובטיחות להורים, מוסיף ואומר: "כדי שמושב בטיחות יוכל לתת מענה לדרישה של NHTSA (רשות הבטיחות בדרכים האמריקנית - ר"ק) להושיב ילדים עד גיל שלוש נגד כיוון הנסיעה, צריך לייצר מושב שיוכל לתמוך בפעוט שמשקלו 16־18 ק"ג.

ואולם, נכון לסוף 2015 הרוב המוחלט של מושבי הבטיחות האירופים אינם נותנים מענה לדרישה זו ואינם עומדים במבחני הריסוק למושבי בטיחות. זאת, כמובן, בשל ההמלצה להגביל את ההושבה נגד כיוון הנסיעה לתינוקות שמשקלם עד 13 ק"ג. לעומתם, המושבים האמריקניים משנת 2010 מספקים מענה במבחני הריסוק ומתאימים לילדים במשקל 16־18 ק"ג הנוסעים נגד כיוון הנסיעה".

ב־2013 פרסם ארגון הבריאות העולמי (WHO) הערכות המראות כי הושבת ילדים בנסיעה, במושבי בטיחות ובבוסטרים (מושבים מוגבהים) מפחיתה - בזמן תאונה - את הפגיעה הקטלנית בתינוקות ב־70 אחוזים. זהו רק נתון אחד משמעותי מתוך המידע הנרחב על חיוניותם והשפעתם של מושבי בטיחות כמצילי חיים, וכיעילים בהפחתת חומרת הפגיעה בתינוקות ובילדים הנוסעים ברכב.

מבולבלים? הנה כמה שאלות ותשובות שיעשו לכם סדר.
כשהאוזניים עוברות את המושב

מה אומר החוק?
בשנת 2004 נכנס לתוקף בישראל חוק המחייב שימוש במושבי בטיחות ומושבי הגבהה בעת הסעת ילדים ברכב, מגיל לידה ועד גיל שמונה. מגיל שלוש הילדים יכולים לעבור למושב מגביה.
 

צילום: צילום מסך
עד גיל 8. הדמיה של פעילות כיסא בטיחות צילום: צילום מסך

אילו מושבי בטיחות קיימים בשוק?
* סל–קל: מושב נייד שמעוגן למושב הרכב בשעת הנסיעה. מתאים לתינוקות מגיל אפס עד שנה, או בהתאם למשקל התינוק: המשקל משתנה בין יצרנים השונים ונע בין 9־13 ק"ג. בסל־קל התינוק שוכב בזווית של 45 מעלות. ניתן להוסיף לסל קל בסיס, שנשאר ברכב, כאשר שולפים את הסל קל הנייד (עם התינוק).

* מושב בטיחות: מיועד לילדים מגיל שנה ומעלה ועד גיל שלוש לפחות. המושב קבוע ברכב והילד יושב בו זקוף.

* בוסטר (מושב הגבהה): מיועד לילדים שמשקלם מעל 18 ק"ג בגובה עד 1.45 מ'. הבוסטר אינו מעוגן למושב הרכב, ומטרתו להגביה את הילד ולהתאים את חגורת הבטיחות של הרכב לממדיו.

מה עושים כשהילד נפרד מהסלקל?
אם המעבר מתרחש לפני גיל שנתיים, יש לרכוש מושב דו־כיווני. מושב בטיחות אמור להתאים לילד עד שיגיע, כאמור, למשקל 18 ק"ג או לגובה 1.45 מ', או בכפוף לכלל אצבע: כשאוזני הילד גבוהות מגב מושב הבטיחות - הכיסא אינו מתאים לו יותר ויש להעבירו למושב הגבהה (בוסטר). אם משקלו של הילד פחות מ־18 ק"ג, מומלץ לא להעבירו עדיין לבוסטר, ולהמשיך להסיעו ברכב במושב הבטיחות.

האם אפשר ולחגור את הילד בחגורת בטיחות רגילה, ללא כיסא?
הושבת ילדים על מושב המכונית, ללא מושב הגבהה, כשהם חגורים בחגורת הבטיחות של המכונית - מגבירה את הסכנה בשעת תאונה. במצב כזה, החגורה עוברת על הבטן במקום על עצמות האגן של הילד, ואילו הרצועה האלכסונית אינה עוברת במרכז בית החזה.

בשעת תאונה הילד חשוף יותר לפגיעות קשות באיברים פנימיים בחלל הבטן. אילו ישב חגור על בוסטר הוא היה מוגן טוב יותר. לעתים אלה הם ההורים שממהרים לעבור לשלב הבא ולחסוך לעצמם את העיסוק בכיסא הבטיחות שמספק הגנה לילד.

כך חוגרים נכון

במושב הבטיחות, כשהילד יושב בכיוון הנסיעה, יש להעלות את הרצועות הפנימיות לחריץ העליון שמעל כתף הילד. כלומר, הרצועות צריכות לצאת מעל הכתף ולא מתחת לכתף - כן, גם אם הילד בוכה שכואב לו (לצורך כך יש שלל אביזרים שמרככים את חוזק הרצועה).
 

צילום: שאטרסטוק
להקפיד שהחגורה תגיע מעל לכתף. המחשה צילום: שאטרסטוק

כשהמושב נגד כיוון הנסיעה: הרצועות צריכות לצאת מתחת לכתף. בבוסטר - יש להקפיד שחגורת הכתף תגיע מעל כתפו של הילד, ותעבור על עצם הבריח שלו. יש גם עגינה נכונה, ושתי דרכים עיקריות לעגינת הכיסא למושב הרכב:

* בדרך המסורתית - מושב הבטיחות מעוגן באמצעות חגורת הבטיחות של הרכב, שעוברת במעברים ייעודיים במושב הרכב.

* עיגון המושב ישירות לשלדת הרכב. החיבור לשלדת הרכב אפשרי כשיש ברכב לולאות ייעודיות במושב האחורי באזור החיבור בין המשענת לספסל הישיבה (יש לוודא שיש גם ווים). החיבור נעשה בשיטת ISOFIX, למושבי הבטיחות האירופאים, או בשיטת LATCH המותאמת למושבי הבטיחות האמריקניים.

בשיטות אלה ניתן לעגן את כיסא הבטיחות בשני המקומות הצדיים של המושב האחורי של הרכב. שני התקנים מקובלים בארץ. במושבים האמריקאיים קיים באזור בית החזה חיבור באמצעות אבזם נוסף. והוא מעניק קיבוע נוסף. יש לשים לב שהאבזם נמצא בגובה בית השחי של הילד.

מהי השיטה המועדפת?
אם המושב מותקן כראוי ובהתאם להוראות היצרן, אין הבדל בין שיטות העיגון. ואולם, מחקרים מעידים כי שלושה מתוך ארבעה מושבי בטיחות שעוגנו באמצעות חגורת הבטיחות של הרכב לא הותקנו כראוי. העגינה לשלדת הרכב על פי ISOFIX או LATCH נוחה וקלה יותר ולרוב היא מותקנת בצורה הנכונה והבטוחה.

במחקר על מושבי בטיחות לילדים ברכב, בהשתתפות 291 משפחות שהתפרסם לאחרונה בכתב העת היוקרתי The journal of pediatrics, ב־95 אחוזים מההתקנות של מושבי הבטיחות ברכבי המשפחות נמצאה לפחות טעות אחת בהתקנה. הטעויות השכיחות כללו שגיאות באופן החגירה של רצועות מושב הבטיחות ובקליפ של בית החזה, או טעות בזווית שבה מותקן המושב.
  
שאטרסטוק
לפחות טעות אחת ב-95% מהתקנות מושבי הבטיחות. ילדים ברכב - המחשה שאטרסטוק

כמה כיסאות בטיחות ניתן להתקין במכונית אחת?
על פי החוק, בכל רכב יש חמש חגורות, כמספר הנוסעים ולכן ניתן לעגן עד שלושה כיסאות במושב האחורי. אפשר לקנות מושבי בטיחות צרים יותר, כדי שיתאימו לספסל הרכב האחורי. בעת חגירת הילדים אפשר, מטעמי נוחות, להושיב את הילד הגדול, שכבר יודע לחגור בעצמו, במושב האמצעי, ואת שני הילדים הקטנים יותר להושיב בשני המושבים הצדיים.

האם יש תוקף לכיסאות הבטיחות?
יש יצרנים שמגבילים את השימוש במושב הבטיחות ויש שאינם מגבילים. הגבלת תוקף של מושב הבטיחות נעה בין 5 ל־8 שנים. במקרה שאין הגבלה ההמלצה היא לא להשתמש במושב מעבר לעשר שנים.

איזה קנס מקבל הורה שעובר על החוק?
הורים שאינם חוגרים את הילד במושב בטיחות צפויים לקנס של עד אלף שקלים. יש לחגור את הילדים במושב הבטיחות בכל נסיעה. גם בנסיעה בת כמה דקות הקרובה לבית. הסטטיסטיקה מלמדת כי רוב התאונות מתרחשות קרוב לבית. גם בתאונות קלות, ילד שאינו חגור עלול, חלילה, לעוף מהרכב.

מה עושים כשהילד מסרב לשבת בכיסא בטיחות?

"הורים רבים מוצאים את עצמם מתמודדים עם ילדיהם המסרבים להיחגר במושב הבטיחות בזמן הנסיעה, עד כדי כך שכל נסיעה משפחתית הופכת לסיוט", אומרת שירה קראוטהמר, מדריכת הורים, יועצת שינה ואחות מוסמכת.
 

שאטרסטוק
מומלץ ליצור 'טקס כניסה לרכב'. המחשה שאטרסטוק

אז מה עושים? "כדי להקל על ההורים והילדים, מומלץ ליצור שגרה, מעין 'טקס כניסה לרכב' וישיבה בכיסא בטיחות. השגרה עוזרת לילדים לבצע מעברים". הנה כמה דוגמאות:

1. שירו שיר מוכר ואהוב על הילד בעת הכניסה לרכב.
2. אפשרו לילד לעשות פעולה כיפית לפני שהוא מתיישב בכיסאו.
3. שמרו משחק מיוחד שבו תשחקו רק לאחר שהילד התיישב במושב הבטיחות.
4. להתנהגות ההורים גם יש חלק ביצירת אווירה מתאימה. "שדרו לילד מסר שישיבה במושב הבטיחות היא דבר חשוב וכי המטרה של אבא ואמא היא להגן עליו", אומרת קראוטהמר.
5. לקראת נסיעה, כשאין לחץ, אפשרו לילד לחוות חוויות נעימות בתוך מושב הבטיחות. "שבו לצדו, ספרו לו סיפור או שחקו איתו. הדבר יקל עליו להיחגר במושב גם בזמנים אחרים".
6. שאלו את הילד, או נסו להבין מה לא נעים לו כשהוא יושב במושב הבטיחות. הבנת ההתנגדות תאפשר להורה להתייחס ולהגיב לילד בצורה מדויקת יותר ולהסביר לו את החשיבות בישיבה במושב בטיחות.
7. שמרו על רוגע. ככל שהילד יראה שהוריו החלטיים אך אוהבים, הדבר יקל עליו לעבור את הנסיעה כשהוא חגור ובטוח.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים

פייסבוק