אתם קובעים: הפרסומות הסקסיסטיות של השנה
כמדי שנה, ארגון ויצו מעניק את "אות הקלון" לפרסומות הפוגעניות ביותר כלפי נשים. והשנה - גולשי 360 ו-nrg מדרגים ומשפיעים
ראיתם לאחרונה פרסומת שוביניסטית שהוציאה אתכם מהכלים? זה הזמן לבדוק אם היא נמצאת ברשימה השחורה: כמדי שנה, מעניק ארגון ויצו את "אות הקלון למפרסם הסקסיסטי" לפרסומת הפוגענית ביותר כלפי נשים - במטרה להוביל לשינוי בהצגת דמות האישה בפרסום, ולהעלות את המודעות להשפעות השליליות של פרסומות העושות שימוש לרעה בגוף ובדימוי הנשי.השנה, לראשונה, קמפיין "אות הקלון" מתייחס לנעשה ברשתות החברתיות. במסגרת זו ידרגו גולשי 360 ו-nrg את חמשת הפרסומות הישראליות הסקסיסטיות ביותר - שמתוכן תיבחר הפרסומת שתקבל את "אות הקלון".

מתמודדת על התואר ''אות הקלון''. בר רפאלי בפרסומת לקרולינה למקה
צילום מסך: מתוך הסרטון
מארגון ויצו נמסר: "בעזרת מדדי "גלובס" ו"יפעת", סקרנו את הפרסומות שצוינו כ'פרסומות הנצפות ביותר' וכן במדד ה'פרסומות המדוברות ביותר'. לאחר צפייה ומיון, נבחרו מתוך הפרסומות חמש פרסומות שיעלו להצבעת הקהל וכן לוועדת השיפוט, המתכנסת אחת לשנה לדיון ודירוג הפרסומות".
אז איזה פרסומות נמצאות ברשימה? (להצבעה - גללו לתחתית העמוד).
1. קרולינה למקה
הפרסומת של מותג המשקפיים מזכירה את אחרון הקליפים ב-MTV: לאורך הפרסומת, שנמשכת קרוב לדקה, נראית הדוגמנית בר רפאלי כשהיא רוקדת באופן פרובוקטיבי ובליווי רקדניות נוספות לצלילי השיר Sorry של ג'סטין ביבר.
הרקדניות אמנם מרכיבות את משקפי השמש של המותג, אבל אם גם לכם לא ברור איך חבורת נשים נאות שעושות טוורקינג נחשבת לפרסומת לגיטימית - הצביעו לפרסומת של "קרולינה למקה".
2. מאליס
בפרסומת של מותג הקוסמטיקה מופיעות ארבע דוגמניות מפורסמות - שירז טל, רוסלנה רודינה, בר פאלי ודורון מטלון - כשהן נאבקות על הזכות לשמש כ"פנים" של מאליס. הארבע מתחילות לסטור זו לזו, עד שלבסוף מחליטים אנשי החברה למרוח מסיכות על פניהן, תחת הסלוגן "לא משנה מה עבר עלייך היום - מאליס, מסכת פנים לעור חלק, זוהר ורענן".
סרטון הפרסומת, שהועלה לעמוד היו-טיוב של החברה, אמנם צבר למעלה מ-120,000 צפיות, אבל לא בטוח שמהסיבות הנכונות. אז אם גם אתם לא אהבתם את הפרסומת של "מאליס" - העניקו לה את אות הקלון.
3. אסם - רוטב לסלט
הפרסומת של חברת המזון לרוטב לסלט, עוררה זעם כה רב בקרב הצופים - עד שבאסם החליטו לגנוז אותה בתוך זמן קצר: בפרסומת מופיעה השחקנית יעל איתן כשהיא מסבירה כיצד להכין סלט בעודה מחוברת לאלקטרודות - וסופגת מכות חשמל בכל פעם שהיא משקרת או טועה. בסוף הפרסומת, כשאיתן כבר מפויחת לחלוטין, מצטרף אליה השף עומר מילר, שיצר את הרוטב שבמוקד הפרסומת - ואוחז בידיו את המכשיר שמחשמל את איתן.
הפרסום המטריד עורר סערה מיד עם השקתו - וגולשים רבים הזדעזעו ממנו וטענו כי הוא מעודדת אלימות כלפי נשים, תוך תליית האשמה בהן. בסופו של דבר החברה נאלצה לגנוז את הפרסומת - ואף פרסמה התנצלות פומבית. ומה אתם אומרים על הפרסומת של "אסם"?
4. קולון
הפרסומת הקצרה ביותר ברשימה היא זו של המותג "קולון", שנמשכת 18 שניות בלבד - מה שהספיק כדי לעורר ביקורת רבה. בפרסומת נראה הזמר שימי תבורי כשהוא אוחז באריזת סטריפים לכביסה ומכריז כי "כל גבר יכול לעשות את זה". בעקבות הפרסומת של "קולון" תקפו גולשים רבים את המותג, ויצאו נגד השוביניזם המפורש שמנציח את סטראוטיפים מגדריים מיושנים. ומה דעתכם עליה?
5. מתחמי קניות מבנה
גם הפרסומת של מתחמי הקניות "מבנה" הנציחה, לדברי גולשים רבים, סטראוטיפים מגדריים שאינם רלוונטיים עוד: בפרסומת נראית אישה כשהיא לועגת לבן זוגה על התנהלותו הגברית הטיפוסית - שמעוררת את חמתה לאחר שהוא שוכח שוב ושוב דברים שביקשה ממנו.
בשלב מסוים מאיימת האישה על הגבר, אך הוא מצליח להציל את חייו בזכות התחמקות חד פעמית מאותה התנהלות "גברית" טיפוסית. ומה אתם אומרים הפרסומת של "מבנה"?
הצביעו והשפיעו: איזו פרסומת תזכה ב"אות הקלון"?
ועדת השיפוט של אות הקלון הוקמה ביוזמת האגף לקידום האישה בויצו. להלן שמות חברי הוועדה: יו"ר הוועדה ענבל אביב דגן - מנהלת קשרי הממשל בויצו, פרופ' ענת פירסט - מכללת נתניה, אביעד קיסוס - איש תקשורת ומנחה, אביב יהלום - מייסד אסל"י, אורית סוליציאנו - מנכ"ל איגוד ארגוני הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, ענת סרגוסטי - עיתונאית, משפטנית, אקטיביסטית, ורד כהן ברזילי - תא העיתונאיות, פעילה פמיניסטית, בילי מוסקונה לרמן - אשת תקשורת, בוגרות תכנית מנהיגות צעירה בויצו: ניצן פיאלקוב, רעות אדינייב, ליאת שרר, מזכירת הוועדה - ענת צבר.
החלטת הוועדה תתפרסם בעוד כשבועיים, לקראת יום האישה הבינלאומי.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg