לילד יש הפרעת קשב? קבלו 10 טיפים מהמומחית
לרגל היום הבינלאומי לריפוי בעיסוק, פנינו לבתאל זמורה, מנכ"לית ISOT - העמותה הישראלית לריפוי בעיסוק - על מנת שתשתף אותנו בהמלצות מרפאות בעיסוק להורים וילדים שסובלים מ-ADHD
ילדי ADHD (הפרעת קשב וריכוז, Attention deficit hyperactivity disorder) מאופיינים במזג פעיל. הם מרבים לנוע במרחב, עוברים בין פעילויות, אוהבים לגעת בכל הנקרא בדרכם, לעיתים מתפרצים, מתקשים לחכות בתור ועשויים להציג שינוי קיצוני במצב הרוח. התנהגויות אלו חזרתיות וגורמות לקשיים תפקודים יומיומיים. אז איך מתמודדים?
מומלץ להתבונן ב-ADHD כתכונה עמה נולדנו ואיתה נחיה כאחת ממכלול תכונות. כמו שיש ילדים הנולדים נמוכים באופן קיצוני ומתקשים לקלוע לסל - כך גם ילדים עם ADHD זקוקים לסיוע בתפקודים מסוימים. במקום להשקיע זמן ב"תיקון" התפקוד, נחפש אסטרטגיות שיאפשרו לילדינו לחיות עם ADHD .
"הילד מבקש שוב ושוב את אותו הדבר, מציג סף תסכול נמוך וממש "מתפרק" בכל פעם שאינו מקבל את מבוקשו. לא מצליח ללמוד ממעשיו או להירגע ולעבור הלאה,.מתפרץ, צועק, בוכה, ואינו שולט בתגובותיו...?"
נכון שזה אתגר אמיתי, להתבונן מצידו השני של המטבע גם כאשר כ"כ קשה. אך אם הילד עקבי, נחוש בדעתו ומשיג את מבוקשו מסביבתו - מי מאיתנו לא היה רוצה להשיג בכזו עקביות ונחישות תפקיד חדש בעבודה, בן/בת זוג מבוקש - או כל משאלת לב אחרת?
אז מה עושים? מומלץ לפתח קבלה של דפוסי ההתנהגות. במקום הרצון המתמיד של ההורה לשנות או לנרמל אותן, עדיף לנתב את ההתנהגויות למטרות ברות השגה שיקדמו את הילד. בין היתר מומלץ לפתח מיומנויות כמו נגינה, שחייה ועוד, בהן הנחישות וההתמדה מובילים להישגים.
בנוסף חשוב לפתח לילד אסטרטגיות מגוונות להרגעה עצמית, כגון: כניסה למרחב מוגן (למי שזוכר את הסרט "מלחמת העולמות"), או לחילופין פעילות עם שק האגרוף הביתי וכל מה שמתאים לילדכם.

נכון שאף אחד לא שש לנקות את הבית או להגיש מטלת לימודים, אך בקרב ילדי ADHD הקושי בהנעה לפעילות גבוה עד כדי כך שהמשימות פשוט לא מתבצעות, עד לכדי רביצה ארוכה מול מסכים וחוסר עניין בפעילות אחרת המוצעת להם.
אז מה עושים? מציעים לילד פעילות עם סיפוק מיידי כמו: הכנה משותפת של ופל בלגי, קנייה משותפת של כרטיסים להופעה, הליכה קצרה למקום שהוא אוהב ועוד. ברגע שהרחקנו אותו מהמסך, חשוב לפתח איתו מגוון פעילויות נוספות לרפרטואר הפנאי שלו - כך שהכנת הופל יכולה להפוך עם הזמן לאהבת בישול ותחביב שילווה אותו לאורך החיים.
מחקרים רבים מוכיחים כי השפעת החיזוקים החיוביים על ילדים עם קשיי קשב וריכוז, גבוה משמעותית מהשפעת החיזוקים השליליים.
ילדים עם הפרעת קשב נעשים "חסינים" מפני חיזוקים שליליים, לעומת השפעתם העצומה של חיזוקים חיוביים עליהם. על כן, דאגו לטפח ולעודד הצלחות. צרו דיאלוג מאפשר, לדוגמא: כל אחד מכם יוקיר תודה לאחר על אירוע שקרה במהלך היום, בסוף כל שבוע שתפו את ילדכם בהתנהגויות שאתם גאים בו עליהן, ועוד.
תנועתיות יתר היא צורך גופני אמיתי בקרב חלק גדול מילדי ADHD, שלעיתים מפריעה לסובבים. התייעצו במרפאה בעיסוק לצורך בניית סדר יום המאפשר מתן ביטוי תנועתי רחב. מומלץ גם ליצור באופן מלאכותי "הזדמנויות" לתנועה: עזרה בשליחת מסר למזכירות ביה"ס, עזרה לאמא בהגשת הארוחה ועוד. הזדמנויות תנועתיות יכולות למנוע אי שקט מוטורי המפריע תפקודית.
לפני כל סוג של פנייה לילד עם ADHD, כדאי לבצע מעין "איסוף" קשב מקדים: קשר עין, מגע עדין, וידוא קשב. בכל בקשה, החל מ"בוא לאכול" ועד "אחרי שתסיים את המשחק צריך..." - השימוש ביותר ממדיה חושית אחת (שמיעתית, ויזואלית, או מגע) יוכלו לסייע לילד לגייס קשב. למשל: ישנם ילדים שפעילות כהליכת מריצה המערבת תחושה עמוקה, תרגיע ותסייע להם ביצירת קשב לקראת הכנת שיעורי הבית.
למי מאיתנו קל לקום ביום א' ולחזור לשגרת השבוע העמוס והדוחק? מרבית ילדי ADHD מתקשים אף יותר במעברים. הילד מתקשה לגשת לארוחת הערב לא בגלל צורך "למרוד", אלא בשל קושי במעבר מהפעילות בה הוא עסוק לפעילות חדשה בסביבה אחרת.
אז מה הפיתרון? שניקח את ידו ונוביל אותו פיזית אל המקלחת, ולא נצפה ממנו לגשת ולהתקלח לאחר הוראה מילולית בלבד. כי מה עדיף? לבקש שוב ושוב עם טון עולה וכעס מחוסר הביצוע? עם הזמן, הצורך בסיוע פוחת והילד יצליח לבצע בעצמו את המעבר.
בשל רגישותם החושית והקשיים הניהוליים השונים שהזכרנו, רבים מילדי ADHD זקוקים להכנה מראש לגבי שינויים בשגרה. הכנה זו מפחיתה את הלחץ והכעס כלפי השינוי.
אז איך עושים את זה? מומלץ לערוך "תיאום ציפיות" עם הילד וכך ליידע אותו בשינוי הצפוי, כמה זמן יימשך והציפייה שלנו מהתנהגותו. ניתן גם להתייחס לפרמטרים העלולים "להוציא אותו מאיזון" כגון רעש חריג, צפיפות, לוחות זמנים, ועוד. מרפאים בעיסוק יכולים לסייע במציאת אסטרטגיות התמודדות במצבים ה"לא מוכרים" באמצעות תרגול אסטרטגיות ניהוליות שונות, ושימוש בערוצים חושיים שונים.
התארגנות הבוקר נמשכת נצח? ילדים עם ADHD מתקשים בביצוע מטלות ברצף, בעיקר בשל קושי ב"זיכרון עבודה" שהוא אחד מן ה"תפקודים הניהוליים" המתפתחים במהלך שנות הילדות וההתבגרות. במקום לתרגל שוב ושוב, צלמו את ילדכם מבצע את פעילות הבוקר, הכינו מהצילומים כרטיסיות - ותנו לו להתארגן בכוחות עצמו בעזרת רצף הכרטיסיות.
אפשרות אחרת היא תזכורת במכשיר הנייד ובה צילום המשימה הנדרשת. בזמן הקניית המיומנות מומלץ להשתמש בהוראות קצרות וממוקדות. להמעיט במלל ולהדגיש את הדברים החשובים. עוד מומלץ ללמד את הילד לחזור על ההוראות בקול, לשנן רצפי מילים בזמן העתקה מהלוח, או אפילו לחרוז לעצמם את הוראות למעין שיר.
יכולת בקרה עצמית גם היא חלק מחבילת ה"תפקודים ניהוליים" אותם הזכרנו קודם. בקרב ילדי ADHD, יכולת זו לעתים אינה יעילה. לכן, מומלץ להשתמש בעזרים חזותיים (תמונות או רשימות שונות), או בעזרי שמע (צלצול תזכורת וכיו"ב) כדי לשפרה.
ההורה גם ישמש כדוגמה לפעילויות של בקרה עצמית כדי ללמד את ילדו. לדוגמא, לפני יציאה מהבית ניתן לקרוא בקול: "לקחתי את התיק, לקחתי את המפתח, מילאתי את בקבוק המים" - וכיו"ב.
***
למידע נוסף, תהליכי אבחון וטיפול ב-ADHD, אנא היכנסו לאתר העמותה הישראלית לריפוי בעיסוק http://www.isot.org.il/
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg