 |
/images/archive/gallery/571/299.jpg משחק מונופול של האחים מריו
יחצנות הסברו  |
|
|
70 שנה מציין משחק העסקים בקופסה לתחילת שיווקו ההמוני * לרגל החגיגות שודרג המונופול והותאם לשנות ה-2000, ואף עוצבה מהדורה מיוחדת לילדי ישראל * אז עכשיו יש לכם גם כרטיס אשראי שתוכלו לשלוף כשתקנו את קניון עזריאלי, את גן החיות התנ"כי או אפילו את הכותל * אל תפספסו את לוח הנדל"ן הכי מדליק בארץ |
|
|
 | דפדף בכיף |  |
|
אורית רונאל |
|
|
|
|
 |
סביר להניח שנוחי דנקנר, מוטי זיסר והאנשים לבית וסטהיימר שיחקו בילדותם מונופול. לא בטוח שהמשחק שיפר את הכישורים העסקיים שלהם, אבל יש סיכוי שכן. מה שבטוח הוא שדורות של שחקני מונופול (החוגג השנה 70 שנה) חלמו בזמן שהציבו עוד בית על איזו משבצת בלוח, שככה ייראו גם החיים שלהם כשיגדלו. מרבי נכסים בלי הרבה דאגה. מקסימום תור אחד המתנה בכלא, ואז שוב יציאה אופטימית למסע רכישות נדל"ניות מרגש. 70 שנות מונופול, כך מתברר, לא שחקו את משחק הלוח הזה, ועדיין הוא נמכר בחנויות לילדים הציניים של שנות ה-2000, אלה שלא מוכנים לעזוב אפילו לרגע את המחשב. אז בחברה האמריקנית "האסברו", האמא והאבא של המונופול, היו מוכנים להשקיע בו ולהשאירו אמנם בפורמט של לוח, אבל לשדרג את האקססוריז. אם עד כה נהגו שחקני משחק הקופסה הישראלים
לקנות בשטרות של שקל בתים בנהריה, להקים מלון בחיפה, ולבנות על דירה קטנה אך רווחית ברחוב דיזנגוף היוקרתי בתל אביב, הרי שעכשיו משלמים הקונים-שחקנים בכרטיסי אשראי על נכסים כמו קניון עזריאלי, איצטדיון יד אליהו ונתב"ג 2000, ומתקדמים באמצעות כלי משחק בצורות של טלפון נייד, רולרבליידס או סקטבורד. המשחק המעודכן הושק לאחרונה על ידי חברת "קודקוד", היצרנית הישראלית והמשווקת הבלעדית של המשחק. ההתאמות והשדרוגים הישראליים הושקו במקביל לשינויים שנעשו בארצות הברית. במשחק המעודכן שעולה 299 שקל (המשחק המקורי עולה 159 שקל) אפשר לקנות נכסים כמו הסופרלנד, גן החיות התנ"כי, תיאטרון הבימה, מגדל דוד, קניון ארנה וקניון גבעתיים, ותמורת 1.8 מיליון שקל אפילו את הכותל המערבי (בלי להסתכסך עם אף גורם דתי).
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/587/091.jpg
מונופול לגיימרים מהדור הישן |
עיבוד ממוחשב גריסון בנס |
מונופול לגיימרים מהדור הישן |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
מחשבון לכל ילד
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ב"קודקוד" בטוחים שמדובר במהלך שיווקי מבריק, שייתן למשחק חיי מדף לעוד שנים רבות. "רצינו להביא אתרי קנייה מתחומי עניין שונים של הנוער הישראלי כדי לתת לו טעימה מכל דבר", אומרת סנדרה ברט, מנהלת הפיתוח של "קודקוד". מנהל השיווק של "קודקוד" אלי דגני מוסיף: "אפשר למצוא במונופול החדש אתרים מתחומים כמו היסטוריה, ספורט, קניות וארכיאולוגיה, המחולקים על הלוח לפי קטגוריות. עשינו רשימה של כל אותם אתרים שחשבנו שיכולים לעניין את הנוער, ואז התייעצנו עם אנשי מקצוע. בסופו של דבר מה שהכריע היה היכולת שלנו להביא צילומים יפים של אותו אתר, משום שלכל אתר כזה הבאנו תמונה שממחישה אותו. חיפשנו דרכים לעשות את המשחק ישראלי יותר ולמצוא מושגים כלליים מתוך עולם התוכן הישראלי שיתאימו בקהל היעד הגדול". נוסף על אתרים שעודכנו והותאמו לישראל, אין ספק שגולת הכותרת במסע השינויים הגדול של המשחק היא צירופו של מחשבון אלקטרוני לכל קופסה. המחשבון יודע לקרוא את הכרטיס המגנטי של כל שחקן, ולחייב או לזכות אותו בסכום הכסף שבעבר עבר אליו באמצעות שטרות. כך נחסכת מהשחקנים העבודה הקשה של לפני כל משחק ואחריו: לסדר את השטרות. "היום כבר אין לנו כסף בארנק. הכול נעשה בכרטיסים מגנטיים, ולכן החלטנו לעדכן גם את המשחק שיהיה ברוח התקופה", אומר דגני. "כמו כל דבר גם המונופול חייב להתחבר לאופנה ולהיות חלק ממנה. מי שלא פועל כך נשאר מאחור. העולם היום הוא עולם נטול שטרות, ולא ייתכן שהמונופול ימשיך להתקיים באמצעים שכבר לא ממש קיימים".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
| /images/archive/gallery/197/269.jpg  |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
פסל החירות ב-100 דולר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
כאמור, משחק המונופול מציין 70 שנה להמצאתו ולתחילת שיווקו ההמוני, וגם היום הוא נחשב למשחק הקופסה הנמכר ביותר בעולם. סיפורו מתחיל בשנת 1934, ממש בשיא המשבר הכלכלי בארצות הברית, אז הציג צ'רלס ב' דאררו את המשחק שהמציא לחברת "האחים פרקר". החברה דחתה בנימוס את ההצעה בשל העובדה שנמצאו 52 פגמים בתכנון המוצר. דאררו, שהיה מובטל באותה תקופה, כמו אמריקנים רבים אחרים, לא נכנע ועם קצת עזרה שקיבל מחבר שעבד בבית דפוס הצליח למכור לבדו 5,000 משחקי מונופול לחנויות כלבו בפילדלפיה. הקהל התאהב במוצר, וכשגדל הביקוש פנה דאררו שוב אל "האחים פארקר", שהפעם הבינו כי מדובר במוצר זהב, והוציאו אותו אל השוק בכמויות מסחריות. עם השנים הועברו הזכויות על המשחק לחברת "האסברו" - יצרנית הצעצועים השנייה בגודלה בארצות הברית. השינויים שעשתה עתה "האסברו" במשחק דומים מאוד לשינויים הישראליים. חיילי המשחק, ששמו שונה ל"מונופול כאן ועכשיו" הם גרסאות מיניאטוריות של צ' יפס מקדונלד' ס, טלפון נייד של מוטורולה, קפה של רשת הקפה האמריקנית סטארבקס, מכונית מסוג טויוטה ונעל ריצה של ניו באלאנס. בנכסים העומדים למכירה אפשר למצוא את פסל החירות, סאות' ביץ' במיאמי, מרכז החלל ביוסטון, דיסניוורלד באורלנדו ואחרים. למרות המיתוג של חלקי המשחק, החברה טוענת כי לא התקבל תשלום בחברה מצד החברות המסחריות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |  | 70 שנה למונופול
| /images/archive/gallery/304/103.jpg  | | |
|
|
|
|
 |
|
|
|
|