מטבחי התהילה: ראיון עם אילנה אביטל
עם כל הכבוד ל"היכל התהילה", זמרת צריכה גם להתפרנס. אז אילנה אביטל שינסה מותניים, גייסה תועפות של סקס אפיל והתחילה לשווק מטבחים. בראיון מיוחד היא מדברת על הקריירה ("מקצוע קקה, אבל אני חולה עליו"), מתקנת את התדמית ("ריטה יותר פרובוקטיבית ממני"), וקוראת לדוגמני גוף בתחתונים: תפסיקו להטריד אותי בפייסבוק
יש דרך להתייחס לבנאדם, ויש אחת נפרדת לאילנה אביטל. אביטל היא מאה אחוז רכיבים של דיווה. הקונספט השלם, מסיבות שעוד ידובר בהן, לא קטף את הטייטל. נוכחות, בכל אופן, תמיד הייתה. "אני כל הזמן קיימת", מגדירה את זה אביטל, "כל הזמן בתודעה. לא למטה, לא למעלה, אבל נמצאת. אי אפשר להתעלם".
אי אפשר, אינדיד. אילנה אביטל נוכחת, פעילה, נמרצת כגנרטור אנושי רוטט. מקור אנרגיה מואר ושופע מניירות. רק בחיים על פי אביטל, סצנה קלולסית הופכת להתגלות. "לפני שנכנסתי להיכל התהילה דפקתי את הרכב שלי", היא מספרת, "אבל לא קרה לי כלום. הוצאתי את כרטיס החניה כדי לשלם, ובמקום ללחוץ על הברקס לחצתי על הגז. נכנסתי בקיר, כל האוטו טוטאל לוס. תבין, עפתי מהאוטו, האוטו טוטאל לוס ולי לא קרה כלום. עכשיו תגיד, מזל. אבל לא יעזור, יש לי הגנות. הנסתר מאוד מפתה אותי. אני יודעת שאם הייתי לומדת לפתוח בקפה לא הייתה יכולה להיות אחת שעוברת אותי. אני רואה את כל מה שמסתתר מאחורי בנאדם, קוראת אותו כמו רנטגן.
"אני באמת מרגישה בת אלוהים. אלוהים זו האהבה הכי גדולה בחיים שלי. אל תחייך. אני באמת מרגישה ככה. הוא החבר הכי טוב. אם אני מועדת לשנייה, הוא המפלט שלי. אני מתפללת יומיומי. תהילים. מדליקה נר. אגב, מאז'היכל התהילה' החלטתי שאני מפסיקה לעבוד בשבת והפרנסה כפליים. זה עובד, ועובד חזק".

המונולוג אותנטי, גם הבנאדם. אביטל מרגישה בת אלוהים, מתנהגת דיווה. להיכל התהילה הנוכחי שלה, רחוק מפסטיבלי הזמר, קוראים "אורצ'רד", חברה לשיווק דלתות למטבחים ופורמייקות דיגיטליות. אביטל סמנכ"לית שיווק, מחייכת כל הדרך לפגישה עם האדריכל הבא.
מה לזמרת ולפורמייקה? גם הלקוחות שואלים. "זה קטע מצחיק לאללה", היא מגלה. "אני מתקשרת ואומרת 'שלום, מדברת אילנה אביטל, אני סמנכ"לית שיווק'. ואז אומרים לי 'אילנה אביטל, איזה יופי שאת משתמשת בשם שלה'. אז אני אומרת 'משתמשת, כן, כשצריך'. לא מדמיינים לרגע שזו אני. כשאני מגיעה זה 'רגע, את אילנה אביטל האמיתית', ואז הם מופתעים מאוד, כי לא הרבה יודעים שאני מתעסקת בתחום".
זה מוכר, הנוכחות שלך?
"כן, הם שואלים אותי מה אני עושה פה ואני מסבירה להם. זה מוזר, אבל זה אפילו יותר חשוב לי ממוזיקה ומשחק. אני חושבת שאני הרבה יותר יצירתית מאשר משחק ושירה. המעוף שלי הוא הרבה יותר רחב. המנעד הוא מטורף, המון חומרים. זה עוד אפיק אחד שאני לוקחת בדרך. אני רוצה שמישהו יעצב בית ויחשוב על אילנה אביטל כמעצבת".
ולא רק זאת. פיסול, נגרות, עיצוב פנים, ניפוח זכוכית, גילוף, העצמה נשית, מודעות ואפילו ספר ילדים אחד. בכולם היא נגעה, ניסתה. אביטל מתעקשת לשכלל את עצמה כאולר שוויצרי של אומנויות. "עשיתי כבר שלוש תערוכות. אני בקיאה בתחום, בחומרים. אני הום-סנטר מהלך. כמעט אין מכונה שנמצאת בשוק שאני לא מכירה. מאוד אוהבת להתעסק בחומר. אני מפסלת כל יום משש עד שמונה. כמעט כל בוקר. זו תרפיה מטורפת שעושה לי טוב. אני אוהבת לבנות חיים חדשים מחומר שהוא כלום".
"אילנה מביאה איתה שנים רבות
חוץ מזה, אביטל, הזמרת הפעם, עוד מופיעה בהרכב המשותף עם אדם ומייקל הרפז, שני שותפיה לריאליטי "היכל התהילה" שבו השתתפה בקיץ האחרון. ובכל זאת. קריירה בת יותר מ-35 שנה, ובכל זאת זקוקה לגיבוי כלכלי מתחומים אחרים. משהו בזה, לפחות למתבונן מהצד, צורם. אביטל מודעת לבעיות. היום, היא אומרת, אם אתה לא בעניין של מולטי טאסקינג, אין לך מה לחפש על הבמה. "אתה יכול להיות סלב אינסטנט וזה יהיה לתקופה מאוד קצרה אם אין לך עוד כישרונות שיפרנסו אותך. מוזיקה זה לא מספיק. עצוב מאוד, אבל זה העולם".
מתי הבנת את זה?
"כשהבנתי שאי אפשר להתפרנס ממוזיקה, לפחות בארץ. בעולם אתה עושה שלאגר אחד ואתה מסודר לכל החיים. לאמנים בארץ קשה לסגור את החודש, וזה עצוב. אבל אני לא נותנת לשום דבר לגעת באושר הפנימי שלי. נכוויתי מהמקצוע הזה הרבה פעמים. תחשוב רגע, פעם היה דן שילון, יאיר לפיד, מעגלים שבהם היית יכול לבוא ולשיר את השיר החדש שלך. תראה לי היום תוכנית אחת שאתה יכול לבוא ולהראות שיר חדש. אני מדברת על טלוויזיה, המדיה שמוכרת. פעם היו לנו אפשרויות בחירה. היום אין, אין, אם אתה לא בפלייליסט של גלגלצ או רשת ג', אף אחד לא יידע שיצא לך שיר חדש. אתה יודע כמה שירים הוצאתי? כל אחד אומר לי 'למה הפסקת לשיר?'. חבר'ה, אני לא הפסקתי לשיר. אני כל הזמן מוציאה עוד שירים, אבל מה לעשות, לא נכנסתי לפלייליסט אז לא משדרים אותי וגם אין לי אפשרות להיראות בשום מקום אחר חוץ מבתוכנית הבוקר, שגם שם יכניסו אותך כאייטם קטן ויראו שיר מהופעה. זה עצוב".

אבל האינטרנט הוריד את הצורך במתווכים. הקהל נגיש הרבה יותר.
"זה עוזר, אבל אם אתה לא נכנס ליוטיוב אתה לא יודע איך נשמע השיר. או-קיי, אז עשרת אלפים איש שמעו את השיר החדש. רק הם יודעים שהוא קיים. כל השאר יגידו לי'למה לא הוצאת שיר? למה לא שומעים אותך? את זמרת ענקית'.
למה?
כי אולי הוצאתי שיר ולא שידרו? זה מקצוע קקה, אבל אני חולה עליו. למזלי, יש לי גם את העיצוב".
ואם לא היה לך אותו?
"אז היה עצוב מאוד. אנחנו ארץ שמלאה בזמרים. כל אחד רוצה להיות זמר, או סלב, גם אם הוא לא יודע לטאטא רחובות. תחשוב מה עושה'האח הגדול'. הוא מוציא עוד עשרות סלבז שמתחרים על הפלח שוק. פתאום הם הופכים להיות זמרים כשהם לא יודעים לשיר, פתאום הם שחקנים כשהם לא יודעים לשחק. מי זוכה במקומות הראשונים בכל האינסטנט האלה? כל אלה שהיה להם קשה, והקהל מתחבר לאנשים היותר מסכנים".
את ממשיכה להקליט?
"בטח, יש לי דיסק שלם שעבדתי עליו שנתיים והוא עומד בצד כי אין לי טעם להוציא אותו. האלבום מוכן עם עטיפה. בחיי. בשביל מה להוציא אותו? כדי שמה? שאחרי יום אחד הוא ייעלם? יגידו, יצא תקליט של אילנה אביטל, סו וואט. כל פעם אני אוציא שיר אחד. ברגע שאחד מהם יתפוס אני אוציא את התקליט. כשיגיע הזמן אני אוציא את השיר הבא".
מתי יגיע זמנו?
"עניין של תחושות. הוצאתי שני סינגלים מאז 'היכל התהילה', אתה יודע? הוצאתי את 'אז אני לבד'
ו'אל תוותר עלי'. יופי, אז יש לי 20 אלף כניסות ביוטיוב. חוץ מאלה, מישהו יודע? זה מבאס. אבל שוב, אני לא באה בטענות. אמנם הזיכרון שלנו קצר, אבל אנחנו לא שוכחים את מה שעשה לנו טוב. לא שוכחים את 'אותך' ו'שובי לים'. מכיוון שאנחנו חיים בעולם של 'קח, קח, קח, זה חינם, מה לא תיקח?'. אתה תיקח אבל אתה תתגעגע למה שמזכיר לך את הילדות, מה שעשה לך טוב. בכל אופן, למזלנו, אנחנו מנגנים לאלה שעברו את גיל 30. אתה יודע, יש להם זיכרונות".

בגיל 17 התפרסמה אילנה אביטל, במקור בריז'יט אביטבול, כששרה בפסטיבל הזמר את "אותך", הלהיט , הבאנקר, עד היום מוכר בכל בית. נערה צרפתייה מנתניה, בת למסעדן ועקרת בית, שעלתה לארץ רק שש שנים קודם לכן. שנה אחר כך והיא בת 18, התחתנה עם האמרגן המבוגר ממנה שלמה צח, אילן מהצמד המפורסם. לזוג נולד בן ראשון והילדה-האם התבגרה באחת. תשע שנים זה החזיק מעמד, עד לגירושים. אחריהם הגיעו נישואים שניים עם שי טוכמאייר, שהתפרקו במלאת להם 12.
הקריירה של אביטל ידעה עליות, מורדות ובעיקר מישורים אינסופיים, שבהם תמיד הייתה זכורה בזכות להיטיה. תמיד חסתה בצלם, הם היו לה מעין תקרת זכוכית משוריינת. בדרך היו ניסיונות באירופה, קדם אירוויזיון, אלבומים מצליחים יותר ופחות. אולי זה הפאתוס. השירה הגדולה, המאסיבית, עם ניחוח זר, סן רמו סטייל, שמנע מאביטל להשתחל לרשימת הווקאליסטיות בנות דורה - עפרה, ירדנה, גלי. תמיד הייתה שם, אבל בצד.
אביטל דווקא אוהבת את המקום שלה, את היציבות. "אני לא באה להתפאר", היא אומרת, "אבל אני יכולה לומר, איפה הן ואיפה אני היום. עד כמה הן עוסקות בקריירה אמיתית? אתה מבין מה אני אומרת? יכול להיות שזה היה דווקא לטובתי שבאתי ממקום אחר. השונה הוא מעניין. כשיש אחד שהוא יוצא דופן, שמים אליו לב יותר.
"בכלל, אני לא מתעסקת עם העבר. כל יום שעובר נמחק. אני עושה דיליט, לשים בסל המחזור ולרוקן היטב. אין לי זמן לזה. אין לי חשק. אלה אנרגיות שאני לא רוצה. אני רוצה להספיק ואם אני אתעסק עם העבר אני אפספס את ההווה והעתיד. אוקיי, עשיתי, לא מעניין. אני רוצה לדעת לאן אני הולכת מפה".
היו טעויות בקריירה?
"מלא, מלא. יש אחד שלא עשה טעויות? אני חושבת שלאורך כל הדרך לא הייתה לי הכוונה נכונה. מבחינת מנהל, אמרגן, משרד, לוגיסטיקה. יחד עם זאת, אני לא מצטערת לרגע, כי נלחמתי על כל תקליט ותקליט. אבל שוב להתעסק בעבר זה תפל בעיני. יש לי כל כך הרבה פרויקטים עתידיים, ואני באמת מוחקת את כל הטעויות".
אף אחת מהן, מדגישה אביטל, לא כוללת את "היכל התהילה", מיזם הריאליטי של ערוץ 24. מין ניסיון קאמבק משותף ל-12 זמרים , "האח הגדול" עם אקסטרה אגו. "רציתי להזכיר לכולם כמה אני זמרת טובה", היא מסבירה, "ואני חושבת שעשיתי את זה מצוין, מבחינת להיות על במה ולהראות את הגדולה שלך. עזוב את הקטעים האישיים, שבהם הייתי משנה כמה דברים".
מה למשל?
"מכיוון שאני אישה מאוד אמיתית וכנה, קשה לי לשחק. לפעמים אתה שוכח שאתה מול מצלמות וכל המדינה, ויש פקשושים. כשיצאתי אמרתי לעצמי, אולי הייתי צריכה להיות יותר מניפולטיבית. אבל אני לא מתחרטת לשנייה. עשיתי את המיטב. זה לא שפתאום שכחו אותי. ברחוב זיהו אותי גם לפני התוכנית וגם אחריה. זה פשוט הזכיר לאנשים שאני מבצעת טובה, ואני גאה בזה".
בעצם הכניסה לתוכנית כזו יש הודאה, "אני כוכבת עבר".
"זה הכל בעיני המתבונן. לא אכפת לי, אני יודעת מה אני שווה. נתנו לי אחלה במה בערוץ 24 ויאללה, תוכיחי את עצמך".
מופע משותף יצא מזה, זה בטוח. לגבי השאר, זה שמתרגם את עצמו לתמלוגים, אביטל מודה שהחץ לא היה מדויק, המטרה פוספסה. "אתה יודע למה? כי זה היה בערוץ נישה. אם זה היה בערוץ 2, זה היה פי אלף יותר היסטרי מ'האח הגדול'. תראה , הציעו לי להשתתף ב'הישרדות סלבס'. מאוד התלבטתי. אמרתי לעצמי, מה, אני ארוץ עכשיו בבגד ים, יגידו 'הציצי של אילנה אביטל רץ ככה מצד לצד'. העדפתי ללכת ולהתמודד בתחרות שירה. אני מאוד תחרותית ויחד עם זאת לא אעשה הכל כדי שיכתבו עלי".
יש גבולות?
"כן. הציעו לי לעשות תפקיד ראשי בסרט גדול אבל זה היה מותנה בעירום. אמרתי 'על גופתי עירום'. אין סיכוי שההורים שלי או הבנים שלי יראו אותי בעירום. מי שיראה אותי בעירום זה רק הגבר שלי. עם כל הפרובוקטיביות, יש גבולות שאני לא חורגת מהם. יכול להיות שזה כי באתי מבית מאוד דתי ומסורתי, פרימיטיבי אפילו".

יכול להיות שבאו עם דרישות התפקיד דווקא אלייך?
"אני בטוחה שכן. בגלל שאני סקסית ויפה ומושכת אש. או-קיי, סו? זה רק חיצונית. יש את הפנים הזה שאני אצטרך להילחם עליו אחר כך. זה הדיסוננס ביני לבין עצמי, בין מה שאנשים רואים לבין מי שאני באמת. בטוחים שאני הכי פרובוקטיבית ואני אעשה כל תפקיד. לא אתן למישהו לחדור לי לפרטיות עד כדי כך. יש גבולות. לא אתן".
לריטה לא היו מציעים לשחק בעירום.
"ברור. למרות שהיא יותר פרובוקטיבית ממני. אני חושבת שזה מה שאתה משדר. אני מאוד גאה במה שעשיתי כי למדתי מה לעשות ומה לא. אני ממשיכה לא לדפוק חשבון לאף אחד, כולם על הזין שלי, סליחה על הביטוי. שיגידו מה שהם רוצים. ההוא אומר שאני פרובוקטיבית? או-קיי. שיגיד. אני מסתכלת ישר לתוך העיניים וגאה".
אמרו עלייך פעם משהו מעליב באמת בהקשר הזה?
"פעם מישהו אמר עלי 'עושה ילדים בני 25'. כשראיתי את אותו בנאדם, שידע ללכלך יפה כי הקנאה וצרות העין אכלו אותו מבפנים, הסתכלתי עליו וריחמתי עליו. אני לא מענישה. אני חס וחלילה לא אומרת שאלוהים מעניש בשבילי, אבל מי שפוגע בי נפגע. ומשום מה יש לי הגנות מטורפות ששומרות עלי. אני אומרת או-קיי, הכל בסדר. פגעת בי? אני לא מתערבת, הכל בידי אלוהים. ויש לי כוחות".