מסמר שיער
חברת נאטורפיל מבטיחה הסרת שיער לצמיתות, ואילו רופאים מומחים אומרים: "אין דבר כזה"
ניר ברזילי
20/05/01
כל זמן שהשיער הוא על הראש הכל בסדר. הבעיה מתחילה כאשר שיער, ובשפע, צומח באזורים אחרים, כמו בחזה ובגב. את התשוקה למראה החלק מנצלות חברות המבטיחות ­ במסע פרסום אגרסיבי ­ "הסרת שיער לצמיתות". זה נשמע מבטיח, לולא עובדה פעוטה: רופאי עור מזהירים ­ אין דבר כזה. נציגיה של חברת נאטורפיל לא נותנים למומחים לבלבל אותם ומפזרים הבטחות מפליגות. ומה היא שיטת הפלא? מורחים ג'ל, מחממים בעזרת אלקטרודות כדי להחדיר את הג'ל לשורשים ולנוונם. בסוף הטיפול תולשים את השיער בשעווה. "זה לא רק אסתטיקה, זה מדע"! מצהירים שליחי נאטורפיל.אחרי 5­7 טיפולים מחכים מספר שבועות וחוזרים על אותו הליך. המחיר נקבע לכל לקוח, ללא תעריף אחיד. בטלפון לא נותנים פרטים, אלא מזמינים לשיחת ייעוץ, שם קובעים את משך הטיפולים הנדרש.לצבי (כל השמות בדויים, השמות המלאים שמורים במערכת), בן 25, הבטיחה יועצת הסניף בת"א שתוך שישה טיפולים ייעלם השיער בגבו ללא תופעות לוואי, אחרת יוחזר כספו, 3,500 שקל. אחרי הטיפול הראשון צצו בגבו פצעים מוגלתיים אך בנאטורפיל אמרו שזה כלום והבטיחו שזה ייעלם בעזרת משחה אנטיביוטית. צבי המשיך בט יפולים, אך שערו נשאר כשהיה, בתוספת פצעים. או אז אמרה לו מנהלת הסניף שאת הכסף מחזירים רק אחרי 40 טיפולים, וגם אז רק %75. את הפצעים על הגב הסבירו ­ ללא בושה ­ ב"נטיה פצעונית". הנטיה הזו נעלמה מספר חודשים אחרי שצבי הפסיק את הטיפולים בנאטורפיל.בחוזה שעליו מחתימה נאטורופיל את לקוחותיה כתוב: "לאחר הטיפול בשעווה קיימת תופעה של פצעונים ו/או תפרחת שנעלמים תוך ימים", אך רוב הלקוחות שעימם דיברנו לא קראו את האותיות הקטנות וסמכו על דברי היועצות בלבד, שלא מזכירות תופעות לוואי. הם גם לא שמו לב לסעיף האומר שכסף יוחזר רק לאחר 40 טיפולים (שיכולים להימשך שלוש שנים, בעלות של עשרות אלפי שקלים). כן לא שמו לב לעובדה שבחוזה "הרחקת שיער לצמיתות" פירושה "עד השלב של שערה פלומתית" וכי החברה מתחייבת "לפעול בהדרגה לדילול ו/או העלמת השיער מעל העור ולא מתחת לעור".גיא, בן 28: "בסניף ת"א הראו תמונה של בחור שעיר כמו גורילה, ואחרי הטיפול תמונה בה נראה כמו שחיין. הם אמרו שאזקק לשישה טיפולים (ו­3,000 שקל) והבטיחו חד משמעית שהטיפול מוריד שיער לצמיתות". כשנגמר לגיא הג'ל אותו התבקש למרוח נדרש לשלם 400 שקל עבור ג'ל חדש, למרות שלטענתו "לא אמרו לי מראש שהמשחה לא כלולה במחיר". כשהשיער המשיך לגדול החל גיא לחשוד ביעילות השיטה ובשיחה עם הקוסמטיקאית היא הודתה בפניו שזה בלוף גדול. "היא אמרה שאם היתה במקומי היתה קמה והולכת. אז קמתי והלכתי ואפילו לא דרשתי את כספי, מרוב שהרגשתי מטומטם ומושפל". ח', עבדה בנאטורפיל כשנתיים ואף הגיעה לתפקיד בכיר בחברה: "מדובר ברמאות, מעולם לא ראיתי מישהו שהטיפול עזר לו. זה כמו טיפול בשעווה רגילה, שמסיר את השיער זמנית בלבד. ללקוחות מראים מכתבי תודה של מטופלים מרוצים כביכול. אני יודעת בוודאות שחלקם מזויפים ונכתבו על ידי עובדי החברה. אם המכתבים לא משכנעים, אנחנו מקשרים את הלקוח עם 'מטופל מרוצה', שהוא למעשה עובד מסניף אחר. גם אני שיחקתי את התפקיד הזה לא פעם". ח' עברה בדיקת פוליגרף לאימות כל טענותיה, ויצאה דוברת אמת. ראיינו עובדים רבים שעבדו בחברה וכולם מאשרים את טענותיה.ס' עבדה כשמונה חודשים כיועצת בחברה: "יחד עם מנהל הסניף כתבנו מכתבי המלצה בדויים. אחר כך היועצות היו מציגות את המכתבים הללו בגאווה". ה', קוסמטיקאית: "מנהל הסניף אמר לי במפורש שאני חייבת ללמוד לשקר. סירבתי ולאחר זמן מה פיטרו אותי. אף אחד בחברה לא מאמין באמת שהשיטה עובדת, כולם יודעים שזה בלוף".
הכשרה מקצועית
בחברה עובדות יועצות וקוסמטיקאיות. עיקר הכנסתן (וגם של מנהלי הסניפים) מעמלות. שיטה זו מעודדת את העובדים לנסות ולהאריך את הטיפול ככל האפשר. כל ההכשרה המקצועית לעובדות מסתכמת בחוברת בשם 'קורס הדרכה מקצועית', הכתובה בשפה פסאודו­רפואית. א', יועצת: "אתה לומד את המונחים הרפואיים מהחוברת ונוכח במספר יעוצים ואז מתחיל לעבוד. השימוש במונחים האלמנטריים עושה רושם עצום על הלקוחות".ד"ר אילן כץ, רופא עור מומחה, בדק את החוברת עבורנו. לדבריו: "אמנם אין בחוברת שום דבר קטסטרופלי, אך היא שטחית ומלאה אי דיוקים. היא אולי בסדר בשביל להקנות ידע כללי להדיוט, אך בשום אופן לא מדובר בחומר רפואי רציני".
הג'ל
בשיחה שקיימנו עם מייסדת החברה לידיה לאופר, שניהלה אותה עד לאחרונה, היא טענה שמאחורי נאטורפיל עומד ענק הקוסמטיקה סוריסה מספרד, ושהשיטה מקובלת בכל העולם. עוד טענה כי את כל הג'ל היא רוכשת מהחברה הספרדית ועל כן מחירו גבוה. עובדים לשעבר אומרים שהחומר מיוצר בישראל בעלות של 40 שקל, למרות שהוא נמכר ב­400 שקל. על פי התווית, היצרן הוא וימטור מראשל"צ, שאת תגובתו לא ניתן היה להשיג.לא התעצלנו ואיתרנו את חברת סוריסה. שוחחנו עם הסמנכ"ל, פיוה שוויאר. וכך הוא אמר: "סוריסה היא יצרנית הציוד והג'ל. החברה בשום אופן לא מבטיחה הסרת שיער לצמיתות, זו לא אמת. ההבטחה היא לעיכוב צמיחת השיער בלבד. לסוריסה אין שום יד באסטרטגיית המכירה של נאטורפיל בישראל. עבדנו עם הגב' לאופר מספר שנים, ולפני למעלה משנה ניתקנו את יחסינו עמה. מאז, סוריסה לא מספקת ללאופר את הג'ל או את חומרי הגלם ואין לה זכיין בישראל שמייצר אותם". אשר למחיר הגבוה של הג'ל, אומר שוויאר: "הג'ל שאנחנו מייצאים עולה כ­10 דולר. אין שום הצדקה למחיר המופקע שציינתם".ח': "בג'ל אין שום דבר מיוחד. כשהוא נגמר, אנחנו משתמשים במשחת אלוורה רג ילה ואף אחד לא שם לב להבדל".ד"ר יהודה אולמן, רופא עור, מומחה לכירורגיה פלסטית, עיין בפרוספקטים של החברה: "זה לא רציני ולא אמין. הם אומרים שהג'ל שלהם מונע אספקת חמצן לתאים של שורש השערה. כנראה שזה ג'ל מאוד חכם, אם הוא יודע לטפל דווקא בתאים מסוימים. איך זה שהוא לא מונע חמצן לתאים אחרים? גם התערובת של משחות טבעיות שהחברה מדברת עליה נראית מפוקפקת. אם הם היו אומרים שגילו חומר מסוים שנקשר דווקא לשערה, והיו נותנים את פרטיו הכימיים, אפשר היה לבדוק את זה. הם טוענים שהשיטה נבחנה במחקר רפואי מבוקר בלי לאשש זאת בפרטים. זה לא רציני".
החומר המסתורי
ח': "כשלקוח לא מרוצה מהטיפול אנחנו טוענים שצריך עוד טיפולים ואם הוא ממשיך לנדנד אנחנו מפנים אותו ללידיה לאופר, בעלת החברה". ד"ר א', שעבד זמן קצר כרופא בחברה: "באחרונה, לידיה הביאה חומר חדש בשביל לקוחות שאינם מרוצים מהתוצאות. היא לא אמרה מה החומר וכששאלתי אותה אם יש לחומר אישור ממשרד הבריאות, היא אמרה שיש אישור שלה. מכך הבנתי שאין לחומר את האישורים הנדרשים". כשביקשנו את תגובתה של לאופר על כך, היא טענה: "אני לא יודעת על מה אתה מדבר, אין שום חומר חדש". מספר ימים אחר כך התברר כי החומר המסתורי סולק מסניפי החברה.
החזרת כספים
ח': "למרות שיש התחייבות להחזיר כספים, למיטב ידיעתי, היחידים שקיבלו את כספם בחזרה הם אלה שפנו לבית משפט. רוב המטופלים לא מחזיקים מעמד שלוש שנים ו­40 טיפולים, מה שעולה עשרות אלפי שקלים. אך גם המעטים שעומדים בכך, החברה לא מחזירה להם את הכסף". ר', בת 37, ביקשה הסרת שיער מפניה. היא שרדה את כל סדרות הטיפולים, השיער נשאר כמובן ומאז אוגוסט 2000 היא רודפת אחרי החברה. "אחרי 40 טיפולים אין שום שינוי במצבי", סיפרה. "החברה דוחה אותי שוב ושוב, שולחת אותי לרופא החברה ואף לרופאים חיצוניים, כדי שאוכיח שאין לי 'בעיה הורמונלית'".עיון קצר בחוזה מראה שגם בסעיף זה החברה מגובה: הלקוח מצהיר שאין לו בעיות הורמונליות ושאם יש לו אז תוצאות הטיפול אינן מובטחות, מה שפותח כמובן פתח להתחמקות מהחזרת הכסף. גם ז', בת 43, סיימה 40 טיפולים להורדת שיער בסנטר: "אין שום שיפור במצבי. את הכסף לא קיבלתי. כשאני פונה לחברה הם מעבירים אותי מאחד לשני, ודוחים אותי בתירוצים שונים. הדרך היחידה להשיג מהם משהו, זה בבית משפט".* * *
החברה: אין אמת בטענות נגדנו
עו"ד יצחק בר תנחום, בא כוח נאטורפיל: אין אמת בטענה שמכתבי ההמלצה מזויפים, אך בשל צנעת הפרט אי אפשר לחשוף את תיקי הלקוחות. הטענה בדבר משחק תפקידים של היועצים משוללת כל יסוד. אין כל חומר שהגב' לאופר הכניסה לחברה ללא אישור משרד הבריאות ולכן לא הופסק שימוש בחומר לא ידוע זה, כטענתכם. הקוסמטיקאיות אינן מתודרכות לשקר, יש לקוחות רבים שסיימו את הטיפול בהצלחה ונמצאים במעקב. הג'ל מיובא מספרד ונארז בארץ מטעמי חיסכון. מחירו נקבע על פי תנאי שוק חופשי. הצלחת הטיפול תלויה גם בגנטיקה, אולם כאשר זה מצליח, הסרת השיער הינה לצמיתות. נאטורפיל מחזירה כספים למי שעבר 40 טיפולים.ד"ר משה אלגואטי, רופא כללי, רופא החברה בנאטורפיל: "השיטה הזו יעילה וטובה לאלה שהיא מתאימה להם, ואנחנו משתדלים לעשות סלקציה קפדנית לפני תחילת הטיפול. כמו בכל דבר ברפואה, אין פה 100 אחוזי הצלחה. מי שפועל לפי ההוראות ומורח את הג'ל משיג תוצאות יפות".לידיה לאופר, מייסדת והמנהלת לשעבר, מכרה בינתיים את חלקה ל"אישיות שאינה מעוניינת להיחשף" אך עדיין רשומה ברשם החברות כבעלי החברה. לדבריה: "כל הטענות מצוצות מהאצבע. דבר מ הנאמר בכתבה אינו אמת. השיטה יעילה ומגובה במחקרים". ביקשנו מלאופר שתפנה אותנו לרופא מטעמה שסבור שהשיטה אכן עובדת. תשובתה: "לא אטריח אף רופא בשביל זה. רופא שאומר שהשיטה אינה עובדת לא יודע על מה הוא מדבר".שלמה שי, אחד מזכייני החברה, טוען גם הוא שמכר את חלקו בחברה. כמו לאופר, גם הוא מסרב באופן תמוהה לגלות מיהו הבעלים החדשים של החברה.