 | |  | ברבי אאוט |  |
|  |  | אייל B() בן משה הוא האיש שמאחורי "התוכנית עם הבובות" |  |
|  |  | |  |  | ביום שני הקרוב 21:30, YTV() תעלה העונה השנייה המיוחלת של "התוכנית עם הבובות", תוכנית השוליים החתרנית ביותר שמשודרת היום על המסך. התוכנית, מבית מדרשו של אייל B, יוצר הקומיקס "מאנץ'" ב"פרפר לילה" של טל ברמן, שילבה בעונתה הראשונה טוקשואו קצר בהנחיית בובהפרה, סיטקום בהמשכים בכיכוב בובות אנושיות מסטוליות, וראיון הזוי של הסטנדאפיסט דודי כהן עם סלבריטאים מדרגה ז', שבסיומם נהג לשפוך על עצמו רוטב פיצה. זו הייתה חצי שעה מטורפת שבעטה בכל מה שזז, ובשל כך צברה לה מאגר של צופים קבועים. לא רבים, אבל עקביים ואדוקים.לעונה החדשה של "התוכנית עם הבובות" יבואו כבר אנשים מהוגנים, שאהבו את התוכנית ההזויה וחשקה נפשם לשתף פעולה עם יוצריה. מפתיע לגלות שבעונה השנייה יתארחו, בין השאר, גם חברת הכנסת נעמי בלומנטל, מיכל ינאי ובר רפאלי. אייל B: "קודם כל הצילומים ייערכו אולפן מסודר, ולא במחסן של אבא שלי כמו בעונה הקודמת. תחשוב, הרי מי היה בא לתוכנית, איזה סלבריטי יגיע למחסן של אבא שלי?". |  |  |  |  |
|  |  |  |  | דנה ברגר הזמינה עטיפה
|  |  |  |  | YTV, הערוץ שיועד בראש ובראשונה לנוער ולצעירים והיה אמור לספק להם מקום מפלט מהזבלונים המתנשאים והמזלזלים ששודרו בערוצים המרכזיים, רכש בזמנו פיגורות כמיכל ינאי, יעל בר זוהר, גיל ססובר ואיתי שגב, סביבם היה אמור להיבנות לוח המשדרים של הערוץ. אבל זה לא עבד. התוכניות של הסופרסטארים התגלו כפלופים אחד אחד, ובסופו של דבר, VTY הגשים את עצמו בצורה של זוועתון, בוודאי לעומת מה שקורה בערוץ המתחרה אצל הכבלים הדיגטלים, "ביפ". מכל ההבטחות לתוכניות המקור, נותרו משהו כמו 19 תוכניות קליפים (דוגמת "טופ 20", "טופ מיוזיק", "טוטאל מיוזיק"), לצד Y" בלילה" תוכנית הייעוץ עם מורן אייזנשטיין, איגי וקסמן, שירי בן ארי, רפיק קמחי, אריק משעלי וליאון רוזנברג שהפאתטיות שלה מזכירה רק את התירוצים של מפלגת העבודה להישאר בממשלה. בין לבין יש שם מיחזור אינסופי של שידורים חוזרים של "החבובות", "עלי ג'י", ויש סדרות לא משמעותיות כמו "פארסקייפ" ו"כרומוזום X". ויש את "התוכנית עם הבובות". עד היום משמשת "התוכנית עם הבובות" כעלה התאנה של VTY ההולך ומידרדר, עליה מנצח אייל B (בן משה), יוצרמפיקאנימטור בן 27 מכפר סבא, המוכר בתעשייה המקומית כבר כעשר שנים, אז היה אחראי לחוברת הקומיקס המחתרתית "סטיות של פינגווינים". הוא עשה בין השאר עטיפות לדיסקים כמו של שב"ק ס', ואת קליפ האנימציה "בומביי" לדנה ברגר, אבל את הפריצה שלו לתודעה הרחבה יותר הוא עשה כאמור ב"פרפר לילה", תוכנית הלילה של טל ברמן ברשת, שם יצר את הפינה "מאנץ'", ממנה זכורים בעיקר הדרדסטלנים.בזמני התקפות קשות על YTV, אייל B דווקא מגונן עליו: "אני לא מאשים את הערוץ, כי הוא נשאר בלי תקציב. אם יהיה יותר תקציב, גם יהיו יותר תכנים. זה לא שיושבים שם אנשים על משכורות ענק ודופקים קליפים וחושבים איך לדפוק את הנוער. זה ממש לא ככה. המקום ממש מצטמצם מחודש לחודש, וכמעט שלא נשארו שם עובדים, אין להם כסף".חשבת לקום וללכת?"זה לא תלוי רק בנו. יש עוד גורמים. יש בעיה, כרגע המקום היחידי שנחשב מבחינה טלוויזיונית, זה ערוץ .2 והבעיה בערוץ ,2 שהוא לא מתעניין בדברים חדשים מבחוץ".ומה לגבי הכבלים?"יכול להיות, אבל אני חושב שאנחנו די מיעוט שאוהב את החומר הזה. הערוצים האלה נורא מנסים קהל, רייטינג, כמה שיותר. הם לא יעשו את זה עם תוכנית כמו שלנו, שהיא אלטרנטיבית אחרי הכל".אבל תמיד אפשר לשבץ אותה בלייטנייט. היא הרי מאוד זולה יחסית להפקה, והוכח שיש לה גרעין צופים מאוד קבוע ויציב."אני יודע. זה גם עניין של חינוך, של איך אתה מחנך את הקהל. אם אתה שם להם תוכנית כזאת, הם ילמדו לאהוב אותה, אבל אין שום דבר כזה. אנשים לא יודעים בכלל שיש אופציה כזו". |  |  |  |  |
|  |  |  |  | מצ"ח פתחה בחקירה
|  |  |  |  | את הקרדיט על היצירה של "התוכנית של הבובות" נותן אייל B ל"מאנץ'" שעשה אצל טל ברמן: "אחרי שעשיתי את הפינה ב'פרפר לילה', איכשהו נשאר לכולם טעם של עוד. כבר אז באתי עם הרעיון לעשות מין מערכונים עם בובות, גם כדי לתת לזה טאץ' יותר מיוחד בובות למבוגרים וגם לחסוך. באותו זמן חשבתי שזה חיסכון שלא צריך לעשות ימי צילום בחוץ, ולשלם פחות לשחקניםכוכבים. חשבתי שאין בעיה אתה שם בובה על היד וזה עובד. רק כשנכנסנו לתהליך של העבודה, הבנתי כמה טעיתי. משם גלגלתי את הרעיון, ובסוף זה הגיע ל VTY, כי בערוץ 2 לא הצלחתי לעניין מישהו".אז בעצם הגעת לשם מחוסר ברירה?VTY" לא הייתה חוסר ברירה, כי בשעתו זה היה נראה דבר מדהים, ערוץ נוער, ולעשות את התכנים שאני רוצה. לכל דבר יש פלוסים ומינוסים. ערוץ 2 מצד אחד זה ערוץ 2 כולם רואים את זה, אבל מצד שני כמות הצנזורה וכמות האנשים שיושבים לך על הראש היא אסטרונומית, זה נורא קשה להתבטא. ב VTY פשוט נתנו לנו מצלמה ואמרו 'קדימה'".אמו של אייל נפטרה לפני כשש שנים, אביו ואחיו הקטן חיים בניו זילנד, והוא חי כאן עם אחיו נמרוד, גם הוא חבר בצוות התוכני ת.ממתי קיים ה B?"מתקופת 'סטיות של פינגווינים'. הייתה בעיה עם הצבא, אסור היה לי לעבוד בעוד עבודה והיה אסור שידעו את השם המלא שלי. עמדתי למשפט בצה"ל בגלל 'סטיות של פינגווינים', כי היה איזה כתב אחד שרשם את השם המלא שלי ובסוגריים חייל. זה הספיק לצה"ל. הורידו עליי מצ"ח מהתובע הכללי של צה"ל, האשימו אותי בהמרדה, בהסתה, בהתנהגות שאינה הולמת חייל, בעבודה מחוץ לשעות הצבא ובעוד איזה משהו. למזלי, היה לי מפקד שהיה בתפקיד מאוד בכיר שחיבב אותי, ואמר להם שישפטו אותי ביחידה, וקיבלתי שבעה ימי מחבוש על תנאי. זה היה מפחיד, הם היו ממש רציניים".למה דווקא קומיקס?"זה התחיל ממש ממש מילדות. יש לי ציורים שציירתי כשהייתי בן .3 קומיקס תמיד אהבתי, למרות שלא היה לי, גם לא היה אז כל כך מאיפה להשיג בארץ. הקומיקס היחיד שהכרתי היה דודו גבע וכאלה. ואז כשנתקלתי בקומיקס, זה התחיל להתקדם הרבה יותר מהר. התחלתי בתור קומיקסאי, כשעשיתי את 'סטיות של פינגווינים'. אז עברתי קצת לאנימציה, וממש לפני העונה החדשה של טל ברמן חזרתי מחו"ל, ואיכשהו בא לי רעיון לעשות פינה של אנימציה. עשיתי מין פיילוט קצר והראית י להם, והם ממש נדלקו על זה. זה דווקא לא היה מצחיק היסטרי."זו מדיה שהיא נורא כיפית, אני יכול להגדיר את עצמי כסולואיסט. בקומיקס אתה יושב לבד בחדר, גם כותב וגם מביים וגם יש לך את כל הכלים שאתה צריך. אתה לא נעזר בשום דבר ואתה לא נתקל בשום מכשולים. אתה פשוט יושב ומצייר את מה שאתה רוצה. זה גם מאוד ויזואלי, וזה ממש שלב הביניים בין ספרות לקולנוע, ככה אני רואה את זה. זה קולנועי, אבל זה על דף".מה חושבים עליך כשאתה משחק עם בובות?"אני זוכר שהלכנו לכל מיני חנויות כאלה כדי להלביש את הבובות, וקיבלתי תגובות כמו 'בוא'נה, בן כמה אתה? מה אתה מתעסק עם בובות? לך תעבוד'. גם לי זה קשה, אתה חייב להבין כמה זה קשה לבנאדם שמתפרנס מבובות אבל הוא לא באמת מתפרנס. אני אומר 'כאילו מה, אני מפגר?'. אם הייתה לי בוכטה של כסף בבנק אז הייתי אומר 'אננה לכם', אבל אין לי. תשמע, אני לא אגיד שלא ניסיתי לעבוד בדברים יבשים. עבדתי במשרדי פרסום, עשיתי אריזות גרפיות, דברים כאלה. זה הרבה יותר משפיל אותי מאשר לשחק עם בובות, כי אין לי הנאה מזה. אני מעדיף לחיות בדלות יחסית וליהנות מהחיים, מאשר לעשות בוכטה של כסף שגם ככה תשמש אותי כדי לעלות ברמת החיים, אבל זה לא שהכסף הזה יעניק לי איזשהו אושר".כמה אחוזים מהזמן שאתה יוצר, אתה מסטול?הוא צוחק. "תהיה בהלם, אבל אני לא. אני לא אגיד שאנחנו לא מעשנים, אבל אני יכול להגיד לך שהרבה אנשים באו אליי הביתה, או אנשים שבאו לפגוש אותי, ממש התאכזבו. לא רק בזה, בכלל. יש לי בית יחסית בורגני, לא בית סטלות, ואין לי ראסטות ואני לא מסתובב כל היום ומחפש באנגים. אני לא אגיד שאני לא מזדהה עם כל הקו הזה של הסטלנים, הייתי בוחר בהם מאשר בכל קבוצה אחרת בארץ. אבל כדי לעשות ולעבוד בכמות שאני עובד אתה לא יכול להיות מסטול. אני גם אגיד לך משהו מהעולם של המוזיקה: כולם בטוחים שמי שעושה מוזיקה הוא סטלן לגמרי, אבל כשאתה עושה מוזיקה, אתה לא יכול. יש לעשן ולשתות בחבר'ה, או בישיבות כתיבה, או כשנפגשים בערב. אבל לא ממש בעבודה, כי זה משגע אותך ואתה לא יכול להיות מרוכז, ובעבודה אתה חייב להיות מאוד שארפ. אתה לא יכול לעשות דברים כאלה כשאתה מסטול". |  |  |  |  |
|  |  |  |  | קיפי יילך לקב"ן
|  |  |  |  | בעונה השנייה, דודי כהן ימשיך לשפוך על עצמו רוטב פיצה בסוף כל ראיון?"כן. אין לזה ממש הסבר מוגדר, זו מין בדיחה חוזרת".כמו ההקאות של פואז ב"זו ארצנו"."משהו כזה. יש לנו העונה גם צילומי חוץ, הפעם קצת יותר מתוחכמים. דודי כהן יוצא כל פעם בתור דמות אחרת, כל הצוות משתף איתו פעולה, ואנחנו שמים את הדמויות האלה במקום האחרון שהיית מצפה לראות אותן. יש לו דמות של רב דתי בסגנון הרב גפני מ'תחת גפנו', ולקחנו אותו למשל למצעד האהבה. יש לו דמות של כוכב רוק כבד כמו מרילין מנסון, שלקחנו אותו למשל למוזאון. ויש דמות שלישית של כוכב פורנו, שלקחנו אותו לבית ספר הישן שלו, למורה האמיתית של דודי, שתראה מה יצא ממנו, והוא אומר לתלמידים שכדאי להם להפסיק ללמוד וללכת לפורנו".קיבלתם מכות?"היינו קרובים לזה פעם, שממש הרגשנו שזה הולך להיות אלים. יש לנו גם קטעי אנימציה, שזה חוזר לסגנון של 'מאנץ''. יש לנו את הדרדסטלנים, יש את נרקו (מרקו הנרקומן, אייטם שרץ חזק מאוד באינטרנט, ז.י), יש את פינוקיו, שהוא גזען, יש את קיפי שהולך לקב"ן, יש דמות שנקראת 'גנג'המן', שזה מין גיבורעל שעובד על גנג'ה. כל העונה הזו היא ממש מושקעת".חלק ממתיחת הפנים היה שינוי שם התוכנית ל"מיסטר מותק". אייל B מסביר ששינוי השם נעשה כי "היו יותר מדיי התנגשויות. קודם כל יש את 'החבובות' שמוקרנת שם בטירוף, ויש גם את 'החבובות בלילה'. אז זה יותר מדיי 'בובות', וזה לא מספיק בולט. הדבר השני הוא שקיבלנו יותר מדיי תגובות שזה נשמע שם לילדים. אבל מה שהכי חשוב זה שבתוכנית החדשה לא נשארו בובות, רק אחת. עשינו קבוצות ביקורת ודווקא הקטע עם הבובות לא עבד."עם הבובות זה היה מין מונטי פייתון כזה, שם באמת התפרענו אבל זה לא עבד. אני יכול להבין למה, כי זה היה מאוד לואוטק, ואנשים שהם לא מנסים לדלות את ההומור מתוך הוויז'ואל, אלא רוצים שיעמיקו להם וזה עוד משהו שהם קיבלו בחינוך של ערוץ 2 אז לא מעניין אותם. הם רואים שתי בובות ומאבדים את תשומת הלב אחרי 20 שניות. בקבוצות ביקורת ראינו שהבובות לא קיבלו ניקוד בכלל, אנשים פשוט שכחו אותן".בצוות התוכנית, מלבד אייל, היוצר והאנימטור הראשי, ואחיו נמרוד, ששותף לכתיבה ועושה את מרבית הקולות, חברים גם אותו דודי כהן, גם הוא לוקח חלק בכתיבה, פיקו גילעם והילי צרפתי האנימט ורים והמעצבים, ועודד מופרדי שאחראי על הצד הטכני ועל העריכה.אייל, לא מושך אותך לעבור לפרונט, להיות מול המצלמה?"לא. אני לא יודע בדיוק למה, לא חשבתי על זה. נראה לי שאני פשוט נורא ביישן. לפעמים אני מסתכל על עצמי מהצד כשאנחנו מצלמים בחוץ, ואני פשוט נראה כמו ילד קטן ומפגר. דודי עושה את כל השטויות שלו, ואני יושב בצד וצוחק כמו ילד". |  |  |  |  |
|  |  |  |  | הבובות יעשו קפיצה
|  |  |  |  | כשערוץ 10 היה רגע לפני עלייה לאוויר, שוב פותחו ציפיות ונוצרו תקוות לשיפור במצב הרעוע של היצירה הישראלית. אבל שילוב של לוח משדרים שלא היה כפי שהובטח, קמפיין החדרה אומלל וכושל, ו"המצב" הכללי, הביא לסתימת הגולל גם על האופציה הזו, והביא את קברניטי הזכיינית ישראל 10 לעשות רהארגון בלוח המשדרים כדי לחסוך עלויות ולחכות למיזוג עם זכיינית אחרת. בין התוכניות שעפו הייתה גם תוכנית המערכונים "עם ישראל לייב", בה היה חבר דודי כהן, ולאייל B הייתה בה פינת אנימציה.היום "יס" נמצאת בתקופה רעה של הפסדים, ערוץ 10 מפרפר ומשמיע חרחורי גסיסה, חברות הכבלים מתמזגות, וערוצים 1 ו2 מזמן הפכו לסוג של NNC, וממילא כפי שציין אייל B מראש אינם פתוחים במיוחד לרעיונות חדשים. פועל יוצא מכך הוא שההשקעה בתוכניות המקור הולכת וקטנה.כשאתה רואה את כל מה שקורה בענף, אתה עדיין רואה עתיד בטלוויזיה? "אה... לא. תשמע, אנחנו עשינו עונה. העונה הקרובה זו עונה שבאמת הושקע בה מעל ומעבר. מראש עשינו מין חוזה לא כתוב שאומר: 'אתם תעזבו אותנו בשקט, אנחנו נעלה כשיגיע הזמן, ואנחנו לא מעלים תוכנית שמבחינתנו היא ל א מאה אחוז'. אנשים שראו את העונה הקודמת של 'התוכנית עם הבובות' ויראו את זאת לא יאמינו. זו קפיצה של מאה רמות. עשינו את זה כדי שזה ייצור הדים וכדי שיהיה לאן להמשיך".אתה מתפרנס מהעבודה שלך כאן, או שאתה עושה עוד חלטורות, או שזו החלטורה?"לפני חודשיים הייתי במצב שעבדתי על שתי תוכניות טלוויזיה אחת לישראל 10 ואחת ל VTY, שבה אני היוצר והמפיק והאנימטור הראשי ועוד הייתי צריך לקחת עבודות מבחוץ כדי להתפרנס. תבין באיזה מצב חרא הייתי. הייתי עובד משמונה בבוקר עד 23:00 בלילה, והייתי חוזר הביתה ולוקח עוד עבודות. עכשיו לפחות העבודה בערוץ 10 ירדה, אני כבר לא עובד שם".אתה מאלה שעוד חייבים להם כסף?"כן, אבל זה בסדר, יש פריסת תשלומים מסוימת וזה עדיף מכלום. גם ב'התוכנית עם הבובות' אנחנו כבר בשלבי סיום, אז הזמן שלי פחות לחוץ. אבל אתה נמצא במצב שאתה אומר לעצמך 'מה אני עושה פה?'".מה אתה עושה פה?"לא יודע. בחו"ל אמנם יש פתיחות לקומיקס, אבל אני מדבר בשפה הזו. ההומור שלי הוא מאוד ישראלי, אני לא עושה גיבוריעל ואני לא עושה פוליטיקה אמריקאית. מה שאני עושה זה פה. קשה לי להאמין שאמצא את עצמי שם באותו מעמד שיש לי פה. תראה, אין לי בעיה להרוויח כסף. הבעיה היא להרוויח כסף ממה שאני אוהב לעשות. אני עושה המון דברים: עטיפות לדיסקים, עבודות גרפיקה, אתרי אינטרנט... אין לי בעיה להתפרנס. הבעיה שלי היא לעשות את מה שאני אוהב לעשות ואת מה שאני חושב שהוא חשוב לעשות. אני ממש חושב שזה חשוב שתהיה פה תרבות אלטרנטיבית, אחרת מה יהיה פה? יהיה את ערוץ 2 שיעבוד כמו מכונה וייצר להיטים בדיוק כמו 'הד ארצי', ולא יהיה פה שום דבר. וזה עצוב".זה עצוב גם כי יש יותר מדיי שמחה לאיד לא מובנת מהנפילה של ערוץ ,10 שלפחות בתאוריה היה אמור לייצר סוג של תרבות אלטרנטיבית, אם כי בפועל נוצר שם משהו דומה מדיי לערוץ 2."היה שם משהו מאוד מוזר, אני חייב לציין. אני לא יכול להאשים את הלוח שידורים שלו, כי הוא באמת לא היה כזה גרוע, היו שם כמה תוכניות באמת טובות. הוא לא היה גרוע ברמה שהשיקופית של ערוץ 1 מנצחת אותו ברייטינג. זה נורא מוזר. בוא נגיד ככה, כולם יודעים שהוא ערוץ מחורבן, אבל אף אחד לא עשה את המאמץ לראות אם הוא באמת מחורבן". |  |  |  |  |
|
|  | |