דור עירום
חוף דור הסכים להקצות שטח מוכרז (ומוסתר) לבילוי בעירום
עדי עוז
25/04/02
בואו נשחק משחק אסוציאציות קצרצר: "נודיסטים". מה זה מזכיר לכם? שדיים גדולים ושזופים? מין חופשי? חילופי זוגות? אורגיות פרועות על שפת הים?צר לי לבשר לכם, אבל כל התשובות אינן נכונות. גם השאלה לא כל כך מדויקת: היום כבר לא אומרים "נודיסטים" ­ הביטוי המקובל בקרב אנשי העירום הוא "נטוריזם" Nature(, כן?), והוא מתאר "עירום חברתי". כאמור, סקס לא תמצאו שם. "נטוריזם זה מפגש של אנשים בעירום, בלי פעילות מינית ובלי קונוטציות מיניות", מסביר טוביה רוזמן, בן ,65 מנהל החברה הנטוריסטית הישראלית.בימים שבהם אפילו ערוץ הילדים נוטף סקס, והשתתפות בחילופי זוגות נראית מקובלת מתמיד, המחשבה על אוסף של אנשים מבוגרים ועירומים שמתנהגים זה עם זה בבתוליות אפלטונית נראית לא אמינה לחלוטין. אך מסתבר שגם במאה ה­21 עדיין קיימות סביבנו שאריות של תום.רוזמן, תושב ירושלים, הוא גמלאי שעד לא מזמן היה מנהל דיור מוגן למבוגרים בעירו. עם שלושה ילדים ושישה נכדים, הוא גילה את נפלאות הנטוריזם לפני למעלה מ­20 שנה, כשביקר עם אשתו בחוף נואיבה וביחד חברו לקבוצה נטוריסטית על החוף.המפגשים הנטוריסטים מתקיימים ב חופים פתוחים במרכז הארץ ו"יש חוף מסודר בקלי"ה (ים המלח)", מספר רוזמן, "ובשנה שעברה פתחנו מקום נוסף בחוף גופרה בכנרת. חוץ מזה, יש מקומות פרטיים נוספים: יש מקום עם בריכה וג'קוזי וסאונה, ששם עשינו פעילות במוצאי שבתות בחורף".באתר האינטרנט של החברה li.gro.msirutan.www() מספרים בגאווה ש"חוף דור (טנטורה) הוא החוף הנודיסטי הישראלי הראשון בים התיכון. החל מה­13.4.02 החוף יהיה פתוח לנטוריסטים כל ימות השבוע". האמירה הזאת, מסתבר, מבטאת יותר שאיפות לב של הנטוריסטים שעייפו מהמציצנים והמטרידים שצבאו עליהם בחופים הפתוחים, ופחות את המציאות."טרום עונת הרחצה", מבהיר מנהל חוף דור, אילן בנדת, "נערך מפגש של החברה הנטוריסטית, שהיה מתוחם וסגור על­ידי מסך. בעתיד נשקול קיום מפגשים נוספים".רוזמן: "היה מפגש אחד (שבוע לאחר חול המועד פסח), וסוכם שבעקבות המפגש תיבחן אפשרות להמשך. אנחנו בחברה ממשיכים לחפש אתרים אחרים שבהם יאפשרו לנו להופיע בצורה מסודרת. אנחנו לא רוצים לפגוע באף אחד ולכפות את העירום שלנו. בטנטורה יש מחיצה מסודרת עם שלט שאומר שמעבר למחיצה השיזוף והרחצה בעירום. בחוף בית ינאי היינ ו במקום פתוח ובאו כל הזמן מציצים ומקניטים, והשאיפה שלנו היא להימצא במקום מסוגר ומסודר". בשבת הקרובה, כך על­פי התא הקולי של החברה, יתקיים מפגש נוסף בחוף.
והיא שעמדה? (אין מתח מיני)
לפני שאתם מורידים תחתונים וגרביים, בטח תחשבו מייד על המתח המיני האדיר שעומד (תרתי משמע) בפני הנטוריסטים. אז יש לנו הפתעה עבורכם: "מתח מיני לא קיים כלל," טוען רוזמן, ומסביר: "המתח המיני קיים בדמיון, וכשאתה רואה הכל לפניך, הדמיון לא עובד. הלבוש מעורר, כי הוא מפעיל את הדמיון, כשהכל חשוף לפניך ואתה גם כן נמצא בעירום ­ אין מתח מיני. השאלה הנפוצה ביותר היא 'מה קורה אם פתאום נעמד לגבר?'. התשובה היא: או שהוא מסתובב על הבטן או שלא שמים לב בכלל. אף אחד לא מתרגש מזה, והאמת היא שזה מצב חריג מאוד".גיורא, בן ,48 עוסק בהיי­טק (אנחנו זוכים לשמו הפרטי בלבד ­ דיסקרטיות היא אחת מאבני היסוד של הנטוריזם), הוא אחד ממייסדי החברה הישראלית לנטוריזם ואחראי האינטנרנט בה. גם הוא דוחה בתוקף כל קישור מיני. "אנחנו לא עוסקים בחילופי זוגות ולא במין", הוא מצהיר, "ולא מעניין אותי אם יש למישהו בטן גדולה או קטנה. יש אצלנו מישהי כרותת שד, וזה לא מעניין אף אחד. עובדה שהיא מגיעה, וכל הכבוד לה על האומץ. יש גבר נכה שחסרה לו רגל. זה מתקבל באופן טבעי. גבר שיש לו גדול או גבר שיש לו קטן ­ אף אחד לא בודק את המימדים".ואיך מתנהגים זוגות שבאים למפגשים?רוזמן: "להתחבק ולהתנשק כמפגש של חמימות זה בסדר. אם אנשים יתמזמזו לפני כולם, אז יעירו להם. אם הם היו לבושים, אני לא חושב שהיו מעירים להם. זה מפגש חברתי נעים וחם. אנחנו נפגשים פעם בשבועיים­שלושה, ומתחבקים לפעמים, אבל לא בקונוטציה מינית. זה הכל בראש. אם אין לך כוונה מינית, אז גם החיבוק לא יהיה מיני. אם יש כוונה מינית, אז גם כשתהיה לבוש החיבוק יהיה שונה".טוב, אז מאחר שהאופציה המינית נפסלה, ציפיתי לשמוע הסברים אידיאולוגיים נלהבים ומלאי פאתוס, שמסבירים את הרצון להתערטל בפומבי. באתר האינטרנט של החברה הישראלית לנטוריזם מופיע ההסבר הבא: "התנועה הנטוריסטית מגלמת בתוכה שאיפתם של אנשים להיות קרובים לטבע עצמו... החוויה הנטוריסטית מובילה את האדם לחיים פשוטים ומשוחררים מלחצים, שהחברה הטכנולוגית והמודרנית כופה עלינו. הנטוריזם בעיקרו, בנוסף לקירבה ולהתמזגות עם הטבע, דוגל בחיים מותאמים לעקרונות של ההוויה הדמוקרטית. המהות הנטוריסטית משמעותה, בין היתר, סובלנות וסבלנות, תחושת אחווה בין בני אדם, מתן כבוד לזולת... קבלת ה'עצמי' וקבלת האחרים כפי שהם. הנטוריזם שולל את הלבוש כביטוי להבדלי מעמדות, עיסוקים, סטטוס חברתי וכו'...". אכן, הסבר אידאולוגי נרחב, אבל שיחה עם מייסדי החברה הישראלית לנטוריזם מציגה את הדברים באופן פשוט הרבה יותר. המילה הדומיננטית היא: "כיף".רוזמן, מה העיקרון העומד מאחורי ההתערטלות הפומבית?"כיף. זה מאוד מאוד נחמד. בקבוצה בעירום הנושא המיני יורד. המפגש הוא מפגש חברתי בין אנשים, מפגש יותר פתוח וחופשי בו מקבלים את האדם כמו שהוא, בלי הבדל דת, גזע, מין ואופי. זו חברה פתוחה לכל האנשים מכל המינים והגילאים, והמפגש בעירום יוצר נעימות".יש עקרונות נוספים?"אין אצלנו סמים, אנחנו מנסים להקפיד על כך שלא יעשנו סיגריות ואנחנו שומרים על הסביבה. יש כאלה שלוקחים את זה יותר לעומק ויש כאלה שפחות. יש אנשים שמשנים התנהגות אישית וחברתית ­ מפסיקים לעשן, וכדומה ­ אבל כל אחד נוהג על­פי דרכו. זה לא משהו שאנחנו מכוונים או מושכים אליו. מבחינתנו, הרעיון זה המפגש החברתי הנעים של הביחד".אז במה העירום תורם?"העירום נותן את הפתיחות היותר גדולה מאשר כשאדם לבוש עם עניבה. אין מתחים חברתיים. צריך לחוות את זה כ די להרגיש את זה. אני אתן לך דוגמה: לעיתים אנחנו נפגשים גם בלבוש. היתה אסיפה והרוחות התלהטו, ואני אמרתי: 'לו היינו עירומים, לא היינו מגיעים להתלהטות היצרים הזו'. כי זה סוג של שלווה, רגיעה ונעימות. זה שקט חברתי מאוד נעים, ואי אפשר להבין את זה עד שלא חווים זאת. אנחנו באים מתוך צורך חברתי להיות ביחד".גיורא, מה מושך אותך בנטוריזם?"החופש לשבת על חוף הים בטבע. מי צריך את הבגד­ים הזה? לא צריך אותו. המטרה שלי היא לא להיות חשפן, אלא לפעול בצנעה. אני תמיד נכנס רחוק מאנשים, שלא יראו אותי. המטרה היא לא לעמוד בחשיפה מול כולם. בשנה שעברה היינו בבית ינאי ­ יש שם המון אנשים שעוברים ושבים, כל מי שרוצה לראות אנשים עירומים עובר שם. זה לא כל כך מצא חן בעיניי, אבל זאת היתה ברירת מחדל".ומה האידיאולוגיה מאחורי המעשה הזה?"אני לא רואה בזה אידיאולוגיה, זה חלק מהכיף. אני נוסע לפחות פעם בחודש לחו"ל, וכל פעם בערב אני הולך לאיזה בריכה. ובכל בריכה מכובדת ויפה יש חלק לבוש וחלק ללא בגדים. בגד ים עשוי מחומרים סינטטיים, ובחום גבוה הוא נגמר, כך שבכל אירופה נכנסים לסאונה ללא בגדים וגם לבריכות הצ מודות לסאונה נכנסים ללא בגדים".אז מה בעצם עושים אנשים עירומים ביחד?גיורא: "יושבים ומשוחחים, לעיתים משחקי חברה, פינג פונג, אך בעיקר כל מיני שיחות על עבודה, אתרים נטוריסטים בעולם ועד ריכולים".
פשוט להתפשט (הגוף לא רלוונטי)
למפגשים הנטוריסטים מגיעים רווקים/ות, זוגות ואף משפחות על ילדיהם. יש אנשים שהמחשבה לראות את הוריהם מתרוצצים בעירום מלא על שפת הים מעוררת בהם חלחלה וצמרמורת. לנטוריסטים אין מראה טבעי מזה. באתר האינטרנט אף מציינים, כי "ילדים שנצפו בסביבה נטוריסטית, התגלו בדרך כלל כילדים נינוחים, שמחים וטבעיים"."משפחתי באה איתי למפגשים", מספר ישראל, בן ,49 תושב חדרה, מנהל חשבונות ואב לארבעה. גם הוא בין מייסדי החברה הנטוריסטית. "עד לפני שנה הלכנו עם שני הבנים. הבנות הגדולות (בנות +20) לא באות איתנו. יש לי ילד נוסף בגיל ההתבגרות והוא עדיין לא לגמרי פתוח וילד נוסף בגיל שש, שגם כיום עדיין מגיע איתנו לפעילויות. אנחנו לא מכריחים. מי שלא רוצה, לא מגיע. בשביל להיות פתוח לנטוריזם, החינוך צריך להיות מקטנות. בחו"ל כשהילדים קטנים הם באים לפעילויות, ואני התחלתי לקחת את ילדיי למפגשים רק כשזה נהיה ממוסד יותר, בשנים האחרונות. כך שכיום אני לוקח איתי לפעילויות רק את הילד הקטן ואת אשתי".לעומת ישראל, אצל משפחת רוזמן כולם משוחררים מעכבות: "אנחנו מתנהגים כמו כל משפחה אחרת שהולכת לים. הילדים עירומים בלי בעיות. לפני 20 שנה הבאתי את הילדים שלי לנואיבה, ולפני שאנחנו התפשטנו הם התפשטו".וזה לא מביך אותם לראות את הוריהם עירומים?"לא. אצלי בבית היינו מסתובבים עירומים לפני הילדים. זה תהליך של פתיחות, זה תלוי בחינוך בבית".חשוב להדגיש: עבור החבר'ה הנטוריסטים אין דבר כזה "להתפשט". המושג התחליפי מדבר על "עירום חברתי". אם אתם בכל זאת מתעקשים, אתם יכולים בשקט "להסיר את הבגדים".עבור האדם הממוצע, זה שמתפשט רק כשהוא מתקלח, מחליף בגדים או מתנה אהבים, הסרת הבגדים בפרהסיה היא עניין לא פשוט, במיוחד בעולם ששוטף את המוח עם סטנדרטים שלקוחים הישר ממסלולי תצוגות האופנה במילאנו. הגיזרה צריכה להיות כמו של דוגמנית, והריבועים בבטן שואפים לרמת אלי האנה.אולם אנשי העירום החברתי בשלהם. "חלק מהאנשים שמגיעים אלינו הם אנשים שבקנה מידה חברתי רגיל הם לא חתיכים או חתיכות", אומר רוזמן, "אבל אף אחד לא שם לב אם יש לך גוף טוב או לא".ואיך אנשים מצליחים לשבור את המחסומים הנפשיים שלהם ביחס לגופם?"יש באמת אנשים שעוברים תהליך קשה יותר בשביל לבוא ולהתפשט, אבל יש גם סקרנות. אנשים שומעים עלינו ב עיקר מהאינטרנט, והסקרנות היא שמביאה אנשים. הסיכון הוא קטן, ואני חושב שהסקרנות עוזרת לאנשים לשבור את המחסומים שלהם. יש גם אנשים שבאים מתוך פנטזיות מיניות, אבל כשהם באים ורואים שזה לא העניין ­ הם הולכים"."אחד מהחברים סיפר שבגלל שהוא רצה להיות נטוריסט הוא ירד 30 ק"ג", מוסיף גיורא "זו לא הגישה שלי. אני שוקל 100 ק"ג, ואני לא מתכוון לשנות את זה. מי שיש לו בעיה עם הגוף שלו, לא מגיע. אני לא יכול לשכנע בן אדם להסיר את בגדיו".קח אותי כדוגמה: אני חיה בתחושה תמידית שאני שמנה מדי. איך היית עוזר לי להתגבר על הקושי הזה ולהתפשט?"אני יכול להזמין אותך להסתכל ולראות שיש אצלנו שמנות אמיתיות. אנחנו אומרים לאנשים: בואו לראות שיש פה מכל וכל ­ גדול, קטן, שמן, רזה, תחת גדול, חזה נפול או עומד ­ זה לא רלוונטי".ביולי הם עומדים ליסוע באופן מאורגן לכפר נטוריסטי בקרואטיה. ברשימת התפוצה של החברה רשומים כיום 700­600 איש.מי הם האנשים שמגיעים?רוזמן: "מכל הסוגים ומכל המינים. לפעילויות העמותה מגיע החלק הצעיר יותר, אצלנו חתך הגילאים קצת יותר מבוגר בגלל הגישה האורתודוקסית".ניתן לאפיין את המשתתפים בפעילות החברה בקווים משותפים?גיורא: "מבחינה פוליטית , כל מי שדיברתי איתו שייך באיזשהו מקום למרכז, יש מעט מאוד שמאלנים. רוב האנשים עוסקים בעיסוקים סביב ההיי­טק אם כי יש פה ושם עו"ד, נגר, פנסיונרים ועובדי מדינה. כולם שייכים ל"עם", אין פה מיליונרים שבאים עם הג'יפ ועם האינטרנט בג'יפ".
מתפשטים ופורשים (קרע בעמותה)
העירום הישראלי זכה לעדנה לפני שנתיים, כאשר הוקמה לראשונה עמותה רשמית שאיגדה לתוכה את הנטוריסטים הישראלים. אך האחווה והשלווה העירומה ספגה רעידת אדמה קלה לפני כחצי שנה, עם פרישתם של כמה מחברי העמותה והקמה של "החברה הישראלית לנטוריזם" במקביל לעמותה. רוזמן, גיורא וישראל, ביחד עם פנחס ברק, שהיה ממייסדי העמותה ומחלוצי הרעיון הנטוריסטי בארץ, הם שהקימו את החברה. המשמעות המעשית של פעולה זו היתה חלוקה גילאית במגזר החשוף: הצעירים דבקו בפעילות העמותה, והמבוגרים חברו לפעילויות החברה. מייסדי החברה לא ששו לספר על הסיבה לפיצול הזה וביקשו להמעיט במשמעות של הקמת החברה. "היה תהליך של בחירות", מתאר רוזמן, "והיו אנשים שפרשו מהוועד, אנשים שבאופן טבעי לא הרגישו בנוח עם כך שהעמותה הולכת לכיוון פחות אורתודוקסי. המוטו שלנו עם הקמת החברה היה שיהיו יותר פעילויות. זה רק תורם יותר לרעיון הנטוריסטי. בעמותה הם פחות אורתודקסים, משתתפים ב'בומבמלה' וכו'. החלטנו שלא נהיה כל כך ליברלים, והקמנו פעילות עצמאית. "העמותה היא דבר חשוב, כי חשוב שתהיה עמותה רשומה וכו'. יש בחירות, הוועד מתחלף כל שנה ואני מקווה שבשנה הבאה ייבחרו אנשים שיתייחסו לעניין באופן אורתודקסי יותר".למה אתה מתכוון בכך שהם פחות אורתודוקסים?"ללכת לפסטיבל 'שנטיפי' ולפסטיבלים כאלו, הקונטציה יותר מינית, הם גם מקורבים יותר לעיסוק בטנטרה וכדומה".החברים האחרים מספקים הסברים פרקטיים יותר. ישראל: "החברה הוקמה כי לפי דעתי, יש מקום לשתי קבוצות בארץ. יש די הרבה אנשים ויש מקום לשתי קבוצות". גיורא: "פעם הייתי בעמותה ועזבתי. כיום זה פחות או יותר מחולק על בסיס גילאי: נחלקנו פחות או יותר לגילאי +,45 שנמצאים בחברה, ו­­,45 שנמצאים בעמותה. חילוקי הדעות הם בעיקרון קטנים, כשהחב'רה הצעירים יותר רוצים להשתולל יותר, רוצים פסטיבלים, וזה לא נראה למבוגרים. אין ויכוח מהותי, יש השמצות הדדיות. אבל זה עובר מעליי, זה קטן עליי, אלה חילוקי דעות על דברים קטנים", הוא מסביר, ומבקש להדגיש את משמעות המילה "חברה": "אנחנו נקראים חברה, לא במשמעות של ynapmoC'', אלא במשמעות של yteicoS''. ראשי התיבות הם yteicoS tsirutaN ilearsI( 'SNI'). מי שטבע את המונח זה פנחס ברק, המייסד, היוזם וזה שהביא את כולנו לרעיון הנטוריסטי".ענת ענ בר, אמא לשניים, היא כותבת, מתרגמת ומנתחת מערכות. כיו"ר העמותה, היא מספקת הסבר מפורט על העמותה הישראלית לנטוריזם: "העמותה הוקמה באוגוסט 2000 על­ידי כמה נטוריסטים ותיקים. זו קבוצה שהתחילה לפעול כקבוצה מגובשת עוד כמה חודשים לפני כן, ומלכתחילה ביקשה מהפדרציה הבינלאומית לנטוריזם לייצג אותה בארץ, כך שעם הקמתה היתה מסונפת אליהם. הפדרציה זה אירגון אירופאי שמאגד הרבה אירגונים כאלה באירופה וכמה באמריקה, ויש לו קוד התנהגות שמחייב שהתנהגות נטוריסטית לא תהיה מעורבת במין ולא בעבירה על החוק. כלומר, לא צריכת סמים ולא פרובוקציות לאנשים לבושים. זה סטנדרט מאוד אירופאי, מנומס וקורקטי, שכולל יחס של כבוד אל הטבע עם גוון אקולוגי והתנהגות ספורטיבית. זה ההבדל בין נטוריזם אירופאי, שכולל יחס אוהד לטבע, עיסוקים ספורטיביים ופעילות יותר נמרצת, ובין נודיזם אמריקאי, שכולל בעיקר מסיבות סביב בריכות. "העמותה היא עמותה רשומה שפועלת ללא כוונות רווח, ויש לה ועד מנהל שנבחר בבחירות דמוקרטיות על­ידי כל מי שהוא חבר מלא של העמותה (כלומר משלם דמי חבר). ברשימת התפוצה רשומים כרגע 400 חברים, כמעט רבע מהם נוספו בחו דש וחצי האחרונים".ענבר לא מהססת ומבהירה את עמדתה בנושא התפצלות הנטוריזם בארץ. "חיכוכים בנושא עירום מלא רצים כבר שנים בתנועה הנטוריסיטית", היא מסבירה. "עוד מהמאה הקודמת, בראשית הנטוריזם בגרמניה. קבוצה שנקראה 'תרבות העירום' בגרמנית, שהאמינה שקוד הלבוש הוויקטוריאני מרחיק את האדם מחברתו ומעצמו, התנגדה למוסר הקתולי שהרחיק אנשים מגופם. "לגבי התייחסות לפסיטבלים ולטנטרה: אנחנו חיים בראשית המאה ה­,21 בעידן החדש שכולל עיסוק בלתי פוסק בתפיסות שמקורן במזרח ובמיסטיקה. בין שבעת המייסדים של העמותה נמנים גם שני מדריכי טנטרה, אנשים כריזמטים ופופולרים שמאמינים בדרך חיים רוחנית, באי­חומרנות ובהימצאות בטבע כדי להוציא מעצמנו את המיטב. אחד המאפיינים שלהם זה הנוהג להתחבק כשנפרדים וכשנפגשים. חלק ניכר מסטנדרט ההתנהגות שלנו היה מבוסס מלכתחילה על זה שאין מגע, כולל אנשים נשואים שלא הניחו יד על השני. "פנחס ברק טען שקבוצות נטוריסטיות בארץ נפלו על העניין של הטנטרה, כיוון שזה הכניס התנהגות לא נאותה, ובגלל זה הקבוצות התפרקו. אני טוענת שאנחנו אנשים בוגרים, וכולנו יודעים איפה לשים גבולות. כשאני נ פגשת עם אנשים לבושים אני מתחבקת איתם ונותנת נשיקות בלחי, והמוטו שלנו אומר שנתנהג כמו אנשים לבושים. לטנטרה יש משמעויות מיניות, אבל אף אחד מאיתנו לא מבצע פעילות מינית במפגשים, גם לא נעשה מסאז'ים. אנחנו לחלוטין לא מדברים על לקיים פעילות טנטרה במפגשים. "הוויכוח שלנו הוא על אנשים שבאים מסדנאות טנטרה ונוגעים אחד בשני יותר בקלות, וזה לא מקובל במפגשים נטוריסיטיים. חלק מאנשי העמותה מבקרים בפסטיבלים, ובעיני חלק מאנשי החברה זה נתפס כדבר מאוד מושחת. לדוגמה, בפסטיבל בומבמלה היה מתחם עירום, וחלק מהאנשים שלנו הגיעו וציירו ציורי גוף שזו פעילות נטוריסטית מקובלת".גירא עצמו נחרד מרעיון ציורי הגוף, והוא מסביר: "בפעילויות החברה אנחנו לא עושים ציורי גוף, זה לא הטעם שלי. אני לא חושב שצריך לצייר למישהו נקודה אדומה למטה כי זה איבר חשוב מאוד שיש להשתמש בו כשצריך אותו. זה לא איבר שצריך לסמן אותו, ככה לא מתנהגים נטוריסטים ובמדינות שאני הייתי בהן זה לא מקובל".אולם למרות חילוקי הדעות , גיורא אופטימי. "בעוד חודש­חודשיים זה כבר לא יהיה", הוא אומר, "זה לא סיכסוך עמוק כמו שחלק רואים את זה, זה ס תם קרקרת. זה יתאחה ויסתדר, נחזור להיות גוף אחד, נלך כולנו יחד והכל יהיה בסדר".