האימפריה היהודית הנשכחת
כזריה היא אחת החידות הגדולות של ההיסטוריה
מאיר עוזיאל
24/05/04
לפני 1,200 שנים, בתחילת ימי הביניים, נראתה אירופה בערך כך: במערבה, בשטחים שכיום נמצאות בהם צרפת, גרמניה ואיטליה, שלט קרל הגדול. רוב השטח היה מעין שממה ירוקה. האימפריה הרומית שפרחה בעבר, בעיקר באזור איטליה, התמוטטה. כל זה בצד המערבי. יודעים על כך די הרבה.במזרחה של אירופה, בשטח עצום המשתרע בין הים השחור לים הכספי, היתה אימפריה יהודית אדירה, רבת עוצמה ותרבות. שמה היה כזריה. לא יודעים עליה כמעט כלום. לדעתי, לא רוצים לדעת, ממש פוחדים לדעת. זו תעלומה שהאנושות מתעקשת להשאירה תעלומה.כזריה, הממלכה היהודית שמשך קיומה היה 200 שנה לפחות, ויש אומרים 400 שנה, היא אחת החידות הגדולות של ההיסטוריה. די בעובדה שרוב הקוראים תמהים עכשיו: על מה הוא מדבר? איפריה יהודית? איפה? מה? ואם מישהו אכן יודע משהו, אין זה מלימודיו בתיכון או מהשיח היומיומי. זהו משהו מעורפל, לא בטוח, פקפקני וספקני. רוב אלה שיודעים משהו על כזריה חושבים שמדובר בכלל באגדה.לא אגדה, רעי: כזריה היא עובדה היסטורית. אבל לשווא תרוצו עכשיו לספרי ההיסטוריה היהודית שבביתכם, גם אלה המודרניים: לא תמצאו כלום.האימפריה לפני 1,200 שנים, בתחילת ימי הביניים, נראתה אירופה בערך כך: במערבה, בשטחים שכיום נמצאות בהם צרפת, גרמניה ואיטליה, שלט קרל הגדול. רוב השטח היה מעין שממה ירוקה. האימפריה הרומית שפרחה בעבר, בעיקר באזור איטליה, התמוטטה. כל זה בצד המערבי. יודעים על כך די הרבה.במזרחה של אירופה, בשטח עצום המשתרע בין הים השחור לים הכספי, היתה אימפריה יהודית אדירה, רבת עוצמה ותרבות. שמה היה כזריה. לא יודעים עליה כמעט כלום. לדעתי, לא רוצים לדעת, ממש פוחדים לדעת. זו תעלומה שהאנושות מתעקשת להשאירה תעלומה.כזריה, הממלכה היהודית שמשך קיומה היה 200 שנה לפחות, ויש אומרים 400 שנה, היא אחת החידות הגדולות של ההיסטוריה. די בעובדה שרוב הקוראים תמהים עכשיו: על מה הוא מדבר? איפריה יהודית? איפה? מה? ואם מישהו אכן יודע משהו, אין זה מלימודיו בתיכון או מהשיח היומיומי. זהו משהו מעורפל, לא בטוח, פקפקני וספקני. רוב אלה שיודעים משהו על כזריה חושבים שמדובר בכלל באגדה.לא אגדה, רעי: כזריה היא עובדה היסטורית. אבל לשווא תרוצו עכשיו לספרי ההיסטוריה היהודית שבביתכם, גם אלה המודרניים: לא תמצאו כלום.האימפריה הכוזרית, שהיתה אדירה לא רק בגודלה הגאוגרפי, אלא היתה גם אחת המעצמות החשובות בעולם של אותה תקופה, אכן התקיימה. שמות מלכיה היו עובדיה, יוסף וכדומה. מלבד שטחה העצום, ההונגרים, הבולגרים, שבטים סלביים רבים וכן עמים אחרים היו כפופים לה. כל הדברים האלה ידועים, אבל מודחקים, הן על ידי היסטוריונים יהודים, והן על ידי היסטוריונים לא יהודים.הנושא אמנם זכה לאחרונה להתעניינות מסוימת כאשר אהוד יערי הגיש סדרת טלוויזיה על הכוזרים. כשהוא הזכיר את המספר המועט להפליא של ספרים שנכתבו על כזריה, הוא היה אדיב דיו להזכיר גם את הרומן שלי "מקום קטן עם דבי", המתרחש בכזריה. תעלומות היסטוריות הן שטח נפלא לסופרים, לדעתי, כי אפשר להשתמש בדמיון ולברוא עולם שלם, וכך עשיתי. ואת העולם הזה ­ איפריה יהודית גדושה ותוססת ­ הצעתי גם בכנס המדעי הבינלאומי על כזריה, שאליו הוזמנתי.מאלפת העובדה שהכנס הזה היה ראשון מסוגו, וכי רק לפני שלוש שנים התקיים בפעם הראשונה כינוס בינלאומי כזה של כל חוקרי כזריה. הם לא היו רבים, פחות מ­20, והם באו מברית המועצות לשעבר, מישראל, מאוקספורד שבאנגליה, מאוניברסיטאות בארצות הברית. הכוזרית, שהיתה אדירה לא רק בגודלה הגאוגרפי, אלא היתה גם אחת המעצמות החשובות בעולם של אותה תקופה, אכן התקיימה. שמות מלכיה היו עובדיה, יוסף וכדומה. מלבד שטחה העצום, ההונגרים, הבולגרים, שבטים סלביים רבים וכן עמים אחרים היו כפופים לה. כל הדברים האלה ידועים, אבל מודחקים, הן על ידי היסטוריונים יהודים, והן על ידי היסטוריונים לא יהודים.הנושא אמנם זכה לאחרונה להתעניינות מסוימת כאשר אהוד יערי הגיש סדרת טלוויזיה על הכוזרים. כשהוא הזכיר את המספר המועט להפליא של ספרים שנכתבו על כזריה, הוא היה אדיב דיו להזכיר גם את הרומן שלי "מקום קטן עם דבי", המתרחש בכזריה. תעלומות היסטוריות הן שטח נפלא לסופרים, לדעתי, כי אפשר להשתמש בדמיון ולברוא עולם שלם, וכך עשיתי. ואת העולם הזה ­ איפריה יהודית גדושה ותוססת ­ הצעתי גם בכנס המדעי הבינלאומי על כזריה, שאליו הוזמנתי.מאלפת העובדה שהכנס הזה היה ראשון מסוגו, וכי רק לפני שלוש שנים התקיים בפעם הראשונה כינוס בינלאומי כזה של כל חוקרי כזריה. הם לא היו רבים, פחות מ­20, והם באו מברית המועצות לשעבר, מישראל, מאוקספורד שבאנגליה, מאוניברסיטאות בארצות הברית. האירוע התקיים ביד בן­צבי בירושלים במשך כמה ימים. לא שמעתם על היסטריה, ולא היו חסרים מקומות ישיבה באולם הקטן. עוד תעלומה: איך זה שעד היום לא הודפס ספר ההרצאות מן הכנס הזה, שהובטח להופיע בשלוש שפות (שביניהן גם ההרצאה הקטנה שלי)?להלן מעט תאריכים: 740 ­ התגיירות שליט הכוזרים. ההתגיירות חלה אחרי ויכוח בין נציגי שלוש הדתות, היהדות, הנצרות והאיסלאם, ונצחון היהדות. על הוויכוח הזה נסב ספרו של יהודה הלוי "הכוזרי", ספר שנכתב כמה מאות שנים אחרי הגיור, ואחרי שכזריה כבר לא היתה עוד.799 ­ התחזקות נוספת של היהדות בכזריה ביוזמת המלך היהודי עובדיה. הוא מביא רבנים מחוץ לכזריה ומרחיב את לימוד התורה ואת בניית בתי הכנסת.814 ­ כך מתאר "אטלס טיימס לתולדות העולם" את כזריה באותה תקופה, כ­75 שנים אחרי ההתגיירות: "בקצה המערבי של הערבה האירופאית­אסיאתית שכנה האימפריה הכוזרית. היתה זו האימפריה בעלת התרבות הגבוהה ביותר שידע האזור מאז התמוטטות הממלכה הסקיתית במאה השלישית לפני הספירה. הכוזרים, שהתגיירו ב­740 בקירוב, שלטו בשטח ענק שהגיע במערב עד קייב ובדרום עד חרסון. עיר בירתם איטיל, עיר רבת האירוע התקיים ביד בן­צבי בירושלים במשך כמה ימים. לא שמעתם על היסטריה, ולא היו חסרים מקומות ישיבה באולם הקטן. עוד תעלומה: איך זה שעד היום לא הודפס ספר ההרצאות מן הכנס הזה, שהובטח להופיע בשלוש שפות (שביניהן גם ההרצאה הקטנה שלי)?להלן מעט תאריכים: 740 ­ התגיירות שליט הכוזרים. ההתגיירות חלה אחרי ויכוח בין נציגי שלוש הדתות, היהדות, הנצרות והאיסלאם, ונצחון היהדות. על הוויכוח הזה נסב ספרו של יהודה הלוי "הכוזרי", ספר שנכתב כמה מאות שנים אחרי הגיור, ואחרי שכזריה כבר לא היתה עוד.799 ­ התחזקות נוספת של היהדות בכזריה ביוזמת המלך היהודי עובדיה. הוא מביא רבנים מחוץ לכזריה ומרחיב את לימוד התורה ואת בניית בתי הכנסת.814 ­ כך מתאר "אטלס טיימס לתולדות העולם" את כזריה באותה תקופה, כ­75 שנים אחרי ההתגיירות: "בקצה המערבי של הערבה האירופאית­אסיאתית שכנה האימפריה הכוזרית. היתה זו האימפריה בעלת התרבות הגבוהה ביותר שידע האזור מאז התמוטטות הממלכה הסקיתית במאה השלישית לפני הספירה. הכוזרים, שהתגיירו ב­740 בקירוב, שלטו בשטח ענק שהגיע במערב עד קייב ובדרום עד חרסון. עיר בירתם איטיל, עיר רבת אוכלוסין ועתירת תרבות, היתה אחד ממרכזי הסחר הגדולים באותה תקופה".זו היתה תקופת שלווה בחיי כזריה, אבל סכנות בלתי מורגשות נוצרו אט­אט מכיוון צפון, הוויקינגים, שהגיעו בשיט דרך הנהרות, ושבעברם את כזריה שילמו מס לכוזרים, החלו לגלות רצון כיבוש. בהנהגת מנהיגם ריוריק, הם החלו מחציפים בשליטי היהודים של שבטי הסלבים שבצפון. בתוך מאה שנה הם ישתלטו על הכפר הכוזרי­יהודי קייב, ובו יתחילו את הממלכה הרוסית.884 ­ עברו כ­145 שנה וכחמישה דורות מאז שכזריה התגיירה. לדעתי, אין מנוס מהמסקנה שנהרו אליה אינספור יהודים מארצות אחרות (באין הנחות אחרות אני מניח ש­120 שנה אחרי ההתגיירות הכילה כזריה כ­40 אחוז יהודים ממוצא כוזרי ו­60 אחוז יהודים שגלו מארץ ישראל). ובכן, באותה שנה ידוע לנו כי אולג, נסיך קייב, דוהר דרך השבטים הסלביים הנאמנים ליהודים, בכל שפלת הדנייפר, ומעל סוסו זועק: "אל תשלמו מס לכוזרים!". כוונתו היתה שהם ישלמו לו את המס, והוא יהיה מנהיגם. בכזריה האדירה זו נחשבת עדיין להטרדה פעוטה במחוזות לא חשובים. עושרה של כזריה באותה תקופה מגיע לממדים כאלה שהיא דלדלה את מכרות הכסף בכל המזרח.9 אוכלוסין ועתירת תרבות, היתה אחד ממרכזי הסחר הגדולים באותה תקופה".זו היתה תקופת שלווה בחיי כזריה, אבל סכנות בלתי מורגשות נוצרו אט­אט מכיוון צפון, הוויקינגים, שהגיעו בשיט דרך הנהרות, ושבעברם את כזריה שילמו מס לכוזרים, החלו לגלות רצון כיבוש. בהנהגת מנהיגם ריוריק, הם החלו מחציפים בשליטי היהודים של שבטי הסלבים שבצפון. בתוך מאה שנה הם ישתלטו על הכפר הכוזרי­יהודי קייב, ובו יתחילו את הממלכה הרוסית.884 ­ עברו כ­145 שנה וכחמישה דורות מאז שכזריה התגיירה. לדעתי, אין מנוס מהמסקנה שנהרו אליה אינספור יהודים מארצות אחרות (באין הנחות אחרות אני מניח ש­120 שנה אחרי ההתגיירות הכילה כזריה כ­40 אחוז יהודים ממוצא כוזרי ו­60 אחוז יהודים שגלו מארץ ישראל). ובכן, באותה שנה ידוע לנו כי אולג, נסיך קייב, דוהר דרך השבטים הסלביים הנאמנים ליהודים, בכל שפלת הדנייפר, ומעל סוסו זועק: "אל תשלמו מס לכוזרים!". כוונתו היתה שהם ישלמו לו את המס, והוא יהיה מנהיגם. בכזריה האדירה זו נחשבת עדיין להטרדה פעוטה במחוזות לא חשובים. עושרה של כזריה באותה תקופה מגיע לממדים כאלה שהיא דלדלה את מכרות הכסף בכל המזרח.9 44 ­ מכתב נשלח מחסדאי אבן שפרוט מהריכוז היהודי השני בגודלו, ספרד, ליוסף, מלך הכוזרים, ובו אבן שפרוט מבקש לדעת אם אמת הדבר שיש ממלכה ליהודים. תשובת מלך כזריה מגיעה אליו ומאשרת ומתארת את הממלכה. המסמכים שמורים באוניברסיטת קיימברידג'.965 ­ מקובל לייחס את קצה של כזריה לתאריך זה. סוויאטוסלאב, נסיך קייב, התנפל והחריב את הבירה איטיל. אבל הוא נסוג, ולדעת מעט החוקרים העוסקים בנושא, וגם לדעתי, כזריה המשיכה להתקיים עוד 200 שנה.עוד פירור עובדה יש בשנת 1200: בדגסטן, לחוף הים הכספי (הקרוי גם ים הכוזרים), נותרה נסיכות יהודית שבירתה סמנדר ואחד ממלכיה היה שמחאל או זרובבל. חלק זה התקיים כמלכות עברית עד פלישת המונגולים וג'ינגס חאן ב­1237, אז שום דבר לא עמד בפני המונגולים."סיפורה של האימפריה הכוזרית כפי שהוא עולה לאטו מן העבר, מתחיל להיראות כתעלול האכזרי ביותר שחוללה ההיסטוריה", כתב ארתור קסטלר, אחד האינטלקטואלים הבולטים של המאה ה­20, בספרו "השבט ה­13 ­ ההיסטוריה הכוזרית ומורשתה". תעלול אכזרי יותר הוא העובדה שהספר הזה, שהופיע בשפות רבות והיה לרב מכר עולמי, לא תורגם לעברית עד התקופה 44 ­ מכתב נשלח מחסדאי אבן שפרוט מהריכוז היהודי השני בגודלו, ספרד, ליוסף, מלך הכוזרים, ובו אבן שפרוט מבקש לדעת אם אמת הדבר שיש ממלכה ליהודים. תשובת מלך כזריה מגיעה אליו ומאשרת ומתארת את הממלכה. המסמכים שמורים באוניברסיטת קיימברידג'.965 ­ מקובל לייחס את קצה של כזריה לתאריך זה. סוויאטוסלאב, נסיך קייב, התנפל והחריב את הבירה איטיל. אבל הוא נסוג, ולדעת מעט החוקרים העוסקים בנושא, וגם לדעתי, כזריה המשיכה להתקיים עוד 200 שנה.עוד פירור עובדה יש בשנת 1200: בדגסטן, לחוף הים הכספי (הקרוי גם ים הכוזרים), נותרה נסיכות יהודית שבירתה סמנדר ואחד ממלכיה היה שמחאל או זרובבל. חלק זה התקיים כמלכות עברית עד פלישת המונגולים וג'ינגס חאן ב­1237, אז שום דבר לא עמד בפני המונגולים."סיפורה של האימפריה הכוזרית כפי שהוא עולה לאטו מן העבר, מתחיל להיראות כתעלול האכזרי ביותר שחוללה ההיסטוריה", כתב ארתור קסטלר, אחד האינטלקטואלים הבולטים של המאה ה­20, בספרו "השבט ה­13 ­ ההיסטוריה הכוזרית ומורשתה". תעלול אכזרי יותר הוא העובדה שהספר הזה, שהופיע בשפות רבות והיה לרב מכר עולמי, לא תורגם לעברית עד התקופה האחרונה. רק לפני כשנתיים, 25 שנים לאחר שהספר נכתב, הוא תורגם לעברית על ידי מו"ל פרטי שהתעניינותו בכזריה גובלת באובססיה.לאחרונה אני חשוף לקבוצת אינטרנט של סופרים הכותבים ספרים דמיוניים על כזריה. שם מתחוללות מדי יום שיחות בשאלות כגון: "איך נראית התקפת פרשים כוזרים?", "האם נכון להניח שבשנים הראשונות אחרי הגיור לקחו להם הכוזרים נשים יהודיות כדי שהילדים יהיו יהודים כשרים, גם בלי שהאב יעשה ברית מילה?", "האם נכון שהשם אשכנז מתייחס בעצם לארמניה ולכזריה?", ועוד ועוד.לאחרונה הופיע בארצות הברית ספר נוער של אחת מחברות הקבוצה הזו, אן הארט, ושמו "השנה שבה כל המדינה שלי הפכה ליהודית". לעתים מתחוללות מריבות בקבוצת הדיון הזו, כאשר, למשל, מישהי סירסה שם איזה מחקר על השפות האבודות של העם היהודי כדי לנסות להחליט איזו שפה דיברו הכוזרים.התעלומה הכוזרית לא נגמרה גם בשאלה הזו: מה היתה שפתם של הכוזרים? אחד החוקרים הראשונים של כזריה, אב.נ. פולק, טוען שזו היתה היידיש, לפחות בחלק מכזריה. שאלות נוספות: מה קרה לכוזרים? האם יהדות אשכנז היא ממוצא כוזרי? כמה כוזרים הגיעו לספרד ולאיטליה? כמה יהוד האחרונה. רק לפני כשנתיים, 25 שנים לאחר שהספר נכתב, הוא תורגם לעברית על ידי מו"ל פרטי שהתעניינותו בכזריה גובלת באובססיה.לאחרונה אני חשוף לקבוצת אינטרנט של סופרים הכותבים ספרים דמיוניים על כזריה. שם מתחוללות מדי יום שיחות בשאלות כגון: "איך נראית התקפת פרשים כוזרים?", "האם נכון להניח שבשנים הראשונות אחרי הגיור לקחו להם הכוזרים נשים יהודיות כדי שהילדים יהיו יהודים כשרים, גם בלי שהאב יעשה ברית מילה?", "האם נכון שהשם אשכנז מתייחס בעצם לארמניה ולכזריה?", ועוד ועוד.לאחרונה הופיע בארצות הברית ספר נוער של אחת מחברות הקבוצה הזו, אן הארט, ושמו "השנה שבה כל המדינה שלי הפכה ליהודית". לעתים מתחוללות מריבות בקבוצת הדיון הזו, כאשר, למשל, מישהי סירסה שם איזה מחקר על השפות האבודות של העם היהודי כדי לנסות להחליט איזו שפה דיברו הכוזרים.התעלומה הכוזרית לא נגמרה גם בשאלה הזו: מה היתה שפתם של הכוזרים? אחד החוקרים הראשונים של כזריה, אב.נ. פולק, טוען שזו היתה היידיש, לפחות בחלק מכזריה. שאלות נוספות: מה קרה לכוזרים? האם יהדות אשכנז היא ממוצא כוזרי? כמה כוזרים הגיעו לספרד ולאיטליה? כמה יהוד ים נהרו לתוך כזריה? ושאלת השאלות: למה לא שואלים את השאלות האלו?*omeir@maariv.co.il ים נהרו לתוך כזריה? ושאלת השאלות: למה לא שואלים את השאלות האלו?*omeir@maariv.co.il




  
  
  
שמור במזוודהשלח לחברהדפסה
   עבור לפורוםכתוב לעורך
|
כתבו לנו
|
עזרה
|
תנאי שימוש
|
מנוי לעיתון מעריב
|
פרסום ב-nrg מעריב
|
|
ווידג'ט חדשות
|