החניה עלינו, הנזקים עליכם
משפטנים: בתנאים מסוימים חניוני רכב אחראים על נזקים
דוריס לילינג
26/05/02
זה מאוד מרגיז. מרבית החניונים בארץ, פרטיים ועירוניים ­ גם אלה המציעים חניה לטווח ארוך ­ לוקחים את הכסף ובו­בזמן לא מתביישים לומר: אנחנו לא אחראים על כלום. הם מצויידים בשלטים, תקנונים ועורכי­דין ולמעשה אומרים "לא מזיז לנו אם יפרצו לכם לאוטו, יגנבו אותו, או יגרמו לו נזק. תגידו תודה שאתם מקבלים חניה'. הדבר היחיד עליהם אחראים בעלי חניונים, לטענתם, זה במקרים כמו שריפה, הצפה, התמוטטות תקרה וכדמ' (אחריות מכוח דיני נזיקין).זה בדיוק מה שנאמר לאברהם יריב, סטודנט שנסע לסופשבוע לחו"ל והשאיר את רכבו בחניון של שדה התעופה (25 שקלים ליום). "כשחזרתי גיליתי כי מכוניתי נפרצה. החלון האחורי מנופץ, המושב ותא הכפפות שבורים", הוא מספר, "נגנבו מערכת הסטריאו, המגבר, שתי קופסאות דיסקים ועוד. נזק של כ­4,000 שקלים. תבעתי את חברת הביטוח שלי והם שילמו רק עבור השמשה. מנהלי החניון הצביעו על שלט שפוטר אותם מאחריות ועוד ביקשו שאשלם 99 שקלים עבור החניה. הלא החניתי את הרכב בחניון כדי שישמרו עליו. מונית לשדה תעופה היתה עולה לי פחות. בשביל מה חניתי אצלם?"לאחר דין ודברים קיבל יריב מכתב ממנהל החניו ן: "אני מציע כי ננסה לסלק מחלוקות". כלומר, פיצוי מלא?! לא ולא. הבטיחו ליריב החזר עבור החניה וחניה נוספת בחינם. עד היום הכסף לא הוחזר.יורם שפירא, ראש אגף מסחר ונכסים ברשות שדות התעופה, המפעילה 20 חניונים (למשל בשדה דב, מחניים, חיפה ו­15 החניונים בנתב"ג) אומר: "הרשות מחייבת אמנם את כל החניונים לעשות ביטוח אולם הם אינם חייבים לפצות אדם שרכבו נפרץ. אם נמצא שבעלי החניון אשמים, למרות כל הפטורים, חברת הביטוח תישא בהוצאות". ­ אם כך, מה היתרון של החניון?"אנחנו מספקים מקום חניה נוח וקרוב. אין חניון המאובטח כמו בנתב"ג. יש לנו שערים אוטומטיים, חניה מסודרת וסיורים קבועים".­ כל זה לא עזר ליריב."הסיורים בחניונים, כמו בכל נמל התעופה הוא לצרכי ביטחון (מפגעים לדוגמא) ולא לצורכי שמירתמכוניות. שיפנה לחברת הביטוח שלו".חניוני נתב"ג אכן מציבים שלטים הפוטרים אותם כביכול מאחריות. בין היתר כתוב, כי החניון אחראי רק למקום חניה. כן נכתב, כי יש לנעול את הרכב ולא להשאיר בו חפצים יקרי ערך. מבדיקה בחניונים אחרים עולה, כי גם הם נוקטים במדיניות דומה. אפילו עיריית תל אביב, המפעילה כ­115 חניונים באמצעות "אחוזות החוף", מצהירה שהחניונים הם "בלי אחריות" וכדי לא לעורר ספק חל איסור בחניונים אלו להפקיד את מפתחות הרכב בידי השומר. ב­25 חניוני הרכבת, רובם בחינם, אין אחריות (לטענתם). אפילו לא בחניון בתל אביב, שהוא לטווח ארוך ובתשלום. חניון גרוזנברג בתל אביב הוא היחיד המצהיר שהוא אחראי לכל נזק וחברת הביטוח שלו מפצה את הלקוחות (אפילו על שריטה שנגרמה לרכב). האם הצהרת החניונים יש בה כדי לפטור אותם מאחריות?"יש מספר פסקי דין סותרים על חניונים", אומר פרופ' סיני דויטש, דיקן בית הספר למשפטים במכללה האקדמית נתניה. "הכל תלוי בנסיבות. במקרים מסוימים נקבע שבעל החניון חייב בשמירה (הוא נחשב כשומר לפי חוק השומרים) ואילו פסקי דין אחרים פטרו את החניון מאחריות".במאמר שכתב שופט בית המשפט העליון, פרופ' יצחק אנגלרד, בשנת 1989, הוא קבע מספר קריטריונים להחלת אחריות. בחניה פתוחה ללא שומר אי אפשר לדבר על חובת שמירה, אמר. אולם בחניון סגור, שבו יש עובד קבוע במקום יציאת הרכב, ראוי לקבוע שהאחריות למניעת נזקים חלה על בעל החניון, היכול לבטח את עצמו וקל לו יותר למנוע נזקים. מה גם שהביטוח ש ל בעל הרכב אינו מכסה במלואו את הנזק (השתתפות עצמית ואובדן ההנחה של היעדר תביעה). העמסת הביטוח על בעל החניון תמריץ אותו לנקוט אמצעים למניעת נזקים. כאשר המפתחות בידי השומר, יש בכך הוכחות מוצקות יותר שמדובר בחובת שמירה ולא רק חניה".פרופ' דויטש: "סעיף הפטור של חניון צריך להופיע גם על כרטיס החניה וגם בשלט בכניסה. אולם יש לבדוק אם לא מדובר בתנאי מקפח. במקרה של החניון בנתב"ג, יתכן שיש מקום להטיל אחריות על בעלי החניון, כי מדובר בחניה סגורה ומאובטחת לטווח ארוך. אנשים עוזבים את הארץ ומפקידים את רכבם בידי בעל החניון, אז מה ההיגיון בתשלום אם אין ביטחון שרכבך יישמר? אחרת באמת יותר זול לקחת מונית. יתכן שבית המשפט יראה בכך נסיבות מיוחדות ויחייב את החניון לשאת באחריות".­ מתי בעלי חניונים מתרשלים בעבודתם?פרופ' דויטש: "כשלוקחים מפתחות מבעל רכב והרכב ניזוק או נגנב, כשרואים תנועה חשודה בחניון ולא בודקים במה מדובר, כשהפגיעה ברכב נובעת מניהול כושל. לדוגמא, אם איפשרו למספר גדול של מכוניות לחנות, אישרו חניה במקומות אסורים, כשבעלי החניון מעורבים בהכוונת הרכב וזה נפגע. במקרים אלה יש מק ום לחייב את בעל החניון. במקרה של גניבת רכב קשה לחייב חניונים גדולים לטווח קצר, כי לשומר בכניסה קשה לזהות את כל היוצאים ולברר האם אכן מדובר ברכבם. יש לבדוק כל מקרה לגופו".במילים אחרות, תתבעו אותם.