הנוסעים נלכדו בלהבות ונשרפו למוות
רק שלד מפוייח נותר מאוטובוס 830
מאת דני ברנר ואמיר גילת
06/06/02
שבע ורבע בבוקר, 300 מטרים מערבית לצומת מגידו, ממש מתחת לגדרותיו של כלא מגידו. אוטובוס
אגד מספר 830, עושה דרכו מתל­אביב, דרך חדרה, לעפולה ובדרכו ליעדו האחרון ­ טבריה. לפתע, נצמדת
לדופן האחורית של האוטובוס מכונית רנו קנגו ­ ונשמע קול נפץ אדיר. האוטובוס עולה באש, מכונית
התופת עפה כמה מאות מטרים קדימה. קציר הדמים: 17 הרוגים, 34 פצועים, מהם שמונה קשה.



מאוחר יותר נודע, כי מכונית התופת, נהוגה בידי מחבל­מתאבד מאירגון הג'יהאד האיסלאמי, נשאה בתוכה
עשרות רבות קילוגרמים של חומר נפץ. בחקירה ראשונית התברר, כי מכונית התופת נגנבה בחודש פברואר
השנה בלוד, וכדי להקשות על זיהויה, הצמידו לה המחבלים לוחיות רישוי שנגנבו בחודש שעבר ממכונית
סובארו בפתח­תקווה.



מסעו של האוטובוס שנפגע החל בשעה 05:50 בבוקר. הנהג, מיקי הראל, העלה
את הנוסעים הראשונים בתחנה המרכזית החדשה בתל­אביב והתחיל בדרכו
צפונה, לטבריה. במהלך הנסיעה, אסף הראל נוסעים נוספים בתחנות הביניים
לאורך נתיב הנסיעה. המספר הגדול ביותר של הנוסעים היה של חיילים שעלו
בתחנות באיזור חדרה. סמוך לשעה 7, נכנס האוטובוס לכביש ואדי ערה, אך לא

עצר בתחנות שלאורך הכביש. מאחוריו, נסע אוטובוס אגד אחר, מאסף בקו 823,
שהעלה נוסעים גם מהתחנות שליד היישובים הערבים בוואדי ערה. באותה שעה,
כבר נסע בכביש גם רכב מסוג קנגו, שלא עורר את חשדו של איש.



רכב הקנגו התקדם צפונה, מכיוון חדרה לעפולה, ובדרך ­ כך על פי עדי ראיה ­
חלף על פני האוטובוס בקו 823. במשטרה בודקים עתה חשד, כי הרכב נמנע
במתכוון מלפגוע באוטובוס הזה, שבו ישבו גם נוסעים ערבים, אלא המשיך עד
שהדביק את האוטובוס בקו 830.



ואז, בשבע ורבע, אירע הפיצוץ האדיר. האוטובוס המשיך בנסיעה ותוך שניות
אירע בו פיצוץ שני, כתוצאה מפגיעה במיכל הדלק שלו, שהכיל כ­260 ליטר
סולר. האוטובוס קרע את מעקה הבטיחות, נזרק לתעלה בצד הכביש למרגלות
חומות כלא מגידו ועלה באש. המראה שנגלה למי שנקלע למקום הפיגוע, היה
קשה מנשוא. חלקי גופות של חיילים וחיילות התפזרו על הכביש. מהאוטובוס
נותר רק שלד מפוייח ובתוכו עוד גופות של נוסעים, חיילים ואזרחים, שלא
הצליחו לחלץ את עצמם ונשרפו למוות. חלק מהנוסעים הועפו אל מחוץ
לאוטובוס והחלו לברוח לכיוון הצומת המרומזר. בדרכם, חלפו על פני שאריות
מעוכות שנותרו ממכונית הת
ופת.



"הבחנתי בפיצוץ ממרחק של כ­100 מ' ומייד עצרנו את המכונית בצד הדרך",
סיפר עוגן דרורי, בן 25 מהיישוב כדים, שנסע עם אביו. "אני חובש, ואבי קצין
משטרה, ומייד רצנו לסייע. הכל היה שקט, היתה דממת מוות. האוטובוס היה
אפוף להבות ובסביבתו נשמעו פיצוצי כדורים ותחמושת של החיילים שנפגעו
בפיצוץ", הוסיף דרורי. "התחלתי לגרור את הפצועים מהתופת למקום מבטחים,
שם טיפלתי בכ­12 פצועים. הם סבלו בעיקר מפציעות ראש, גפיים וכוויות
בדרגות שונות. המחזה היה מזעזע וקשה במיוחד. באותו רגע לא חשבתי על
הסכנה שנשקפת לי ולאבי. היו שם גם חובשים שבאו מכלא מגידו, תוך מספר
דקות הגיעו למקום האמבולנסים".



אבישי אברמסון, הפרמדיק של מגן­דוד­אדום גלבוע, שהגיע ראשון למקום
הפיגוע, תיאר אף הוא מחזה קשה מנשוא. "היו גופות מפוייחות בשטח ומייד
התחלנו לטפל בפצועים הקשים יותר. לא היו מספיק כוחות, ולצערי שני חיילים
מתו לי בין הידיים. ברקע עוד נשמעו פיצוצים, אך המשכנו לטפל בפצועים, ואני
זוכר במיוחד בחורה אחת, שהיתה פצועה קשה ללא הכרה. החדרתי לה צינור קנה
לגוף, ייצבתי את מצבה ופיניתי אותה לבית­החולים. כשהגיעו אמבולנסים
וצוותים נוספים למקום, העברנו את הפצועים לבתי החולים העמק בעפולה והלל
יפה בחדרה", סיפר אברמסון.



ד"ר דורון קופלמן, מנהל מחלקה כירורגית בבית חולים העמק, היה בדרכו
לעבודה כשאירע הפיגוע. זו הפעם השניה שד"ר קופלמן נקלע לפיגוע ונחלץ
לטיפול בפצועים. "נסעתי כמה מאות מטרים אחרי האוטובוס. כשאירע הפיצוץ,
הבנתי שזה פיגוע. הפעם, היה לי תיק רופא ויצאתי מייד לטפל בפצועים ששכבו
על הכביש. המחזה היה נורא. הרבה יותר קשה מהפיגוע הקודם ליד כפר מוסמוס,
לא הרחק מכאן", סיפר ד"ר קופלמן.



למקום הגיעו כוחות גדולים של כיבוי אש ומשטרה, ובראשם מפכ"ל המשטרה
שלמה אהרונישקי, מפקד המחוז הצפוני ניצב יעקב בורובסקי ומפקד משטרת
העמקים ניצב משנה דב לוצקי. צוותי הכיבוי כיבו את האש שאחזה באוטובוס
וכבישי ואדי ערה והסרגל נסגרו לתנועה למספר שעות. חבלני המשטרה וצוותי
הזיהוי הפלילי עסקו במשך שעות ארוכות באיסוף ממצאים מהזירה הקשה ובזיהוי
גופות ההרוגים.



ניצב יעקב בורובסקי העריך, כי מכונית התופת הגיעה משטחי הרשות
הפלשתינית ונכנסה לשטח ישראל באיזור ואדי ערה, זמן קצר לפני הפיגוע.
"ייתכן שהיו מי שסייעו למחבל­המתאבד
במידע ובתצפיות. הדברים עדיין
בחקירה. המטען שכלל עשרות קילוגרמים של חומרי נפץ הוכן באופן מקצועי
ועשה את דרכו ללא פגע עד לביצוע המשימה", אמר קצין בכיר במחוז הצפוני
של המשטרה. מפקד המחוז, יעקב בורובסקי, הדגיש כי לא היתה התרעה מוקדמת
על מחבל­מתאבד או על מכונית תופת. "כל עוד אין בקו התפר מכשולים פיזיים,
שיתעלו את כלי הרכב למעברים מפוקחים, ייתכנו מקרים נוספים כאלה. את
המכשולים הללו יש להקים מייד", אמר ניצב בורובסקי.



אירגון הג'יהד האיסלמי לקח על עצמו אחריות לפיגוע אך לא פירסם את שמו
של המחבל­המתאבד.