ניסאן נגד ניסן: ההכרעה
הגיע לסיומו המאבק המשפטי בין ענק הרכב היפני ניסאן, לבין המחזיק באתר ניסן.קום
מאת דרור גלוברמן
01/12/02
פרשת ניסן.קום, אחד הסכסוכים היותר ארוכים סביב הבעלות על שם מתחם (דומיין), הסתיים, ככל הנראה, בשבוע שעבר. בית­המשפט המחוזי בקליפורניה הוציא צו מניעה קבוע, שלפיו אסור לעוזי ניסן, ישראלי המתגורר בארה"ב והבעלים של האתר Nissan.com, להציב באתר תוכן הקשור לכלי רכב, או תוכן מסחרי כלשהו. לעומת זאת, הוא לא פסק שעל ניסן להעביר את האתר לידי התובעת, ניסאן מוטורס, יצרנית המכוניות הגדולה מיפן.עוזי ניסן, שנולד בירושלים בשנת 1951, היגר לארה"ב בשנת 1976. ב­1980 פתח בצפון קרוליינה רשת מוסכים, לאחר מכן עסק של יבוא ויצוא. ב­1991 הקים את חברת Nissan Computers Corp, שבה כיהן כנשיא. בשנת 1994 רכש את הדומיין Nissan.com, כדי שישרת את עסקיו.ההתעניינות של ניסאן מוטורס באתר החלה ביולי 1995, אז קיבל ניסן מכתב מעורך­דינה של החברה, שהביע "דאגה" לנוכח השימוש באתר. "לא הגבתי למכתב, משום שחשבתי שברור שאנחנו חברת מחשבים ושאין קונפליקט בין החברות", מסביר ניסן באתר. ובכל זאת, באותו חודש הוא רשם את הסימן המסחרי ואת הלוגו.התגובה הבאה הגיעה ארבע שנים מאוחר יותר: ניסן סיפר באתרו כי נציג מטעם ניס אן מוטורס, מריל דייוויס, נפגש עמו באוקטובר 1999, ושמע ממנו כי הדומיין איננו למכירה. בפגישה חוזרת, חודשיים לאחר מכן, הצליח אותו דייוויס להוציא ממנו הצעת מחיר."אחרי שעתיים נמאס למר ניסן מן השאלות החוזרות", נכתב באתר, "והוא אמר: '15 מיליון דולר. עכשיו אתה מבין שאני לא רוצה למכור?' דייוויס יצא החוצה, עשה שיחת טלפון, ואחרי 5 דקות פלט הפקס תביעה של 86 עמודים". בכך ניתן האות לתחילת המאבק המשפטי. ניסאן מוטורס תבעה להעביר לידיה את הדומיין, וכן פיצויים בגובה 10 מיליון דולר. היא טענה כי עוזי ניסן משתמש בסימן רשום השייך לה, וכן בלוגו הדומה ללוגו החברה. ניסן לא נשאר חייב. הוא פתח באתר קמפיין אדיר נגד ניסאן מוטורס, וקרא לגולשים שלא לקנות את כלי הרכב מתוצרתה, בגלל ההתנכלות שלה אליו. הוא פרסם באתר את צילום תעודת הזהות הישראלית שלו, ואת תעודת הזהות המנדטורית של אביו, כדי להראות כי שם המשפחה ניסן רווח במשפחתו זה דורות. באתר הוא ניהל מעקב צמוד אחר הסיפור, ההתפתחויות המשפטיות שלו והכיסוי שקיבל בתקשורת העולמית.מאבקו עורר הזדהות בקרב גולשים רבים בכל העולם, יהודים, נוצרים ומוסלמים, ו מכתבי התמיכה ששלחו לו התפרסמו באתר. למעשה, כל מי שהקיש Nissan.com כדי להגיע לאתר של חברת כלי הרכב, הגיע למרכז ההשמצות העולמי שלה. מאות ואלפי עמודים הוקדשו לתגובות הגולשים המזדהות עם ניסן, ולקריאות שלא לעשות עסקים עם ניסאן מוטורס. "כמו שכל אחד יכול לראות, ניסאן מוטורס כל­כך טועה", כתב אנת'וני מילבאואר. "טועה כמו מאפיונר שמצהיר שהוא כבר 'יטפל במישהו' משום שהוא עומד בדרכו. טועה כמו אוסאמה בן­לאדן, שמנסה לכפות את אמונותיו על העולם באמצעות מעשי טרור (גם מה שניסאן עושה זה טרוריזם). מתי העסקים הגדולים הללו יקבלו אחריות על מעשיהם המעוותים והאנוכיים? בואו נתחיל בזה עכשיו".האתר מפרסם גם תגובות הפוכות, כגון זו של חוסה מרטיני: "אני חושב שהיהודי צריך להחזיר את השם לחברת ניסאן מוטורס, משום שחברת המכוניות היא הרבה יותר פופולרית, וכל אחד מסביב לעולם צריך להיות בעל גישה אליה. למי אכפת מחברת מחשבים קטנה?"
"עשה מיליונים מהבאנרים"
עוזי ניסן הציב תוך כדי המאבק באנרים Nissan.com­ב, בהם של יצרניות רכב מתחרות, והתחיל לעשות גם כסף מן העניין. לדברי עו"ד בועז גוטמן, שכיהן כרכז החתום הפלילי בוועדת האינטרנט של הכנסת, פנה אליו ניסן במהלך המאבק המשפטי, כדי לקבל סיוע. "הוא הצטייר כמי שהענק היפני רוצה לכתוש אותו, והוא, עוזי ניסן הקטן, נלחם את מלחמתו הצודקת. הוא ביקש רק סיוע מוראלי כלפי ניסן מוטורוס", מספר גוטמן, "אבל כסף לסיוע משפטי הוא לא היה צריך, משום שעשה מיליונים מן הבאנרים". לפני כשנה וחצי קבע בית­המשפט כי על עוזי ניסן לפרסם בהבלטה באתרו כי אין לו קשר לאתר של חברת המכוניות, שמתנהל בכתובת nissandriven.com. אז אמר Wired­ל עורך­הדין של ניסאן, דיוויד שינדלר, כי "כפי שבית­המשפט מצא, עוזי ניסן 'מוכר הונאה'. אלפי גולשים מגיעים לאתר Nissan.com מדי יום ומחפשים את חברת המכוניות, לא את ניסן קומפיוטרס או את עוזי ניסן. הוא מייצר הכנסות על­ידי הפניית הגולשים הללו למספר מפרסמים, כולל יצרני רכב אחרים". עורך­דינו של עוזי ניסן, ניל גרינשטיין, בכלל לא התנגד לתיאור העניינים הזה, והצביע על שמות של מותגי רכב אחר ים שאינם נמצאים בידי יצרניהם: חברת קרייזלר לא מחזיקה בשמות המתחם Dodge.com Plymouth.com­ו, למרות שהיא מייצרת את כלי הרכב הללו. כך גם לגבי Lincoln.com Muercury.com­ו שאינם מוחזקים בידי היצרנית לינקולן­מרקורי. הוא ציין גם את משמעותה של המילה בעברית תנכ"ית (החודש השביעי) ובערבית (שמו של חודש אפריל), ואת העובדה שחברות אמריקניות רבות שאינן קשורות בעסקי הרכב נקראות בשם זה. הם גם מצאו מקרה מעניין, שבו כיוון התביעה היה הפוך: ב­1992 השיקה ניסאן מוטורס עצמה מודל חדש, שנקרא "אלטימה", ונתבעה על­ידי חברת מחשבים בעלת שם זהה. ניסאן התגוננה אז, וטענה כי שמות מותג זהים בתחומים שונים אינם חופפים. את הטיעון של ניסאן עצמה מ­1992 אימץ עכשיו עוזי ניסן עצמו, כנגדה. "רכשנו בשבילו את שם המתחם Nissancomputer.com והצענו לו אותו בחינם", הגיב שינדלר. "אבל לעוזי ניסן אין כל עניין בלהיות ניסן קומפיוטרס ­ שמו האמיתי ­ משום שהוא רוצה לנצל את הבלבול בציבור". בהחלטה האחרונה קבע בית­המשפט שעל עוזי ניסן להסיר מן האתר את מסע הצלב שהוא מנהל נגד ניסאן מוטורוס, משום שהוא פוגע במוניטין של ניסאן, ולמעשה אסו ר לו להשתמש באתר Nissan.com כדי לפרסם ביקורת כלשהי על ניסאן מוטורוס. בית­המשפט קבע כי איננו יכול להיענות לדרישתה של ניסאן מוטורס להעביר לידיה את שם המתחם, והוא יישאר בידי עוזי ניסן. מי שייכנס לאתר היום יראה כי נשאר ממנו עמוד אחד בלבד. בצד ימין למעלה מתנוסס 'ב"ה' בעברית, ומתחתיו שני דגלי ארה"ב. עוזי ניסן מודיע בו על החלטת בית­המשפט, וכל התייחסות ליצרנית הרכב נעלמה ממנו.אבל המאבק לא נגמר, הוא פשוט החליף כתובת ועבר לאתר המיוחד שהוקם עבורו ­ ncchelp.org. אם זהו הפסוק האחרון בסיפור הזה, הרי שקונצרן הרכב הענק מיפן פשוט הפסיד לעוזי ניסן מירושלים, ובגדול.