תחת כל עץ רענן
סקס עברי, רשימה שלישית
רוביק רוזנטל
17/01/03
נוכחותו של איבר הישיבה בשפה, ולא רק העברית, מעוררת השתאות. כל כולו המקום שבו נפגשים הרגליים והגוף העליון, ותפקידו מתייחד לעניין מעלה ריח: ההפרשות הגסות. בתחום המין הוא מתקשר למין האנאלי ולפעילות הומוסקסואלית, שניהם עניינים שגם בתרבות המערבית הליברלית יש מי שחשים איתם שלא בנוח. לפי כל הנתונים התחת היה צריך לרדת למחתרת.אבל הוא לא. הוא נמצא בכל מקום, בביטויים ובדימויים, הוא מתקשר בשפה למגוון רחב של עניינים, יותר מאשר "זין" הגברי, וכמובן ללא השוואה לאזכורים המעטים של איבר המין הנשי בשפה. כמות המילים הנרדפות גם היא מעוררת התפעלות: "שת" המקראית, הנחשבת מילה גבוהה ונדירה. "עכוז" התלמודית המשמשת היום כלשון נקייה יחסית, ונפוצה מאוד בעסקי מיילדות. גם "עגבות", "אחור" ו"אחוריים" נזכרים בתלמוד, כמו במדרש מתוך אגדת בראשית: "כשם שהאילים הללו הולכים זה אחר זה, וראש כל אחד ואחד באחוריו של חברו, ורואה בושתו, כך היו ישראל רואין בושה של כל אחד ואחד". מדרש במסכת סנהדרין מסביר מדוע נקראו "בני פעור" עובדי האלילים בשם הדוחה הזה: "הפוער עצמו לבעל פעור זו היא עבודתו", כלומר, מסובב את אח וריו אל האליל שלו כביטוי של הערצה. מן השפה המדעית נקלטו "רקטום", הוא החלחולת, ו"פי הטבעת".גורל משעשע נפל בחלקה של המילה "ישבן", שאומצה בעברית המדוברת החדשה כמילה נקייה יחסית, אבל היתה לה משמעות נוספת בימי חידוש השפה: הושבת אנשים על הקרקע, "המוסדות הישבנים". היידיש תרמה לחבורה העליזה את "טוסיק" המעודן­ילדותי ואת "טוחעס", והיא משחקת בעניין זה תפקיד ממזרי כדרכה. "טוחעס" הגיעה ליידיש מן העברית, והיא אינה אלא ההגייה היידישאית של "תחת", שהוא הכתיב המילוני. בעניין זה מספר אלתר דרויאנוב בדיחה על פלוני שביקש לקלל בלשון נקייה ואמר: "תישק לי וילנה כולה במקום שמאחורי מקהלות". פירוש, במדבר ל"ג: "ויסעו ממקהלות, ויחנו בתחת". הסלנג העברי המתחדש הושפע מהיידיש, וכך נקלטה "תחת" חזרה אל העברית, ואף השתלטה על התחום."תחת" מככבת בביטויים בעברית בעיקר כאיבר מזולזל. "ללקק תחת" יובא היישר מהביטוי היידי "טוחעס לייקר", דהיינו, מלקק במקום הבזוי ביותר, וזאת בהשפעת כמה שפות אירופאיות. כמוהו "שק לי בתחת". נגד טדי קולק הוגשה תלונה במשטרה על כך שהשמיע את הביטוי הנ"ל נגד אדם שהתגרה בו באסיפת בחירות , אבל קולק סירב להתנצל. "סיפור מהתחת" הוא עניין מעצבן, "פרצוף תחת" הוא פרצוף מכוער, ורק הקללה האנגלית הנפוצה Asshole"", חור תחת, לא זכתה ללבוש עברי הולם. בכמה ביטויים "תחת" נוכח עקב מיקומו מאחור: "קוץ בתחת", שם נרדף לנודניק, הוא פיתוח ישראלי "של Pain in the ass". "יש לו קוצים בתחת" מסמן אדם חסר סבלנות.במקרים אחרים "תחת" מייצג את גוף האדם, כמו בביטוי "קריעת תחת". באנגלית אפשר למצוא בהקשר זה את Kick some ass ­ להרוס למישהו את הצורה. אברהם שלונסקי קרא לאדם שמן "עכוזני". במקרים קיצוניים התחת מחליף את הראש, כמו בביטוי הנפוץ "לא בתחת שלי". בביטוי "תפס תחת" האיבר המזולזל הופך סמל לעוצמה תוך כדי הבעת בוז, וב"כיסוי תחת", ביטוי שמקורו באנגלית, התחת מסמל את מעמדו של האדם בחברה, ומכאן נולד הפועל "לכסתח".זהו רק חלק מהאינוונטר, והשאלה היא מה הפך את התחת לאיבר מחולל ביטויים שכזה. ההסבר המניח את דעתי יותר מכל האחרים הוא דווקא התפקיד המיני השנוי במחלוקת של האיבר. הוא מצוי אצל גברים ואצל נשים כאחד, ונחשב מוקד לתשוקה מינית בשני המינים. שירי צוק מתארת עלמה שפגשה שוטר בחדר מדרגות: "מה זווית של המדרגות אפשר היה לראות שיש לו תחת ­ או טוסיק, או ישבן ­ חמוד במיוחד". שימוש כזה בשמות הנרדפים במעורבב נפוץ מאוד בטקסטים רבים ומעיד על מבוכה לשונית. Piece of ass"" האנגלי הוא כינוי סקסיסטי בוטה לאשה. ראיה לשונית מובהקת לכך שהאיבר נחשב מיני מאז ומתמיד אפשר למצוא במילה "עגבות" התלמודית, כאשר כל יתר שימושי השורש ע.ג.ב מתייחסים למשיכה מינית. הבלשן יצחק אבינרי יוצא בכתביו למאבק חורמה נגד השתלטות התחת, ומציע במקומו את "עגבית" ו"עגביונת".כאמור, כאשר אנו משתמשים בשפה המדוברת שוב ושוב במילה תחת, אנחנו מחצינים כמה תחומי טאבו. האחד הוא תחום ההפרשות והמתח הסמוי הכרוך בכך שלאותו איבר יש תפקיד מיני מענג ותפקיד ביולוגי חשוב אך מסריח. התחת מצוי גם בצומת שבין ההומוסקסואליות וההומופוביות. כאשר אנו משתמשים שוב ושוב ב"לזיין", אנו משליכים אל השפה את הדומיננטיות הגברית הכוחנית. כאשר אנו משתמשים בתפוצה רחבה ב"תחת" אנו משליכים אל השפה מעין בלבול זהויות מיני. הביטוי הנפוץ "צחוק צחוק, אבל חצי זין בתחת" מבטא את הבלבול: משפט גברי ברוטלי, ובעת ובעונה אחת הומוסקסואלי. "תחת" הוא על כן מקרה דוגמה לתפקידו הפרדוקסלי של הסלנג, בעיקר הסלנג הבוטה: לשון בוטה ולא תקנית היא דרך לגיטימית להחצין נושאי טאבו בלי להסתכן באי תקינות.
אנחנו/אתם ­ אני
מצנע: אנחנו כולנו חיים בחרדה ­ ואני קובע: אם לא תהיה גדר הפרדה...שרון: היתה שנה קשה לכולנו, שנה קשה לי כראש ממשלה.עובדיה: שמעו אלי רודפי צדק, הביטו אל כור מחצבתכם.שריד: אתם מכירים את המציאות, אני רוצה לספר לכם משהו.איתם: מפד"ל בראשותי תצטרף לממשלה, כי לנו יש רק בית אחד.מגן: שלא תטעו, אני אמליץ לנשיא על אריק שרון.ביילין: עלינו ללמוד את הלקחים ולהמשיך במאמץ, אני אומר לכם: אפשר להפיק לקחים.
מילות מפתח
עלה ירוק: אהבהש"ס: קדושהליכוד: ניסיוןעבודה: אמונהמרצ: תקווהישראל ביתנו: נחישותחירות: כוחישראל בעלייה: ניקיוןשינוי: יושרמפד"ל: בית
משפטי מחץ
מצנע: וזה הפיל לי את האסימון.מרצ: להביא אותה בצדק חברתי, אחותי.עובדיה: החלצו חושים.אדלשטיין: הם איבדו את הצפון.לפיד: אל תהיו הפראיירים של המדינה.ישראל אחרת: צעירים נינג'ות באים לכנסת להילחם כמו משוגעים.מרזל: בעוד שלושה שבועות אני בכנסת.רע"ש: למה יש שוביניסט השבוע, ואין פמיניסטית השבוע.רביץ: חבר'ה, צריכים קצת מים.