וואלה מתחרה בגוגל ישראל
כמו תרופת הסבתא, גם מנוע החיפוש גוגל יצא חלק ממשבר הדוט.קום * הרבה תככים, כסף וטכנולוגיה יש במנועי החיפוש ברשת, והם מקרינים גם על הביצה המקומית
דרור גלוברמן
29/09/03
בשבוע שעבר, כשמייסדי מנוע החיפוש גוגל, סרגיי ברין ולארי פייג', חגגו בישראל את יום ההולדת של שמעון פרס, הודיעה וואלה על השקת מנוע חיפוש חדש. ולא סתם חדש. ''הוא מתחרה בגוגל'', הבהיר ארז פילוסוף, המשנה למנכ''ל וואלה. לא מעט תככים, כסף וטכנולוגיה יש בתוך מנועי החיפוש האלה, ולא
סתם גוגל מייצר רגשות עזים ותחרות לוהטת בכל העולם, באופן שמקרין אפילו אל הביצה המקומית.

הדבר הכי מוזר בברין ובפייג' הוא חוסר התפיסה של מעמדם. גוגל נחשבת לאחת החברות היחידות שלא נפגעו מקריסת בועת הדוט.קום ועסקי האינטרנט (יחד עם אתר המכירות הפומביות אי-ביי), ולמחוללת של המהפכה האינטרנטית המהותית ביותר בשנים האחרונות. הם מושכים כתף סתמית כשמנסים לפתח איתם שיחה
בכיוון הזה. מבחינתם, זה לא יותר מעניין מתמטי-גרפי: ''בעוד כל יתר החברות התרסקו במהלך נפילת בועת הדוט.קום, אנחנו רק עלינו'', הסביר ברין למעריב.
''מבחינתנו התפוצצות הבועה היתה דווקא עניין חיובי, כי תנאי השכר של העובדים הגיעו לגבהים לא ריאליים, וההתפוצצות איזנה את זה''. איך אמר אחד העיתונאים שסיקרו את בואם, ''הם פשוט סטודנטים למתמטיקה''.

האם אתם מרגי
שים ככוכבי פופ?

ברין כמעט תמה על עצם השאלה, אבל ממהר להפנות אותה לעבר השואל: ''פה בישראל נתקלנו בקבלת הפנים החמה ביותר, אולי בגלל האוריינטציה הטכנולוגית של ישראל. במקומות אחרים זה לא כך''. ברין, אגב, הוא יהודי שמוצאו ברוסיה, ובדרך לארה''ב הספיק לשהות כמה חודשים בישראל, ולהמשיך
הלאה. מאחורי הסיבוב הנוכחי שלו ושל פייג' עומד, איך לא, יוסי ורדי.

פייג' וגרין החלו לעבוד על גוגל בינואר 1996 במסגרת לימודיהם באוניברסיטת סטנפורד. בספטמבר 1998 הוקמה חברת גוגל, ותוך שנים ספורות היא עקפה את כל מנועי החיפוש הוותיקים שהפעילו הפורטלים הגדולים והחזקים בעולם,
ביניהם יאהו ואלטה-ויסטה, וייצבה את מעמדה כמנוע החיפוש הפופולרי בעולם. 3 מכל 4 חיפושים באינטרנט נעשים באתר גוגל או באמצעות הטכנולוגיה שלו, המוטמעת באתרים אחרים. לפי נתונים אחרים, גוגל מחזיקה ב-34% משוק ממנועי החיפוש, ואחריה יאהו עם 21% בלבד.

השנה צפויה החברה לרשום הכנסות של כ-750 מיליון עד מיליארד דולר, לעומת 300 מיליון דולר ב-2002. הנתונים הללו, עבור חברת אינטרנט מובהקת בזמן של מיתון חריף, ממקדים סביבה את זרקורי השוק בשנים האחרונו
ת.

התפיסה השימושית שמאחורי גוגל הפכה אותו לאתר ייחודי, מושא הערצה של אנשי מקצוע ושל גולשים פשוטים כאחד. אין באתר הזה כמעט כלום: לוגו פשטני, שורת חיפוש ועוד כמה קישורים זעירים. אין פרסומות, חדשות, פורומים
או אתר קניות. מה שכן, יש בו כמויות אדירות של טכנולוגיה, שדואגת להביא בפני המשתמש את מצבור התוצאות הרלוונטיות ביותר שאפשר, ובמהירות אימים. גם יאהו היה פעם בעיקר מנוע חיפוש, אך מסביבו קמה אימפריית תוכן בלתי-נלאית, שמתפרשת לכל תחום אפשרי. המיקוד הקיצוני של גוגל ונוחות
השימוש בו אינם, אם כן, עניין מובן מאליו.

בתחילת הדרך נהנתה גוגל מהילה של קדוש. תוצאות החיפוש היו נעדרות אינטרסים מסחריים, בעוד שאתרים מכובדים אחרים עשו ועושים זאת. אולם לפני כשנה נתבעה גוגל על-ידי מנוע חיפוש קטן, SearchKing, שטען כי מיקומו בתוך סדר התוצאות של גוגל הורע בכוונה. גוגל לא הכחישה, אלא טענה שמותר
לה לעשות זאת, לו רצתה. היא זכתה במשפט, אולם הפסידה נקודות בקרב אוהדיה.

כיום מקדמת גוגל אתרים נותני חסות בשני אופנים גלויים לציבור המחפשים: במקביל לרשימת התוצאות מתפרסמת מימין רשימה של לינקים ממומנים,
המתאימים לשאילתת החיפוש של הגולש, ובחלק מן החיפושים מופיעים לינקים בודדים ומסומנים בראש רשימת החיפוש. את התוצאות עצמן היא מאתרת בעזרת אלגוריתמים סבוכים של רלוונטיות ופופולריות. שוק הפרסומות לצד תוצאות
החיפוש הפך ללהיט בשנתיים האחרונות, בין היתר משום שהוא לא מעצבן את הגולשים כמו באנרים. השנה הוא יגיע ל-2 מיליארד דולר, ועתיד להגיע לפי הערכות בארה''ב ל-7 מיליארד דולר ב-2007. וכשיש כסף גדול כולם קופצים
לתחרות: יאהו, מיקרוסופט ואפילו אי-ביי.

אם גוגל טוענת שתוצאות החיפוש חפות מנגיעה מסחרית, נשאלו השניים במסיבת עיתונאים שערכו בתל-אביב מדוע התוצאות מניבות יותר ויותר תוצאות מסחריות, כגון הפניה לסרטים טיטאניק ופרל-הרבור, במקום לאתרים העוסקים
במאורעות ההיסטוריים. ''אנחנו נושאים באחריות לספק את תוצאות החיפוש המדויקות ביותר, ואנחנו לא מוכנים לגבות כסף עבור פרסום שיטה את התוצאות'', הבהיר פייג'. ''התוצאות של גוגל משקפות בכל נקודת זמן את מה
שהכי סביר שאתה מחפש. האינטרנט הוא זה שהשתנה, כמו שכל העולם השתנה בשנים האחרונות. האינטרנט החל את דרכו ככלי אקדמי, וכיום זהו כלי עבודה מסחרי''.

יאה
ו, שהובסה על-ידי גוגל, נערכת בחודשים האחרונים לקרב חוזר. באפריל האחרון רכשה את חברת אינקטומי, שפיתחה טכנולוגיית חיפוש. אחרי שלושה חודשים רכשה גם את אוברצ'ר (Overture), שפיתחה טכנולוגיה מתחרה לזו של גוגל, תמורת 1.5 מיליארד דולר. הטכנולוגיה של אוברצ'ר מערבת בתוך תוצאות
החיפוש גם נותני חסות, בהתאם לגובה התשלום. ככל שהוא עולה, כך ישולב נותן החסות באופן אינטנסיבי יותר בתוצאות החיפוש. אוברצ'ר היא זו שהוכיחה שמחיפוש באינטרנט אפשר לעשות כסף.

מיקרוסופט, ענקית התוכנה מרדמונד שבולעת הכל, פועלת בינתיים בחשאיות. היא החלה כבר לגייס מתמטיקאים שיפתחו טכנולוגיית חיפוש מתוחכמת, ומבצעת זה זמן סריקה יסודית של רשת האינטרנט לקראת השקתו האפשרית של מנוע חיפוש, שלפי הערכות מסוימות, אולי אפילו ישולב במערכת ההפעלה.

אחת התחרויות המסקרנות ביותר מתפתחת לאחרונה בין גוגל ובין אי-ביי, אתר המכירות הפומביות האמריקני, שכמו גוגל, נחשב לאחת ההצלחות הבודדות שפרחו על-אף התפוצצות הבועה. איך יכול מנוע חיפוש להתחרות באתר מכירות? שני האתרים נחשבים, עבור חברות רבות, אמצעים מתחרים לקידום
עצמי ולשיווק. טוד מוריס,
הבעלים של חברה בשם Candy Crate, מוציא 90% מתקציב הפרסום שלו בגוגל. ''גוגל היא מספר אחת'', אמר למגזין סאן חוזה
מרקיורי, ''אי-ביי היא הימור עיוור''. בעלי עסקים אחרים השוו בין גוגל לאוברצ'ר, והגיעו למסקנה שגוגל יעיל בהרבה.

גוגל, אגב, רחוקה מלקפוא על שמריה. במקביל לשכלול מתמשך של טכנולוגיית החיפוש (כמו כולם), היא מתרחבת לתחומים נוספים. באחרונה השיקה שירות של חיפוש חדשות, הקימה את אתר-הבת froogle.com המאפשר השוואת מחירים של מוצרים, ועוד היד נטויה.

גוגל מפעיל אתרי חיפוש ב-90 שפות שונות, ביניהן בעברית (
www.google.co.il). מנוע החיפוש החדש של וואלה, שהושק בשבוע שעבר, ינסה לשמור על מעמדה של וואלה כמנוע החיפוש הפופולרי בישראל, למול השימוש המתרחב והולך בגוגל גם בקרב הגולשים הישראלים. המנוע של וואלה ינסה לתת מענה מותאם לגולשים ישראלים, בפרט במקומות שבהם המנוע הגוגלי
מחפש בהקשר בינלאומי. הדוגמה החביבה על פילוסוף היא חיפוש המילה yes''''. סביר שהגולש הישראלי יחפש את האתר של חברת הלווין, וזה מה שהוא יקבל בוואלה. גוגל יגיב בתוצאות חסרות קונוטציה ישראלית. ''שינינו את אלגוריתם
הדירוג של המנו
ע, כך שיתן עדיפות לאתרים ישראליים'', מסביר פילוסוף.
''קריטריונים אחרים, המקובלים גם במנועים אחרים, הם המשקלות של מילות החיפוש בתוך הדף, ומספר הלינקים שמצביעים לאותו עמוד''.

המנוע החדש של וואלה פותח בעזרת חברת פאסט, חברה-בת של אוברצ'ר, ובמשך חצי שנה של פיתוח פנימי. חלקו הגדול, אגב, נכתב באופן אישי על-ידי פילוסוף. עד כה בוצע החיפוש של וואלה בקרב אינדקס אתרים מוגבל שהוזן מראש. כעת הוא מבוצע על-פני מיליונים רבים של עמודי אינטרנט, בדומה
למנועים גדולים בעולם. בדומה לגוגל, יוצגו בעת החיפוש מספר קישורים לאתרים מממנים, והם יהיו מקור ההכנסה של וואלה מהשימוש במנוע.

שתי תכונות מעניינות שוואלה תכלול במנוע חיפוש שלה הן מד פופולריות לנושאי חיפוש מסוימים, וכן גרף שיציג את השתנות מידת העניין באותו נושא מצד הגולשים בחודשיים האחרונים. המנוע כולל גם הצעות לשיפור החיפוש. אם הגולש יחפש את המילה ''שרון'', יציע מנוע החיפוש לבצע חיפוש מדויק יותר
תחת ''אריאל שרון'', ''אזור השרון'', ''קחי אותי שרון'' וכו'. בנוסף, יתבצע באופן אוטומטי תיקון שגיאות כתיב, חיפוש עבור אותן מילים בכתיב שונה וכן חיפוש עבור התרגו
ם האנגלי של המילה העברית, בחלק מהמקרים. פילוסוף מתחייב
שלמעט התוצאות הממומנות, שאר התוצאות אינן מושפעות משיקולים מסחריים כלשהם.