 | |  | לא נוהגים לנוח |  |
|  |  | המשכורת הרגילה של "אגד" כנראה לא מספיקה לנהגים * כדי להרוויח שעות נוספות חלקם נוהגים ברציפות 14 שעות ויותר, ומסכנים את חיי הנוסעים * הטריק המקובל להסתרת העבירה: באמצע היום עוברים לנהוג באוטובוס אחר * דובר אגד: "החלפת אוטובוסים היא חלק משגרת העבודה" |  |
|  |  | |  |  | בתקופה מוכת פיגועים הנסיעה באוטובוסים מלווה במבטים חשדניים סביב ובחוסר שקט ולפעמים אפילו בחרדה. אבל מה שרבים מהנוסעים לא יודעים הוא שמי שהם סומכים עליו שיוביל אותם בבטחה, נהג האוטובוס, עלול להיות עייף מאוד ולא מרוכז מפני שנהג ברציפות במשך שעות רבות. מתחקיר "מעריב" עולה כי נהגים בחברת "אגד" נוהגים 14 שעות ביממה ולפעמים אפילו יותר, בניגוד לתקנות התעבורה של משרד התחבורה. "אין לנו ברירה", מספר אחד הנהגים ומתאר את השיטות המתוחכמות שבהן משתמשים הנהגים כדי להסתיר את העובדה שהם נוהגים בניגוד לחוק. "עם המשכורת הרגילה של אגד פשוט אי אפשר להתפרנס בכבוד. כדי להגיע למשכורת גבוהה נהגים עושים שעות נוספות, גם אם זה כולל עבירות על תקנות התעבורה במודע". לידי מעריב הגיע מדידת טכוגרף ( " הקופסה השחורה" הנמצאת באוטובוסים של אגד) נדירה, שבה מתועד יום עבודה מלא של נהג אוטובוס מאחד מסניפי אגד בצפון הארץ. במדידה אפשר לראות שהנהג התחיל את יום העבודה שלו בשעה חמש בבוקר, וגמר אותו סמוך לשמונה בערב. כלומר, באותו יום היה הנהג על הכביש, באותו אוטובוס, כ-15 שעות שכללו רק הפסקות קצרצרות למנוחה בכל ארבע שעות. |  |  |  |  |
|  |  |  |  | * משנים את הרישום
|  |  |  |  | הטריק המקובל כדי להסוות את הנהיגה הרצופה, הוא החלפת האוטובוס באמצע היום, מה שמשנה את רישומי הטכוגרפים. כלומר במחצית הראשונה של היום הוא נוהג באוטובוס אחד, ואילו במחצית השנייה של היום יעלה הנהג לאוטובוס אחר, ויתקין שם טכוגרף חדש. המכשיר יראה תמיד כי הנהג נהג באוטובוס הזה על פי תקנות התעבורה. אם הנהג נעצר לביקורת פתע של קצין הבטיחות של אגד או משטרת התנועה, ומתבקש להציג את הטכוגרף, הוא מציג טכוגרף תקין העומד בתקנות התעבורה. המקום היחיד שבו נותר תיעוד מקורי ואמיתי של מספר השעות שעבד הנהג, הוא בסידור העבודה של הנהג המכונה "שיבוץ לנהג". שם מפורטות באופן ברור שעות הנהיגה של הנהג ושעת החלפת האוטובוס. בדיוק בשיטה זו השתמש אותו הנהג ארבעה ימים מאוחר יותר. הוא התחיל את יום עבודתו ב-4:52 לפנות בוקר, ויצא למשמרת האחרונה בשעה 19:20. בין השעות האלה דאג להחליף את האוטבוס. במקרה אחר באותו יום יצא נהג אחר מאותו סניף בשעה 6:27 בבוקר לנסיעתו הראשונה. את הערב סיים רק בשעה 19:00. גם הוא החליף במהלך היום את האוטובוס. מספר נהגים העידו על עצמם, ואישרו כי אכן מדובר בתופעה רווחת. ומה אומר החוק? סעיף 168 סעיף קטן (2) לתקנות התעבורה קובע כי לא ינהג הנוהג ברכב ציבורי שמשקלו הכולל עולה על 6,000 קילוגרם יותר מ-12 שעות בכל תקופה של 24 שעות. סעיף קטן (4) קובע כי הנהג לא ינהג יותר מתשע שעות, אלא אם כן הפסיק את נהיגתו לשעה לפחות אחרי נהיגה במשך שש שעות רצופות, אך לא יאוחר מאשר אחרי נהיגה במשך שמונה שעות ו-30 דקות רצופות. |  |  |  |  |
|  |  |  |  | * "אנחנו מבצעים מעקבים"
|  |  |  |  | רון רטנר, דובר אגד מסר בתגובה כי "באגד ישנה הנחיה ברורה של קצין הבטיחות הארצי לא לסטות מתקנה 168 לתקנות התעבורה. עם זאת יש אצלנו כ-5,000 נהגים , ואם יש מקרה או שניים שבהם ישנה חריגה היא תטופל מהר וללא משוא פנים, ברגע שיגיעו לידינו הממצאים הנקודתיים שמצביעים על סטייה מהתקנה. "לא מדובר בתופעה ארצית משום שאנו מאוד משתדלים להקפיד בעניין זה. דבר שכזה הוא נדיר, ואיננו מעיד על הכלל ולא על המדיניות שלנו בעניין זה. החלפת אוטובוסים היא חלק משגרת העבודה, לפעמים נהג עובד בקו עירוני ומחליף במהלך היום לאוטובוס לנהיגה ביןעירונית. הנהג צריך לקחת עמו את הטכוגרף, גם אם הוא החליף אוטובוס. אם מתגלה חריגה אנחנו מטפלים בנגע. אנחנו מבצעים מעקבים אחר הטכוגרפים ובכל מקרה אנחנו בוחנים כל דבר לגופו". במשטרה מכירים את התופעה ואת שיטת החלפת הטכוגרף, ומתייחסים אליהן בחומרה רבה. "נהג שמחליף את הטכוגרף ברכב, לא החליף באותה הזדמנות גם את הראש שלו. הוא עדיין אותו נהג עייף הנוהג שעות על הכביש ומסכן לא רק את עצמו אלא גם אחרים", אמר אתמול ראש לשכת התנועה במחוז הצפוני של המשטרה, סגן-ניצב נביל עיסאווי. |  |  |  |  |
|  |  |  |  | * "בעל מקצוע מיומן"
|  |  |  |  | ואילו נהגי המוניות, שסבלו לאחרונה מקמפיין הפרסומת נגד ה"חאפרים", מתחו אתמול ביקורת נוקבת על אגד. "אגד צריכים להחליט אם הם המוביל הלאומי הנהנה מכספי הציבור, או שהם רוצה לעסוק בכל התחומים", אמר אתמול פריד אברהם, יושב ראש האיגוד הארצי של נהגי המוניות בישראל. "כדי להגדיל את השליטה שלהם בשוק, אגד יצאו במסע פרסומת המכפיש את נהגי המוניות, אבל מתברר שהם עושים בדיוק אותו דבר", הוסיף אברהם. באתר האינטרנט של החברה כתוב בין היתר כי "כל נהג המועסק ב אגד הוא בעל מקצוע מיומן, האוטובוס מתוחזק בצורה המיטבית ויש לנוסע כתובת לכל פנייה ". |  |  |  |  |
|  |  |  |  | גם נהגי המשאיות מרמים בשעות
|  |  |  |  | שעות ארוכות של נסיעה רצופה, לפעמים אחרי שעות שינה בודדות בלילה, אינן נחלתם הבלעדית של נהגי האוטובוסים והיא נפוצה גם, ואולי בעיקר אצל קבוצה אחרת, שאחראית לתאונות דרכים רבות יחסית - נהגי המשאיות.
"נהגי המשאיות משתמשים בשיטות מתוחכמות לא פחות מהחלפת האוטובוסים. הם לא חברים ב אגד, הם לא יכולים להחליף את המשאית באמצע היום, אז הם עוצרים בצד, ומחליפים את הדסקה במשאית", מספר סגן-ניצב עיסאווי.
במשטרה מבטיחים שעושים מאמצים רבים כדי לתפוס את כל מי שמרמה ונוהג ברציפות במשך שעות רבות. "אנחנו עושים כל הזמן פעולות ובדיקות של מכשירי טכוגרף של נהגי משאיות ונהגי אוטובוסים. אנחנו מבצעים גם בדיקות באוטובוסים של אגד, אך לא בתכיפות גבוהה. עיקר ההתמקדות שלנו הוא בנהגי המשאיות. אני לא משלה את עצמי - לא גילינו את אמריקה ומה שאנחנו עושים הוא טיפה בים".
כששוטרי התנועה מקבלים מידע, בדרך כלל אנונימי, הם נוהגים לערוך בדיקה שקטה ודיסקרטית. "ברוב המקרים מדובר בהלשנות של גורמים אינטרסנטים, עובדים כנגד מעסיקיהם בגלל סכסוך וכיוצא בזה. יש לנו מידע על חברות מסוימות, והמידע ממשיך לזרום", מסביר סגן-ניצב עיסאווי.
|  |  |  |  |
|
|  | |