ברוך הגבר
ד"ר אנדריי וייסמן לא מבין למה מתפלאים שהוא ומרזל ייסדו מפלגה
הדס שפר
22/01/04
למביט מהצד, הם נראים זוג מוזר. מימין: ברוך מרזל, דתי, תושב חברון, איש תנועת כך לשעבר, אדם שהאסוציאציה הראשונה שחושבים עליה כששומעים עליו היא קיצוני. משמאל: ד"ר אנדריי וייסמן, חילוני, תושב נתניה, רופא בעל שם עולמי, אדם שהאסוציאציה הראשונה שחושבים עליה כששומעים עליו היא הומניסט. ובכל זאת, בשבוע שעבר הפכו השניים לזוג פוליטי, עת הודיע מרזל על הקמת מפלגה חדשה בישראל, חי"ל ­ חזית יהודית לאומית.וייסמן, מודע להרמת הגבות סביבו, מנסה לפזר את סימני השאלה, אך מוסיף עליהם כשהוא קובע נחרצות: "אני איש שמאל ותמיד הייתי איש שמאל".איך אתה טוען שאתה איש שמאל כשאתה מתחבר לברוך מרזל?"אני גיליתי שאין שמאל בישראל. שמאל זו אמירה חברתית שוויונית ודמוקרטית. ברגע שראיתי שהשמאל ­ במרכאות כפולות ומכופלות ­ תמך בשלטון האכזרי והדיקטטורי של המלך חוסיין והכיר בסמכות של משפחה של בדואים על 70 אחוז של פלשתינים מסכנים בירדן, ברגע שישראל שמה על זה חותמת 'זה כשר', הבנתי שאין שמאל בישראל. אנחנו יכולים ומחויבים לשמור על שכנות טובה עם כל השכנים שלנו, אבל חס ושלום לחבק בתור חבר ולשבח דיקטטור שמחז יק כבני ערובה שלו עם שלם. בירדן יש היום מעל 75 אחוז של פלשתינים. גם אז היו והם מוחזקים כבני ערובה על ידי מלך אחד".אז מה בעצם צריך לעשות?"מה לעשות זו שאלה נורא מסובכת. מה לא לעשות ­ לי זה נורא ברור. למשל, השמאל הישראלי תמך בהסכם הלא מוסרי הזה, שנתן למלך חוסיין תעודת הכשר בזה שהוא יכול לשלוט באכזריות בעם הפלשתיני. זה דבר שלא יעשה. השמאל הישראלי קבע שכל ערבי הוא מחבל. אני לא מקבל את המשוואה הזו".מתי השמאל הישראלי קבע שכל ישראלי הוא מחבל?"מה זאת אומרת? הייתה ביהודה, שומרון ועזה מנהיגות מקומית פלשתינית שרצתה להעיף את הצבא מהערים שלהם. הם לא רצו לראות חיילים בתוך הבתים שלהם או בסביבות הרחובות שלהם. יחד עם זה, הם רצו לבנות חברה דמוקרטית ובריאה כדי שבבוא הזמן הם יוכלו להקים את המדינה שלהם בירדן, ולהזכירך, כמה פעמים פלשתינים ניסו לעשות הפיכות בירדן, ועשרות אלפים נרצחו על ידי המלך עקב כך. לכן אני אומר ­ מדינת ישראל, ברגע שהביאה לפה את אחד המחבלים הגדולים שההיסטוריה ידעה, יאסר ערפאת, ברגע שחימשנו אותם בנשק, בעשרות אלפי כלי נשק, אפשרנו לו במשך כמעט שנה לרצוח את כל המנהי גות המקומית: רופאים, עורכי דין רופאי שיניים, כל אחד שהתנגד לו. הוא רצח את כולם בתור משת"פים. הוא רצח את כל המנהיגות המקומית תחת העיניים של השב"כ הישראלי, ממשלת ישראל, והשמאל תמך בזה."אני רק מוכיח לך כמה שאני איש שמאל וכמה שבישראל אין שמאל. זה מעשה בלתי מוסרי בעליל ולא ראיתי שום הפגנה או מחאה, ורציתי בעצמי במסגרת הקיבוץ שהייתי בו, לחפש שותפים למחאות האלה, שיפסיקו לרצוח אנשים, שממשלת ישראל לא תאפשר לערפאת להמשיך לעשות את זה, ולא מצאתי. הסתכלתי מסביב והייתי לבד".
השמאל אשם
וייסמן ממהר להבהיר, שהציפיות שלו מהשמאל ומהימין אינן זהות. הוא, כאיש שמאל על פי הגדרתו, מאוכזב מהשמאל, לא מהימין. "המתאבדים של היום זו תוצאה של עבודה שיטתית של הרשות הפלשתינית תחת העיניים הישראליות ובאין מפריע, זאת אומרת שערפאת גידל בשיטות פסולות, אפילו לפי אמנות בינלאומיות, דור שלם של מתאבדים. לא ראיתי שהשמאל הישראלי יצא לרחובות נגד זה. לא ראיתי שמישהו יצא לרחובות נגד זה".אבל גם הימין לא יצא נגד זה."זו בדיוק הנקודה. מהימין, כביכול, אני פחות מצפה שיילחמו על זכויות האדם".למה בעצם?"זכות הקיום של השמאל, כביכול, זה האוניברסליזם. אנחנו נגן על זכויות האדם, יהיה איפה שיהיה, וזו הנקודה הראשונה של האג'נדה שלנו, אחרי זה הדברים האחרים. היום, לא שהימין לא נלחם על זכויות האדם, אבל האג'נדה הראשונה של הימין, כביכול, זה לממש את המדינה היהודית, זה לבנות אותה, זה להיות עסוק בדברים אחרים. הדגל הוא לא אותו דגל. לכן גיליתי שאין בישראל שמאל. גיליתי גם שהמצב הכלכלי והחברתי בישראל, שמתרסקת משנה לשנה, שהגרעינים הגדולים של השמאל הישראלי מבוצרים בתוך גדרות של הקיבוצים והשפע של הם, מנותקים לחלוטין מהעניים, מהמסכנים, מכל אלה שהחברה דורסת אותם, ולא ראיתי מחאות על זה".מה אתה חושב על הטרנספר ומה אתה עושה עם שני מיליון הפלשתינים בעזה וביהודה ושומרון?"זה לא חשוב כמה מיליונים. אני נותן להם דיור כמו שצריך, בתי ספר כמו שצריך. אני לא אלוהים, אני לא מזיז בני אדם ממקום למקום. כל אחד שיזיז את עצמו להיכן שהוא רוצה. אני עושה חקיקה מתקנת ליהודים. אם יהיה כדאי לערבים שחיים בעכו או לערבים שחיים בשכם להישאר שם, שיישארו שמה ושיחיו חיים טובים ושיהיו שכנים טובים".אז אין לך בעיה עם הישארותם בארץ ישראל?"איזה בעיה עם בני אדם? אני דווקא אוהב חברה ססגונית, שיש אנשים מתרבויות שונות, אבל הם לא ישפיעו על הגורל של העם שלי, כי אין לי מדינה אחרת. הם לא יצביעו לכנסת. שיהיו תושבים. אני אומר משהו אחר ­ אני אשפר להם את תנאי המחיה, גם בשכם, גם בעזה, גם בוואדי ערה וגם בעכו".אתה לא מפריד בין ערביי ישראל לערביי השטחים?"אבל גם הם לא מפרידים. מישהו מפריד חוץ מהיהודים? זה המצאה יהודית. הקו הירוק, רק את מסתכלת על זה. הערבים לא".אתה בעד גדר ההפרדה?"אני לא יודע מה זה גדר, אני לא באתי לכאן לחיות בגטו. מה זה הפרדה? כשאני שומע שיש גדר בצד אחד ובצד השני יש ים, את יודעת איפה אני רוצה להיות? בצד השני של הגדר, מחוץ לגדר. אנחנו עם מטורף".אתה לא חושב שהגדר תמנע ממתאבד פוטנציאלי להגיע לכאן?"איזה שטויות. הממשלה שלך, עשר שנים עם הכסף שלנו הכינה תשתית של מיליון מתאבדים בתקשורת, בטלוויזיה, בבתי הספר, וידענו. עכשיו רוצים למנוע מתאבדים. את יודעת מה ימנע מתאבדים? הפנמה של הערבים שהיהודים התעוררו, שהם רוצים להיות כאן, שהם מקבלים חוקים של שני דורות קדימה. המשחק נגמר".אבל בינתיים המתאבדים ימשיכו בשלהם."ברגע שהערבים רואים סגן יושב ראש כנסת (מוחמד בראכה, ה"ש) שהולך לתקוף את מדינת ישראל כדי להרוס אותה בהאג, ערבים שרואים את זה, גם אני הייתי מתאבד מחר, מקבל מוטיבצית שיא. הם אומרים, 'אנחנו עליהם. אנחנו, בתוך הכנסת, מזמברים אותם'".איך עלה הרעיון להצטרף לברוך מרזל?"אני לא הצטרפתי לברוך מרזל".הוא הצטרף אליך?"גם לא".לפי הפרסומים, הוא מספר אחת ברשימה."מי אמר שהוא מספר אחת? אין עדיין רשימה לכנסת. ברישום של המייסדים מספר אחת זה ד"ר אנדרי וייסמן, מספר שבע זה ברוך מרזל, אבל זה לא מהווה את הרשימה לכנסת. יכול להיות שבסופו של דבר הוא יהיה מספר שתיים או מספר 18". אז איך נולד רעיון החיבור ביניכם?"זה לא היה רעיון של חיבור ביני לבין ברוך מרזל. אני רואה שאני חי בחברה שמה שמאפיין אותה היום זה הבילבול, הייאוש, חוסר התקווה, אי הוודאות לגבי העתיד, שיש לי ילד שרק עשה בר מצווה והוא כבר שואל אותי אם יש לי קצת כסף כדי לקנות איזשהו נדל"ן בקנדה, כי הוא חרד למה יהיה שיהיה לנו פה".אבל ברוך מרזל, למשל, תומך בטרנספר בניגוד אליך. איך אתה מתחבר לרעיון של ארץ ישראל השלמה, של להעביר את הערבים לירדן או למדינות ערביות אחרות?"את חושבת שברוך מרזל נאמן יותר לגירוש ערבים מאשר לחיזוק מדינת ישראל. הוא קודם כל נאמן לחיזוק מדינת ישראל. אין לו משהו אישי נגד הערבים. מה שהוא אומר זה, 'כל אחד שהוא אויב ­ לא רוצה לראות אותו פה', ואני אומר משהו אחר, שהמצבים היו מאוד קיצוניים, שהביאו לעם הזה הסכמי אוסלו ועשו כל מיני מעשים מטורפים כאלה. גם אנשים שהיו חרדים לארץ ישראל חשבו על פתרונות מיידים ופתרונות חלופיים. היום אנחנו לא שם. היום ברוך מרזל מסכים עם כל מה שאני אומר, והיום הוא מבין שהבעיה כרגע זה לא הערבים, זה היהודים. לכן ההתחברות היא טבעית לגמרי. הוא נאמן לעתיד של נכדיו וגם אני לעתיד של נכדיי".וייסמן אומר כי בבחירות האחרונות הצביע לחרות, של מיכאל קליינר וברוך מרזל. "אני הכרתי את ברוך לפני הבחירות הקודמות ודיברנו וראיתי שבסופו של דבר, רוב הדברים שהוא אומר, למרות שאני שמאל קיצוני, אני מסכים איתו. ואז, אחרי הבחירות, שהוא לא עבר את אחוז החסימה ­ ברוך השם שהוא לא עבר ­ אז ישבנו ודיברנו ואמרנו שחייבים ליצור כאן מהפכה".
הפוליטיקאים אשמים
ד"ר וייסמן (50), אב לחמישה בנים, עלה לארץ מברזיל ב­.1982 "רוב השנים עסקתי בטיפול נמרץ וטראומה הייתי רופא גדודי וחטיבתי בגבעתי, הייתי במלחמת לבנון". עם שחרורו מצה"ל, עבר וייסמן להתגורר בקיבוץ יד מרדכי. הוא עבד במחלקה הכירורגית בבית החולים "ברזילי" באשקלון, ומאוחר יותר הצטרף לשורות המשטרה ושימש בתפקיד הראשון מסוגו אז, כרופא של הימ"מ. וייסמן זכה בעיטור המופת על ניתוח חזה שביצע בפצוע תוך כדי קרב בעזה.כיום מנהל וייסמן קליניקה פרטית בהרצליה פיתוח, "מכון מגמה לגמילה מתקדמת". במהלך השירות בימ"מ נחשף וייסמן לבעית ההתמכרות לסמים. "הייתי אחראי על קבוצה גדולה של עצירים, שהיו מכורים לסמים קשים, בבית המעצר במחוז ירושלים". לאחר שעזב את הימ"מ, נסע וייסמן לאירופה, שם פיתח טיפול שמצליח לצמצם את תקופת הקריז של אדם המכור לסמים, כך שבמקום שבועיים­שלושה של תופעות הלוואי, תוך ארבע שעות משתלטים על הקריז בתנאי טיפול נמרץ, בהרדמה כללית. בשנים האחרונות הוא מלמד רופאים מכל רחבי העולם את השיטה. "לימדתי באמריקה באוניברסיטת טקסס טק, איפה שמבצעים את הטיפול היום. יש מכון על שמי 'מוסד וייסמן' ב בוורלי הילס. יש עשרות קליניקות באמריקה שמבצעות טיפולים דומים כתוצאה מהלימוד שלי. לימדתי את ממשלת אוסטרליה, קזחסטן, הודו, אינדונזיה."אני מלא תקווה שהמערכות המושחתות של מדינת ישראל יפתחו את העיניים כמה שיותר מהר וילמדו את מה שאני עושה, ויאפשרו לכל חולה לעבור טיפול כזה מבלי שהוא צריך לשלם באופן פרטי. בצורה פרדוקסלית אני האיש שמקבל המון כבוד בעולם כולו על מה שאני עושה, ובארץ אני כמעט האויב של אלה שעוסקים בתחום". זו אולי הדוגמה המרכזית למה שמקומם את וייסמן ולבטן המלאה שלו על הממסד, השלטון, נציגי השלטון, זרועות הביטחון, אנשי העסקים, ובעצם פחות או יותר על כולם. הבטן הזו היא שמובילה אותו לרצות לערוך מהפכה חברתית בישראל ולהפסיק לחיות "בשקר", כהגדרתו."היום יש ממשלות בישראל שעוסקות באופן שיטתי בגירוש יהודים מישראל", טוען וייסמן, "כי ברגע שהמדינה מעבירה תקציבים שלא נותנים מענה לצרכים הבסיסיים של האזרח, ברגע שליהודי אין בארץ ­ לא תקווה, לא עתיד, לא פרנסה, לא כלכלה, לא רפואה, לא חינוך, לא ביטחון, אז בורחים מפה. זאת אומרת, שכשאנשים מדברים על בעיה דמוגרפית, אני אומר שאין בעיה דמו גרפית."אבא שלי היה חבר פרלמנט בברזיל. הוא היה סגן יו"ר מפלגת העבודה בברזיל, הכוונה סוציאל­דמוקרט. קיבלתי חינוך מאוד ציוני. לא דתי­ציוני, אבל עם הרבה ערכים. אמא הייתה מספרת לנו על הרמב"ם, על מרטין בובר, פילוסופיים יהודים, המון מסורת וערכים של היהדות, ומסתבר שאנחנו המצאנו את זה ­ היהודים ­ עוד לפני קארל מארקס, עוד לפני שהעולם ידע מה זה סוציאליזם, בתורה כבר היה כתוב על הערבות הדדית בין בני אדם, שוויון בין בני אדם."אני מחויב לערכים שקיבלתי מהבית, ערכים של עזרה הדדית. כשאני גר ברמת פולג בבית יפה, ואני לוקח את ילדיי לטיול ומגיע לקרית נורדאו שלוש דקות מהבית שלי, ואני רואה בניינים שלמים איפה שרק ב­20 אחוז מהדירות יש חשמל, אני מזדעזע. אין זכות קיום למדינה הזאת במצב הזה".יש מפלגה בכנסת שאתה יכול להגיד שמתקרבת במצע אליכם?"אין שום מפלגה נאמנה לציונות בכנסת. האיחוד הלאומי בגד בציונות, כי ברגע שהאיחוד הלאומי יושב בממשלה שקובעת שהשהות שלי היא לזמן מוגבל, ברגע שהאיחוד הלאומי יושבת בממשלה שאומרת לא יהיה כאן מקום לנכדים שלך, כי הכל יהיה צפוף אם לא נהיה פה ­ הם לא ציונים. הציונ ות היא לא איזושהי אמירה לערבון מוגבל. אין היום אף מפלגה ציונית בכנסת. כל אחד שיושב בממשלה הזו, כל פוליטיקאי לצערי מסתכל על התקציבים היעודיים שלו, מה הוא יביא לישיבות".מה אתה חושב על שרון?"שרון האיש לא שונה מרבין האיש, מנתניהו האיש, מאולמרט האיש. כולם מחויבים להון. היום, כדי להיבחר לראשות הממשלה צריך הרבה מאוד מיליונים, והמיליונים האלה מגיעים מאיזשהו מקום. אם אתה לא מושחת, לא מחויב היום להון, אתה לא בשלטון. זה לא סתם שהדיונים המדיניים לא מתבצעים בוועדות הכנסת, וכאשר לשרון יש בשורה לעם הוא לא יושב מול במת הכנסת. לאן הוא הולך? למועדון הסגור של בעלי הממון, ושם הוא נותן דין וחשבון. בנושא המדיני זה בכנס הרצליה, בנושא הכלכלי זה בכנס קיסריה. פעם היה חשד לקשר הדוק בין הון ושלטון, היום אין להם רצון אפילו לעבוד קצת קשה למראית עין. כולם משתינים עלינו בקשת וכולם מושחתים. זאת הטרגדיה והעם יודע את זה".
התקשורת אשמה
אתה לא חושב שהדימוי של ברוך מרזל כפורע חוק, כפי שנוצר בתקשורת לפחות, יפריע למפלגה?"גם האזרח הפשוט מבין שמה זה תקשורת? זה חברות פרטיות למטרת רווח. התקשורת נאמנה לבעלי ההון שמפרסמים ומחזיקים אותה. העורך שלך מחויב למו"ל שלו והמו"ל שלו מחויב לכסף שמושקע בבורסות בעולם, לכן העיתון שלך מחויב לא למה שיקרה לנכד שלי אלא למה שיקרה בבורסה מחר. לכן גם הצורת ההתחייחסות של העם כלפי התקשורת היום היא בהתאם. "למה הגענו לקטסטרופה הזו? תחפשי בארכיונים של העיתונים ובטלוויזיות, מה דיברו על הסכמי אוסלו. דיברו על השלום, ניגנו בוב דילן ברדיו כל הזמן, איזה פרשנויות? קחי את כל הפרשנויות של כולם ­ הכל קרה הפוך ב­180 מעלות, אבל אף אחד לא נותן דין וחשבון. מרוב חכמים בתקשורת הגענו לקטסטרופה הרבתי שהגענו אליה. לכן מי שמתייחס לפרשן זה או אחר ברצינות, הוא שוטה או סוטה או שיכור. לכן תהיה לנו עבודה קשה להגיע לכל בית בישראל".וייסמן אמור לטפל בנושאי איכות הסביבה מטעם המפלגה החדשה. "בדרך שאנחנו הולכים, אין כאן עתיד ­ לא ברמה האקולוגית. את יודעת שבעוד כמה שנים לא יהיה אף נחל בישראל שאת יכולה ל הסתובב על ידו? את יודעת שבישראל אין חוף ים? כל ראש עיר מוכר את חוף הים לקבוצת עבריינים כזאת או קבוצת עבריינים אחרת, שמים מחסום וכל אחד צריך להיכנס ולשלם בכניסה. מה קרה? את יודעת שאזרח שעובד בתור איש ניקיון בבית חולים תל השומר ואשתו עובדת בתור מנקה בתים, שרוצה באיזשהו חג לקחת את הבן שלו לבניאס או לפארק תמנע, צריך לשלם ארבעים שקל לראש ולהוציא 250 שקלים כדי להיכנס לטבע? זה לא טירוף הדעת. כאן יש ממשלה שנותנת אישור לכל עירייה, לכל מיני גופים, לכל מקורב או פעיל פוליטי, לגנוב מאיתנו. "את חושבת שאין בישראל טכנולוגיה שתאפשר לפתוח את הברז בבית ולקבל מים נקיים? את חושבת שאי אפשר לעשות את זה או יעלה הרבה כסף לעשות את זה? אז למה לכל אחד יש בבית מכל מי עדן או נביעות או מי עין גדי? יש פה שחיתות ממסדית".הרי זו ממש אופנה בארץ להתלונן על כל מה שקורה ועל השחיתות הממסדית ועל הפוליטיזציה של כל מה שקורה כאן, והמון מפלגות קמו בעקבות זה."אף לא אחת. איזה מפלגות קמו ­ מפלגת המרכז?".למה שאתם תצליחו?"אני לא פוליטיקאי, אני בן אדם שהשם שלו נמצא בכל העולם ואני לא צריך כלום, ואני אומר מראש ­ לא רוצה להיות חבר כנסת. אני מתחייב וחותם על זה במסמך של עורך דין. אם המפלגה שלי לא תרכיב את הממשלה הבאה, אני מתפטר. לא רוצה להיות חבר כנסת או להיות שר במיעוט כדי להשפיע על הממשלה. המטרה שלנו זה ליצור מהפכה אזרחית בכלים של הממסד. ואני אומר לך: ברוך מרזל הוא אולי קוריוז, אבל הוא מלא תוכן. יהיו במפלגה גם שמות אחרים, אנשים מהשמאל הישראלי, יהיו אנשים מכל הקשת הפוליטית, ועל בסיס המצע שלנו אנשים שהצביעו למרצ יהיו חייבים להצביע למפלגה שלנו. גם אנשי מפלגת העבודה".