 | |  | דילמת גוגל: אימייל מושלם מול פרטיות |  |
|  | |  |  | |  |  | איך ירגיש משתמש בשירות הדואר העתידי של גוגל, אם ימצא בתיבת הדואר האלקטרוני שלו, בעודו קורא את המכתב שכתבה לו יוכבד על כך שזה לא נורא שלא עמד לו אתמול בלילה, זה קורה לכולם וכו', מודעה המפרסמת ויאגרה? השירות החדש, Gmail, אינו זמין לקהל הרחב, אבל כבר מעורר פולמוס בקרב מומחים ופעילים פוליטיים. כולם תוהים איך להגיב לכוונתה של החברה לסרוק כל דבר דואר אלקטרוני שיעבור בשירות שלה.
חברת גוגל מתעקשת שהיא צריכה לדעת מה יש במכתבים העוברים דרכה, כדי שתוכל לפזר בהם פרסומות רלוונטיות. אחרי הכל, ההכנסות מהפרסומות המפולחות האלה ישלמו בעד הג'ימייל, שהתחיל בגדר ניסוי מוגבל אתמול (חמישי), עם נפח אחסון גדול פי 250 ו-500 מזה של החברות המתחרות, יאהו ומיקרוסופט.
את המכתבים העתידיים שלנו לא יקראו עובדי גוגל, אלא מחשבים. ובכל זאת, המחשבה על אותה פרסומת לוויאגרה באמצע התכתבות אינטימית מספיקה כדי לעצבן את האנשים.
''אין ספק שזה ילחיץ אנשים מסוימים'', אמר ל''לוס אנג'לס טיימס'' ריי אוורט-צ'רץ', האחראי על הפרטיות בחברת TurnTide, המתמחה במלחמה בדואר זבל. אסטרטגיית הפרסום האסטרטגי עלולה לפגוע בצעד הזה של גוגל, ניסיון גדול ראשון לחרוג מגבולות שירותי החיפוש. קבוצות למען זכויות הצרכן הגיבו, לאחר קריאת הצהרת הפרטיות באתר ג'ימייל, לשלוח תלונות לגוגל ולהיערך לאזהרת הצרכנים מפני השימוש בדואר שלה.
''ההשלכות מבחינת הפרטיות של חיטוט בדואר של הצרכן כדי להציג פרסומות מפולחות עלולות להיות עקב אכילס של שירותי גוגל'', אומרת ג'ורדנה ביבי, מנהלת יחסי הציבור של ארגון הצרכנים פרייבסי רייטס קליריניגהאוס, הפועל מסאן דייגו.
|  |  |  |  |
|  |  |  |  | גם היום אין פרטיות
|  |  |  |  | לארי פייג', ממייסדי גוגל ונשיא לענייני מוצרים, נתפס, כנראה, בלתי מוכן: ''אני מאוד מופתע מכך שיש כל מיני תהיות'', אמר.
כפי שכותב כריס גיית'ר ב''לוס אנג'לס טיימס'', ראשית, תוכניות לסינון דוא''ז סורקות ממילא באופן קבוע את הודעות הדואר בחיפוש אחר מילים מסגירות כמו ''ויאגרה'', וחברות גדולות משגיחות על האימייל של העובדים. בנוסף, חברות אינטרנט משתמשות כבר עכשיו במילות חיפוש שהוזנו למנועי החיפוש כדי להגיש פרסומות רלוונטיות. תוכנית AdSense של גוגל עצמה הולכת כבר צעד אחד קדימה ומציבה את המודעות האלה לצד התוכן, באתרים המופיעים בתוצאות החיפוש שלה.
אבל אימייל הוא צורת תקשורת אישית, והצבת פרסומות מפולחות בתוך התיבה שלנו תגרום לנו להרגיש שחדרו לפרטיותנו, אומר כריס הופינגייל, ממנהלי ''המרכז למידע על פרטיות אלקטרונית'', הממוקם בוושינגטון. הוא הישווה את הפרסומות של ג'ימייל לקול ממוחשב, הקוטע שיחת טלפון בנושא חופשה עם פרסומת של סוכנות נסיעות. ''זאת הרחבה שצריכה להטריד אנשים'', מוסיף הופינגייל. ''תקשורת בין אנשים היא דבר מקודש''.
|  |  |  |  |
|  |  |  |  | אפקט מיקרוסופט
|  |  |  |  | לפי הכתבה ב''לוס אנג'לס טיימס'', פעילים למען זכויות הצרכן חוששים גם מכך, שגוגל עלולה לקשור בין משתמשי ג'ימייל לבין החיפושים שלהם באינטרנט. המנגנון של גוגל מתעד את כתובות ה-IP של מחשבים בזמן החיפוש, כדי להתאים את התוצאות למיקום הגיאוגרפי. אבל אין לו שמות או מידע מזהה אחר שאפשר לקשור לכתובות ה-IP. ברגע שהמשתמשים יירשמו לשירות ג'ימייל, גוגל יוכל לעשות את הקשר, אם ירצה - אמרה ל''לוס אנג'לס טיימס'' פאם דיקסון, מנהלת ''הפורום העולמי לפרטיות'', הפועל בסאן דייגו. והחיבור בין שתי מערכות הנתונים האלה - מי אנחנו ומה חיפשנו - עלול להעלות סומק עז בלחיים של אנשים מסוימים.
לארי פייג' לא אמר אם חברת גוגל מתכננת לקשור בין משתמשי ג'ימייל לבין החיפושים שלהם במנוע החיפוש. ''זה באמת עשוי להיות שימושי בשבילנו, המידע הזה'', כדי לשפר את החיפושים, הודה. ''לא הייתי רוצה לפסול על הסף שום אפשרות''. אבל הוא התעקש שהחברה תשמור על פרטיות המשתמש, וכי היא מתייחסת לנושא ''מאוד מאוד ברצינות. אנחנו רוצים שהאנשים בעולם יוכלו לסמוך על גוגל'', הוסיף, ''זה חלק חשוב מהעסקים שלנו''.
Gmail של גוגל |  |  |  |  |
|
|  | |